Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Flektin laakerointi C4 (A6) R5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Flektin laakerointi C4 (A6) R5

    5 pyttysten C4:losten Flektin lakeri tai oikeammin flektiä pyörittävän hihnapyörän laakeri kyseessä. Laakerihan tulee kiinni siihen alumiitti mötikkään johon tulee sitten kaikki apulaitteet kiinni. C4 satkussa tuo laakeri oli 3 kuuskolo ruuvilla kiinni mutta -96 A6 se onkin prässätty pesäänsä. Nettietka ei tuntenut tuollaista mallia ollenkaan.

    Onko siis kyseistä laakeria enään saatavana vai onko se korvattavissa jollain stanu koon laakerilla?

    #2
    Tuosta on muutama eri versio. Riippuvat vuosimallista ja mahdollisesti myös moottorikoodista.
    ETKAn kuvaa ei ole päivitetty kunnolla joten osalistalta joutuu päättelemään. Halpa se ei ole.

    Comment


      #3
      Vanhan laakerin laippoineen sain pois lämmittämällä ja liukuvasaralla kierteestä vetämällä. Mitat olis (20)/40x50 tuolle laakeriosalle. Akselihan siinä on yhtä kuin laakerin sisäkooli, ilmeisesti. Laippa taitaa olla ihan vaan krympillä akselilla kiinni. Näin siis AEL moottorin yhteydessä.

      Mitäs Teppo tollanen maksaa? Satku AATuun ainakin olisi se laippamallin kiinnityksellä oleva maksanu marmorilla hunajaa. Olisko ollu ~200€?

      Ei ole kyllä paha tehdäkkään tuollainen, 2-3 laakeria peräkkäin ja uusi akseli.

      Lisäys: Jos se laakeri on 077115136A niin hintaa näyttäisi olevan rapia 66€. Ei ihan paha!
      Viimeksi muokannut retulainen; 26.5.2011, 12:48. Perustelu: Lisäys

      Comment


      • #4
        Toi 66€ laakeri on sellasella kolmion mallisella laipalla eikä siinä oo akselia. Laakeri minkä tarviit on 046115136, maksoi Tepon kautta 165€. Halpaa kuin saippua! Ei löydy stanu kokona, kysytty on. Asentelin tuon juuri tänään paikalleen. Lämmitin alumiinimöttiä kuumailmalla ja lakru upposi perille asti parilla napakalla iskulla. Irrotus ei ollutkaan ihan noin helppo.

        Aiheesta lontooksi http://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/33332.phtml.

        Comment


          #5
          Laakeri minkä tarviit on 046115136, maksoi Tepon kautta 165€. Halpaa kuin saippua!
          Thyi staana!

          Teen siis itse. Vanhan lakrun purin, etupäässä on rullalaakeri ja takana kuulalaakeri, molemmat yksirivisiä.

          Laakerikirjasta selailin niin alkuperäisen akselin kun koneistaa 17mm halkaisijaan niin jo alkaa lakruja löytyyn. Toki voi olla aika kovaa tuo akseli mutta kokeillaan, jos ei onnistu niin mocista uusi.

          Irrotus ei ollutkaan ihan noin helppo.
          No ei se kyllä ollut pahakaan, kosaanilla alumiitti lämpöseksi ja 5kg liukuvasaralla kierteestä vetämällä lähti tovin naputtelulla.

          EDIT:
          Akseli on koneistettavissa, kokeilin. Laakereiksi valikoituivat 6203-2RS taakse ja eteen NU 2203 jonka suojaksi 17/40x7 akselitiiviste (stefa). Modauksen alottaminen venyy ens viikolle kun ei talossa ole tuollaista sopivaa rullalaakeria hyllyssä, kaikki muut tarvikkeet on valmiina odottamassa.
          Viimeksi muokannut retulainen; 27.5.2011, 12:22. Perustelu: EDIT

          Comment


          • #6
            Joo ei se irrotus sit enää ollut pahakaan kun älysi käyttää tuota liukuvasaraa =). Ensin tuntu että on aika piukassa. Laitahan kuvia kun saat patentin valmiiksi.

