Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Korkeussäädettävän alustasarjan muutoskatsastuksesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuota alkukorkeutta olen miettinyt että minkälainen lausunto ja kenen kirjoittamana kelpaa katsurille? Pari viikkoa sitten haastattelin yhtä katsastusmiestä korkeussäädettävän muutoskatsastuksesta. Hänen mukaansa ainoa porsaanreikä on hommata laput ja napakaarimitat 0 mm:n ja 51 mm:n madalluksilla. Kunhan molemmissa lapuissa kulmat ovat vihreällä, niin kelpaa heille. Toki itse madalluskin pitää osua tuohon väliin.

    Comment


      Mulla on otteessa sellaset napakaari mitat et ei kyllä millään saa 8cm maavaraa tohon mun pulkkaan. En muista kuinka paljon ylempänä itse ajelen.

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja pq Näytä viesti
        Se alkuperäisen napa-kaarimitan tärkeys kävi selväksi. Silti ihmettelen, että mitä kulmien säätäjä voisi madalluksen määrästä mitään tietää, kun ei ole ko. alustaa edes asentanut:D
        Muutenkin vaikutti olevan madallusvastainen katsuri. Jo jäisten roiskeläppien rasahdus hallin ovella toi kommentin:”Taitaa olla liian matala”. No se siitä, täytyy hankkia riittävät dokumentit.

        E:Nyt Saksan kielisiä TUV-papereita paremmin tutkiessani, huomasin, että se katsurin väittämä maksimimadallus(80mm) tarkoittaakin minimimaavaraa:D Eli ihan mutulla senkin asian heitti.
        Kaksi tapaa:
        Kulmakone osaa antaa vakio korkeuden vaihtelun ohje-arvoihin ja mittaa automatic nykyisen, jolloin saa tuon madalluksen määrän.
        Toinen vaihtoehto on kaivaa jostain vakio korkeudet ( löytyy ELSA:sta ja ERWIN:stä) ja merkata ne alkukorkeudeksi.

        Todellista korkeudenmuutosta ei toki saa ellei käy ensin konttorilla mittaamaassa auton vakiona ja sitten samalle konttorille tekemään muutosta => on ehkä vähän vaikeaa ( näin totesi myös mun luottokonttori). Eli konttorin on vain luotettava saatuihin papereihin korjaamolta. Sen he lyövät koneelle ja Traficom hyväksyy jos arvot on kohdillaan.

        TUV papereista on hyvä etukäteen merkata ne kohdat, jotka tarvitaan muutoskatsastuksessa, kaikki inssit ei osaa kieliä ja hommassa kestää ikuisuus ja tulee virheitä.

        Comment


        • Kulmakone osaa antaa vakio korkeuden vaihtelun ohje-arvoihin ja mittaa automatic nykyisen
          Ymmärrän että tietokannasta löytyy ko. automallille toleranssi mutta millä se mittaa nykyisen korkeuden?

          Täytyy varmaan yrittää jossain marketin parkkiksella mitata vastaavan vakioalustaisen auton napa-kaarimitta:)
          Jotenkin tuntuu että ei tämä ihan näinkään voi mennä. Miten määritellään "vakioalusta". Jos jonkun autosta mittaamalla saatu arvo hyväksytään ilman sen kummempaa näyttöä, on katsastusperusteet ihan p:seestä, niinpä kyllä taitaa ollakin. Ainoa oikea tapa mielestäni olisi valmistajan ko. alustanumerolle antama mitta, jota tuskin mistään dokumentista löytyy.

          Comment


          • Niin tai sitten voisi olla ihan vaan se, että jos alusta on hyväksytty ko. automalliin (TÜV), kulmat ovat spekseissä (suuntauslapuissa arvot vihreällä) ja autossa on riittävästi (väh. 8 cm) maavaraa, niin homma olisi ok. Vuosikatsastukset ja valvonta tien päällä (ehehe) pitää auton sitten niin alustan kuin muidenkin osien suhteen laillisena.

