Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyistä jälleen :)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    etelä-suomen "talvissa" voi käyttää ympäri vuoden 10W-60 öljyä.

    Comment


      Mitäs tommoseen "uudempaan" V8:n kannattaa laittaa öljyksi? Siis AQJ-koneeseen.

      Comment


      • Tänään viskasin 10w-60 Edge Castrolit koneeseen ja äkkiseltään koneen käynti ainakin hiljeni.
        Mitään muuta suurempaa vaikutusta nyt ei voi sanoa, entiset 0w-40 vajui sen mittaritikun karhean alueen yläreunasta alareunaan noin 7000km ajettuna.
        Saa nähdä pysyykö nuo pitempää sisällä.

        Comment


        • Tuli sitten ostettua kaksi 200L tynnyriä, toinen Gulfin täyssynteettistä (5W-40) ja toinen Texacon puolisynteettistä (10W-40). Eiköhän niillä pärjää hetken. Mulla on isoille dieselmoottoreille tynnyri Nesteen 15W40:ä ja toinen tynnyri BP:n 10W30 yleisöljyä (stou) hydrauliikkaan ja märkäjarrullisiin/power-sift-laatikoihin. Stouta pitää kohta taas ostaa lisää.

          Comment


          • s3 2000 öljyt

            Moro! Pitäisi 2000vm s3:seen vaihdella öljyjä, joten osaisiko joku sanoa mitä litkua sinne kannattaapi tunkea? :) Edellinen omistaja suositteli Castrol Magnateciä, mutta onkos nuitakin montaa eri? Harisellakin sanoivat kyllä, että castrolia sinne pitäisi tunkea... kohtalainen viritysaste kuitenkin.

            Ja jos joku vielä muistaisi minkä kokonen öljysäiliö tuossa on, niin helpottaisi.
            Viimeksi muokannut Sleepy2; 9.6.2008, 13:59. Perustelu: Yhdistetty entisen jatkoksi.

            Comment


              Aattelin AQJ-hin laittaa 5w-40 Shell Helix ultraa. Kannattaako?

              Comment


              • Pitäs tohon omaan kulkineeseen vaihtaa öljyt. Kone on AWT. Näky ennestään olevan castrol edge 0w-30. Tarvike liikkeestä ei sitä löytynyt. Otin 5w-30 edgeä. Sattuko oikein? Kotona lueskelin etikettiä. Öljy on longlifeä, Mutta tarkoitus olis ajaa maksimissaan 15tkm. ei kai se mitään haittaa.

                Sit suodattien kans meinas tulla ongelmaa myös. Ilmeisesti tossa AWT koneessa on isompi suodatin kuin esim AEB moottorissa? Ison kuitenkin...

                Comment


                • Mites muiden kuin moottorin tai automaagisen laatikon öljyn vaihto? Otetaan nyt vaikka vetopyörästöt? Ilmeisesti ei juuri vaihdella, mutta omatoimisena huoltono olen tehnyt. Multin yhteydessä oleva vetopyörästön öljy ei ollut ihmeemmin likaista kun vertasi uuteen, mutta kai se oli jo 190tkm aikana pyörinyt tarpeeksi. 4mot passatin takapään öljy oli ihan tummaa litkua (todennäköisesti 175tkm ajettua), eikä siis lähelläkään purkista kaadetun näköistä. Mahtaa olla keskellä ja edessä sama. Pitää vaan päästä täyttötulppiin käsiksi.
                  Summa summarum ...

                  a) Kannattaako ohjaustehostimen, vetopyörästön tai manuaalilaatikon öljyjä vaihtaa?
                  b) Kuinka usein?
                  c) Kuinka tarkka öljyn laatu on? => Siis haetaanko marmoritiskiltä tai käykö esim. Mobilin tai Nesteen aineet? Mikä takaa, että marmoritiskiltä saatu G 045 162 A2 (mikä numero nyt olikin) on yhtään parempaa kuin vaikka Mobilube SHC 75W-90 tai jos tuo G ... on ihan perustavaraa, mutta kalliissa purkissa? ;-)

                  Comment


                    Mielipide:
                    a) Toki.
                    b) ~200tkm
                    c) Audissa usein hyvin tarkkaa. Käy muutkin kuin VAG:n leimalla, kunhan on oikeaa tavaraa. Ei mikään. Marmorilta ostaessa saa mielenrauhan, jos ei ole tarkkaa tietoa mitä kamaa VAG:n purkissa oikeasti on. Välttämättä hintaero ei nyt ole niin kamala.

