Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Polkupyörän hankinta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Polkupyörän hankinta?

    Olen ajatelut hankkia polkupyörän ja nyt lumien sulaessa alkaa hankinta hissukseen realisoitumaan. Olen vain ihan pihalla näistä nykyisistä pyöristä. Vaihtoehtoja hirmuinen määrä ja erilaisia pyörätyyppejä niin, että päätä huimaa.

    Pahoittelut jos aihetta on jo muissa säikeissä spekuloitu. En löytänyt sellaista, mutta jos moinen löytyy, niin joku ohjannee oikeaan paikkaan.

    Mitä olen keskustellut muiden kanssa aiheesta, niin vaikuttaa siltä, että tarvitsen levyjarruilla varustetun hybridipyörän.

    Pyörän käyttötarkoitus olisi lähinnä kuntoilu (ja n. 10kg elopainon hukkaaminen:) eli ajelu paikasta toiseen valtaosin asvalttiteitä pitkin. Jonkun 700€ olisin valmis pyörästä maksamaan, mutta hinta ei ole kiveen kirjoitettu, kun näillä hankinnoilla on tapana mopon karkaaminen käsistä. Tavoite olisi saada hyvä ja laadukas pyörä vuosiksi eteenpäin.

    Antakaapa vinkkejä hankintaan ja vihjeet hyvistä ostopaikoista ovat myös tervetulleita.

    Ulkomailta tilaaminenkaan ei ole poissuljettu vaihtoehto. Työkaveri jo tiesi suositella tätä nettikauppaa:
    http://www.radon-bikes.de

    #2
    Osta ihmeessä käytetty fillari. Tolla rahalla ei saa ihmeellistä maasturia/hybridiä. Toisaalta sillä voi saada jo päälle 2ke maksaneen laatupyörän käytettynä. Jos tarkoitus on ihan asvalttilenkkiä heittää, ostaisin maantiepyörän. Joku käytetty Lapierre/basso/bianchi vois tolla rahalla ihan hyvin irrota. Uutta asiallista laitetta saa tarjouksessa n.1300-1500e rahaan.

    Itse askartelin oman cannondalen jekyll 800 fillarin useampi vuosi sitten. Ostin vähän heikossa hapessa oleen yksilön, johon päivitin uudet jarrut ja muuta pikku huoltoa. 600e tuli koko laitokselle hintaa ja on kyllä ollut joka penin väärtti. Ei sitä tajua, ennen kuin pää see kokeilemaan, miltä just nappikokoisella hyvällä pyörällä polkeminen tuntuu. Ihan eri juttu, kun sotkea jollain ruoskalla v-käyrä tapissa vastatuulessa.

    Vaijerilevyjarruihin en sitten kyllä sekaantuisi, elleivät ole ne poikkeuksen poikkeukset, jotka ovat hyvät vaijerilevyjarrut. Niitäkin on, mutta valtaosa tuossa hintaluokassa on ihan paskaa. Sama pätee keuloihin. Ei oo varaa laittaa ihmeellistä keulaa ton hintaiseen pyörään, kun keula maksaa halvimmillaankin puolet koko pyörän hinnasta. Mielummin hyvä pyörä jäykällä keulalla, kuin huonolla joustokeulalla.

    Ulkomailta tilausta ajatellen mulla on hyviä kokemuksia seuraavista paikoista.

    www.chainreactioncycles.com
    www.actionsports.de
    www.evanscycles.com

    Pyöriä voi alkaa etsimään vaikka fillari-lehden myyntipalstalta.
    Nii juu. varaa heti rahat klossipolkimiin ja klossikenkiin. Pyöräilyn mielekkyys nousee noilla 110%, jos ennen on polkenut jotkut lenkkarit jalassa.
    Viimeksi muokannut JM; 11.3.2012, 14:32.

    Comment


    • #3
      Etti jostain käytetty hybridi niin sillä on mukava ajella pyörälenkkejä eikä heti hätkähdä jos sattuu tulla pätkä hiekkatietä vastaan.
      Tosiaankaan niillä vaijerivetoisilla levyjarruilla ei tee oikein mitään, että ne kannattaa harpata suosiolla...

