Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pc aivan tukkoinen, apuva tollolle!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pc aivan tukkoinen, apuva tollolle!

    Joopa. Meikäläinen kun on aivan täysi toope näiden koneiden kanssa enkä ymmärrä näistä kertakaikkiaan mitään, tarvitsisin hiukka apuja. Eli suorituskyky on laskenut kuin lehmän häntä, tai siis netin toiminta itse asiassa on se suurin ongelma kun meillä konetta ei oikeastaan käytetä muuhun kuin surffailuun ja musiikin/dvd:n pyörittelyyn. Missä lienee säädyttömillä sivuilla olen ilmeisesti pyörinyt ja paskaa sieltä mukana tuonut, mutta netti tuntuisi olevan ihan toivottoman hidas vaikka yhteys on 10/2M sonera adsl ja tampereen keskustasta 5km sivussa asustelen. Samoin koneen käynnistyminen kestää ihan suunnattoman kauan.
    Kone on käynnistynyt ja netti on pelannut siis aikaisemmin varsin vikkelästi, mutta sille ei ole oikeastaan tehty mitään isompaa siivousta pariin vuoteen. Ccleanerilla, easycleanerilla ja aviran ad-awarella (ilmaisversioilla, onko näillä muitakin?) olen koittanut putsata, mutta eipä toivottua tulosta ole tullut.

    Onko olemassa mitään konstia, minkä voisin itse koittaa tehdä tälle, ennenkuin menen ja ostan uuden myllyn? Ja ohjeet tarvitsisi siis luonnollisesti olla mallia paina tuosta-paina tuosta jne. koska taitotasoni näiden kanssa on oikeasti samalla tasolla kuin 2kk ikäisellä koiranpennulla...

    #2
    Suosittelen ammattiapua. Jos et saa jotain tutunkaimaa käymään paikanpäällä niin vie johonkin asiantuntevaan liikkeeseen. Minä noita viran puolesta päivittäin siivoilen ja maksaa täällä landella 30-60 rahaa tuollainen siivousoperaatio. Samalla saat diagnoosin notta kannattaisiko esim. muistia lisätä.

    Comment


    • #3
      Jos haluat itse opetella (näin joskus aikoinaan minäkin), kirjaudu www.virustorjunta.net foorumille, sieltä saat opastusta "kädestä pitäen", ei ainoastaan pöpöjen poistoon, vaan myös muuhunkin koneen nopeuttamiseen ja tervehdyttämiseen.

      Comment


      • #4
        Joskus ihan fyysinenkin siivous auttaa, eli imuroi/puhalla pölyt pois koneen sisuksista ja erityisesti jäähdytyssiileistä. Ainakin meidän pöytäkäytössä ollut läppäri lopetti puhinat ja puhkumiset pölyjen puhalluksen jälkeen.

        Comment


          #5
          Ja käy vaikka http://speedtest.net/ sivustolla kokeilemassa niin selviää vähän suuntaa antavaa onko se yhteys vai itse kone joka on hidas.

          Mulla 24/2 Mb;

          Comment


          • #6
            Tällaisen tuloksen antoi mulle:



            Voipi olla, että etsin jostain tästä tampereelta jonkun ammatti-ihmisen hoitamaan potilas kuntoon. Kone on tosiaan aiemmin pelannut kuin kello, mutta nyt pikku hiljaa heikentynyt tähän jamaan. Ei minulla taida itselläni olla jaksamista alkaa opettelemaan näitä hommia, kun ei kerran ole pakko, ainakaan vielä. Kiitos kuitenkin kaikille.

            Comment


            • #7
              Tilanne on tällä hetkellä siis se, että kun painan hakkerina ctrl + alt + del, niin siellä sanotaan että sovelluksia on auki 2, firefox ja windows media player joka pyörittää cd:ltä musiikkia. Prosesseja on käynnissä 32, en tiedä mitä nuo kaikki ovat. Suoritinkäyttö huutaa 88-93%:n välillä ja muistin varaus on 464M/1058M. Voiko noista päätellä jotain?

              Comment


                #8
                Jos siellä jotain matoja on niin ei ne näy noissa prosesseissa. Muistia nyt ainakin on auttamattoman vähän nykypäivän menoon.

