Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Meri-VHF puhelimen antenni.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Meri-VHF puhelimen antenni.

    Suoritinpa SRC-tutkinnon taannoi ja hommasin veneeseen Meri-VHF puhelimen. Tämähän on ensisijaisesti turvaväline ja siksi haluaisin panostaa parhaaseen mahdolliseen kuuluvuuteen. Antenni ja sen asennus on avaintekijöitä tässä.

    Foorumilta löytyy varmaan tämänkin aiheen kanssa puuhastelleita?

    Haluaisin vinkkejä antenneista, alustavan selvittelyn mukaan esim. AC-Marine tai Scan olisivat hyviä antennimerkkejä. Minua on varoiteltu halpisantenneista ja ymmärrän kyllä miksi. Yritetään nyt homma kerralla se hyvä.

    Tarve on siis itse antennille, antennijalalle (saisi olla moniin suuntiin säädettävä) sekä tietysti antennikaapeli. Niin ja minun VHF:ssä on myös AIS-vastaanotto eli antennin pitää tukea sitä myös.

    Osaisiko joku antaa suosituksia?

    Lisäksi kiinnostaa yleiset vinkit antennin asennuksesta. Asennuspaikka on haastava eli avoveneen keskipulpetti, jossa on paikka antennille joko pulpetin päällä, sivulla tai sen etuosassa.

  • #2
    Tässä omaa kokemusperäistä tietoa, ei perustu mittaustuloksiin :). Kuuluvuuden kannalta jäykkä (ja paksu) lasikuitupiiska on ollut paljon parempi kuin notkea malli ja tämä näkyy yleensä hinnassakin. Lisäksi jos mennään kuuluvuus edellä niin AIS:lle oma antenni ja VHF:lle oma. Nämä molemmat seikat tuovat kyllä haasteita avoveneessä, siihen on hieman epäkäytännöllistä asentaa tuollaista 1,5m pitkää piiskaa. Saati kahta. Mut jos laitat pulpetin reunalle "perinteisen" ohkaisen 0,9m piiskan niin ei kannata ihmeitä odottaa kuuluvuudelta. Lisäksi johdon liitosten laadulla on suuri merkitys kuuluvuuteen, nuo tehdasliitoksetkaan eivät ole aina täydellisiä. Jos teet itse liitoksen niin tinaa se. Tarkoitan siis liittimen kiinnittämistä antennijohtoon. Shakespearen antennista on hyviä kokemuksia mut en tiedä myydäänkö niitä Suomessa enää, tosin Vtronix taitaa olla Shakespearen omistuksessa joten sen pitäisi pelittää ellei ole jopa sama tuote.
    Viimeksi muokannut fast79; 30.1.2016, 18:24. Perustelu: tarkennus

    Comment


      #3
      Kyllä Shakespeareja on myynnissä Suomessa. Eräs toinenkin henkilö jo ehdotti sitä. Suositteli 2,5m piiskaa, jos meinaan antennin pulpetin sivuun asentaa.

      Comment


      • #4
        Ok, ääni sille siis. Kyllä se piiskan pituus ja asennuskorkeus yhdessä korreloi jonkin verran siihen kuuluvuuteen mutta rajansa tietty siinäkin. Jos sulla on pelkkä vastaanottava AIS niin splitteri sinne väliin jolloin pärjää yhdellä antennilla. Jos myös lähettävä tulee jossain vaiheessa niin sille oma piiska.

        Comment


          #5
          Ei tule lähettävää AISia. VHF-puhelimessa on itsessään AIS-vastaanotin, enkä ala kahta antennia laittamaan eli AIS-vastaanotto saa nyt luvan toimia VHF-antennin kanssa.

          Comment

          Working...
          X