            Comment


            • Todellakin pitäs riittää että arvot on vihreellä ja maavaraa vähintään se 8cm. Muusta nillittäminen on ihan bullshittiä.

              Mutta tosta katsastajan ihmettelystä paljonko madallus todellisuudessa on, muistan lukeneeni, että joku katsuri oli katsonut paljonko vakioauton kattolinjan korkeus maasta on ja verrannut sitä madallettuun --> madalluksen määrä, ja homma sillä selvä. Olisiko ollut jopa tässä topikissa..?

              Comment


              • Kannattaa siis katsastaa jollain korkeaprofiilisilla munkeilla.

                Comment


                  Tänään tuli hoidettua tämä case loppuun. Sain kulmat säätäneeltä pajalta todistuksen, että autoa madallettu 50mm. Vaikkakin todellista madalluksen määrää ei oikein mistään löytynytkään.

                  Pääsin myös mittamaan napa-kaari-mitan vastaavasta autosta, kun tutulla sellainen sattui olemaan. Niiden mittojen perusteella madallus jäi noin 45-50 milliin. Nyt otteessa napa-kaari-mittana 335mm ja 345mm. Eli se siitä max.65mm madallusmäärästä, mitä TUV-papereissa oli mainittu(kierteet takana pohjassa, edessä sentti jäljellä).

                  Yritti vielä samainen katsuri kuin aiemmalla käynnillä, periä 25e uusintanäytöstä. Vaikka oli keskeytetty ja sovittu, ettei lisäkuluja synny. Meinas hermot mennä...

                  Comment


                  • Ovatko muut onnistuneet hiljattain muutoskatsastamaan korkeussäädettävän alustan? Kuumottaisi pistää coiloverit tilaukseen, mutta jänskättää saako niitä katsastettua.

                    Comment


                      Juuri tiistaina kävin omaan B6:een muutoskatsastamassa Eibachin säädettävän sarjan. Mukana oli alustasarjan hyväksyntälaput ja kulmiensäätötodistus asentajan allekirjoituksella, auton ja alustasarjan tiedoilla, sekä napa-kaarimitalla ennen ja jälkeen sarjan asennuksen.

                      Parikymmentä minuuttia siinä taisi kokonaisuudessaan mennä, kun inssi katseli auton alle ja teki toimistossa paperityöt.

                      Comment


                      • No hyvä. Ehkä tuon uskaltaa ostoskoriin laittaa. Joidenkin tulkintojen mukaan muutoskatsastus ei onnistu jos säädettävä sarja mahdollistaa yli 51 mm madalluksen, vaikka säädetty madallus olisikin sallituissa rajoissa.

                        Miten nuo ennen asennusta otetut napa-kaarimitat dokumentoidaan? Jos itse asentaa sarjan, niin riittääköhän tuohon itse otetut mitat?

                        Comment


                          Kannattaa käydä konttorilta kysäsee. Itsellä ei tarvinut viimeksi olla ennen madallusta mittoja mutta asennuksen jälkeen pyöränsuuntaajan mittaamana piti olla. Näissäkin varmasti niitä inssi kohtaisia eroavaisuuksia

                          Comment


                          • Kyselin asiaa paikalliselta katsastuskonttorilta. Traficomin tiedoista löytyi nykyinen korkeus. Madallettua korkeutta tullaan vertaamaan siis siihen. Ei välttämättä kaikista autoista löydy, mutta ainakin tässä tapauksessa tiedot löytyivät kannasta.

                            Olen tilaamassa H&R:n monotubea, joka madaltaa edestä 40 - 70 mm ja takaa 50 - 90 mm. Takana on vähän ohkasesti pelivaraa. Jos todellisuudessa madaltuukin 52 mm, niin se on game over.