            Comment


              #7
              Patentti valmis edellä mainituilla osilla koottuna. Laitan viellä mittakuvat ja pari valokuvaa kun saan (opettelen) purettua kuvat puhelimesta koneelle. Remontin kokonais hinnaksi jäi 40€, oli yllättävän kallis tuo rullalaakeri. Rullalaakerin kun olis ottanu kapeempana (nyt 16mm) eli yleisempänä (12mm) kokona niin olis tullut viellä halvemmalla.

              Comment


              • #8
                UrS4 kyseessä. Pari-kolme vuotta sitten vaihdettu liikkeessä uusi viskonlaakeri. Vuosi sitten vaihdoin tuuletin osan kun edellinen oli rikki. Nyt alkaa olla uudestakin siivet palasina. Alkuun ei ollut mitään ongelmia, ei ottanut mihinkään kiinni. Mikä tuon aiheuttaa että tuuletin elää niin paljon, että siivet ottaa osumaa ja lopulta hajoavat? Tuuletin on asennettu oikeinpäin, sen tarkastin kun sitä paikalleen laitoin.

                Comment


                  #9
                  Moottorin etutuki ehjä / oikein säädetty ? Muuten kone nousee kiihdyttäessä aika paljon ja siivet osuu koteloon.

                  Comment


                    #10
                    Kummankos kätinen kierre tuossa viscossa oikein on? 046115136 laakerissa on mun nähdäkseni oikean kätinen kierre, mutta korjaamo-opastus puhuu näemmä vasemmankätisestä. -97 AEL kyseessä.

                    Oikeakätisenä olen hampaat irvessä yrittänyt mutta ainoastaan porukan fiksuin eli hihnapyörä antaa periksi. Se nyt onneksi on nipun halvin osa, saanut jo ennestäänkin siipeensä.
                    Ruuvipenkki ja isot putkipihdit olleet 32 avaimen kumppaneina.

                    Kaipa se kohta pitää kiikuttaa jonnekin korjaamolle työstettäväksi.

                    Comment


                    • #11
                      Normaalit kierteet siinä muistaaksein. Korjaamoilla tuppaavat vetämään ihan tosissaan kiinni ne ja se vielä leikkautuu oikein kivasti siihen, anna vähän lämpöä ja hellyyttä sille niin lähtee.

                      Comment


                        #12
                        Hellyyttä sille olen tarjoillut reilun puolen metrin varrella. Ja lekalla vähän avittanut.
                        Kuinkahan paljon sitä arvaa kuumentaa, ettei tuo visco ota nokkiinsa?

                        Saahan senkin toiki kaupasta uuden, mutta näytti kustantavan pari satasta. Lieneekö tarvikkeena halvempaa? BEHR tuossa näytti lukevan valmistajana.

                        Comment


                        • #13
                          Behr taitaa olla originaali.
                          Ei sille paljoo tarvii antaa että lähtee, eli turha pillillä punaseks polttaa.

                          Comment


                          • #14
                            Mitenkäs on oireillut muilla tuo laakeri? Itsellä sellanen rohina aina kun moottori käy. Veikkaan tuota flektin laakeria. Mites purku? Puskuri pois ja jäähdytin?

                            Comment


                              #15
                              Kitisevä ääni etenkin kylmänä. Voimistunut ajan myötä.
                              Moniurahihnan keventäminen/pois päältä ja käsin pyörittää ropelia.

                              Itse otin puskurin ja lukkopellin pois, jotta sai syyläriä kammettua irti paikaltaan repsikan puolelta.
                              Mutteri ei auennut ennenkuin puristin vaimenninkumeja lukkopihdeillä yhteen ja pyöritin mutteria pulttipyssyllä. syylärin vaihtaneella korjaamolla ei näemmä ollut varaa käyttää kuparitahnaa.
                              Sitten saa viskon ropelin irti ja pääsee irrottamaan tehostimen pumpun. Sillä on alareunassa yksi kiinnityspultti, jota ei saa pois muuten kuin irrottamalla hihnapyörä. Pumppu sivuun. Laturi taisi lähteä jo ihan ekana pois tieltä. Ja ennen laturin irrotusta akunpiuhat irti.
                              Ilmastoinnin kompura alaviistoon 4 pultilla kiinni. pukkia alle. Sitten ruuvaillaan irti 5 pulttia (16mm kanta) , joilla varsinainen mötikkä on kiinni koneen kyljessä. Kompuran putki ja jäähdytysletku mutterilla kiinni perimmäisessä pultissa hiukan ikävästi.

