Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kasikoneen + Webasto/Eeberin omistajia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kasikoneen + Webasto/Eeberin omistajia?

    Jos joltakin löytyy kyseinen yhdistelmä, eli kasin pannu
    ja siinä jokin polttoainekäyttöinen lisälämmitin,
    kuulisin mielelläni millaisia lämmitysaikoja/lämpötiloja saavutetaan.

    Itse en saa -10°C asteen pakkasilla auton koppia +18°C.
    Tunnin lämmityksellä kopissa +10°C.
    -20°C pakkasilla koppiin ei saa kuin muutaman asteen lämmintä.
    Eikä muutaman asteenkaan pakkasilla suuttimista puhalla kuumaa,
    ainoastaan kädenlämpöistä. Myöskään lämpömittarin viisari ei koskaan ole noussut yhtään. Lämmitysaika on lähes aina tunti tai jopa enemmän.
    Laite siis Eberin Hydronic 5. Asentajan mukaan auton moottori on liian suuri tai siis lämmitin on liian tehoton tuon kokoiseen pannuun..
    Kuulemma jos auto olisi Nissan Micra, siellä voisi saunoa tunnin lämmityksen jälkeen :)

    Säädöt ovat niin, että HI ja puhallusteho 3 (1-10) ylänuoli.

  • #2
    Isällä on 3.7 kasipannu ja käsittääkseni tuo sama hydronic5. Asetukset näyttäisi olevan AUTO ja 22 astetta kummallekkin puolelle.. Kyllä kai tuolla on ihan mukavan lämmin näin -10 asteen pakkasilla jos pitää tosi kauan lämmöissä. Vakio lämmitysaika näytti olevan 35min.

    En itekkään käytä omassa kulkineessa kuin ~15-20min kun on -10 pakkasastetta. -20 pakkasasteilla sitten ~30min ja tosikovilla ~40min.


    edittiä: Ensikertoja kokeillessani eberiä tuntui siltä kuin HI tai muilla korkeilla lämpöasteilla ei olisi sitä lämmintä ilmaa tullut kabiiniin juuri ollenkaan. Eberin ohjeissakin kyllä kannustetaan käyttämään AUTOmaattia ja 21-22 lämpöastetta ilmastoinnin asetuksissa.. En tiedä onko tämä sitte ihan mutua?

    Comment


      #3
      Omassa kiulussa on wanha webasto BW-50, viisaammat kertokoon mitä lie lämmitysteholtaan, mallimerkinnän perusteella varmaan aika lähellä 5kW.

      Ei riitä minullakaan pakkasilla tuollaisiin lämpöihin. Taitaa kuitenkin olla enemmän kiinni farmarin isosta sisätilasta ja suurista ikkunapinnoista jotka hukkaa lämmön nopeasti. Aamuisin ennen töihin lähtöä 20min riittää aukaisemaan etulasit näillä pakkasilla mitä nyt on ollut. Tunnin lämmityksellä on kyllä selkeästi jo lämmin autossa mut sit onkin parin päivän lämmityksillä akku tyhjä.

      Comment


      • #4
        Joo näin se taitaa olla, että auto hukkaa lämpöä nopeammin kuin tuo laite ehtii sitä tuottaa. -10 pakkasilla ja 15 minuutin lämmityksellä ei taida minulla lämpötila edes
        liikahtaa :)

        Minulle taas maahantuojan asentaja sanoi, että älä käytä AUTO asentoa, se kuulemma vain sotkee tuon systeemin jotenkin.. Käski laittaa HI-asentoon ja puhallusta mielen mukaan. Muutenkin käski etsiä parhaat asetukset empiirisellä tutkimuksella..

        Mikko: Minkälaiset asetukset sulla on tuossa paneelissa.

        Ostin vuodenvaihteessa uuden kylmäkäynnistysakun (680mAh) kylmäkäynnistystehoa.
        Tuolla jaksaa kyllä pyörittää yli kaksi tuntia joka päivä, vaikka ajoa kertyy alle tunti.
        Eihän se aivan iloisesti käyntiin lähde, mutta aina on lähtenyt kuitenkin.