      "jos haluat ostaa pyöräsi kalliimmalla, osta se jostain muualta kuin bi**emasta"

      Comment


      • #4
        Kahdenkymmenen harrastusvuoden ja n. 100 000 kilometrin kokemuksella sanoisin että linkkaamani peli voisi olla oiva juurikin kuvaamallesi käyttötarkoitukselle, itse ostin tuon viime kesänä tommoseen työmatkatsuppailuun ( 33 km suunta) ja rospuuttoreeniin, eloisahko teräsrunko on alumiinisia mukavampi, on alkuperäisenä jo sopuisat lokasuojat, satula on oikeasti oikealla tapaa 'päin persettä' :-) , löytyy mekaaniset levyjarrut (äärimmäisen huoltovapaat) ja vaihteenvalitsimet ovat ominaan ( eikä integroituina kahvoihin, itsessään tätä kahva-hommeli ei ole huono mutta ne edullisimmat kahvavaihtajat vaan ovat täyttä sanonko mitä) todella varmatoimiset.

        http://shop.bikenet.fi/product_details.php?p=100

        Tässä on ihka oikiasti pyörää koko 700 egen edestä, omasta 6 pyörän kavalkaadista tämän osto on tuntunut järkevimmältä.

        Heillä näemmä enää S-kokoa, Pyörähuolto (p-kaupunkiseutu) omasi myös näitä ylivuotisia, juurikin mainittua S-kokoa on omakin versio, menee hyvin tällaiselle alle 180 cm lyhytjalkaiselle jampalle.

        Ironman- ajoissa käytän toki hieman hifistyneempää kalustoa. ;-)
        Viimeksi muokannut tontsa; 11.3.2012, 15:22.

        Comment


        • #5
          Unohda hybridit. Mikäli tulee myös hiekalla/ huonommassa maastossa ajeltua niin cyclocross, asfaltilla ajeluun maantiepyörä.

          Viime kesänä siirryin hybridistä maantiepyörään ja muutos oli aivan uskomaton. Rullaavuus ja ajamisen keveys/helppous on niin paljon paremmalla mallilla maantiepyörällä, että en suosittele minkäänlaista hybridiä edes pahimmalle vihamiehelle. Eli ihan on tarpeesta kiinni, maantiepyörä, cyclocross tai maastopyörä. Maantiepyörällä ei ajeta talvella, eli siinäkin tapauksessa cyclocross.

          Itsellä alla Bianchi via Nirone 7, 2011, ultegran osasarjalla. Hinta oli ~1300e, ostopaikkana Suomen Urheilupyörä nokialla.

          Hyvää infoa saa Fillarifoorumilta, pienin varauksin kannattaa lukea, osalle porukasta pyöräily on uskonto ja ainoastaan italialaisilla pyörillä on sielu jne..

          Edit nro 46: Käy koejamassa eri vaihtoehtoja. Ensimmäistä pyörää ostaessa tulee helposti ostaneeksi väärän kokoisen, joten netistä ostaminen vaatii tarkkaa perehtymistä aiheeseen.
          Viimeksi muokannut Dieselman; 11.3.2012, 15:54.

          Comment


            #6
            En mäkään hybridiä ostaisi. Mielummin maasturi vaikka kaksilla renkailla tai sitten tosiaan cyclocross tai maantiepyörä. Tai molemmat, maasturi ja maantiepyörä :D

            Comment


              #7
              Itse ostin toissa kesänä Corratecin hybridin tuolta chainreactioncyclestä. Tosi asiallinen paikka. Pyörän hinta oli n.900€ ja tuli maksamaan kotiin toimitettuna karvan alle 400€. Eli tarjouksia kannattaa kytätä. Olen ollut todella tyytyväinen. Ja ennemmin hyvät v-jarrut kun paskat levyt. Noista levyjarruistakin on montaa mieltä, Jotkut väittävät et jos levyt niin aina hydrauliset. Itsellä on tuossa corratecissä v-jarrut ja on toimineet moitteettomasti. XTR-shimanot löytyy yms. Pyörä missä on kunnon vaihteet on varma valinta eli niihin kannattaa panostaa.

              Comment


                #8
                Kotona ja työmaalla(!) on suurin piirtein samanlaiset pyörät;)

                Molemmat hankittu Suomen Polkupyörätukusta ja ainakin itelle se just oleellinen juttu on, että on täysjousitettuja.

                Kotona asutaan korvessa ja täysjousitettu hybridimikälie-entiijä, suurin piirtein tuommoinen kuitenkin: http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/...oducts_id=2580

                Moni sanoo, että täysjousitetulla ei mihinkään pääse kun se vaan notkuu. No niinno. Eipä satu kuitenkaan persuksiin joku helkutin kuoppa, monttu ja kivi. Minulla ainakaan niin kiire ole, että se nyt noista joustoista olisi perille pääsy kiinni, mutta sen tiijän, että jos pyöräily on epämiellyttävää, niin se on sitten siinä.

