Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 cabrio rättikatton luukku ei aukea

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 cabrio rättikatton luukku ei aukea

    Apua kaivattaisiin katto-ongelmaan:

    Autoni on manuaalikattoinen ja ongelmana on rättikaton luukku, jonka sähkölukot eivät aukea enää. Googlailun perusteella on olen tarkastanut rajat takakontista ja käsijarrusta. Tosin sähkötekniikan osaamiseni on niin ja näin...

    Toiminta vaiheittain:

    1. Lukon avaus kuskinpaikalta->ikkunat aukeavat ja varoitusvalo syttyy (palaa jatkuvasti/)
    2. Oviaukoissa sijaitsevan napin painaminen-->hiljaiset ja nopeat naksahdukset-->varoituvalo syttyy palamaan./sähkölukot eivät aukea.
    3. Jos tämän jälkeen katon laittaa takaisin kiinni, ei varoitusvalo kuitenkaan sammu


    Katkoin takakontin rajakytkimen ja yhdistelin johtoja manuaalisti ja sain myös systeemin kokonaan toimimattomaksi. Joten takakontin raja tuskin on syynä?

    Ei olisi intoa ruveta uusimaan johtoja/ohjainboxia/sähkölukkoja ennen varmaa vikadiagnoosia. Apu olisi todella tarpeen ja vinkit hyvästä huoltopaikasta Tampereen seudulla olisi myös kaivattu.

  • #2
    Ei ole tullut tutkittua sen tarkemmin tuon sähköavauksen sielunelämää omasta tuotteesta johtuen siitä, ett ainakin itsellä pitää olla kontti ns. takalukossa, ei hyvä.
    Joten käytän puhtaasti manuaalista avausta eli siitä pikkuläpän alta nostaa sormella lukot molemmin puolin auki ja katto alas.

    Toimiiko sulla tuo manuaalinen lukkojen avaus?

    Comment


    • #3
      Kyllähän ne lukot tosiaan aukeaa "manuaalisesti" sieltä läppien alta, mutta onhan se mahottoman epäkäytännöllinen tapa. Hitto kun jostain sais lainaan semmosen ohjausboxin, niin sais rajattua vikaa..

      Comment


      • #4
        samaa vikaa olisi ;
        katto auki lukitusvivusta -> ikkunat laskee ok.
        painaa nappia -> 2 relettä vetää nopeasti ohjainlaitteessa mutta se peiteluukku ei vaan aukea. Varoitusvalo vaan jää vilkkumaan niin pitkäksi aikaa kunnes käyttää virrat pois.

        Antamalla suoraan sähköä luukun solenoidelle niin kyllä aukee, mutta epäkäytännöllistähän sekin on.

        tuliko jotain ratkaisuja aikoinaan ?

        Comment


          #5
          No mä oon avannut katon jo kolmevuotta tuolla tavalla(luukujen alta)ja ei ole kyllä häirinnyt minua koska eihän sitä tarvitse montaa kertaa suomen kesässä sulkea;)

          Comment


          • #6
            no, itse ratkaisin asian sillain oikein, ja korjasin sen vian aiheuttajan ;
            matkustajanpuolen johtosarja saranan kohdalta oli täysin poikki, johtoja joku 8kpl ja jok ikinen irtipoikki.

            kutistejatkoilla kasaan, kaapelin siirto vähän erikohtaan (ettei jousto tule liitoksen kohdalle) ja katsos, toimi kertayrityksellä. Jopa takaluukun lukkokin rupes surisemaan ekaa kertaa omistukseni aikana ;)

            Comment


            • #7
              Jos mä nyt olen oikein ymmärtänyt, niin pitäisikö tuosta läpästä kiskomalla hattuhyllyn lukon aueta vaikka sähköissä olisikin vikaa? Tuo ei mulla ainakaan liiku mihinkään suuntaan. B-pilarissa sijaitseva avausnappi on kadonnut johonkin, mutta sain ongittua johdon pätkät esiin eikä niistä tapahdu mitään vaikka niitä koettaa oikosulkea. Lisäksi noita johtosarjoja on yritetty aiemminkin korjailla ja juotella. Valitettavasti VCDS:llä en saa mitään tietoja ulos autosta joten vikakoodeja ei ole antaa. Lukot aukeaa nyt joko kuusiokololla kääntämällä (helvetin ahdas) tai helpommin kun painaa kapealla ruuvimeisselillä tuosta punaisella merkitystä kohdasta.

              Nopeasti kun testailin, niin löysin lukolle menevistä johdoista karvan josta lukko aukeaa ja polariteettia vaihtamalla menee kiinni. Tuostahan voisi suht helposti vähän oikoa ja tehdä oman nappulan hattuhyllyn avausta varten.
              Attached Files

              Comment


                #8
                Minun autossa on juurikin näin tehty jonkun edellisen omistajan toimesta. B-pilarin nappi on täysin mykkä, keskikonsoliin on lisätty ilmeisesti joku vanha sähkölasin kytkin. Toisesta napista aukeaa ja toinen lukitsee kuomukannen lukot.

                Comment


                • #9
                  En oo vielä ihan sisäistänyt miten tuo polariteetin vaihto ja kytkentä pitäisi tehdä, mutta mikäli ymmärrys pelaa edes jollain tasolla niin tämmönenhän ois aika aika hieno: http://www.ebay.com/itm/RF-Remote-Co...-/160170807052

                  Comment


                    #10
                    Tästä infoa asiasta. Eli kuvassasi nivelen alapuolella.