        Comment


          #5
          Mulla on puhallus autolla, en ole kokenut tarpeelliseksi sitä pidellä kun hyvin on ikkunat auennut. Lämpötila on se mihin on sattunut jäämään, yleensä jossain 24-27 asteessa. Eihän sillä ole mitään eroa, onko siellä 20 vai HI kun ei niihin lämpöihin kuitenkaan päästä.

          Optiman Yellowtopin minäkin hankin viikko weban asennuksen jälkeen kun ensin olin jäänyt kolme kertaa apuvirran varaan. Minulle kun ei pakollista ajoa tule edes 15min päivässä ja sinä aikana kuitenkin kolme lämmitystä...

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
            Mulla on puhallus autolla, en ole kokenut tarpeelliseksi sitä pidellä kun hyvin on ikkunat auennut. Lämpötila on se mihin on sattunut jäämään, yleensä jossain 24-27 asteessa. Eihän sillä ole mitään eroa, onko siellä 20 vai HI kun ei niihin lämpöihin kuitenkaan päästä.

            Optiman Yellowtopin minäkin hankin viikko weban asennuksen jälkeen kun ensin olin jäänyt kolme kertaa apuvirran varaan. Minulle kun ei pakollista ajoa tule edes 15min päivässä ja sinä aikana kuitenkin kolme lämmitystä...
            Omien testieni perusteella HI asennossa saavutetaan kuitenkin parempi tulos.
            Lämmönsäätöläppä on ainakin silloin kokonaan auki. Tätä myös asentaja kertoi.
            Kerran kokeilin laittaa paneelin kokonaan pois päältä siinä toivossa, että
            saisi tuon moottorin lämpömittarin edes hieman nousemaan, mutta oli katkaissut eeberin
            jo ennen 40min. Eli viisaria en saa värähtämään millään :)

            Comment


            • #7
              En kyllä itsekkään ole sitä moottorin lämpöviisaria saanut eläissään tuon eberin avulla nousemaan, mutta nousee se kyllä paljon aikaisemmin kuin ilman lämmitystä..

              Muttamutta.. Olitte oikeassa, mulla pääsi mutua melkein koko postin verran aamulla.
              Hydronicin ohjeissa sanotaan näin:

              Ennen lämmityskäytön päällekytkemistä tai esiohjelmointia on asetettava ajoneuvon lämmitysvipu asentoon "LÄMMIN" (maksimiasento) ja puhallin asentoon "hidas aste" (vähäinen sähkönkulutus). Lämmitysautomatiikalla varustetuissa ajoneuvoissa on asetettava lämmitysvipu ennen sytytyksen poiskykemistä asentoon "MAKS" ja haluttu läppäasento toimimaan "AUKI".

              Comment


                #8
                En tiedä teidän autoista millanen lämmärin nopeuden säätö automaatti-ilmastoinnissa on.
                Jos kyseessä on kuitenkin etuvastuksellinen säätö niin ihan sama missä asennossa flekti on. Etuvastus vai muuttaa hitaammilla kierroksilla osan sähköstä lämmöksi.

                Mutta sikäli jos laittaa automaatin manuaalisäädölle niin luulisi vähän säästyvän sähköä. Automaatti nimensä mukaan säätelee läppiä itsekseen. Manuaalilla tätä ei tapahtuisi.
                V8/A8:ssa laitoin ylensä manuaalille.

                Comment


                • #9
                  Mitenköhän noissa "pikkukoneissa", nouseeko lämmöt mittarissa kun auton starttaa Eeberisession jälkeen? Eeberin ohjeessa kerrotaan, että vesi lämmitetään 85 asteiseksi, jonka jälkeen sisätilaa aletaan lämmittää. Omassa autossani en kyllä usko tuohon.
                  Ehkä joku kahden desilitran mälli voi lämmitäkin tuohon lämpötilaan, mutta ei kyllä kaikki neste!