                Kotona oleva pyörä on varmaan reilun 10v vanha ja työmaapyörä ehkä 3 vuotta. Vanhemmassa tarttes jo jarrupalat ja vaijerit uusia.

                Varmaan kalliimmat on parempia, mutta ei nyt oikein parempiin taivu. Ja noillakin aivan eri asia ajaa kuin mummon 7-v pyörillä.

                JA jos painoa yhtään neuvolapunnituksen yli niin niitä vaihteita ei ole ikinä liikaa, kaikki 21 on ainakin minulla koko ajan käytössä. Tuttu kaveri osti (hyväkuntoisen) myyjäkaverinsa suosituksesta 7 vaihteisen jäykkärunkoisen pyörän "kun ei niillä vaihteilla mitään tee eikä ainakaan jousitetulla rungolla". Muuten kiva juttu, mutta en ole nähnyt kaveria ikinä pyöränsä kanssa liikkeellä missään.

                Comment


                • #9
                  Kolme fillaria itselläni.

                  Lokasuojallinen napavaihteinen jolla suhataan ns kaupungissa, maksoi 500€ uutena.

                  Cannondale täysjousto maasturi jolla ihmetellään lähiseutujen polkuja.

                  Colnago C50 kuitupyörä jolla kauniina päivinä ajellaan pidemmälle.

                  Maantiepyörässä on ainoastaan lukkopolkimet, maasturiin en laita, kerran olen sen takia oikein vaarallisen kaatumisen suorittanut.

                  Kypärä, maasturissa ja kaupungissa "hagman" eli peilipintainen ns lautailumallinen.
                  Maantiellä, isoilla ilma-aukoilla tuulettuva malli.

                  Kaikki ajot ns harrastus ja nautinto pohjalta.

                  Comment


                    #10
                    Itse hommasin Spessun hybridin viime kesänä ja tyytyväinen olen ollut.
                    Joustokeula on tässä hintaluokassa hieman vaisumpaa tasoa, mutta tietenkin sen saa myös lukittua.

                    Itse en ole pitänyt lukitussa asennossa, mutta erittäin jäykällä säädöllä.

                    Jarruina Tektron hydrauliset levyt ja aivan mainiosti ovat toimineet. Tuntumakin on erittäin hyvä.

                    Olen juuri tällä hetkellä vaihtamassa vakiorenkaita hieman kevyemmin rullaaviin ja fiksumman profiilin omaaviin renkaisiin. Noissa Spessun vakioissa on aivan turhaan tuo jyrkkä olkapala.

                    Kaiken kaikkiaan olen siis enemmän kauin tyytyväinen tähän fillariin.

                    http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=hybrid&id=61

                    Lähes käyttämätön, n. Neljän tonnin alamäkipyörä sai jäädä varastoon tämän hankkimisen jälkeen. Eipä ole alamäkiä enään kaivannut...

                    Comment


                      #11
                      Mä laitoin omaan pyörään hayesin stroker jarrut. ovat toimineet aivan unelmaisesti. Jarrutustehoa on sen verran, että rouva veti pyörällä lipat, kun en huomannut varoittaa. Ei tartte kun etusormella vähän vetää ja johan alkaa vauhti kuolla.

                      Mä olen tolla täpäri-cannondalella vedelly 10km työmatkaa ja ei ne joustot kyllä mitään haittaa. Poljen lähes aina perse penkissä ylämäkiä, niin eipä se juuri vaapu. Renkaina Michelinin country trailit ovat olleet aika hyvä kompromissi. Rullaa suht mukavasti asvaltilla ja ei niillä pulaan joudu metsässäkään. Se täysjousitus lisää pitoa tosi paljon, ja se taas kompensoi sopivasti pienempiä nappuloita. Talvella täysjousto on aika paljon turvallisempi kuin jäykkärunkoinen, jos ei oo nastoja. Nastaton rengaskin puree ihmeen hyvin lumeen, kun renkas ei hypi ja pompi.