                Ihan rehellinen käyttöjärjestelmän uudelleenasennus varmaan tuottaisi parhaan tuloksen jos ei halua vielä rautaa vaihtaa.

                Mikäs virustorjuntasofta on käytössä? Joku Norton tai F-Secure syö muutaman vuoden vanhan koneen gigan muistilla täysin käyttökelvottomaan kuntoon.

                Comment


                • #9
                  Aviran antivir professional on koneessa. Nortonia muistaakseni kokeiltiin joskus kauan sitten, mutta se tosiaan teki koneesta käyttökelvottoman. Näillä nykyeväillä kone on piisannut meidän käyttöön tähän mennessä ihan hyvin, kunnes nyt on ajan kanssa vajonnut tähän kuntoon.

                  Comment


                  • #10
                    http://www.f-secure.com/fi_FI/securi...nline-scanner/

                    Tuolla olen pari kertaa tarkistanut oman koneeni.

                    Eikös se prosesseista näy, että mikä konetta rasittaa?

                    Comment


                    • #11
                      En saanut olla laittamatta :D :D



                      Koneen kanssa varmasti ammattiapuun (tai jos vaikka löydät kaverin joka osaa).. Mielestäni kyllä ainut todella toimiva ratkaisu on omat jutut backuppiin ja järjestelmä uusiksi nollasta päälle... Itte oon kuitenkin aika kaukana Tampereelta :)

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                        Eikös se prosesseista näy, että mikä konetta rasittaa?
                        Näkyy niin kauan kun kaikki on kuosissa, madot ei näy.

                        Comment


                        • #13
                          Mikä on koneen merkki ja malli? Koska ostettu? Mikä käyttöjärjestelmä?

                          Comment


                          • #14
                            Kone on yhden kaverin kaverin kaverin n.5v. sitten rakentama, joku compaqin ns. vaakatasoinen malli. Xp on käyttöjärjestelmä. Kone on vissiin vanha mutta silloin kun tämä mulle tuli, oli hyväkin kaiketi olevinaan, kunhan nyt muistatte sen että käyttö on nyt ja on ollut aina lähes poikkeuksetta eri palstoilla surffailua, youtubesta musan kuuntelua, nettiauton selailua ja naamakirjailua. Tällä ei siis pelata yhtään mitään eikä tällä tehdä töitä eikä koiteta pyörittää mitään solid worksia. Eikä tulla koskaan tekemäänkään.

                            Comment


                              #15
                              Voisitko kirjoittaa vaikka mitä lukee kun otat "My Computer" oikealla hiirellä ja Properties mitä siinä lukee prosessorista ja muista?

                              Jos kone rauhoittuu selvästi kun suljet firefoxin voi syynä olla lukuisat javascriptit ja flashit jotka pyörii taustalla. Silloin suosittelisin http://noscript.net/ laajennuksen asentamista ja sallit vain ne sivut joissa koet että moiset "hienoudet" ovat tarpeellisia. Tällä kikalla saa koneelle vuosia lisää elinaikaa mutta vaatii hiukan harrastuneisuutta ja motivaatiota.

                              Comment


                              • #16
                                Onkohan sulla mitään ajurilevyjä olemassa? Helpottas vaan huomattavasti, jos koneen meinaa alustaa kokonaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei ole kyllä mitään. Tällaisena tuli silloin joskus mulle, en mä tiedä edes onko tämä ollenkaan virallinen laite vai onko tässä jotain piraattiwindowseja tms. En mä osannut sellaisia kysellä silloin. Olin vaan tyytyväinen kun sain hyvän koneen. Eipä ole hyvä enää. Anteeksi kun avaudun, mutta vituttaa koko koneet ;D

                                  Comment


                                  • #18
                                    Haraldh, Pentium(R)4 CPU, 1500MHz 1.5 GHz ja rauhoittuu kyllä, kun firefox suljetaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuo on sentään ihan kohtuullinen cpu, ja muistiakin on jonkun verran. Ilman tuota noscriptia olisi kyllä tosin oma thinkpad x41 lentänyt jorpakkoon jo aikoja sitten.

