Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.8T, öljynpainevalo syttyi --> konerikko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Löytyi vahingossa tällainen doku, joka vähän aukoo tekniikkaa pitkien huoltovälien mahdollistajana: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_224.pdf

    Comment


    • Kuinkas paljon tuo sihdin puhdistaminen kustantaa merkkihuollossa? Entä paljon puhuttu Fortekäsittely.

      Olen jo pidempään harkinnut vaihtoa normaaleihin öljyihin. Ei ole tullut vaan vaihdettua ja mennyt LL-öljyillä. Mulle öljynvaihdon väli on ollut pääasiassa jo 15-18 tkm välillä ja max 14 kk taitaa olla samoilla öljyillä pystynyt ajamaan. Eli ei niistä nyt hyötyäkään ole juuri ollut. Liekö lyhyet välit johtuneet runsaasta nurkka-ajosta. Mitä huoltokirjaa katsellut aiemman omistajan kohdalta niin koskaan ei ole ajettu yli 20tkm samoilla öljyillä ja yli vuotta vaikka LL-huoltoja tehty.

      Eikö muuten LL-huollon yhteydessä tehdä normisti joku Forte tms. käsittely (muistaakseni oli Forte niminen). Muistaisin laskun erittelyssä jonkun tällaisen pienimuotoisen käsittelyn.

      Comment


      • Eipä sitä Fortea sotketa moottoreihin öljytilaan ainakaan merkkihuolloissa. Se Forte käsittely LL-huolloissa on polttoaineen joukkoon lisättyä ainetta. Epäilisin senkin olevan lähinnä lisäkatteen kasvattamista...
        Itsestäni ei nyt kannata mallia ottaa mutta en ainakaan antaisi sotkea mitään ylimääräistä öljytilaan, ja ainakin aiemmin oli muistaakseni tehtaan jäljiltäkin kielto harrastaa lisäaineita.

        Eikös se öljytilan Fortepesu ole ikäänkuin kertakäyttöinen, kun vaikuttaa että lähestulkoon kaikki sen tehneet vaihtaa sitten moottorinkin. Ilmeisesti se sitten saa jonkun karstan liukeamisen alkuun ja jatkossa sitten se töynä tukkii mitä sitten tukkiikaan... mutta voin toki olla väärässäkin...
        Olen kuitenkin edelleenkin sitä mieltä että mitään temppuja ei pitäisi tehdä ellei sen vaikutusta voi todeta luotettavasti, ettei sitten tule ylläriä...
        Viimeksi muokannut Pende; 24.1.2010, 10:50.

        Comment


          Laakkonen on mun mielestä ainakin joskus tarjonnut ja tehnyt vuosihuollon yhteydessä forte-käsittelyitä.

          Mites muuten tuo öljysihtiongelma koskettaa TDI-koneita? A2:n ATL-koneen LL-ohjelman mukainen huoltoväli on muuten 2 vuotta tai 50.000 km. Eikä ole vitsi!

          Comment


          • Ainakin tuo meikäläisen 2.0tfsi syö melkoisen railakkasti öljyä, taisi mennä juuri kolmas litra tuota castrolin ll-öljyä tuonne sisuksiin ja 15tkm on ajettu tähän mennessä noilla öljyllä joten kun se tuon litran per 5000km syö niin eikös tuollakin jo tuo öljynlaadun pitäisi pysyä kohtuullisena? Ensi viikolla hinautan tuon omani laakkoselle tarkemin tutkittavaksi, enkä ala tuon kanssa enempää itse kikkailemaan. Vituttaahan se kun auto jää pihaan enkä ikinä ole aikasempien omistamieni autojen kanssa tämmöistä sähläämistä joutunnut talvipakkasillakaan kokemaan. Vähän alkaa olemaan sellaiset fiilikset että kohta vaihtuu joku japanilainen merkki alle. Tämä on minun toinen Audi eikä se ensimmäinenkään mikään ongelmaton ollut tosin siinä ei kyllä ikinä ollut moottorin kanssa murheita enemminkin sähköissä ja tuli kyllä tutuiksi nämä melkoisen kalliit huoltokulut. Aikaisemmat Nissanit joilla ajelin sai yleensä 200-300€ vuosihuolloilla pidettyä kunnossa.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja JariT Näytä viesti
              Ainakin tuo meikäläisen 2.0tfsi syö melkoisen railakkasti öljyä, taisi mennä juuri kolmas litra tuota castrolin ll-öljyä tuonne sisuksiin ja 15tkm on ajettu tähän mennessä noilla öljyllä joten kun se tuon litran per 5000km syö niin eikös tuollakin jo tuo öljynlaadun pitäisi pysyä kohtuullisena? Ensi viikolla hinautan tuon omani laakkoselle tarkemin tutkittavaksi, enkä ala tuon kanssa enempää itse kikkailemaan. Vituttaahan se kun auto jää pihaan enkä ikinä ole aikasempien omistamieni autojen kanssa tämmöistä sähläämistä joutunnut talvipakkasillakaan kokemaan. Vähän alkaa olemaan sellaiset fiilikset että kohta vaihtuu joku japanilainen merkki alle.
              Öljynlaatu varmaan säilyy, mutta ei se "sonta" tuolla systeemillä sieltä poistu.
              Kuulostaa ikävän suurelta tuo öljynkulutus noissa 2.0tfsi moottoreissa, liittyykö tuokin siihen venttiilien karstoittumiseen ?