                  Comment


                    #10
                    Eipä näy lämpömittarissa liikettä, minä en kyllä pidäkään kuin max. 20min lämmitystä päällä johtuen lyhkäsestä työmatkasta. Eeberi odottaa että vesi on jossain lämmöissä ennenkuin sisätilanlämmitys lähtee päälle. Kovilla pakkasilla oon saattanut laittaa lämmityslaitteen nollille aamua varten, eli kaikki lämmitys on mennyt koneeseen. Muuten olen pitänyt lämmityslaitetta automaatilla ja 22 asteessa.

                    Comment


                    • #11
                      Niin joo, mulla on työmatka ~8km, 2km keskusta-ajoa ja loput väljempää taajamaa. Käytän parin viikonvälein akkulaturissa akkua. Tai mulla on tuo Ctekin laturi ja vastakappale akun napoissa kiinni, niin ei tarvitse aina äheltää sitä sinne. Työntää liittimen vaan kiinni ja toisen tolppaan, tietenkin asiaa auttaa se, että meidän taloyhtiön tolpissa on virta päällä 24/7, ajastimet tulevat omasta takaa jos tulevat.

                      Comment


                      • #12
                        Ei teini-DX:ssäkään (1.3-litrainen voimanpesä) lämpömittari suuremmin liikahtanut pitkälläkään lämmityksellä.

                        IMO korkeisiin koneen ja sisätilan lämpöihin ei kannata edes pyrkiä. Kunhan tuulilasi on sula ja koneessa hiukan esilämpöä. Jo lyhyt 10 minuutin lämmitys tekee valtavan eron koneen käynnissä ensimmäisen kilometrin aikana.

                        Comment


                          #13
                          Jos kyseessä on kuitenkin etuvastuksellinen säätö niin ihan sama missä asennossa flekti on. Etuvastus vai muuttaa hitaammilla kierroksilla osan sähköstä lämmöksi.
                          No eihän se nyt taas ihan näinkään taida olla.

                          Turha sillä eberillä on kesää sisälle yrittää. Hurjan pitkiä ajoja vaan vaatii että saa vastaavasti ladattua akun. Mielestäni mukavuus tulee siinä että se jaksaa sulattaa ikkunat ja lämmintä tulee jo ajon alussa eikä vasta 10min päästä.
                          Oma aamulämmitys varttitunnin luokkaa, joka riittää hyvään mukavuustasoon noin -15C asti ja sen kylmemmillä ilmoilla on vähän vilpoista vielä lähtiessä.

                          Pasi_ on tutustunut melko läheisesti nyt B4/C4 ilmastointiyksikön sielunelämään ja hänen mielestään eberin&webaston kytkentäohjeissa on virhe.

                          Comment


                            #14
                            vesi lämmitetään 85 asteiseksi, jonka jälkeen sisätilaa aletaan lämmittää
                            Tai paremminkin kun vesi on 40 asteista, käynnistetään vasta klima. Sitä miten vesi kiertää, riippuu autosta (3.0tdi kiertää klimalla oma vesi+pumppu joka ei toimi aina jos asetus on automaatilla > vena on kiinni tai kuristaa > eberi menee pikkuteholle).

                            Lisäksi jos eberi on laitettu ilmastoinnin vesikiertoon tai moottorin vesikiertoon vaikuttaa asiaan. Eberiin saa myös lisäventtiilin jolla saadaan vesikiertoa muutettua koneen "ohi" kunnes kajuutassa on riittävän lämmintä. Aika monta liikkuvaa osaa ... ?

                            Pikkupakkasella omani lämpiää puolessa tunnissa 10-15+ asteeseen, siitä lämpimämpää ei kannata odotella kun sitten kuitenkin siellä on liian kuuma kun ei kehtaa t-paitasilleen heittää ... A4 2.0TFSI:ssä lämpeni konekin, nykyisessä ei viisari juurikaan värähdä mutta onneksi ei vaikuta LL-huoltoväliin niin radikaalisti.

                            Comment


                              #15
                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...292#post530292

                              Ei ole mitään väliä, mihin asentoon säädöt on jätetty. Se käyttää lämmitinkäytössä arvoja AUTO ja 22 astetta.

