Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 Sportback (2013) TFSI vai TDI..?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 Sportback (2013) TFSI vai TDI..?

    Morjens,

    Edeltävän sukupolven A3 Sportback ollut kovassa käytössä. Pääsääntöisesti työmatka ajoissa ja erittäin tyytyväinen olen kokonaisuuteen sekä 1,9TDI moottoriin ollut. Nyt alkaisi kuitenkin olla kilometrien kannalta vaihdon aika.

    ...joten Audissa pysytään. Golf kun ei herättänyt kamalasti tuntemuksia.

    Kävin tuossa edeltävänä viikonloppuna testaamassa tuota 1,4 TFSI moottorilla varustettua 6-vaihteista manuaalia (Business varustelulla) ja miellyttävä kokonaisuus kerrassaan eikä varsinaisesti tuonut "helpotusta" auto kuumeeseen jos näin voidaan sanoa.

    Kulutuslukemathan näissä alkaa olla aika maltillisia, toki tehtaan ilmoittamat aina vain suuntaa antavia - Mutta kuitenkin vertailu kelpoisia keskenään.
    Edeltävällä TDI:llä on tullut 32tkm keskimäärin vuodessa (tästä maantieajoa 85%) taivalta ja olenkin tässä pohtinut kovasti olisiko TFSI vai TDI se oikea valinta.

    Kilometrejä tulee mielestäni siinä määrin, että 1,6 TDI voisi olla kannattavampaa taloudellisesti. Erilaisia laskureja tullut käytettyä mitä netin syövereistä löytyy - Esim. http://diesel-laskuri.net/
    sekä omaa "luotettavaa" matikkapäätä. Ja karkeasti veron huomioiden kannattavuus olisi kustannuksissa noin 400-500€ luokkaa vuodessa.

    Onko kenelläkään tietoa TFSI huolto-ohjelmasta, lähinnä huoltoväleistä?
    En tuntunut tätä tietoa internetin syövereistä helposti löytävän.
    Tai sitten haeskelin väärältä suunnalta.

    Tuota 1,6 TDI en ole päässyt koe ajamaan.. Mahtaako olla vielä laiskempi kuin tuo 1,9 TDI mikään tykkihän tämäkään ei ole ollut, mutta hyvin on ehtinyt ja taloudellisuus ollut kohdallaan. Onko kokemuksia tästä moottorista?
    Tai TFSI koneesta toistuvassa matkakäytössä?

    Hankalia pähkinöitä. Kaikenlaisia näkemyksiä otetaan vastaan.

    #2
    TFSI;n huolto-ohjelma on edelleen LongLife, öljyt vaihdetaan välillä 15-30tkm riippuen ajotavasta, kylmästarteista jne.
    Sama koskee 1.6TDI;tä.

    Kannattaa käydä ajamassa tuo 1.6TDI, niin tietää miltä se tuossa korissa tuntuu. Itse olen ajanut sen vain A1 kopassa ja siihen oli mielestäni riittävä. Toki jos ei ole A3 koria tarjolla, ajaa Golf saman asian.

    Comment


      #3
      Aikalailla vuosi sitten olin lähes saman valinnan edessä.
      Vaimolle oltiin hankimassa A3 sportback:iä ja kävin koejamassa 1.2TFSI:n ja 1.6TDI:n.
      Kovasti silloin arvottiin mediassa, mikä tulee olemaan bensan ja dieselin hintaero jatkossa. Mutta silloisten laskemieni mukaan dieselin olisi ollut kannattavampi vaihtoehto vaikka dieselin ja bensan mittarihinnat olisivat olleet tasoissa. No, tuohon vaimon A3:seen nyt tuleekin semmoiset 45tkm vuodessa, joten aika kalliiksi olisi saanut dieselin hinta nousta, ennekuin bensakone olisi tullut edullisemmaksi.
      Mitä tuolla 1.6TDI:llä olen ajellut, niin olen kyllä tykännyt siitä. Vie ihan riittävän ripeästi A3:sta normiajossa ja pienellä kulutuksella.

      Alkuperäinen kirjoittaja Joonaz Näytä viesti
      Edeltävällä TDI:llä on tullut 32tkm keskimäärin vuodessa (tästä maantieajoa 85%) taivalta ja olenkin tässä pohtinut kovasti olisiko TFSI vai TDI se oikea valinta.
      Itse kyllä kallistuisin noilla kilometreillä 1.6TDI puoleen.

      Comment


      • #4
        Audissa on kahta tehoversiota 1.4TFSI moottorista. Kumpi versio oli koeajo autossa? Jos valinta osuu puhtaasti taloudellisin perustein, niin TDI lienee parempi valinta. Muussa tapauksessa kyllä kallistuisin siihen tehokkaampaan ja taloudellisempaan bensa koneeseen.

        Täytyy myös muistaa, että 1.6TDI:ssä on yksinkertaisempi yhdystukiakselisto kun muissa malleissa takana on erillisjousitus.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia kommenteista.

          Koeajo autossa oli tosiaan moottorina 1.4 TFSI 90 kW -versio.
          Tuosta yksinkertaisemmasta tukiakselistosta ei kyllä ollut mitään käsitystä ennen tätä..

          Comment

          Working...
          X