                            Comment


                            • Itse kysyin kuinka paljon voisi madaltaa omaa vanhaa TT:ä, niin s-linen miinus 2cm tähän niin siitä 5-4cm.

                              Comment


                                Juu tuli käytettyä A3 8v Quattro muutoskatsastuksessa Eibach Pro-Street S - säädettävälle alustalle. Kaikki meni loppupeleissä ihan ok. hieman hämmennystä aiheutti kun napa-kaari mitta heitti oikealta takaa asentajan merkkaamiiin mittoihin ihan reilusti. Katsastaja ajoi pikku lenkin ja mittasi uudestaan niin olikin asettunut ilmoitettuihin mittoihin, johtuneeko siitä että ei ole tuo takapää vielä asettunut kunnolla(?) Eniten kuitenkin jäi miettimiään kun katsuri sanoin että tätä alustan korkeutta ei sitten saa muuttaa ilman uutta muutoskatsastusta, pitääkö tämä varmasti paikkansa? Olen siinä uskossa ollut että säädettävässä se säätövara merkataan jotenkin niihin papereihin ja madallus voi olla jotain siltä väliltä mutta vissiin olen väärässä Kylläpä naurattaa taas syksyllä kun nostaa talvikorkeuteen niin sama show läpi uudestaan..

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja Lappari Näytä viesti
                                  Juu tuli käytettyä A3 8v Quattro muutoskatsastuksessa Eibach Pro-Street S - säädettävälle alustalle. Kaikki meni loppupeleissä ihan ok. hieman hämmennystä aiheutti kun napa-kaari mitta heitti oikealta takaa asentajan merkkaamiiin mittoihin ihan reilusti. Katsastaja ajoi pikku lenkin ja mittasi uudestaan niin olikin asettunut ilmoitettuihin mittoihin, johtuneeko siitä että ei ole tuo takapää vielä asettunut kunnolla(?) Eniten kuitenkin jäi miettimiään kun katsuri sanoin että tätä alustan korkeutta ei sitten saa muuttaa ilman uutta muutoskatsastusta, pitääkö tämä varmasti paikkansa? Olen siinä uskossa ollut että säädettävässä se säätövara merkataan jotenkin niihin papereihin ja madallus voi olla jotain siltä väliltä mutta vissiin olen väärässä Kylläpä naurattaa taas syksyllä kun nostaa talvikorkeuteen niin sama show läpi uudestaan..
                                  Tämäki mahtaa olla vähän katsastaja kohtanen. Minä muutama vuosi sitten katsastin kans säädettävän alustan, tuli tuo merkintä tyyliin "navan ja kaaren väli 300mm-330mm. Ja samana päivänä toinen kaveri katsasti toisella konttorilla, nii sille ei laitettu ku yks lukema navasta kaareen...

                                  Comment


                                  • Mulle katsuri sanoi viime muutoskatsastuksessa kun kysyin asiasta, että nostaa saa kuulemma ihan vapaasti. :D

                                    Comment


                                    • Ja minulta katsastaja yritti vaatia muutoskatsastusta kun auto oli nostettu 30mm rek.otteen tiedoista.

                                      Comment


                                      • Moro! Tarkotus olis heittää a4 b6 sedanin alle jomin alustasarja. Mitäs kaikkee sinne leimalle nyt täytyy viedä mukanansa? Tuv ja nelipyöräsuuntaus laput vai? Seuraava vuosikatsastus olis joulukuussa, niin voiko sen alustasarjan hoitaa siinä samalla vai täytyykö mennä erikseen muutoskatsastamaan?

                                        Comment


                                          Jep, kyllä, ja kyllä, samalla hoidat muutoskatsastuksen. Suosittelen että varaat ajan ja silloin ilmoitat sekä katsastuksesta että muutoskatsastuksesta. Jossain konttoreissa ei kaikki katsurit tee muutoskatsastuksia.