                              Comment


                                #16
                                Minulla on kyllä autoon mennessä ilmastoinnin näytöllä valmiiksi samat säädöt joihin on edellisellä kerralla jättänyt... Eli ei mene tuohon AUTO/22 tilaan missään vaiheessa. Tai puhallus minulla nyt yleensä autolla onkin mut sama pointti pätee.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei ole mitään väliä, mihin asentoon säädöt on jätetty. Se käyttää lämmitinkäytössä arvoja AUTO ja 22 astetta.
                                  <A6 C6 2007 voi kyllä valita (juuri tosta vesikierrosta johtuen?) lämmön, mutta puhallus jää siihen max 5(12) asentoon Eberin ohjaamana. Auto 22 on oletuksena ellei niitä muuta itse tai on eri avaimella muutettu (klima muistaa avainkohtaiset säädöt)

                                  Comment


                                    #18
                                    Sama juttu, jos säädään puhalluksen nollaan, se pysyy nollassa kun autoon menee webaston käydessä ja ilmaläppä on kans kiinni (tai mikä luukku siellä nyt sulkeutuukaan kun puhalluksen laittaa nollille, läpsäys kuuluu ja kuivia lehtiä tippuu apparin jalkatilaan syksyllä :-)) Virrat on kyllä ilmastoinnin säätöpaneelissa päällä.
                                    Kytkennästä ei mitään hajua, kun eberi on edellisen omistajan laitattama.

                                    Comment


                                    • #19
                                      > Minulla on kyllä autoon mennessä ilmastoinnin näytöllä valmiiksi samat säädöt joihin on edellisellä kerralla jättänyt... Eli ei mene tuohon AUTO/22 tilaan missään vaiheessa.

                                      Jännä juttu, kun mulla samanvuotinen menee aina Auto/22-tilaan. Sen jälkeen voi kyllä säätää muuksikin, mutta eihän siellä kukaan ole säätämässä. Sytytysvirran palatessa menee taas viimeksi käsin säädettyihin arvoihin.

                                      Mistä sitten johtuukin, asennustavasta, softaversiosta, koodauksesta vai jostain mystisestä markkinapolitiikasta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juu kyllä minullakin säilyy nuo asetukset. Käytän siis aina HI ja puhallus 2-3 pykälää ja ylänuoli.

                                        Onkos tuo tuulilasinappi vain pikanäppäin ylänuolelle ja täys puhallukselle, vai onko siinä jotain eroa??

                                        Comment


                                          #21
                                          Minulla on kyllä autoon mennessä ilmastoinnin näytöllä valmiiksi samat säädöt joihin on edellisellä kerralla jättänyt... Eli ei mene tuohon AUTO/22 tilaan missään vaiheessa. Tai puhallus minulla nyt yleensä autolla onkin mut sama pointti pätee.
                                          Johtuu siitä, että se on väärin kytketty. Jos tuo miun laittaman linkin yksi johto saa sähköä lämmitinkäytössä, yksikkö käyttäytyy kuten laittaisi normaalisti virrat päälle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Siis Eeberi kytketty väärin vai? Minusta tuo on nimittäin helvetin hyvä ominaisuus väärin kytketyksi..

                                            Comment


                                              #23
                                              Se on sekä hyvä että huono ominaisuus. Hyvä kun pääsee säätämään miten ite tahtoo ja huono siitä että automaattikäytöllä nostaa puhallustehoa nesteen lämpenemisen myötä vaikka täysille asti -> akku tyhjä puolta nopeammin.

                                              Jos virtojen riittävyyden kanssa tulee ongelmia niin varmaan kannattaa kytkeä tuon Pasin ohjeen mukaan joka kyllä kuulostaa näin jälkeenpäin ajatellen järkevämmältä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Öö.. Miten kahdessa eri asennustavassa voi olla hyvä, että huono ominaisuus??
                                                Jos olisi vain yksi asennustapa, se olisi mahdollista.
                                                Siis eikös se pointti ollut nimenomaan se, että tuo "oikein" asennettu on pelkästään huono, koska siinä EI säily muistissa ennen sammutusta olleet säädöt. Eli Eeberi/Webasto käytössä hieman huono..