                      Comment


                        #12
                        Nii juu. varaa heti rahat klossipolkimiin ja klossikenkiin. Pyöräilyn mielekkyys nousee noilla 110%, jos ennen on polkenut jotkut lenkkarit jalassa.
                        Kiitos neuvosta, mutta mitä ihmettä nämä klossijutut oikein on? Minun edellinen pyörähankinta on ajalta miekka ja kivi. Olen siis jokseenkin pihalla tästä jargonista:)

                        Käytetty pyörä olisi toki hyvä vaihtoehto, mutta ongelmana juurikin se, että alaa tuntemattomana sellaisen ostaminen tai siis sopiva kohteen etsiminen on vaikeaa.

                        Mites noi levyjarrut. Tämän ketjun luettuani ymmärsin, että niitä on ainakin mekaanisia. Olin luulossa niiden olevan aina hydraulisia, mutta näin ei siis taida olla? Tietynlaisesta jarrufetissistä kärsivänä saattaisin pitää mielekkäänä sijoitusta kunnollisiin hydraulipysäyttäjiin.

                        Entäs vaihteet, kaikki sanovat, että hanki pyörä jossa laatuvaihteet. Mitkä on hyvät vaihteet? Käsittääkseni Shimano tekee hyviä vaihteita, mutta niitäkin lie liuta eri malleja. Viitsisikö joku luetella mitkä on hyviä tai mitkä sellaisia merkkejå joita ehdottomasti kannattaa välttää?

                        Comment


                          #13
                          Voit tulla tänne pihlajamäkeen katsomaan mitä lukkopolkimet ovat jos haluat, mulla on free-ride maasturi ja sitten ihan maantiepyörä, kumpainenkin ns elementtiin kuuluvilla lukoilla. Lisäävät oikeasti mielekkyyttä kun ei tarvitse arpoa pysyykö kenkä polkimella vai ei. Itselläni on kumpaisessakin versiossa lukot niin löysällä kuin voi olla, mutta kenkä pysyy kyllä varmasti polkimella ellen itse päätä toisin.

                          Jos yleiskäyttöistä pyörää hakisin (mikä olisi kyllä kiva) ostaisin cyclocrossarin tai trekkerin kippuroilla, levyjarruilla ja täyspitkillä lokasuojilla.

                          Maantiepyörälläni voin tehdä lenkkiä sulan maan aikaan sopivasti varustautumalla, mutta jarrutukset varsinkin märässä on arpapeliä, kun vanne on märkä. Lisäksi rungossa ei ole tilaa pistää kunnollisia lokareita, saati kiinnityspisteitä mistä tukea ne kunnolla. Itselläni maantiepyörä on palvellut töimatkakäytössä, ja toimii siinä ihan hyvin, jopa soralla, kunhan muistaa, että kapea sileä rengas lingertää :D

                          Comment


                            #14
                            Entäs vaihteet, kaikki sanovat, että hanki pyörä jossa laatuvaihteet. Mitkä on hyvät vaihteet? Käsittääkseni Shimano tekee hyviä vaihteita, mutta niitäkin lie liuta eri malleja. Viitsisikö joku luetella mitkä on hyviä tai mitkä sellaisia merkkejå joita ehdottomasti kannattaa välttää?
                            Jos ostat maasturin niin kattelet vaan, että deorea löytyy vivuista ja vaihtajista. Vanteiden navat onkin jo laajempi juttu. Mä tykkään konelaakereista ja deorea ei käsittääkseni taida olla kuin irtokuulina. No kohtuullisissa vanteissa on yleensä ihan riittävät navatkin. Ei oo paljon järkeä pinnata jotain cross-max mavicceja alivio navoille :)

                            Comment


                              #15
                              Mitäs arvon raati sanoo näistä ehdokkaista:
                              http://www.system1.fi/template.php?y...d_boy&catID=51

                              Ovatko varteenotettavia vaihtoehtoja?
                              Viimeksi muokannut Ilkka L; 13.3.2012, 18:23.

                              Comment


                              • #16
                                Toi vaihteellinen Cännäri vois olla ihan bueno, tosin voi olla hieman epämiellyttävän jäykkä olemalla kokoalumiininen, heitin HeadShok:illa (eli joustokeulalla) varustettu malli voisi olla parempi mutta ne ovat menneet liian teknisiksi, oma vm. 1998 pelasi hienosti siihen asti kun 2008 se varastettiin, uudempi 2008 mallinen ei sitten pelannut päivääkään ...... :-/ (nyt jo toistamiseen takuuhuollettu).

