Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 imusarjan pituuden säätöyksikkö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 imusarjan pituuden säätöyksikkö

    Hei
    Tuon säätöyksikön sisällä olevassa kumikalvossa on reikä, joten imusarjan pituuden säätö ei toimi. Onko kukaan löytänyt mistään tuota kalvoa(23 069 33 111) irrallaan myytävänä? Merkkiliike tarjoaa koko yksikköä(06B133619A) hintaan 470€. kalvossa olevaa reikää olen yrittänyt paikata liimaamalla, mutta paikka ei kestä montaa päivää. Saa tarjota tuota osaa, jos sattuu nurkissa ylimääräisiä pyörimään.

  • #2
    Minulla taitaa olla samanlainen systeemi kun on moottori ALT 2.0. Olen kanssa pohdiskellut, toimiiko tuo imusarjan pituuden säätö, kun alavääntö on aika heikko. Miten tuon toimivuuden voi todeta ?

    Comment


      #3
      Vaikka VCDS:llä.

      Comment


      • #4
        Huonontuneena alavääntönä. Säätöyksikön päältä lähtee suojakansi pois jolloin vivuston tulee näkyviin. Pyydä kaveria polkaisemaan reilusti kaasua, ja seuraa vivustoa reagoiko se kaasun polkaisuun.(näin minä ainakin olen testannut)

        Comment


          #5
          Ootko huomannu, että moottori saisi ikään kuin tehopiikin jossain 3000-4000rpm paikkeilla? Itsellä on just huono alavääntö ja auto lähtee kiihtymään oikeastaan "kunnolla" vasta tuolla 3000-4000rpm tienoilla, joten voisikohan olla, että olis vikaa juurikin tuossa kalvossa sitten?

          Jos siinä on vikaa niin kiinnostaisi myös, että mistä saisi uutta ehjää kohtuu hintaan.

          Comment


          • #6
            alakierroksilla vetää huonosti joten voi tuntua "tehopiikiltä" kun lähtee vetämään paremmin korkeimmilla kierroksilla. Ero auton käytöksessä toimivan ja toimimattoman imusarjan säädön välillä ei ole suuri, mutta kyllä sen huomaa. polttoaineen kulutuksessa on kokemukseni mukaan n. 0,5 litran erotus. Vika voi olla muuallakin kuin kalvossa, esim. vipu jota kalvo liikuttaa voi olla poikki. säätöyksikön toimivuus on tosiaan helppo selvittää, kun ottaan yksikön päältä kannen pois ja joku antaa koneelle napakasti kaasua, imusarjan säädön toimivuus/toimimattomuus selviää kyllä. Tuosta linkistä löytyy kuva jossa säätöyksikkö on osanumero 9 ja tuo kansi on numero 26

            http://www.partsbase.org/parts/vw-06b133619a/

            Comment


            • #7
              Miksi pitää polkaista/antaa napakasti kaasua. Minä kuvittelisin, että tyhjäkäynnillä säätö on toisessa reunassa ja kierroksilla toisessa. Jos hitaastikin nostaa kierroksi, niin jossain vaiheessa pitäisi tapahtua muutos.

              Comment


              • #8
                Toimii varmasti yhtälailla noinkin. Itse olen tehnyt näin että: Muovikansi pois, auto käymään, emäntä rattiin ja ohjeistus: käytä kaasua napakasti pohjassa ja löysää pois, itse seuraan vivuston liikettä ja jos ehjä niin vipu tekee liikkeen ääriasennosta toiseen, jos ei toimi niin tekee vain muutaman millin liikkeen kaasua polkaistaessa(silloin kun kalvo vuotaa)

                Comment


                  #9
                  Ainakin 2.8 30v V6 koneessa imusarjan asento vaihtuu n. 5000 rpm kohdalla, kun vapaalla polkee. Liekö sama tuossa pienemmässäkin?

                  Comment


                  • #10
                    epäilisin että muuttuu jo alemmilla kierroksilla mutta varmaksi en osaa sanoa.

                    Comment


                    • #11
                      Otin päädyssä olevan suojakannen irti ja kun painoi työntötangon päätä, niin 'kampiakseli' kääntyi nätisti ja tanko meni sisään
                      Laitoin kameran jalustalta kuvaamaan vivustoa ja nostin kierrokset 5-tonniin. Vivusto ei liikkunut mihinkään. Työntötanko oli koko ajan ulos työntyneenä. Onko imusarja silloin pitkä vai lyhyt ? Luulisi, että imusarja on normaalisti pitkänä ja vasta kierroksilla se muutettaisiin lyhyeksi. Epäilin tuota toimimattomuutta kuitenkin, koska alavääntö on heikohko.

                      Säätöosassa pyöreän kannen lienee se kalvo. Voiko tuon pyöreän kannen kammeta auki vai onko se liimattu/hitsattu kiinni, jotta liitos on ilmanpitävä ?