                    Ja kannattaa muistaa, että tuskin toista kertaa autoon enää noita öljyjä edes vaihdat. Mieluummin laittaa sillä yhdellä ainoalla vaihtokerralla vaikka kympin pari enemmän rahaa, jotta sinne tulee ne öljyt mitä todella pitää (=VAG, jos tarkkaa tietoa ei ole).
                    Viimeksi muokannut jasso; 5.8.2008, 17:38.

                    Comment


                    • ja b) kysymykseen vielä että multin öljyjä kannattanee vaihdella 60tkm välein ettei leviä käsiin...
                      tipillekin tekee hyvää silloin tällöin =90tkm??

                      edit_ sahlman vaihtoi risan lootaan jokin aika sitten jonkin sekoituksen, kuulemma takeltelu loppui ainakin.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                        Mielipide:
                        a) Toki.
                        b) ~200tkm
                        c) Audissa usein hyvin tarkkaa. Käy muutkin kuin VAG:n leimalla, kunhan on oikeaa tavaraa. Ei mikään. Marmorilta ostaessa saa mielenrauhan, jos ei ole tarkkaa tietoa mitä kamaa VAG:n purkissa oikeasti on. Välttämättä hintaero ei nyt ole niin kamala.

                        Ja kannattaa muistaa, että tuskin toista kertaa autoon enää noita öljyjä edes vaihdat. Mieluummin laittaa sillä yhdellä ainoalla vaihtokerralla vaikka kympin pari enemmän rahaa, jotta sinne tulee ne öljyt mitä todella pitää (=VAG, jos tarkkaa tietoa ei ole).
                        Voihan se noin olla. Saa nyt nähdä, mitä tulee tehtyä. Multiin ja tippiin en laita kuin marmorin öljyä niin kauan kun tulee jostain varma tieto (vaihteiston valmista tjsp.), että muukin sopii. Multissa onkin vaihtoväli 60tkm ihan VAG ohje. Tippiin ei mitään, mutta Nesteen sivuilta löytyy suosituksena tuo sama 60tkm ja oma kokemus on, että 160tkm samoilla on "turhan pitkä pätkä".

                        btw: Marmoritiskillä huoltoneuvoja sanoi, ettei multin öljyä pysty millään vaihtamaan itse. On niin vaikea ja tarkka operaatio. :D
                        Sanoisin, että marmoritiskin propagandaa. ;-) Ainakin on toiminut, kun öljyt itse vaihdoin. No toki piti tehdä customina tämä "täyttötyökalu", mutta eipä sekään mikään vaikea ollut. Virallisen VAS 5162 olisi voinut ostaa marmoritiskiltä hintaan ~195?. En ostanut.

                        Tuo 200tkm vaikuttaa olevan suht ok multin vetopyörästön öljylle, koska 190tkm ajettu ei poikennut ulkonäöllisesti juurikaan uudesta. Ei ollut likaista jne. En ole mikään öljyn asiantuntija millään tavalla, mutta uusi öljy vaikutti enemmän "öljymäiseltä" niin kuin sen voitelukyky olisi jotenki parempi. Volkkarin 4motion vetopyörästön takaperän öljy olikin sitten 175tkm ajettuna likaista, eikä sitä voinut millään tavalla verrata uuteen. Keskelle ja eteen on ole vielä vaihtanut, kun pitää ensin varmistaa täyttötulpan saaminen auki, ennen kuin avaa tyhjennystulpan. ;-)
                        Tai no, etupäässä on vain täyttötulppa, mutta se sitten. Ovat hivenen hankalassa paikassa ja olen melko 100 varma, ettei niitä ole sen jälkeen avattu, kun auto on tehtaalta luovutettu. Lienee samaa kuraa sisällä kuin takaperässäkin. No ans kattoo, jos ne tässä sais auki.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja kontio
                          ja b) kysymykseen vielä että multin öljyjä kannattanee vaihdella 60tkm välein ettei leviä käsiin...
                          tipillekin tekee hyvää silloin tällöin =90tkm??
                          Kyllä minä ainakin raskin laittaa omaan b6:seen(manuaali 6v) 60tkm huollossa kaikki voimansiirron litkut.
                          (vaikka ei kirjoissa käsketäkkään)

                          Comment


                            Automaatteihin yms. toki useammin. Nuo minun lörinät pätee manuaaliin.

