Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sano nyt kerrankin mitä on päin mäntyä liikenteessä...

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sano nyt kerrankin mitä on päin mäntyä liikenteessä...

    Liikenneturvallisuustyön perimmäisenä tavoitteena on nollavisio, eli ei yhtään kohtalokasta onnettomuutta. Onko tavoite mahdollinen ja miten? Onko liikenneturvallisuutta mahdollista parantaa lisäämättä sääntöjä ja seuraamuksia? Kenellä on vastuu tieliikenteessä liikkujien turvallisuudesta?

    Liikenne- ja viestintäministeriö on avannut kaikille avoimen keskustelun valtionhallinnon www.otakantaa.fi-keskustelufoorumilla. Keskustelussa toivomme ajatuksia Suomen liikenneturvallisuustilanteesta ja siitä miten liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa, kysely on voimassa aina 31.10.2010 asti.

  • #2
    Itse vissiin kuulun liikennevirastojen mielestä vaarallisiin kuljettajiin koska olen nuori, ajan 80km/h alueella n.85km/h ja silloin tällöin lyhyellä matkalla se turpavyö saattaa unohtua. Silti IKINÄ en rattiin ole edes ajatellut meneväni jos on muutamankaan oluen ottanut. Suurimmassa osassa liikenteessä sattuneista tapahtumista joita olen nähnyt, tai ollut itse lähellä joutua johonkin tapahtumaan on johtunut esim. viime aikoina siitä että joku on meinannut kiilata kylkeen kaksikaistaisilla teillä. Viimeksi tänään kaupungissa 50km alueella ajoin 50km/h ja joku täti ajaa edellä oikeaa kaistaa ja itse vasenta. Tädin edessä auto kääntyy oikealle. Täti toki väistää tätä autoa ei jarruttamalla, vaan tuuppaamalla siihen viereiselle kaistalle, ilman vilkkua, peiliin vilkaisematta ja tietenkin juuri kun itse olen tädin takapuskurin kohdalla. Täti säikähtää ja palaa vauhdilla omalle kaistalleen ja odottaa kiltisti että kääntyvä auto kääntyy. Mitä tekee täti sitten? Seuraavissa liikennevaloissa naama norsunvitulle ja mulkaisee ja todennäköisesti kirjoittaa juuri nyt paikallislehteen tekstaria kun joku nuori mulkku audia ajava kaahari meinasi ajaa päälle. Samankaltaisia tilanteita ollut viime aikoina useampikin. esim. roska-auto ja moottoritiellä useammankin kerran.
    Minuakin voidaan syyttää koska ajan sen n.3-5 km/h ylinopeutta, mutta jotenkin tuntuu ettei se pääsyy tuon kaltaisissa tapahtumissa ole silti siinä. Näillä puheilla itse parantaisin juurikin tuota muiden huomioimista sielä tienpäällä, Peilit on keksitty, suurimmissa osissa autoja on luultavasti vilkut?

    Edit. Mainitaan lisäksi suojatiekäytös, parkkipaikat, rattijuopot ym. jotka itse koen tärkeämmäksi valvonta-, ja rankaisukohteiksi kuin ne mulkut jotka "kaahaavat" sen 87 km/h...
    Viimeksi muokannut Rayban; 19.10.2010, 15:25. Perustelu: Lisäys.

    Comment


      #3
      Kirjoitithan terveisesi myös tuonne linkin foorumille?

      Täytynee iltasella kirjoitella tuonne jonkinlainen kannanotto. Kun kerran mielipidettä kerrankin oikein kysytään.

      Comment


      • #4
        En uskaltanut vielä, täälä on asiantuntevampi raati arvostelemassa sen ensin :D

        Comment


        • #5
          Eikös siinä jo tullut tarpeeksi sitä asenne-ongelmaa, eli ehkä vähempikin ylimielisyys olisi riittänyt, mutta tätähän siellä "palstalla" ilmeisesti haetaankin...

          Comment


            #6
            Kävinpä jättämässä omia mietteitäni tuolle foorumille.

            Comment


            • #7
              Lyhyesti sanottuna millään ei pystytä estämään ikinä sitä, että nuoriso haluaa koittaa paljon se auto kulkee, josta johtuu nämä nuorten kovan nopeuden onnettomuudet. Sielä on monesti vielä känniset yllyttämässä. Ja melkein väitän, että juuri näitten onnettomien tapauksien johdosta tämä ylinopeus on niin tabu.