                                                Tuossa "väärin" asennetussa on taas molempien ominaisuudet: Sitä voi käyttää tuon "oikein" asennetun tavalla tai sitten jättää omat säädöt.. Eli täydellinen.

                                                Vai olenko nyt ymmärtänyt koko asian jotenkin päin helvettiä :) ?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Olet ymmärtänyt ihan oikein. Periaatteena tällä "oikein" kytkennällä siis se, että virtojen ollessa pois päältä, kun weba/eberi menee vaikkapa ajastimella/kaukosäädöllä päälle niin puhallus suunnataan tuulilasille 22-asteisena ja korkeintaan nelosvaihteella. Ikkunat aukeaa ja akussa riittää virta.

                                                  "Väärin" kytkettynä toimii kuin olisi autossa virrat päällä, haittana tuo puhallusnopeuden nousu AUTO-asennossa yli nelosasennon jolloin virtaa kuluu enemmän. Tällöinkin voi toki säätää manuaalisesti puhallusnopeuden ja -suunnan mut kuka niitä nyt jaksaa räplätä kun automaatti kerran on.

                                                  Tuolla ekaksi selittämälläni tavalla ne omat säädöt palautuu kyllä heti kun kääntää avaimesta virrat päälle eli vahinko ei ole suuri. Järkevintähän se puhallus on tuulilasille suunnata enkä itse ole huomannut sisätilojen lämpenemisessä mitään eroa siinä, onko taulussa 22 vai HI.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ok. Mä ymmärsin niin, että "oikein" kytkennällä paneeli menee AUTO asentoon, jolloin puhallusteho menee täysille ja 22 astetta. Puhallus ilmeisesti kaikista tuuteista..

                                                    Mitenkäs tuo sitten kytketään "oikein"
                                                    Tuo olisi oikeastaan hyvä, ettei tarvisi autoa sammuttaessa aina laittaa asetuksia Eeberiä varten, voisi vain sammuttaa auton. Minulla kun ajaessa on aina AUTO ja 18-20.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Huomasit siis itsekin... Oikein kytkettynä automaatti-ilmastointisi on nimensä mukainen eli ei tarvitse naputella aina niitä hiki-asentoja ja manuaalipuhalluksia vaan vehkeet hoitaa itsensä. Mielestäni koko laitteen idea on olla vaivaton ja tuollainen joka kerta parkkeeratessa veivaaminen on aika kaukana vaivattomuudesta.
                                                      Eiköhän se eberi-asennossa puhalla ylös.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Veikkaan myös, että esilämmitinmoodissa vekotin puhaltaa vain lasille maltillisilla nopeuksilla. Asiaan ei ole tarvinnut kiinnittää mitään huomiota kuuteen vuoteen, kun se vaan tuntuu toimivan oikein.

                                                        Pasin seikkailuihin tutustumatta veikkaan lisäksi, että vitsi on puhaltimen voimavirran releen kytkentäpaikan valinnassa. Siellä puhaltimen liittimellä oli mulla ainakin joku askarruttava haaroitus jonnekin mystiseen paikkaan, mikä ei skemoista ihan heti auennut.

                                                        Ilmeisesti valitsin oikean haaran Eberin syötölle, kun automaattimoodi toimii. Muistaakseni syöttö piti tuoda vain puhaltimelle, eli se haara jää vaihtoreleen ulkopuolelle.

                                                        Edit: Vahvaa mutua vaihteeksi. :)

                                                        Edit 3: Enpäs muuten olekaan varma tästä: "Muistaakseni syöttö piti tuoda vain puhaltimelle, eli se haara jää vaihtoreleen ulkopuolelle." Saattoi olla juuri vastoinpäin. YMMV.
                                                        Viimeksi muokannut jari!; 25.2.2009, 22:23. Perustelu: Vahva mutu. :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Lukekaa ja sisäistäkää tuo miun linkin teksti. Siinä lukee tasan, että mihin pinniin pitää kytkeä mitäkin. Ohjeet on katsottu ELSAsta A6:n kohdalta. Laitetaan nyt vielä tähänkin:

