Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80, ABK, sylinterikansipulmia.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80, ABK, sylinterikansipulmia.

    Tuossa aiemmin jo kerroin miten otsakkeen auto työnsi hiilivetyjä ja häkää paisariin joten päättelin, että kansipahvihan se siellä oireilee. Letkuihin ei kuitenkaan kehittynyt epänormaalin kovaa painetta.
    Öljyt ja vedet eivät ole sekoittuneet, mutta jatkuvaa ilmaamisen tarvetta on ollut ja ajoittain lievää glykolin tuoksua auton ympärillä moottorin käydessä.
    Nestettä on saanut lisätä.

    Nyt on kansi auki enkä tarkallakaan katsomisella näe kannentiivisteessä vuotokohtaa. Vai näkyykö se edes?

    Onko näissä ABK-moottoreissa tapahtunut kansien halkeamisia?
    Palotiloissa en tarkallakaan syynäyksellä nähnyt halkeamia ja kansi on linjarin mukaan täysin suora.

    Jos halkeama on muualla, milläs sen sitten selvittää?

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja Jonne Näytä viesti
    Vai näkyykö se edes?
    Ei välttämättä.

    Alkuperäinen kirjoittaja Jonne Näytä viesti
    Palotiloissa en tarkallakaan syynäyksellä nähnyt halkeamia ja kansi on linjarin mukaan täysin suora.
    Itse olen aina kunnostuttanut kannen samalla kun on irti. Siis venttiilityöt ja plaanaus. Aina niistä venttiileistä sanomista löytyy, niin saa nekin kuntoon samalla vaivalla.

    Alkuperäinen kirjoittaja Jonne Näytä viesti
    Jos halkeama on muualla, milläs sen sitten selvittää?
    Koeponnistus koneistamossa.

    Comment


    • #3
      Huomenna lähtee kansi ponnistettavaksi Moottorikoneistamo Ojalaan.
      Ehkäpä homma tuo lisävalaistusta asiaan.

      Comment


        #4
        Syynää nyt porauksetkin varmuuden vuoksi lohkohalkeaman varalta. Jos on vaikka päässyt jäätymään?

        Comment


        • #5
          Joo, hämmästelinkin jo sitä, että sylintereissä näkyy vielä jopa himmeästi hoonausjäljet eikä pykälää vaikka autolla on menty ainakin 330000 km.
          Olin uskossa, että alakerta olisi alkuperäiskunnossa tai sitten nämä eivät kulu olenkaan :)
          Itse olen ajanut autolla 30000km eikä ainakan silloin ole jäätynyt..

          2. ja 3. sylinterin männät ovat hyvin vähäkarstaisia reunimmaisiin nähden. Mielenkiintoista..
          Itse kannen palotilat ovat hyvinkin siistit.
          Viimeksi muokannut Jonne; 4.3.2013, 10:47. Perustelu: kirjoitusvirhe

          Comment


          • #6
            Jatkoa...Jäähdytysnestettä katoaa edelleen. (ABK, 2,0E)

            Kansipahvi tuli nyt sitten vaihdettua, mutta nestehävikkiä tapahtuu edelleen.
            Kaikki liitokset on katsottu, vuodot korjattu ja vesipumppukin vaihdettu.
            Jopa lämppärin kennoakin olen epäillyt (se hajonnee seuraavaksi..)

            Tänään laitoin taas kylmän koneen käyntiin, tunkkasin keulan ylös ja aloin tutkailla erittäin tehokkaan led-valaisimen kanssa.

            Kuinka ollakkaan, pieni vihreä nestepisara ilmaantui lohkon vasemmassa kyljessä olevan huohotinkompleksin alareunaan..
            tämä osa: http://www.findpart.org/part/aud-048103772
            http://www.vagcat.com/epc/cat/au/A80...14/49/1153354/ (osa 21)

            Jostain syystä en ole huomannut tätä aiemmin kun aina luulin löytäneeni sen "oikean" vuodon.
            Onko jäähdytysnestevuoto tästä kohdasta yleinenkin vaiva ja miten nuo kampikammiohöyryt ja jäähdytysnesteet pysyvät toisistaan erossa?
            Laitteen tarkoitus ei oikein avaudu minulle.

            En muista tällaista systeemiä olleen vanhemmissa 8-tappisissa VW/Audi-lohkoissa joita on tullut availtua ja koottua.

            Miten on, kannattaako tiivisteiden, laippa ja O-rengas ohella, vaihtaa myös koko huohotinmolkura?


            Muuten, jos tämän operaation jälkeen saan viimeinkin tuon masiinan nestetiiviiksi, heitän ison täytekakun konepellille!

            Comment


            • #7
              Jospa se neste tulee siitä ylävesiletkun liitoksesta ja valuu huohotin systeemin päälle jne. Letkun liitososa halki, anturi vuotaa, lemmari löysällä jne.

              Comment


              • #8
                Olen sen ylemmän "vesiharavan" nuuskinut todella tarkkaan eikä sen liitokset pitäisi enää vuotaa. Aluksi sitä epäilinkin. Varsinkin halkeamaa tuli haettua.
                Nyt vain kävi aamulla niin, että minuutin sisällä startin jälkeen kylmän koneen kyljestä juuri siitä lohkon ja huohotinmurikan välistä alkoi tursuamaan vihreää jäähdytinnestettä pienen helmen muodossa.
                Laippahan siinä on ja tiiviste joten...
                Asia vaatii vielä lisätutkimista, kuivattelua, uuden "helmen" odottelua jne.

                Lumihangesta löytyi myös vihreä täplä juuri siitä kohtaa johon auto oli jäänyt yöksi viime kerralla.

                Eipähän ole tällaista vielä tullut vastaan ja minulla on sentään kolme kappaletta näitä ABK-moottorisia Audeja jokapäiväisessä liikenteessä perheen käytössä ollut jo monta vuotta.

                Alkaa tulla ikävä kesäajokautta ja BMW:n ohjaimia :D

                Comment


                • #9
                  No niin, hoksasin, että eihän sen tarkoittamani laipan takana edes ole vesitilaa vaikka äkkinäinen näin luulisikin.
                  Mutta jostain se nyt kuitenkin vuotaa ja jättää tippoja juuri niille tienoille.
                  Ohhoijaa...

                  Tutkimukset jatkuvat -keväämmällä :)

                  Comment

                  Working...
                  X