Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton omistaminen Suomessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Auton omistaminen Suomessa

    Varoitus, sisältää avautumista.

    Kysymys: Saako Suomen kansalainen omistaa auton suomessa?
    Vastaus: Ei saa.


    Tositarina: Kävin joulun välipäivinä A-katsastuksen konttorilla Hervannassa poistamassa kesä-Saabin tilapäisesti liikennekäytöstä. Tuo sujui ongelmitta, mutta papereita antaessaan kanslisti rupesi ihmettelemään tyyliin "mites tämä voi olla mahdollista... Et sinä voi olla auton omistajana... Tässä täytyy olla jokin virhe..."
    Minä siinä H-Moilasena, että olenhan tämän auton omistanut jo melkein 8 vuotta, miten niin en voi omistaa?
    Kanslisti tuumaa, että "sinulla on ruotsalainen osoite, ei me voida verolippuja ruotsiin lähetellä... Auton omistajalla pitää olla osoite suomessa jne..."

    Tilanne on siis sellainen, että seuraavan kerran autoa liikennekäyttöön otettaessa minun pitää hankkia autolle toinen "omistaja" ja merkityttää itseni haltijaksi. Missä maassa viljakin kasvaa kaikkein nopeimmin? - Neuvosto-Suomessa.

  • #2
    Asut pysyvästi Ruotsissa?

    Olin itse "komennuksella" ulkomailla ja omistin samaan aikaan Suomessa romun, jolla pystyi sitten lomilla ajelemaan täällä.

    Ei siinä ainakaan mitään ongelmaa ollut mutta oliko tuo sitten ratkaisevaa, että olimme ilmoittaneet väestörekisterikeskukselle asuvamme väliaikaisesti (kaksi vuotta) eri maassa.
    Postin kautta oli sitten määräaikainen kääntö päällä kirjeille, maksua vastaan tietenkin.

    Comment


      #3
      Tällä hetkellä asun tosiaankin "pysyvästi" ruotsissa. - Tuntuu vain niin hölmöltä, ettei AKE:ssa osata kirjoittaa postinumeron jälkeen paikkaa nimeltä "Sverige", jolloin verolappu löytäisi perille.

      Herää pikkuhiljaa kysymys, onko olemassa jokin porsaanreikä, joka halutaan tällä menettelyllä sulkea pois... Vai onko kyse vain Tsaarinaikaisiin perinteisiin nojautuvan valtakoneiston halusta kyykyttää hallintoalamaista?

      Comment


        #4
        Vai onko kyse vain Tsaarinaikaisiin perinteisiin nojautuvan valtakoneiston halusta kyykyttää hallintoalamaista?
        Tästä luultavasti kyse.

        Comment


        • #5
          Eikö tuo onnistu Poste Restanten kautta eikä maksa mitään .

          Comment


            #6
            Täytyy selvitellä, josko omistaminen onnistuisi c/o-osoitteella. Nykyinen osoitetieto ruotsista oli tullut Ake:en väestörekisterin kautta, mutta kaipa tuonkin muuttaminen onnistuu esimerkiksi puhelimitse ilmoittamalla?
            Pikkaisen vain meinasi sappi kiehahtaa, kun kuulin etten saa enää olla autoni omistaja...

            Comment


            • #7
              AKE ei hyväksy osoitemuutoksia muualta kuin väestörekisteristä käsin. Itselläni on mennyt fiba väestörekisteriin ja meinasin ohimennen konttorilla asioidessa muuttaa osoitteen oikeaksi, mutta eipä onnistunut. Heidän järjestelmä vastaanottaa tiedon suoraan västerekisteristä eikä ihminen voi puuttua siihen väliin :) Tosin sitten täti kertoi että voi tehdä väliaikaisen osoitteenmuutoksen, ja niin teki... saas nähdä kauanko tuo korjattu osoite pysyy voimassa.

              Comment


                #8
                Kyllä tuossa on autovero kummituksena taas. Käänteisesti voisi kysyä että miksi minun
                pitäisi rekisteröidä auto suomeen (toin ruotsista)? Rekisteröinti = autovero maksuun.

                EU-alueella on jonkinlainen diili että ajoneuvot pitää rekisteröidä siihen maahan missä
                käyttäjä asuu. Tästä syystä mm. virolaisilta jobbareilta on tulli jopa takavarikoinut autoja!

                EU:ssa ei oikeasti ole vapaata liikkuvuutta ennen kuin tuo autovero poistetaan, imho.

                Comment


                  #9
                  muistakaahan siinä eeuu paatoksessanne että verot on kansallisia.

                  Eiköhän tossakin ole ongelmana vain viranomaisen kohta 10v vanha jo 1vuoden käytössä ollut ajoneuvotietojärjestelmä, se on melkonen sovellus, olikohan se 40miljeur per vuosi pelkkiä konsulttipalkkioita.