              Comment


              • Tämä öljyn mutaantuminen ei ole pelkkä Vag-autojen ongelma. Lisäksi sitä tapahtuu ainakin Toyotalla , useilla jenkkiautoilla ja nimenomaan BMW:llä. http://s755.photobucket.com/albums/x...WMsludge-1.jpg

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja Audimann Näytä viesti
                  Kuinkas paljon tuo sihdin puhdistaminen kustantaa merkkihuollossa?
                  Mulle sanottiin hinta-arvioksi "alle viidelläsadalla selviää".

                  Comment


                  • Mulle sanottiin hinta-arvioksi "alle viidelläsadalla selviää".
                    Onko tuonne öljynpohjaan käsiksi pääseminen noin aikaa vaativa ja työläs homma, että joutunee useampia satasiakin pulittamaan? Ei uskoisi, mutta kait sinne ei noin vain pääse. Sinänsä kyllä huvittavaa, että täällä saa pelätä sihtien tukkeutumista yms. vaikka öljyjä vaihtelee kuten ohjeistetaan. Tuntuu, että näissä vehkeissä tarttisi vaihtaa kaikki mahdollinen hätävarjeluna, kun näitä kummitustarinoita kuuntelee. Mulla ei kyllä sellaiseen ylimääräiseen pelleilyyn jokaisen mahdollisen osan kohdalta riitä varat.

                    Tuosta JariT:n öljynsyömisestä muuten. Omallakin kohdalla joutui lisämään öljyä vähän yli puoli litraa marraskuussa. Viime huollosta oli tosin aikas lähelle vuosi ja 13 tkm. Tuota en pidä outona asiana, mutta heti uudenvuoden jälkeen öljynmäärän valo syttyi ja joutui lisämään vajaan puoli litraa eli loput viime kerrasta jääneet öljyt, jotta tuli täyteen? Just eilen katottuani öljyt niin mihinkään ei ollut kulunut pois. Tarttee helmikuussa huollossa katsoa onko tuolla jossain vuotoa vai mikä voi selittää noin puolen litran öljyn kulumisen noin lyhyessä ajassa. Mun autolla on vielä ajettu se 131tkm, kun eikös se rankempi öljynsyönti ole näiden ominaisuus uutena.

                    Comment


                      A4:ssa on apurunko ja öljypohja kasattu niin että se apurunko on edessä kun yrittää ottaa öljypohjaa pois, joten apurungon takia joutuu kikkailemaan. Eli joutuu valitettavasti köyhtymään enemmän kuin esim A3:n öljypohjan irroituksessa.

                      Comment


                      • Kun öljysihdin tukkeutimis ongelmia on niin paljon pitäis sopia paikka kohtaisesti (esim. seinäjoki) sama korjaamo kaikille jotka asuu lähipiiris/paikkakunnalla tämän toimen piteen tekemiseksi eli öljypohja irti ja siivilä puhdistaa/uus öljypumppu. Saatais varmasti huollon hintaa alemmaksi kun ilmoittais et b6 1.8t audeja olis esim. 5kpl tulos tähän toimenpiteeseen. Nämä kirjoittelut sihdin tukkeutumisesta vähenis ainakin..
                        Viimeksi muokannut perkele; 24.1.2010, 20:18.

