Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tullin autoverotus netissä (verotustietojen internet kysely).

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tullin autoverotus netissä (verotustietojen internet kysely).

    Törmäsinpä tullin sivulla tällaiseen hakulomakkeeseen:
    http://asiointi.tulli.fi/mahtiintern...ietojenhaku.do

    Syötin tuonne oman autoni valmistenumeron ja kaikki vaikutti täsmäävän. Paitsi ajokilometrit. Ajokilometrien paikalle oli laitettu 262000 kilometriä, joten kysymys kuuluukin, että onko tullia huijattu vai minua. Autossa oli ostohetkellä 158tkm. Eli kuka nuo kilometrit ilmoittaa? Katsooko tulli ne vai uskooko se kansalaisen sanaan ja ottaa tiedot tarkistamatta?

    Syvin kysymys siis: Olenko ostanut auton, jolla on ajettu 110tkm enemmin kuin ilmoitettu? vai: Onko tullia kusetettu pienemmän veron toiveessa?

  • #2
    Autontuoja - liike tai yksityinen ilmoittaa Tullille kilometrit autoveroilmoituksessa. Tullihan haluaa nykyjään että ilmoitus tehdään postin välityksellä. Autoja ei käytännössä juuri koskaan katsota fyysisesti Tullin toimesta.

    Comment


    • #3
      Eli tullia on kusetettu ja kilometrimäärä voi pitääkin paikkansa?

      Comment


      • #4
        Mittarilukema ilmoitetaan tullille katsastuaseman kautta. Siis katsastusasemalla tarkastetaan lukema ja merkitään papereihin mikä sitten jätetään tullille. Näin siis omalla kohdalla tuontiautossa. Ei kai niitä muissa tullile ilmoitellakkaan...

        Comment


          #5
          Kyllä. Ja toinen vaihtoehto on se että ostit auton jolla on ajettu 110tkm enemmän kuin ilmoitettu :( .

          EDIT: froggie tuli väliin.

          Comment


          • #6
            Eli joku kuitenkin tarkistaa ne... Taitaa tulla taistelu autoliikkeen ja kuluttajasuoja-asiamiehen välillä.

            Comment


            • #7
              Kyllä käsittääksen tulli vaatii tosiaan katsastuasemalta paperit ennen kuin voit tehdä autosta ilmoituksen. Juurikin sen takia, että ei pääse latelemaan omia lukemiaan, kun tuo kilometrilukema on kuitenkin se avaintekijä verotuksessa.

              Joku osaa varmaan paremmin kertoa minkälaisia mahdollisuuksia autoista on tarkistaa, jos mittarilukemaa on ruuvattu.

              Comment


              • #8
                "Mittarilukema ilmoitetaan tullille katsastuaseman kautta. Siis katsastusasemalla tarkastetaan lukema ja merkitään papereihin mikä sitten jätetään tullille. Näin siis omalla kohdalla tuontiautossa. Ei kai niitä muissa tullile ilmoitellakkaan..."

                Ei mene noin. Auton voi katsastaa (rekisteröintikatsastus) veropäätöksen jälkeen. Eli riittää pelkkä verovelvollisen autoveroilmoituksessa kirjallisesti Tullille ilmoittama kilometrimäärä.

                Comment


                • #9
                  Jääköhän tuosta jälki ECU:un? Ei varmaan? Autolla ajettu siis ostohetkelläni 110tkm enemmän kuin ilmoitettu. Luoja tietää paljon auton tuoja on sillä rullannut. On mahdollisuus, että ero on jopa noin 150tkm. Eipä ihme, että ollut tuollainen romu. Kuluttajansuojalautakunnasta löytyy luojan kiitos ennakkotapaus.

                  EDIT: Noh tarkistetaan tullilta. Huoltokirjahan tuosta tosiaan puuttuu, joten epäilyttää tämä.
                  EDIT: Tämä ko. peli on katsastettu 31.12.2011 ja päätös tehty 27.1.2012

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Monster Näytä viesti
                    "Mittarilukema ilmoitetaan tullille katsastuaseman kautta. Siis katsastusasemalla tarkastetaan lukema ja merkitään papereihin mikä sitten jätetään tullille. Näin siis omalla kohdalla tuontiautossa. Ei kai niitä muissa tullile ilmoitellakkaan..."

                    Ei mene noin. Auton voi katsastaa (rekisteröintikatsastus) veropäätöksen jälkeen. Eli riittää pelkkä verovelvollisen autoveroilmoituksessa kirjallisesti Tullille ilmoittama kilometrimäärä.
                    En lähde väittelemään, kun asia ei ole niin tuttu minulle, mutta juuri auton tuoneena katsastusasemalla sanottiin, että tulli tarvitsee tietyn paperin missä selviää auton tiedot ja km määrä. Tiedä sitä sitten...