              Paljon suurempi ongelma on alkoholi ja päihteet, niihin liittyy täysi välinpitämättömyys itseään ja muita kohtaan. Muutenkin suomessa alkoholikulttuuri on aivan liian vahva ei pelkästään liikenteessä vain ylipäätään. Jos joudut käräjille jostain, kun olet kännissä niin voit jopa selvitä lievemmällä tuomiolla *hurraa*
              Toinen huomattavasti ylinopeutta suurempi on asenteet ja eritoten "minä" asenne eli välinpitämättömyys muita kohtaan. Se koskee ohittelua/kiilailua/puhelimeen puhumistakin/ylimääräisten valojen pitämistä ym valoratkaisuja/perseessä roikkumista.
              Sitten kun meitä vielä markkinoidaan joka reiässä fiksuina suomalaisina liikenteessä, niin se tuntuu että vielä vahvistaa sitä "minä" rakennetta, että "minä" olen se ainoa ja paras tuola liikenteessä mistä sitten ongelmat alkaakin hienosti kasaantumaan.

              Sitten kun alataan vielä vetämään täyttä nollatoleranssia ylinopeuteen niin alkaa soppa olemaan kasassa. Kukkahattu tädit ja tukkiniska vanhukset alkaa vielä enemmän pelkäämään pönttöjä. Nopeudet vain tippuvat, kun ei ole valtiolla varaa kunnostaa teitä. Samalla kuitenkin ajotuntien määrä/laatu paranee. Samoin autokalusto uudistuu ja paranee. Ne nopeudet ovat vain kattonopeuksia jos säädetään se 150km/h motarille niin sillä 40 vuotta vanhalla ladalle ei tarvi yrittää vääntää sinne ohituskaistalle sitten sitä 155km/h jos se peltilaatikko kelaa kolme tuntia sitä 5km/h eroa, mutta kun sielä jostain aivoista tuleee se jos muut niin MINÄKIN. Ohi ei mee prkl vaikka mikä olis.

              Sama se on jo näiden talvinopeusrajoitusten kanssa. Kelit ei ole muuttuneet viimme ja tällä viikolla vielä ainakaan mihinkään ja en usko, että pysyvä lumipeite näille lakeuksille tulee vielä kuukauteen niin nyt ruuvataan jo alentuvat taulut, kun muuten kaikki vetäis sen maksimin vaikka satais lentäviä mummoja lasiin. Pari talvea sitten tämän todistin, kun näkyvyys oli noin 100-200 metriä eteen päin ja maassa oli joku 5 centtiä uutta puuterilunta ja uutta pukkas taivaan täydeltä, muuttuvat nopeustaulut oli vielä 100km/h koska lumisade tuli hyvin nopeasti kohilleen. Nopeasti tuli tiputettua 20-30km/h nopeutta ja jäätyä kaikkien jalkoihin, kun muut lisäs kaasua et kerkee mahollisimman pitkälle 100 nopeustauluilla. Muistelisin et kahdeksasta kympistä vitosella profiilin kulkine löi tyhjää kun koitti suoralla tiellä lähes täyttä kaasua. Mukava ihmetellä miten jolla on häpyä puskea niissä keleissä täyttä häkää.

              Itse olen muuten liikenne- ja viestintäviestintäviraston murhaajakaahaajanuoriso kategoriassa sillä olen nuori ja ajan toleranssi ylinopeutta (10%). Silti en ole yhteenkään vaaratilanteeseen joutunut tuosta ylinopeudesta johtuen. Kun vain ymmärtää seurata muuta liikennettä ja ottaa muut huomioon ym turvavälit niin se metri kaksi sekunnissa ei oikeasti pysty vaikuttaan mitenkään. Sit vielä et jos vaikuttaa niin kuinka suuri huomion osa on sillä jos sitä nopeusmittaria täytyy tuijottaa joka toinen sekuntti jolloin ei jää aikaa seurata liikennettä.
              Viimeksi muokannut PaSilba; 19.10.2010, 18:33.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja PaSilba Näytä viesti

                Itse olen muuten liikenne- ja viestintäviestintäviraston murhaajakaahaajanuoriso kategoriassa sillä olen nuori ja ajan toleranssi ylinopeutta (10%)....