                                      Ai niin, tähän se vakio-kommentti: asenna ubuntu (jos ei väkisin ole tarvetta jollekkin tietylle windows-ohjelmalle)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hehee, taisipa tuo haraldh:in noscript-juttu auttaa aika lailla! Kiitos! Mites sitten edetään, kun tarviin jossakin noita javoja ja scriptejä?

                                        Comment


                                          #21
                                          Oikea hiiri, tai sitten aukeavaan "palkkiin" valitset NoScript -> Allow audiclub.fi. Tee sama pankin sivulle heti kättelyssä, ja aina kun joku sivuston vetovalikko tjms. ei näytä toimivan. Älä klikkaa niitä kaikkia, vaan mieti hetken, noita voi jälkeenpäinkin säätää mutta jos klikkaat kaikkia kilkkeitä auki voit ihan yhtä hyvin olla ilman noscriptiä. Älä hermostu jos alussa joudut tekemään tuon jokaiselle tutulle sivustolle, joudut sen tekemään vain kerran.

                                          Jätä hyväksymättä google-analytics.com, adtech jne. Vaatii kyllä vähän päättelykykyä että tietää mitä hyväksyä ja mitä ei, mutta paremmin noin kuin ei mitään.

                                          Vielä kun oikealla hiirellä katsot animoituja kuvia sivustoilla kuten nettiauto.com jne niin niitäkin voi blokata ihan firefoxin omilla työkaluilla "block images from...". Nettiauto on siitä ystävällinen että ne laittaa yleensä mainoskuvansa jollekkin omalle palvelimelleen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ok, koitetaan näillä. Suurkiitos sinulle!!

                                            Comment


                                              #23
                                              Ole hyvä vaan, tuon B7 isolohkodieselin voisit antaa vaivannäöksi :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Himoitsit sitä jo joskus jossain aiemmassakin keskustelussa...;D

                                                Tarjouksia kuunnellaan, saat hyvän tinkimismahdollisuuden. Mielessä on käynyt MAHDOLLISESTI isompaan vaihto. -05, 147tkm, tiptronic, pikku s-line paketti(penkit, ratti, alusta) jne. Ei mikään huippuvarusteltu yksilö, mutta cruisea lukuunottamatta siinä on kaikki mitä itse olen tarvinnut, sitä kun en ole vaan saanut aikaiseksi siihen laitettua. Ei vaan, tykkään siitä niin paljon että ei tekisi yhtään mieli luopua. Kaikki on kuitenkin kaupan, kun hinnasta sovitaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Pentium(R)4 CPU, 1500MHz 1.5 GHz
                                                  Rauta on kyllä auttamatta liian hidasta ellei tee juurikin noita optimointeja. Virustorjunnat syö sen vähänkin tehon.

                                                  Nettiselaamisen tehontarve nousee nykyään melkein vuosittain kuin peleissä :) 5v. sitten youtubeen yms. riittänyt kone ei jaksa tämän päivän youtubea pyörittää.
                                                  Viimeksi muokannut jasso; 14.12.2010, 23:34.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Toi käynnistyksen kestäminen voi johtua levyvirheistäki.
                                                    Start-> Run kirjotat eventvwr.msc niin aukee event viewer.
                                                    Sieltä system alla jos on hirveesti punasta niin joku ainakin on vähän kuralla :) Aina siellä jotain vinkkareissa on.
                                                    Jos on Disk ja punasta niin levyssä on vikaa.
                                                    Siihen voi auttaa levyn eheytys tai chkdsk.

                                                    Muuten en kirjottelisi, mutta juuri yhden läppärin tekohengitin tuolleen, jossa oli tullu bad sectoreita levyyn. Ajelin kyllä vielä xp repairin koneelle myös jälkikäteen, mutta syyttä.

                                                    Osiot kannattaa eheyttää vaikka kerran kuukaudessa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Komppaan Puuhapeteä kirjakerhon mainosta mukaillen, "eheyttäminen kannattaa aina". Piriform Defraggler on minusta kätevä kapine siihen, kuulemma parempi kuin winukan oma.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X