                    Comment


                    • #11
                      Vaadit nähtäväksi autoveropäätöksen autontuojalta/myyjältä. Sieltä näet millä kilometreillä auto on verotettu. Ja voit toki zoomailla veropäätöksiä tuolta ->

                      http://www.automatch.de/cgi-bin/verotilasto.php

                      Vaikka tuontiajankohdan ja vuosimallin mukaan. Kilometrejähän et nyt tiedä varmuudella :=)

                      Comment


                      • #12
                        Hetkinen?

                        Kyllä omalla kohdalla ainakin Tullin kanssa asiointi oli vain minun ja Tullin välistä, ei katsastuskonttori ollut siinä mukana. Täytin ilman katsastuskonttoria autoveroilmoituksen ja yksilöintilomakkeen. Ainoa asia, jossa kaipasin konttoria oli RETU-kysely, koska auto hommattiin Ruotsin puolelta, jossa eivät tuota kakkososaa tavallaan käytä. Kuitenkin Tullille riitti täysin maininta siitä, että kyseinen kysely on tehty kun en voinut kakkososaa lähettää mukaan.

                        Autoveropäätös siis tuli minulle, ennen kuin olin konttorilla mitään sen kummempaa tehnyt. Kun olin maksanut verot, hoidin rekisteröinnin, jossa nyt ei muuta tehty kun tarkastettu auto samaksi kuin papereissa (lue: tsekattii valmistenumero). Ainoa Tulli-konttori välinen juttu oli se, että konttorilla näkivät koneelta autoveron olevan maksattu kun menin rekisteröimään autoa.

                        Summasummarum, uskoisin että auton maahantuonut henkilö on autoveroilmoituksessa vedättänyt Tullia alhaisempien kilometrien toivossa ja siksi tässä on käynyt nyt näin. Toki myös ruuvaus on mahdollista.. Myös Suomessa.

                        Comment


                        • #13
                          "En lähde väittelemään, kun asia ei ole niin tuttu minulle, mutta juuri auton tuoneena katsastusasemalla sanottiin, että tulli tarvitsee tietyn paperin missä selviää auton tiedot ja km määrä. Tiedä sitä sitten..."

                          Juu - juuri tänään rekisteröintikatsastin auton ja veropäätös tuli jo viikko sitten. Voi toki olla eri katsastusasemilla eri menetelmät. Mutta mitä nyt olen muutaman auton itse tuonut niin olen yleensä odottanut veropäätöksen ja vasta sitten katsastanut auton. Joskus vuosia sitten rekisteröintikatsastus piti aloittaa 10pv sisällä auton maahantuonnista, ei enää vuosiin näin.

                          Comment


                          • #14
                            Jos auto on liikkeelle myyty niin tokkopa heillä löytyy kyseisiä papereita. Oletan siis, että ostit auton suomalaisesta liikkeestä... Ja josedellinen omistaja on ruuvannut niin taitaa olla turha kysyä sieltäkään suunnasta.

                            Edit. No sittenhän voi päästä pelkällä säikähdyksellä mikäli kilometrit voi itse sanella tullille. Voi tosiaan olla niin , että on valehdeltu tullatessa.

                            Luulisi tuo selviävän katsastusasemaltakin. Eiköhän siellä näy jos on edellisestä katsastuksessa ollut enempi kilometrejä, kuin tällä hetkellä.

                            Ehkä yritän itsekkin ensikerralla vedättää tullia kilometreissä ja toivoa etteivät tarkista. :)
                            Riippuen autosta niin jo 50tkm heitolla voi olla aikamoinen ero verotuspäätökseen saatikaan 100tkm.
                            Viimeksi muokannut Sammakko; 27.6.2014, 18:43.

                            Comment


                            • #15
                              Auto ostettu suomalaisesta liikkeestä. Tuotu maahan yksityisen toimesta loppuvuodesta -11.

                              EDIT: Oli miten oli, jos myyjä ei pysty minulle aukottomasti todistamaan, että auton mittarissa on todellinen lukema, niin ryhdymme toimenpiteisiin. Eriasia, jos todisteet ovat aukottomat, huoltokirja on merkattu annetuksi kauppasopimukseen, mutta eipä löytynyt jälkikäteenkään enään. Tämä toki on täysin allekirjoittaneen tyhmyyttä, mutta lisää vain haiskahtavuutta. Ikäväähän tämä on, mutta kun ei varma voi olla, niin täytyy pysyä kovana.

                              EDIT2: Verotushyöty 800e tuolla 262 tkm lukemalla verrattuna esim. 145tkm lukemaan. Haiskahtaa vielä enemmän mittarin ruuvaukselle. Kaikki päätökset kun kuitenkin on julkisia, niin ei tuossa ole ollut mitään järkeä huijata lukemilla. Ellei ole tosissaan rahan perään...
                              Viimeksi muokannut Munkkiniemen Kreivi; 27.6.2014, 20:36.

                              Comment

                              Working...
                              X