                            Comment


                            • Käyttöohjekirjan puuttuessa kyselisin, kuinka paljon, ja minkälaista öljyä toi ABC-kone vetää? Meneekö tommonen tallissa lojuva HelixUltra 5W40-moott öljy 4L?

                              Comment


                                2.8 ottaa 5L suodattimen kanssa. Taitaa ABC olla hyvin liki samaa?

                                Comment


                                • ABC:n tilavuus 5L, 5W-40 käy hyvinkin.

                                  Comment


                                  • ABC öljytilavuus

                                    Itse sain kyllä mittatikun hyvinkin yläreunaan kun laitoin 4 litraa 5W-30 ölyjä ABC koneeseen. ( kai sinne jää entistä muutama desi jonnekin kun tilavuus pitäisi olla 4,5 litraa ja suodatin vaihtui kans )

                                    Öljynvaihto tapahtui tasaisella ja rauhassa valutin kaikki entiset kuumasta koneesta ulos joten uskallan sanoa että 4 litran kanisterilla onnistuu öljynvaihto ABC koneeseen.

                                    Comment


                                    • Katsoin tuon Castrolin sivuilta, ja siellä oli jopa konekoodikin.

                                      Ei niistä aina tiedä. Meidän entisen A6:n (2.4 kone) öljytilavuus oli 6L. 5,5L oli kuitenkin se maksimi mitä sinne ikinä pystyi laittamaan, suodattimen vaihdon kera.

                                      Mersu Viton ohjekirjassa taasen on oudosti, että minimi 5,5L ja maksimi 8L. Noh, sinne laitettiin hanasta öljynvaihdossa 8L ja tuli tikusta katsottuna ihan liikaa.

                                      Comment


                                      • Profiilin audiin olisin Koneen laatikon ja perän öljyjä vaihtamassa. Mitä öljyä kannattaa laittaa mihinkin ja mitä määriä noihin menee. Kiitoksia jo etukäteen. Tulpat tais olla Platinium Extra Goldened Diamond Head? Huomenna olisin hakemas.

                                        http://www.olyslager-lubricants.nl/L...=1&sType=11846

                                        Laitanko vain noita mitä tossa mainitaan ja mikä noist ois moottoriin paras?
                                        Viimeksi muokannut Husa; 8.12.2008, 16:24.

                                        Comment


                                          aika hyvä "muistilista" tuo. Koneeseen on itse tullut kaadettua "ohjeiden vastaisesti" 10w-60 versiota öljyistä (liquimolyn), ainakaan täällä rannikolla ole ollut niin kylmä että olisi voitelu loppunut. Kestää polkemista huolella, eikä nostajat silti lähde rapsuttelemaan.

                                          Comment


                                            Koneeseen jotain ns. laadukasta kamaa, ei siis mobilia. Vaikka 5W-40.

                                            Askiöljyistä vinkki: foorumin hakusanaksi TAF-X

                                            Tulpat Bosch F5DP0R, merkkitiskiltä halvin ostaa.

                                            Comment


                                            • Eli
                                              Tulpat Bosch F5DP0R
                                              MoottoriÖljy Liqui Moly Synthoil High Tech 5 W-40
                                              Vaihteisto Castrol TAF-X
                                              Perä Castrol SAF-XO 75W-90

                                              Paljos noi öljyä menee noihin suurin piirtein. Etten vaan liikaa osta :D
                                              Viimeksi muokannut Husa; 8.12.2008, 17:13.

                                              Comment


                                                Perään menee eri öljyt, castrolilta SAF-XO 75W-90. Täyttömäärät taitaa olla tolla Molyn sivuilla suurinpiirtein oikein.