                                                          Katselin 97-vuosimallin lisälämmittimellisen A6:n kytkentäkaaviota, ja siinä ohjainyksikön kahdesta virtalukon/X-releen syöttämistä pinneistä vain toinen saa sähköä lisälämmitintilassa puhallinmoottorin lisäksi. Jos kytken omassa vaihtoreleen suoraan sulakkeen jälkeen, molemmat pinnit saavat sähköä. Myös 97-vuosimallin A6:ssa ilman lisälämmitintä nuo kaksi johtoa ovat kytkettynä samalla tavalla kuin omassa. Joten tuo voisi olla se yksi johto, mikä kertoo yksikölle, että nyt on oikeasti virta päällä.

                                                          Mutta lopuksi vinkiksi B4/C4-asentajille: pelkkä vaihtorele sulakkeen jälkeen ei ole oikea kytkentä. Toisaalta en myös keksi, että miksi tämä Eberin ja Webaston mukana oleva ohje sanoo mitä sanoo, koska se on eri mitä tehdaslämmittimen kytkentä ja aiheuttaa ainakin omassa sen (teoriassa kytkentäkaavionkin mukaan), että lämmitin luulee virtojen olevan päällä ja käyttää suurta puhallusnopeutta. Tai sitten pitää ennen auton sammutusta kytkeä manuaalisesti jokin nopeus käyttöön.

                                                          Helpoin konsti matkia tehdasta on tämä. Boksin pinni D9 tulee katkaista ja liittää vaihtoreleen 87A-nastaan eli siihen, johon tulee auton sulakkeelta sähkö. Tällöin D9-pinni jää vaihtoreleen "taakse" lämmitinkäytössä ja se saa sähkönsä vasta virrat päällä. ELSAn kytkentäkaavion mukaan C4:ssä (B4:n lisälämmitinkytkistä ei ole) myöskään lämpöanturin imuri ei pyöri lämmityskäytössä, mutta jos D9-pinnin kytkee tuohon releeseen kuten sanoin, imuri pyörii. En usko siitä olevan haittaa.
                                                          Ja miten tuolla kytkennällä itselläni toimii? Voin ajossa laittaa sinne vaikka 27,5 astetta ja jalkatilaan puhalluksen ja manuaalisesti täysille. Kun lisälämmittimen käynnistää auto sammutettuna, otetaan käyttöön 22 astetta, tuulilasipuhallus ja 4-nopeus. Kun käännän virrat päälle, otetaan ajossa olleet asetukset käyttöön.

                                                          Jos ajossa on asetettu _manuaalisesti_ puhallusnopeus ja sammutat moottorin _lämmitin päällä_, käyttää yksikkö esimerkiksi kaupassa käynnin aikana niitä asetuksia, jotka ovat olleet ajaessa puhallusnopeutta myöten. Jos käytössä on _automaattinen_ puhalluksen säätö ja vaikka manuaalisesti kojelautaan ohjattu ilma, käytetään samoja puhallussuuntia, mutta yksikkö käyttää maksimissaan nelosnopeutta ja pudottaa sen tarvittaessa siihen.

                                                          Jos sammutat ja käynnistät lämmittimen uudelleen tuossa tilassa, otetaan taas käyttöön 22 astetta ja tuulilasi.
                                                          Viimeksi muokannut pasi_; 25.2.2009, 22:10.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ja edit 2: Olinhan minä seikkailuihin joo tutustunut, mutta en sisäistänyt silloin, enkä vielä nytkään. :)

                                                            Missä suunnassa fyysisesti pyöritään vaihtoreleen asennuksen suhteen? Jossain sulakepesän takana sähkökeskuksen luona vai muualla?

                                                            Kun itse tosiaan laiskana suunnistin suoraan puhaltimen moottorin liittimelle, mistä se mystinen haara sitten löytyi. Eberin releet ja kilkkeet on moottoritilan sulakerasiassa, ja siitä oli helppo mennä myös puhaltimelle.

                                                            Ilmastoinnin ohjain ei tarvinnut muita muutoksia, kuin sen yhden pinnin (D1?) lisäämisen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X