                        Comment


                        • Audimannille tuosta öljyn syönnistä niin tuolla mun kiesillä on ajeltu 97tkm, joten ei ihan uusi sen puolesta kait enään ole, öljy tuntuu tuolle 2.0tfsi koneelle vaan maistuvan.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja Audimann
                            Kuinkas paljon tuo sihdin puhdistaminen kustantaa merkkihuollossa? Entä paljon puhuttu Fortekäsittely.
                            Tähän ilmiöön liittyen näkyi yksi empiirinen havainto löytyvän edelliseltä sivulta:
                            Alkuperäinen kirjoittaja andre_
                            edit: Tehtiin muuten Forte käsittely ensiapuna ja siitä ei kyllä ollut apua tuohon öljynpaineongelmaan, mutta toisaalta eipä siitä ollut haittaakaan.

                            Comment


                            • Kysyin tästä sihdin tukkeutumisesta tänään audiliikkeessä käytyäni huoltoneuvojalta. Hän totesi, että on 1,8T:n ongelma. Kyselin, että onkohan syytä tehdä varmuudeksi joitakin toimenpiteitä. Neuvoja vastasi, että ei hänen mukaansa niin isoa riskiä pitäisi olla ettei koe ajankohtaiseksi. Mulla on koko auton historian läpi öljyt vaihdettu 14-17 tkm välein, joten ainakaan ei ylipitkiä huoltovälejä ole tullut. Aina vielä vaihdettu noin vuoden välein. Kyseinen kaveri on hoitanut asiat aina hienosti ja kokemustakin löytyy paljon, mutta tiedä siitä sitten.

                              En sitten tiedä vaikuttaako tuo yhtään siihen ettei ongelmia tulisi... Tällä hetkellä ei kuitenkaan kiinnosta maksaa maltaita toimenpiteestä jonka tarpeellisuudesta ei edes täyttä varmuutta. Siinä mielessä voisi tietenkin olla järkevää, kun varmaan on tarkoitus on ajaa tuo auto itse melko loppuun tai ainakin 3v olisi tarkoitus mennä tällä pelillä vielä.

                              Comment


                                Et Antti ole varmastikaan ainoa joka miettii miten kannattavaa olisi sihdin tarkastus/koneen puhdistus. Mutta laske kumpi on on halvempaa, öljypohjan irroitus, koneen puhdistus jne. vai koko moottorin vaihto....
                                Tosin tuo laskutoimitus on aika raaka, mutta huonolla tuurilla se menee juuri noin.

                                Paha kenenkään on sanoa että kyllä kannattaa puhdistus, sillä ei ole omat raha kyseessä ja toiseksi saattaa olla niinkin ettei aihetta miettivän autoon tule koskaan mitään ongelmaa sihdin tiimoilta. Ennustaja kun olisi... :)

                                Comment


                                  JOS vaan rahat löytyy, niin todennäköisesti teetän tuon homman omaan nelkkuun kevään/kesän aikana, on tarvetta tai ei!
                                  Antti: et hintaa sattunu tiedustelemaan? Traktoautossa varmaan kävit??

                                  Comment


                                  • En tullut hintaa kysyneeksi. Olisi pitänyt tarkemmin kysyä. Käsitys on aiemmista viesteistä päätellen, että alle 300e ei taida onnistua? Eikö kyse ollut usean tunnin hommasta nimittäin. Juu ja Traktoautossa kävin. Käyn sieltä hakemassa yhden tilatun huohotinputken keskiviikkona ja täytyy muistaa kysäistä siinä sivussa.

                                    EDIT. Tuntuu, että kaikilla on tapahtunut näiden pelien kanssa jotain. Alkaa tuntua jo siltä, että löytyykö 1,8T:llä varustettua audia, jolla on ajettu reilusti yli 200 tkm ilman koneongelmia? Tuli ihan vahingossa käytyä täällä sivuilla taas pitkästä aikaa ja törmättyä tähän ketjuun. En muuten olisi ollut tästä asiasta kyllä mitään käryä. Alan kyllä oikeasti miettimään jatkossa tuota merkinvalintaa, jos ohjeidenmukainen öljyjenvaihto saattaa aiheuttaa moottorin leviämisiä. EI siis riitä, että auto huolletaan normaalisti. Kai tuo nyt on pakko sitten teettää. Ajan vielä kaiken lisäksi suurimman osan tuota nurkka-ajoa joka ei paranna asioita. Ylimääräistä rahaa ei kyllä sitten ole yhtään, joten saa nähdä. Nykyiset kilometritkin ovat aika samoissa lukemissa mitä useimmilla on ollut, kun vahinko on käynyt eli 131 tkm. Ja yllätys yllätys tämäkin juttu maksaa aivan himona. Eri asia olisi joku 100e, jonka vielä maksaisi.
                                    Viimeksi muokannut Audimann; 25.1.2010, 19:09. Perustelu: Lisää juttua

                                    Comment


                                    • Mikko, mukavaa huomata, että vastuullisia ja alastaan kiinnostuneita kavereia löytyy, ihan vapaa-ajallakin. Taidankin harkita auton tuontia huoltoon sinulle, vaikka täällä Järvenpäässä asustelenkin.
                                      Itse kannatan näitä vanhoja autoja, vaikka työnpuolesta japsikin tipahti autopaikalle vahingossa.

