Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keväinen HP-2 etujarrujen puhdistus - tärinän poisto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Keväinen HP-2 etujarrujen puhdistus - tärinän poisto

    Laitanpa tähän oman kokemuksen otsikon mukaisesta toimenpiteestä.

    Taas oli aika tehdä joka keväinen etujarrujen puhdistus HP-2 satuloissa (löytynee ainakin vanhemmista S6:sta, S4:sta (B5 koppa) ja pre-facelift A6:sta (C5 koppa) 2.7t ja 4.2?).

    Oireena jarrujen täristäminen jarruttaessa yli 90 km/h nopeuksissa, joka voimistuu leveillä kesäkumeilla ajettaessa. Talvirenkaat taitavat elää/joustaa sen verran, että "imevät" osan tärinästä itseensä.

    Itse olen päässyt eroon tästä oireesta puhdistamalla jarrupalojen liukupinnat niin satulassa kuin paloissakin. Ainakin HP-2 satuloiden sisemmät palat tuppaavat jumia liukupintojen likaantuessa/hapettuessa ja kun palat eivät pääse liikkumaan tasaisesti niin oireena ikävä tärinä epätasaisen kosketuksen johdosta. Ulommat palat pysyvät periaatteessa lähes paikoillaan satulan rakenteen vuoksi, mutta olen minä nekin käynyt samalla läpi.

    Ohessa oleva kuva (klikkaa suuremmaksi) osoittaa puhdistettavat kohdat satuloissa ja paloissa.


  • #2
    Sama juttu oli itsellä. Viime viikolla vaihdatin laatikkoöljyt audiin ja käskin samalla vilaista mikä jarruja vaivaa kun täristää varsinkin kovemmista nopeuksista jarruttaessa. Olivat koittaneet dynossa ja diagnoosiksi sanoivat, että levyt kierot. Ihmettelin että miten on voinut mennä kun ei ole hirveästi edes ajettu noilla paloilla&levyillä. Aloin jo etsimään uusia paloja ja levyjä, mutten onneksi ostanut kun ajattelin, että putsailee jarruja ensin samalla kun vaihtaa kesäkumit. Noooo...tällä viikolla vaihtui kesäkumit ja pikaisesti putsailin etujarrut. Koeajolle ja ihmeekseni huomasin ettei täristä enää. Pitäisi varmaan käydä tuossa pohjois-helsingin autossa kysymässä, että ovatko ikinä saaneet pelkästään putsaamalla kieroja levyjä suoraksi!;D

    Comment

    Working...
    X