Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Verkkokaapelin vetoa (mitä tyyppiä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Verkkokaapelin vetoa (mitä tyyppiä)

    Pitäisi vetää verkkokaapelia ympäri taloa. Pisimmät vedot ehkä 25m. Pääasiassa vedot vintillä/välikatossa sähkökaapelien viertä.

    Kannattaako vetää suojatulla cat6:lla? Mitään iloa suojaamattomaan nähden? Vai onko näillä matkoilla ja vedon sijainneilla mitään eroa vaikka vetäisi vain suojaamattomalla cat5e:llä?

    Ei noita enää tule koskaan uusittua, joten voi samantien panostaakin. Mutta jos ei mitään eroja tule näkemään nyt eikä tulevaisuudessa, niin ei nyt turhastakaan viitsi maksaa.

  • #2
    Cat6 riittää pitkälle. CAT7 jos hifistelee, mutta on paska liittää ellei ammatikseen tee.
    CAT6 U/UTP -liitokset tekee itse ihan näppärästi vaikka Actassin S-one liittimiin

    Comment


      #3
      Vedin seinän läpi ~15cm ja yhteys ei toiminut ennen kuin laitoin CAT6 kaapelia, koitin CAT4 tai 5 kaapelia ensin.
      Läpivienti on pistorasian vieressä, joko digiboksi oli todella herkkä tai häiriötä on paljon.
      Nettikaapeli ja sähköjohdot menee rinnan tuossa läpi, sen takia on herkempi ottamaan häiriöitä.
      Kaapelit tulisi vetää niin että ovat mahdollisimman vähän rintasin, eli ylitykset 90 asteen kulmassa.

      Suosittelisin valitsemaan parhaan suojauksen, säästyt tulevaisuuden ongelmilta.

      Comment


        #4
        Iso osa ongelmista johtuu: Liikaa kuoritusta kaapelista, liikaa puretusta parikierteestä ja huonosta liitoksesta.

        Comment


        • #5
          Vetäisin ainakin itse tuossa tapauksessa sillä ajatuksella, että verkon yli voi käyttää esim verkkolevyä. Eli cat6 ja gigainen verkko lie järkevin tavoite.

          Comment


            #6
            Gigaseenhan pitää päästä, sehän on päivänselvää.

            Comment


              #7
              Huolellisuutta ei voi liikaa korostaa liittimien rutistelussa. Vedot olis hyvä myös testata ihan testerillä, ennen kuin painaa seinät/katot läjään. On varmaan väärä paikka säästää ja laittaa suojaamatonta kaapelia. Mä laittelisin ihan parisuojattua.

              Comment


                #8
                Miten pitkiä vetoja tarvitset? Mulla voisi olla joitain ylimääräisiä kieppejä CAT6:sta, saa hakea pois.

                Comment


                  #9
                  Onko suojattua?

                  Comment

                  Working...
                  X