                                      Comment


                                        Mulle sanottiin hinta-arvioksi "alle viidelläsadalla selviää".
                                        Mielenkiinnon vuoksi, oliko nimenomaan kyse öljysihdin tarkastus ja putsaus vai vastaavankaltainen homma josta pistin kuvia aikasemmin?

                                        Ja Harri, jos mulle kirjoitat, niin mielenkiinto selityy sillä etten ole 60-luvulta asti ollut autojen kimpussa :) Ja vapaa-ajalla täällä hihhulointi sillä että emännyksen marmatus muuttuu taustakohinaksi kun tuijottaa koneen ruutua :D

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                          Mielenkiinnon vuoksi, oliko nimenomaan kyse öljysihdin tarkastus ja putsaus vai vastaavankaltainen homma josta pistin kuvia aikasemmin?

                                          Ja Harri, jos mulle kirjoitat, niin mielenkiinto selityy sillä etten ole 60-luvulta asti ollut autojen kimpussa :) Ja vapaa-ajalla täällä hihhulointi sillä että emännyksen marmatus muuttuu taustakohinaksi kun tuijottaa koneen ruutua :D
                                          Heitti moottoritiellä sitä öp-valoa kehiin ja sitten soittelin 020202:sta lähintä audihuoltoa langan päähän. Eli siis sihdin putsaushan tuo olisi ollut, oli ns tilanne päällä.

                                          Ja silloin kun mulle kokeiltiin sitä fortea, ongelma tavallaan poistui vähän, muttei kokonaan. Kyllä uskallan sanoa että se jotain kuitenkin auttoi. Sytytti sitä öp-hälyä kun öljyjen lämmöt vähän pääsi nousemaan, forten jälkeen ei enää niin herkästi.

                                          Comment


                                            Näin vähän ajattelinkin, olisi Audicentterin hinnaksi ollut naurettava jos olisi sisältänyt mekaanisen puhdistuksen.
                                            Kun kerran sulla on jo kertaalleen sihti tukkeutunut niin kannattais jossain kohtaan avata moottori ja katsoa millaiset kuonat siellä on. Tai no, lue edellinen lause "putsata se kone mekaanisesti."

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                              Näin vähän ajattelinkin, olisi Audicentterin hinnaksi ollut naurettava jos olisi sisältänyt mekaanisen puhdistuksen.
                                              Kun kerran sulla on jo kertaalleen sihti tukkeutunut niin kannattais jossain kohtaan avata moottori ja katsoa millaiset kuonat siellä on. Tai no, lue edellinen lause "putsata se kone mekaanisesti."

                                              En mä tiedä tarkalleen mitä kaikkea ne olis siellä Hyvinkään Audilla tehneet, kun selostin ongelman ja ne anto siihen ratkasun hinnan kanssa :D Ajelin kuitenkin Mäntsälän Bosch Car Serviceen (muistaakseni) jossa mitattiin öljynpaineet ja todettiin olevan tarpeeksi voitelemaan kone. Siitä sitten ajelin lopun matkaa rauhallisesti.


                                              Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                              Kun kerran sulla on jo kertaalleen sihti tukkeutunut niin kannattais jossain kohtaan avata moottori ja katsoa millaiset kuonat siellä on. Tai no, lue edellinen lause "putsata se kone mekaanisesti."
                                              Copypastesin ketjun ekalta sivulta kun oon laiska kirjoittamaan.