                              Sitten ihmetellään miten saisi viskon irti akselista. Hihnapyörässä on 2 kpl 5mm reikää 18 millin jaolla, joista on tarkoitus pitää hihnapyörää paikallaan, samalla kun vääntää 32 mutterista viskon irti.
                              Hihnapyörä maksaa parikymppiä, jos pitää tarttua kovemmin kiinni.

                              Edit: Tiukassa oli, sanoi Hiomo Kantasen asentaja. Metrin oli tarvinnut vartta, että sai auki.
                              Kierre oli tässä vehkeessä normaali oikeakätinen. Tunnin homma avaus ja laakerin vaihto. 76€.
                              Viimeksi muokannut klahti; 29.11.2013, 09:36. Perustelu: Täydennystä

                              Comment


                              • #16
                                Jahas no kuullostaa sen verran isotöiseltä että taidan sivuääntä sietää vielä hetken aikaa! Täytyy kumminkin paikka ja riittävästi aikaa varata tuohon.. :) Kiitoksia vaan! Jos nyt sivuääni edes johtuu tuosta...

                                Comment


                                • #17
                                  Omasta ael dieselistä sain viskon tosi nätisti irti. Laippa siitä akselin päästä irtosi myös suhkot kivuttomasti. Nyt on luultavasti pahin edessä kun akseli ja laakeri enään kiinni. Katotaan minkälaisen hermoromahduksen sitä saa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tais jäädä meikältä tämä tekemättä,vaikka yleensä kaiken saan purettua :) on niin tiukassa tuo akseli laakereineen. Ei saa oikein minkäänlaista otetta tuosta.
                                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 27.1.2014, 10:42. Perustelu: Kuvalliset hymiöt kielletty.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos olet purkanut rungon irti niin palikka kainalossa vaan koneistamolle. Lämpöä ja liukuvasaraahan tuo kaipaa. Onneksi oli itsellä hyvä syy kiikuttaa asentajan huoleksi kun ei viskokaan irronnut.:-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ittellä sama operaatio tulossa jakopään rempan yhteyteen, mistä ostit laakerit ja minkä hintaisia oli että tietää hankkia osat valmiiksi.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tepon kautta hommasin http://speed-autoteile.fi

                                          Osanumero Värikoodi Nimike Paino Suomi-hinta Speedin hinta
                                          046115136 FLANWELLE 0.509kg 333.96 e 229.28 e Koriin

                                          Eipä tuo halpa ole.

                                          Laakerihan on yksi iso mötikkä.
                                          Mittarilukema vahidettaessa 430 tkm.

                                          Toinen jutttu sitten on jos sen kiristimenkin haluaa laakeroida. Siinähän oli kuulemma ihan mopon laakeri.
                                          Viimeksi muokannut klahti; 2.2.2015, 09:05.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Huh huh onpas ihan kallista omaan pyörähtää mittariin 400tkm + vielä mitä on ruuvattu pois niin hyvin on alkuperäinen kestäny

                                            Comment


                                              #23
                                              Siis moniurahihnan kiristäjän laakerista/rullasta tässä puhe vai mistä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Flektin laakeroinnista

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Just joo, se mihin visko tulee kiinni.
                                                  Onneksi se ei vielä pidä ääntä vaikka yli 400tkm kilsoja jo takana. Toki mullon ollut itse viskokin poissa jo toista vuotta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sama homma visko on ollu poissa jo 3 vuotta :-D

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?p=613923

                                                      Rullaat alas päin niin löydät kuvat tämä heppu oli korvannu flektin pyörän vaihtamalla sovittamalla mersun osan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Linkki ei toimi, errorit heittää. Edit: No nyt toimii 10 yrityksen jälkeen, oliskohan ollu sivustolla jotain hässäkkää.

                                                        Urssin visko rallatteli ennen seisomaan jättöä, täytynee siihenkin jotain askarrella.
                                                        Viimeksi muokannut terroristiristo; 2.2.2015, 17:25. Perustelu: Linkki toimiikin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No mikäs perhana kun aukeaa mun puhelimesta ilman mitää ongelmia.

                                                          My 4KQGTDI-M project tämän kirjoittaa googleen niin löytyy.

                                                          1 sivu on se missä on kuvat rullasta.
                                                          Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2015, 12:33. Perustelu: yhdistelty kolme perättäistä

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olipa homma saada pois.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X