                    Comment


                    • #11
                      Rakentelin lauantaina erillisen namiskan noille hattuhyllyn lukoille. Virran kytkimelle nappasin tupakansytyttimen liittimeltä ja itse kytkimen laitoin piiloon keskikonsoliin kasettilokeron taakse. Kytimeltä piuhat vedin mattojen alta ja takasivuverhoilen takaa ylös kuskinpuolen lukolle. Siitä haaroitus ja hattuhyllyn pohjaa pitkin apukuskinpuoleiselle lukolle. Muistaakseni lukkojen karvat olivat sinivihreä ja siniruskea (värisokea niin en osaa sanoa varmaksi;). Lukoille menee neljä muutakin johtoa joiden merkitystä en tiedä, nämä jätin paikoilleen. Kytkimenä käytin juurikin tommoista Audista lainattua sähköikkunan kytkintä. Kytkimessä on viisi pinniä joista kahteen tulee maa ja yhteen virta. Kahdesta jäljellä olevasta lähtee sitten ohjaus lukon moottorille.

                      Comment


                        #12
                        Nostetaas ylös tätä kun tuli itsellekin hankittua oikean merkkinen avo kahden Avo-golf kesän jälkeen.
                        Manuaalikattoinen -93 cabriolet siis kyseessä. Vääntäkääs joku kokeneempi mulle rautalangasta miten toi katon avaus nyt pitäs toimia.
                        Käsijarrun vieressä on nappi mistä ikkunat saa alas ja kuskin oven kun avaa niin siinä pilarissa on nappi josta pitäisi takakannen lukitusvivut avautua. Onko joku kolmas kytkin joka liittyy tähän katon laskuun tai nostoon ? Tarviiko ikkunat ajaa ensin ala-asentoon ja käsijarru olla päällä jotta pilarissa oleva nappi toimii ?Tarviiko virrat olla päällä vai pois ?Vähän on ristiriitaista tietoa netin syövereissä, osa sanoo vielä että takaluukku pitää olla lukossa jotta toimii. Jos sen takaluukun käy kääntämässä lukkoon niin se ohjaa kaikki ovet lukkoon, eihän tuossa ole noin mitään järkeä ?Onko mittaristossa joku valo mikä mitäisi syttyä myös manuaalikaton kyseessä ollen vai onko se valo vain jos on täysin sähköinen katto. Mulla toi manuaalikatto on siis täysin mykkä. Käsipelissä sen saa laskettua ja nostettua mutta ei mittaristoon mitään valoja syty missään vaiheessa. Voi olla helpompi tosiaan jos laittaa erillisen napin niille avaus solenoideille...

                        Comment


                          #13
                          Siinä on aika monta ehtoa jotka pitää täyttyä. Käsijarru kiinni, kontin lukon toimittava, kuskin ovi auki jne. Katon ohjainlaite on takapenkin selkänojan takana tulipellissä kiinni, sieltä voi silmäillä johdotusten ja liitosten kuntoa. Kontin lukon vetää se ohjainlaite kiinni, sitä ei kuulu itse mennä lukitsemaan. Jos kontin saranasta on johdot poikki niin systeemi ei tunnista kontin lukon asentoa eikä toimi

                          Comment


                            #14
                            Käsijarruvalon pitää palaa ja auto paikallaan käynnissä tai virrat päällä. Kun katto vapautetaan kahvasta, mittaristoon syttyy katon merkkivalo ja ikkunat laskeutuvat itsestään noin 20cm. Katto taitetaan ylös ja kuskin oven kupeessa olevaa nappia painaessa peräkontti lukittuu ja "hattuhyllyn" sähkölukot aukeavat. Kun katto taitetaan hattuhyllyn alle ja hylly painetaan kiinni takakontin lukko aukeaa ja mittaristosta merkkivalo sammuu. Ikkunat eivät enää liiku vaan jäävät sen 20cm alas.

                            Yleisin vika taitaa olla se että takakontin sähkölukko ei toimi. Itsellä moottori jumissa ja yksi hammas puuttuu. Alkuperänen on käytettynäkin suht kallis niin "korjasin" vian laittamalla hyppylangan moottorin pinneihin jotka yhdistyy kun takakontti on lukossa. Eli ohjain luulee takakontin olevan aina lukossa.

                            Niin kuin hopsis ylempänä sanoi kannattaa tarkastaa takaluukkuun sisässä kulkevien sekä sarana kohtien johtojen kunto.

                            Sähkölukot harvemmin sökönä mutta niiden aukeamisen voi testata akulla liittimistä.

                            Kummankin oven lukkosylinterissä on mikrokytkin, josta katon ohjainlaite saa lukitustiedon. En muista tarkkaan mikä se kytkentä on. Liittyi keskuslukitukseen joka vaikutti takakontin lukitukseen vaikka langalla olikin ohitettu. Itsellä kuskin ovessa tämä kytkin toimi pelkästään sulkiessa ja apparin ovessa avatessa. Kummankin vaihdon jälkeen katto alkoi toimimaan.

                            Kun katon vapauttaa kahvasta pitäisi kahvan vieressä minrokytkin naksahtaa. Kuulee kun varovasti avaa.

                            Sit viimesenä tietysti kaikkien ohjainlaitteelta lähtevien johtojen tarkistus sekä ohjainlaitteen itsensä vaihto.

                            Comment


                            • #15
                              Joo, mul oli tommoinen. Vasta kun hankin koko johtosarjan uusiksi, toimii kuin pitää. Juomalaisilta ei saa, utele germaniasta.
                              Viimeksi muokannut Killeri; 17.3.2017, 19:29. Perustelu: Pysytään asiassa eikä sotketa keskustelua.

                              Comment


                                #16
                                Kiitokset tiedoista, nyt on hiukan helpompi lähtee haarukoimaan vikaa kun tietää edes jollain tasolla miten se pitäis toimia.

                                Comment

                                Working...
                                X