                                              Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                              Mulla AVJ:ssä avattiin sihtiä, tai tarkemmin sitä imuputkea työntämällä öljypropun reiästä jarruputken pätkä jossa oli päässä 90 mutka ja se pää teroitettu. Jonkun 10min yrittämisen jälkeen se putken pätkä saatiin yhdestä sihdin reiästä sisään, sitten paineilmaa siitä jarruputken kautta sinne imuputkeen. Lopputuloksena öljynpaineet takaisin normaaliksi. Oltiin varauduttu jo öljypohjan irroittamiseen, mutta päätettiin kokeilla ensin jos sen jostain niistä reijistä saisi putsattua. Se sihti tais näkyä valon kanssa siitä öljypropun reiästä.
                                              Ja tossa viime perjantaina vaihdettiin venttiilikopan tiiviste, olihan siellä vähän karstaa mutta ei niin että kannattaisi siitä huolestua. Ajetaan nyt ja katotaan, jos näyttää huonolta niin sitten konetta auki. Kyllä tolla on nyt rullattu ainakin kymppitonni ihan ilman mitään ongelmia.

                                              Comment


                                                Dodih, alkaa olemaan sen verran pitkä topicci ettei muista mitä tänne on kukin kirjoittanut :)

                                                Comment


                                                • Mun öljynvaroitusvalo tuli kuntoon vajaalla 600€:lla, öljypohja auki ja uusi siivilä ja uudet öljyt sekä suodattimet ja taas mennään. Jostain oli tullut kondensiota kuulemma sen verran että öljyt näyttivät 40tkm ajetuilta ja olivat melkoista jäähilepuuroa ja mutaa, öljyillä oli ajettu 13tkm ja 5tkm välein lisätty litra uutta ja LL-öljyjä ovat.

                                                  Comment


                                                  • Kylläpä tuon sinun huoltamasi auton venttiilikansi on hirveässä kunnossa Mikko. Petrilläkin näytti löytyvän aika lailla karstaa. Itse tänään vaihdoin venttiilikopan tiivisteen ja kannessa ei ollut juuri lainkaan karstaa. Ei oikeastaan yhtään. Siistisin silti harvat paskat pois.

                                                    Tiedä sitten tuosta öljypohjan kunnosta. Taidan luottaa tässä asiassa auton kuntoon. Mikäli öljypohja tsekataan joskus ilman ongelman ilmaantumista, taidan olla itse joka "huvin" vuoksi tekee sen projektin.

                                                    Comment


                                                      Itse tänään vaihdoin venttiilikopan tiivisteen ja kannessa ei ollut juuri lainkaan karstaa. Ei oikeastaan yhtään.
                                                      Mikon kanssa oli jokin aika sitten privakeskustelu aiheeseen liittyen:
                                                      Jos yläkerta on suurinpiirtein puhdas, niin siinä tapauksessa karstaa ei juurikaan ole alakerrassakaan.
                                                      Eli Antilla huolettomia kilometrejä...Pitäis vissii itekkii pirruuttansa kurkata tuonne venttiilikannen alle, jos vaikka rauhottais mielentilaa!

                                                      Comment


                                                      • Olikin Teemu melkoinen huojennus, kun tuon venttiilikopan avasin. Aika helppo homma tuo venttiilikopan tiivisteen vaihto, joten kannattanee sunkin vilkaista. Aikaa tosin kannattaa varata ekalla kerralla useampi tunti, kun putsaamiseenkin menee oma aikansa (kun kerran tuon kannen jaksaa esille kaivaa niin tekee sitten kaiken mahdollisen samalla). Tosta hommasta löytyy DIY ohje netistä, jos on epävarma kuten minä alkuun kaikissa autoasioissa.

                                                        Comment


                                                          Jos yläkerta on suurinpiirtein puhdas, niin siinä tapauksessa karstaa ei juurikaan ole alakerrassakaan.
                                                          Sanoin sitä että teoriassa ei pitäisi olla suurempaa hätää, koska oletan että se moottori karstoittuu kauttaaltaan tasaisesti, eikä ainoastaan öljypohjasta.

                                                          Comment


                                                          • -00 2.4 bensa rupes polttelemaan öp-valoa forte-pesun jälkeen. Otettiin pesu uusiksi, mutta tänäänkin syttyi kolme kertaa. Koneen käyntiääni ei muutu, eli paine ei laske liikaa. Ja kun sammuttaa auton ja käynnistää uudestaan, toimii taas.

                                                            LL-huollot tehty tähän asti ja 250 tkm mittarissa. Nyt on castrolin edge-öljyt. Ilmeisesti öljypumpun vaihto edessä, ettei pahemmin käy. Voisi olla varmaan hyvä samalla ottaa venakopat pois,pestä ne ja vaihtaa tiivisteet.

                                                            Comment


                                                              Olisko anturi vika, forte käsittelyn jälkeen/aikana anturiin mennyt vähän karstaa joka temppuilee ajoittain.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X