                ...Sit vielä et jos vaikuttaa niin kuinka suuri huomion osa on sillä jos sitä nopeusmittaria täytyy tuijottaa joka toinen sekuntti jolloin ei jää aikaa seurata liikennettä.
                Jos siis ajat 80:n alueella sakkorajalla 88km/h, niin sinun ei tarvitse tuijottaa mittaria, mutta jos ajat 80km/h, niin sitten sitä pitää vilkuilla joka toinen sekuntti?

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                  Jos siis ajat 80:n alueella sakkorajalla 88km/h, niin sinun ei tarvitse tuijottaa mittaria, mutta jos ajat 80km/h, niin sitten sitä pitää vilkuilla joka toinen sekuntti?
                  Ei. Sillä kukaan ei aja tasaa tarkkaa nopeutta ikinä. Ei edes vakkari. Eli jos olet nollatoleranssin ajattelija et voi missään tapauksessa ylittää 81km/h 80km/h alueella. alamäet ym. Jos vakkari ylittää ajossasi 81km/h rikot omia ajatteitasi. pyrin ajamaan sen muutaman km/h yli kuin ali. Hyvin vaikea pukea sanoiksi.

                  Eli tällä nollatoleranssi linjalla haetaan tällä hetkellä nimensä mukaisesti täyttä nollaa. Sanoihan se paaterokin sen jo. Eli se meinaa, että kaikkien pitäisi käytännössä pystyä ajamaan tasan tarkkaan olosuhteista riippumatta suurinta sallittua nopeutta mikä on ihan mahdoton asia. Puhumattakaan järjetön. Silti suomalainen saa ajaa päissään autoa, mutta kilometritunnin ylinopeus on kriminolisoitavaa ajatelkaa nyt vähän.

                  Fingerpori missä oli työpaikalle saapumisen erilaisuuksia kiteyttää aika hyvin. Toinen tulee pyörällä, toinen kännissä.

                  Comment


                  • #10
                    Justhan aamulla radiossa sanottiin että jos ei tule lisää rahaa tienkunnossapitoon, niin joudutaan pudottaa nopeusrajoituksia teiltä jonne kunnostusta tarvii.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Mkurtti Näytä viesti
                      Justhan aamulla radiossa sanottiin että jos ei tule lisää rahaa tienkunnossapitoon, niin joudutaan pudottaa nopeusrajoituksia teiltä jonne kunnostusta tarvii.
                      Valtatie 13 välillä äänekoski - karstula tiputettiin 2 vuotta sitten ilmeisesti rahanpuutteen takia.

                      Ja kuljettajaliiton työmatka vähennyksen yhteydessä oli puhetta, että autoilijat maksavat veroina ym maksuina 7 miljardia ja siitä n. 1 miljardi menee teiden hoitoon.

                      Comment


                      • #12
                        Ei. Sillä kukaan ei aja tasaa tarkkaa nopeutta ikinä. Ei edes vakkari. Eli jos olet nollatoleranssin ajattelija et voi missään tapauksessa ylittää 81km/h 80km/h alueella. alamäet ym. Jos vakkari ylittää ajossasi 81km/h rikot omia ajatteitasi. pyrin ajamaan sen muutaman km/h yli kuin ali. Hyvin vaikea pukea sanoiksi.
                        On se niin vaikeeta, eikö totta, niin vaikeeta ettei oikein tohdi tielle mennä...
                        Ainakin jos se nopeuden säätely on kuin itikkaa salvais, kuitenkin olen ymmärtänyt että jopa se miekkakerhon miestin antaa jo 3 kilsaa anteeksi, niin on se siltikin vaikeeta kun joutuu laskemaan koko ajan ne "toleranssit" mukaan vaikka se olisi nollakin kun on ehdittävä perille muutamaa sekuntia nopeammin...

                        Comment


                          #13
                          Liikennejeesustelu voidaan pitää siellä kameratolppathreadissa joten tämä stoppaa tähän. Pendelle on näemmä nyt tehty ihan oma otakantaa.fi -foorumi, missä voit meuhkata.

                          Comment

                          Working...
                          X