Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 tiptronic jäätynyt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 tiptronic jäätynyt

    Epätoivoisena ajattelin regata tänne ja kysyä jos sais jotain vinkkejä.

    Autossa meni jotain rikki viime perjantaina kun oli torstaina ollut lämmintä ja seuraavana yönä taas kylmää. Vaihdekeppi oli jäykkä niin ettei tahtonut liikkua pois P-asennosta. Hetken aikaa kun olin yrittänyt puoliväkisin saada keppi liikkumaan jokin meni rikki ja nyt vaihdekeppi liikkuu koko matkan ilman että vaihde oikeasti siirtyisi pois P-asennosta.
    Nyt kepissä on tavallaan jousitus joka yrittää vetää sitä takaisin päin P-asentoa ja itse luulen että vaijerin(?) toinen "kiintopiste" on irronnut/rikki.

    Joten kysyisin teiltä jos jollakin on jotain vinkkejä miten pääsisi käsiksi tai miten saisi edes pois P-asennosta kun auto on vähän turhan vaikea siirrettävä nyt kun kaikki neljä rengasta lukossa.

    Kiitän kaikista vinkeistä.

    Auto siis 1998 A6 avant, 2,8 quatro

  • #2
    Kannattaisi varmaa tsekata se vaihdekeppi -mekanismi ja purkaa se. Vaihteistoa tuskin olet saanut rikki keppiä heiluttamalla. Jos vaihde lukittuu P:lle niin tavallisesti syy on lukitussalvassa joka estää vaihdekepin liikkumisen ennenkuin jarrupoljin on painettu alas. A8:ssakin tiptronic toimii noin. Veikkaan että särjit sen lukittuneen/jäätyneen/jumiutuneen lukon ja siellä on parhassa tapauksessa vain jotain "paikoiltaan". Pahimmassa tapauksessa joudut hankkimaan uuden siirtäjä mekanismin. Eiköhän tuossakin ole sähkösolennoidi ohjattu vaihteisto ettei siellä mitään työntötankoja ole.

    Comment


      #3
      Parkkilukon ohjaus on täysin mekaaninen, se tuossa on jäänyt jumiin (päälle) ja siksi vipu pistää vastaan.

      Yks vaihtoehto on lämmitellä vaihteistoa parkkilukon alueelta, eli sieltä minne tuon tangon/vaijerin toinen pää kiinnittyy. Vähän vaikea sitä on pyörät lukossa viedä sisään lämpiämään...

      E: Sieltä vaihteiston päästä voi myös yrittää liikutella sitä vipua

      Comment


      • #4
        Itse olen temppuilut vähän vastaavanlaisen vian kanssa, kun olen laatikkoremontin takia joutunut purkamaan pari kertaa alas/ylös.
        Vaihteenvalitsijalle kulkee pari vaijeria, jotka kiinnittyvät laatikossa olevalle alumiinilevylle, jonka tarkoitus on säätää vaijerien jäykkyyttä.
        Omastani tuo alumiinilevy meni solmuun, joten teimme kaverin kanssa tuon levyn rosterista. On se orkkis älyttömän hatara osa. (Vaihteet hävisivät, ja valitsin jumiutui)

        Kannattaa viedä jonnekin paikkaan jossa olisi hallinosturi, ja kurkata laatikon öljypohjasta käsin (keskeltä ylös, kuskinpuolelta) jossa näkyy pari mustaa vaijeria, ja tarkistaa ensin että ovatko vaijerit levyssä kiinni.
        Jos ovat, niin alkaa tuskainen säätäminen, koska montaa milliä ei ole varaa säätää, tarvitaan kaksi äijää, toinen säätää alhaalta vaijereita, toinen ylhäällä vaihteen valitsimen kanssa, P asennosta aloitatte asentamisen.

        Toivottovasti olisi jotain hyötyä, vaikeaa neuvoa näin, mutta onnea koitokseen! :)
        Viimeksi muokannut Jussi_VaG_15; 13.3.2010, 01:19. Perustelu: virhe

        Comment


        • #5
          Vika on löytynyt mutta ratkaisu ei.

          Eli vika on se että muovinen vaihteenvalitsimen "kuori" johon vaijeri tulee kiinni ja siitä edelleen vaihdekeppiin on halki ja vaijeri oli irti. Nyt pitäisi keksiä mistä uuden saisi kun kuulemma on vaikeaa saada soviteltu joku peltipala sen muovisen seinämän tilalle.

          Ei kai kenelläkään tällaista ylimääräisenä olisi tai tietäisi edes osanron

          Comment


          • #6
            "Vika on löytynyt mutta ratkaisu ei.

            Eli vika on se että muovinen vaihteenvalitsimen "kuori" johon vaijeri tulee kiinni ja siitä edelleen vaihdekeppiin on halki ja vaijeri oli irti. Nyt pitäisi keksiä mistä uuden saisi kun kuulemma on vaikeaa saada soviteltu joku peltipala sen muovisen seinämän tilalle.

            Ei kai kenelläkään tällaista ylimääräisenä olisi tai tietäisi edes osanron"

            Pahoittelut vielä että vastaan näin myöhään, olen ollut koko vkon sairaspotilaana, johtuen kovasta flunssasta ja kuumeesta. ;D Terve ollaan taas...

            Mutta asiaan, minulla on omassa autossa tuo "kuori osa" vakiona alumiinia. Onko se "kuori" kiinni laatikon päässä, vai juuri siellä vaihteenvalitsemen päässä, jonne vaijeri kiristyy?
            Minusta kuulostaa, että tarkoitat juuri sitä laatikon päässä olevaa "kuorta". Itse väsättiin se osa rosterista.
            Voin yrittää jäljittää osan oikean nimen, ja kertoa sen nimen ja varaosanron. Mutta ensin pitäisi varmistua, onko se sama osa mistä puhumme. :)

            Comment


            • #7
              Kiitos avusta mutta ongelma toivottavasti saadaan pian korjattu.

              Löysin vagcat.com:in kautta osanumeron koko vaihdekeppi-mekanismille ja sitä googlettamalla löytyi koko osa saksan E-bay:stä mistä sen tilasin 45e+PK 15e. Pitäisi tulla ihan näinä päivinä.

              Aika jännä jos näin halvalla sieltä voi tuoda osia kun suomesta joku purkaamo oli myynyt vastaavan osan 100e+pk.

              Comment


                #8
                kun suomesta joku purkaamo oli myynyt vastaavan osan 100e+pk.
                OT tekstiä, suomalaiset purkaamot nyhtää ihan ihme hintoja. Paras tähän mennessä taitaa olla Transitin puskurin pää, purkkaamo pyysi ~130€ käytetystä, tarvikkeena sama osa 30€ ja vielä uusi..

                Comment

                Working...
                X