                  Comment


                    #10
                    Hulluksi tuon tekee sen, että kun alkuperäinen postaaja tulee sitten ruotsinkilpisellä autolla
                    suomeen niin kilahtaa sakot ja autoverot maksuun siitä ruotsinkilpiseltä. Eli aika pahassa
                    jamassa ollaan mikäli ulkomailla asuva ei saa pitää autoa suomen rekisterissä, ja ulkomaa-
                    kilpiselläkään ei suomessa saa ajaa. Tai näin minä itse olen tuon ymmärtänyt.

                    Comment


                    • #11
                      Saa toki ajaa esim. tässä tapauksessa kun asuu pysyvästi Ruotsissa.

                      Comment


                        #12
                        Eikös tuon Ruotsin kilpisen auton pidä olla omistuksessa/hallinnassa, jotta sillä Suomessa saa ajaa? Ja et varmaan saa Ruotsissakaan autoa nimiisi, jollei ole näyttää vakiosotetta siellä?
                        Ja Suomessa meikäläinen saa ajaa ruotsinkilpistä autoa, joka ei ole mun nimissä, vain siinä tapauksessa jos omistaja/haltija istuu vieressä.

                        Comment


                        • #13
                          Mietinpä vain että kuka on jaksanut ees keksiä tollasia
                          "Suomessa meikäläinen saa ajaa ruotsinkilpistä autoa, joka ei ole mun nimissä, vain siinä tapauksessa jos omistaja/haltija istuu vieressä." Sääntöjä ja pykäliä :D

                          Pelkkää rahastusta, tietyt rajat ja säännöt on hyvä olla olemassa mut eikös liika ole liikaa :) Toisaalta vois ajatella et mitä mäkin täällä vingun kun ei ne asiat kumminkaan tule muuttumaan. Ei ainakaan täältä käsin.

                          Eu:hun kun mentii piti niin tulla kaikkee hienoo ja komiaa.. Saatiin lama ei muuta :) Thääänks.!

                          Comment


                            #14
                            Soittamalla AKE:een sain asioita selvemmiksi:

                            AKE:sta eivät lähetä verolippuja ulkomaille, joten heillä pitää olla suomalainen osoite minne lähettää ne. Annoin siis AKE:lle tilapäisen c/o -osoitteen puhelimitse, jolloin veroliput tulevat sinne jatkossa. Näin voin olla jatkossakin suomeen rekisteröidyn autoni omistaja.
                            Koska vakituinen osoitteeni on Ruotsissa, saan suomessa lomaillessani käyttää ruotsiin rekisteröityä kehonsiirrintäni (jota vakituisesti suomessa asuvat voivat käyttää vain minun istuessani kyydissä).

                            Comment


                            • #15
                              tulipa mieleen yksi tapaus, töistä eräs heppu. Ajelee britti kilpisellä autolla ja verot maksamatta. Asuu ja tekee töitä kyllä suomessa. Kuulemma jo vuoden vaiko kaksi ajellut sillä. Ei vissiin pollareita vaan jaksa kiinnostaa tai sitten ei ole sattunut kohdalle. Kyllä sillä oli jo valmiiksi joku sepustus pollareille. tämmöttös turuus :)

                              Comment


                              • #16
                                Ei ku ne pelkää puhua kieliä. On tapaus taannoinen kun suomessa ruotsinkilpisellä autolla ajellessa oli ratsia ja kaukaa näky jo kun SEIS SAATANA kyltti heiluu ja vipattaa ja kun huomasi, että ruotsin rekkari komeilee keulassa niin meni kyltti äkkiä piiloon. Hyvä ettei juossu vielä puskaan piiloon. Raasu.

                                Comment


                                • #17
                                  [ot]Tietämättömyys harvoin auttaa, pykälät kun ovat pykäliä.. Ja mitä itse nähnyt tilanteita jossa on ollut poliisi ja ulkomaankilpinen auto niin eipä tuo ole pahemmin tilannetta muuttanut. Juuri turuus näin kun poliisi nappasi kauniisti letkasta hollantilaisen auton tiensivuun, syytä voi ihmetellä koska eihän paikallinen poliisi saa edes mitään tietoja kys. autosta[/ot]

                                  Comment


                                    #18
                                    No ei ole pitkä aika, kun uutisissa oli juttua poliisin järjestämästä tehoratsiasta ulkomaankilvissä oleviin autoihin. Siinähän taisi aika moni "veropakolainen" narahtaakin.

                                    Comment


                                      #19
                                      TaNpereella vuosi-pari sitten pyöri Espanjan kilvissä oleva Seat-farmari. Siinä vain oli kyljissä täkäläisen koirahoitola-eläintarvikekaupan tarrat, josta syystä kiinnitinkin huomiota, melko julkeaa veronkiertoa on käyttää firman kuljettimena ulkomaille rekisteröityä autoa. Mahtoiko olla ihan silkka tietämättömyys kyseessä ("tän sai madridista niiiiin paljon halvemmalla") vai mikä lie, tarrakilpiäkään ei siihen ilmestynyt ennenkuin katosi.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X