                                          Comment


                                            Nuo mainitsemasi pitäisi riittää useimmissa tapauksissa, mutta voithan käydä etukäteen kysymässä konttorilta ettei tule turhaa veivuuta asian suhteen. Nykyisillä katsastussäädöksillä auton vuosikatsastuksen voinet hoitaa jo tässä vaiheessa muutoskatsastuksen yhteydessä ja seuraavan katsastuksen viimeinen pvm tulee vuoden päähän käynnistä.

                                            Comment


                                            • Nonni näinhän mä teen, kiitos teille!

                                              Comment


                                              • Kävin itse konttorilla mittauttamassa auton korkeuden ennen sarjan asennusta ettei tarvi miekkailla madalluksen määrästä. Muutos- ja vuosikatsastuksen hoidin toissapäivänä puhtain paperein. Melkein tunti meni alustan paperitöissä.

                                                Comment


                                                • Viime keväänä tuota 8N TT:tä katsastaessa kysyin mitä lappuja haluavat alustan muutoskatsastukseen mukaan. Sillon sanoi että rittää alustan TÜV laput, eikä edes suuntaustodistusta tarvitse. No tuli tuossa veivattua talviseisonnan aikana säädettävä alusta alle tuohon ja pitäisi nyt käyttää taas leimalla ja samalla muutoskatsastaa. Vaan alkoi tuo suuntaustodistus mietityttämään, kun aika heikosti löytyy tietoa, etteikö sitä tarvitsisi olla muutoskatsastuksessa. Mitähän nuo viimeisimmät säädökset nyt siitä sanoo? Toki tuo on tarkoitus käyttää suuntauksessa kunhan ehtii, vaan kun muistin väärin ja huomasin tuossa eilen, että pitäis leimata viimeistään 1.4.2021, niin vähän tulee kiire sen suuntauksen kanssa...

                                                  Comment


                                                    Kyllä ainakin täälläpäin kaikki konttorit oli suuntauslappua vailla jossa tekijän nimmari ja korkeus navasta kaareen merkittynä kun viime kesänä kyselin kun ilmajouset muutoskatsastin.

                                                    Comment


                                                      Kyllä ne sen suuntaustodistuksen haluaa korjaamo leimoineen päivineen, JT-CARFIX hoisi mulla homman kotiin viime syksynä, toimi kun junan vessa. :) taas.

                                                      Comment


                                                        Suuntaustodistus jossa lukee napakaari mitta ennen ja jälkeen, alustasarjan tyyppinumero ( tuotenumero), kaikki arvot pitää olla ohje-arvojen sisällä, mittaajan allekirjoitus/ firman leima.
                                                        Sitten saa vielä konttorilla täyttää osalistaukseen mistä sarja on ostettu. Tämä on virallinen tapa, tänäkin vuonna olen 3 sarjaa käyttänyt muutoksessa. Yhdestä oli jäänyt osalistaus pois, niin trafilta tuli bumerangi ja piti sekin täyttää.
                                                        TÜV laput kun on niin helpottuu homma moninkertaisesti vaikka ei niitä enää vaaditakkaan. Jos joku konttori hyväksyy homman vähemmällä niin luulisi tulevan bumerangina takaisin jossain vaiheessa. Tai sitten konttori ottaa vain nuhteet vastaan.

                                                        Comment


                                                          Miksi Trafille pitää kertoa mistä alustasarja on ostettu? Eihän sillä ole mitään merkitystä.

                                                          Comment


                                                          • Ei multa oo ikinä kysytty mistä on ostettu. Osalistaukseen kirjattu, että vaihdettu iskunvaimentimet ja jouset ja niiden tunnisteet. Toki viime muutoskatsastuksesta alkaa olla jo vuosi aikaa ja nämä hommat taitaa vieläkin olla ihan liian konttorikohtaisia.

                                                            Comment


                                                              Tais ne multa osto kuittiakin kysyy, mutta kun edellinen omistaja laittanut niin sanoin et en tiedä.
                                                              ​​​​​

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X