                      Muuttuuko imusarja kertaheitolla pitkästä lyhyeksi vai vähitellen kierrosten noustessa ? Jos kertaheitolla, niin luulisi, että se aiheuttaa nykäyksen muutostilanteessa.
                      Viimeksi muokannut kari.rautio; 31.10.2015, 13:17. Perustelu: Lisäkysymyksiä

                      Comment


                      • #12
                        Uskoisin että se on portaattomasti säätyvä eikä ns. Pitkä/lyhyt. Mielestäni tangossa olisi pitänyt tapahtua liikettä jos kierrätit 5000rpm. Kyllä voi kannen kammeta auki, se aukeaa itseasiassa kahdesta kohdasta, ja alemmasta välistä kun kampeat niin pääset käsiksi kalvoon. Kannen alla kalvoa painaa iso jousi, varo ettei tipahda. Kansi on aika tiukasti kiinni, käytä kahta leveähköä tasapää meisseliä. Olen käyttänyt auki monta kertaa, ja ainakaan vielä en ole saanut mitään rikottua.

                        Comment


                        • #13
                          kävin vielä kokeilemassa omaani jossa siis kalvossa nyt reikä. n. 2000-3000 kierroksen paikkeilla tanko tekee muutaman millin liikkeen, mutta koska kalvossa on reikä, niin alipaine ei jaksa liikuttaa tankoa sen enempää. jos sinulla ei tangossa tapahdu pientakään liikettä niin epäilisin että vika voi on muualla kuin kalvossa. Tarkista myös että säätöyksikköön menevät alipaineletkut on ehjät. Jos tuo säätöyksikössä kiinni oleva magneettikytkin(vai mikälie on) on rikki, niin se varmaan näkyy vikakoodina?

                          Comment


                          • #14
                            Siltä osin, kun letkut näkyivät, niin näyttivät terveiltä. Viime viikolla olin katsastuksessa eikä vikakoodeja ollut.

                            Koetan liittää alipaineletkun suoraan kalvolle eli ohitan venttiilin, mikäli letku riittää. Jos ei riitä, koetan laittaa jatkoa.
                            Jos näin kääntyy, niin vika on venttiilissä tai se ei saa ohjausta.

                            Tutkimuksia tehty:

                            1) Irrotin sähköliittimen ja mittasin jännitteet. Koneen seisoessa -5 V ja käynnissä koko ajan noin 8V, myös kierroksilla eli ei muutoksia käynnin aikana.

                            2) Imin 1 dl lääkeruiskulla suoraan kalvolle menevästä putkesta. Vivut liikkuivat nätisi.

                            3) Mittasin magneettiventtiilin resistanssin. Se oli noin 36 ohmia.

                            4) Annoin akkulaturilla magneettiventtiilille suoraan 6V ja 12 V. Molemmila kuului naksumista. Kokeilin aluksi älylaturilla, mutta sillä ei naksunut. Se ei ilmeisesti kytkenyt jännitettä lainkaan, koska 'akun' jännite oli 0.

                            5) Liitin alipaineletkut yhteen 5 mm putken pätkällä eli ohitin siis venttiilin. Kone käytiin ja vivusto liikkui toiseen asentoon.

                            Vikana lienee siis se, että venttiili ei saa ohjausta. Varmistus vielä siihen.

                            6) Venttiili on paikoillaan ja letkut kytketty. Annan akkulaturilla ohjauksen venttiilille. Vivusto ei liikukaan. Alipaine-akku oli tyhjä. Se oli tyhjentynyt, kun venttiili oli irti. Kone hetkeksi käyntiin ja uusi yritys. Vivusto liikkui nätisti.

                            Mistä löytyy sähkökaavio, josta voisi etsiä tuota venttiilin ohjausta ?

                            PS Tuon venttiiliN varaosanumero on 037 906 283C
                            Viimeksi muokannut kari.rautio; 31.10.2015, 21:18.

                            Comment


                            • #15
                              Löysitkö ohjauksen tuolle venttiilille. Minä liimasin omastani kalvon varmaan viidennen kerran. Saa nyt nähdä kauanko kestää. Pitää jatkaa tuota säätöyksikön metsästystä, jos sattuisi jostakin järkihinnalla löytymään.

                              Comment


                              • #16
                                En ole löytänyt ohjausta.

                                Comment


                                • #17
                                  Uskaltaako koko systeemin ruuvata irti imusarjasta?
                                  Tarkoitan siis koko säätöyksikköä, myös sitä osaa joka on imusarjan sisällä.

                                  Kuinka herkästi tuon kuuluu liikkua kun tangosta ottaa kiinni ja painaa? Mielestäni aika paljon saa käyttää voimaa, vai kuuluuko sen olla tuollainen?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Täältä tilasin uuden kalvon omaan autooni: https://www.ebay.com/itm/Membrane-va...sid=m570.l1313

                                    Comment

                                    Working...
                                    X