                                                Comment


                                                • jees no einköhän mä näillä pärjää. kiitoksia vastanneille

                                                  Comment


                                                    Voisiko joku vielä kommentoida, soveltuuko Motulin Gear 300 sekä askiin, että perään kun täyttää sekä GL4-, että GL5-luokitukset? Tuota olisi 5 purkkia tallissa odottamassa, että joku vaihtaisi öljyjä.

                                                    Edit: Autona siis lähinnä tuo -01 mallivuoden B5 nakunelikko pumppusuutinkoneella <-
                                                    Viimeksi muokannut MR; 9.12.2008, 10:03. Perustelu: Auton tiedot lisätty

                                                    Comment


                                                      Eipä tuolla näyttänyt ainakaan VW:n luokitusta olevan. Joten parempiakin aineita löytyy ainakin laatikkoon.

                                                      Comment


                                                        Sopii toi Motul Gear 300 laatikkoon ihan hyvin. Voishan sinne vaikka laitella noita RedLinen öljyjä. Ovat vielä litra hinnaltaan halvempiakin.
                                                        Jos ne Redlinet RS:issä ja S4:ssa pysyy ja toimii niin kait ne muissakin pelaa.

                                                        Comment


                                                          Hintahan tässä vähän onkin takana, kun nuo Motulit ovat minulle vähän kuin työsuhde-etu... :) Enkä nyt ainakaan vielä ole osannut noita moittia, koneessa pyörinyt nyt koko ajan kun auto on minulla ollut, Motulin Specific 505.01-öljy.

                                                          Ihmetyttää vain, kun muilla valmistajilla ei juuri näy saman purkin kyljessä molempia luokituksia, GL4 ja -5.

                                                          Eli laatikkoon uskaltaa kaataa, mutta entäs perä?

                                                          Comment


                                                            Perä syö ihan mitä vaan, kunhan se voitelee. Laatikko on se krantumpi, syncrot ei tykkää kaikkien GL-5 luokan öljyjen lisäaineistuksesta.

                                                            Comment


                                                            • Kysytäämpä nyt alan harrastajilta neuvoa kun ammatti ihmisiltä nainen ei sitä saa :(
                                                              Olen siis ollut keskustelu yhteydessä 2 eri öljymyyjän kanssa ja soittanut jopa audille!

                                                              Minä en voi uskoa että autoni öljyn syönti on normaalia!
                                                              Minulla menee litra öljyä kuussa!!!
                                                              Työmatka ajoja tulee päälle 500km vkossa eli yli 2000km kuussa + tähän päälle vapaa-ajan ajot....
                                                              Öljynä toimii tuttu long life jonka pitäisi sitten olla niiiiiin hyvää öljyä. Minä en vain ymmärrä että jos ostan suht uuden auton niin miksi naisena minun pitää sitten joutua pysäyttämään auto moottoritien varteen lisäämään öljyä pikku pikku minihameessa ja korkkareissa! Voi luoja!

                                                              Jos audi väittää että tämä on normaalia ja minun on opittava elämään asian kanssa niin hellurei vaan ja hellät tunteet! Ostin audin syystä, että tahdoin hyvän auton, jolla kulkea töihin!! En tuollaista joka "jättää tielle" kerran vkossa syystä, että pitää lisätä öljyä!! Viime lisäämisestä nollasin trippimittarin ja kun valo tänä aamuna syttyi oli ajanut 867km!
                                                              Voihan syynä olla että olen laittanut ölyä "liian vähän" mutta jonnekkin se aina vaan katoaa, ihan sama vaikka tunkisi sen litran purkin kerralla niin saisin seuraavassa kuussa taas käydä ostamassa uuden! Aivan varmasti!
                                                              Kevyttä avautumista mutta minä en jaksa! kaikki sanoo että on normaalia, normaalia, minä en ymmärrä vaan mitä normaalia tämä on, tai sitten ex mitsuni oli todellinen yyyyber auto kun normaalin kerranvuodessa tapahtuvan öljynvaihdon jälkeen ei tarvinnut lisäillä mitään!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X