                                Nyt olet saannut jo niin paljon vinkkejä että kannattais mennä tekemään jo niitä koeajojakin, pyörän antamaa tuntumaa et täällä netissä saa selvitettyä. ;-)

                                Comment


                                  #17
                                  Pitää vielä selvitellä asioita ennen, kuin menen liikkeisiin tutustumaan valikoimaan.

                                  Eilen ostin Fillari -lehden, jossa on 2012 Ostajan opas. Jutun luettuani pää on entistä enemmän sekaisin. Vaihtoehtoja yksinkertaisesti liian paljon:)

                                  Käytetty pyörä on alkanut vaikuttaa entistä paremmalta vaihtoehdolta. Kunhan saa selville mitä itseasiassa on hakemassa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Yhtä pyörää jokaiseen tarpeeseen on mahdotonta löytää. Itselläni noita oli 3 (myin kaikki pois ennen komennukselle lähtöä). Maantiepyörä joka on tosiaan ihan ehdoton pidemmille matkoille, kulkee kuin unelma. Maastopyörä jolla pääsee haastamaan itseään asfaltin ulkopuolella ja kolmas oli laadukas hybridi jolla kävin töissä. Työmatka oli niin lyhyt, että maantiepyörän sai vasta vauhtiin sillä välillä.

                                    Klossit kaikissa, ilman noita en enää osaa edes ajaa ja hyötysuhdekin on parempi, kun saa molemmilla jaloilla koko ajan siirrettyä voimaa.

                                    Jos tosiaan on ostamassa ensimmäistä kunnon pyörää niin suosittelen kyllä turvautumaan liikkeen apuun ja koeajamaan fillarin ennen päätöstä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Unohda jousitukset, kaupunkiajossa et tee niillä mitään, kummassakaan päässä. Varsinkaan ton hintaluokan pyörässä. Jos ajat talvella, levyt on hyvät, muuten v-jarruilla pärjää ihan hyvin. Levyjarruissa löytyy huonoja sekä hydraulisena että vaijerivetoisena. Esim Avid tekee hyviä vaijerivetoisia, tektroihin sun muihin halpiksiin en rahojani laittais.
                                      Shimanon osissa järjestys on Alivio, Deore, SLX, XT, XTR. Joskus hybrideihin on sekoitettu maantieosia esim takavaihtajaksi, niissä järjestys alhaalta ylös on Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace. Tiagrasta tai Aliviosta halvempaan en koskisi. Noi on ne jotka toimii vielä ihan hyvin eikä suurta eroa kalliimpaan huomaa käytössä, varsinkin jos vaihtaa kerran tai kaks vuodessa vaijerit+ kuoret. Halpa sijotus toimivista vaihteista.
                                      Vaikka hommaisit V-jarrullisen pyörän, kannattaa kattoa että vanteen navoissa, rungossa sekä etuhaarukassa on paikat levareille, muuten tulee vähän kalliimpi päivitys jos joskus haluaa niihin satsata.

                                      Hiilikuituetuhaarukka/takahaarukka tekee ajosta pehmeämpää, joten ne on hyv lisä, vaikkei mikään välttämätön. Kannattaa lisäksi tsekata että pyörästä löytyy hyvät kiinnikkeet lokareille, menee hermo kaiken maailman pikalokareiden kanssa puljatessa, kiinteät täysmittaset on huomattavasti paremmat eikä rämise ja heilu jatkuvasti.

                                      Suosittelen käymään jossain oikeassa pyöräliikkeessä juttelemassa jotta myyjät osaa kertoa oikean koon jne. Koko voi vaihdella saman mittasillakin henkilöillä jos käsien/jalkojen/selän pituuksissa on eroja. Väärän kokosella pyörällä ajot jää vähälle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse tilasin tuolta -> http://www.fun-corner.de/index.php

                                        Trekin 5th Districtin 6km kaupunki duunimatka fillariksi. Maantiellä sitten samasta paikasta tilattu Cuben täyshiilaripeli hiilarivanteilla. Viime to tilattu peli pitäisi olla huomenna keskiviikkona perillä Hgissä. Fillarin rahti saksasta suomeen 29eur. Eilen tulikin jo rekalla saksasta B7 Avant fillarinkuljettimeksi :=)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja JM
                                          Vaijerilevyjarruihin en sitten kyllä sekaantuisi
                                          Ja ihan mistä lähtien? Ensimmäisten vaijerilevyjarrujen kokemuksella vai ihan tuoreesta vehkeestäkin mielipidettä?

                                          Nimim. jonkun verran tullut kisailtua maastossa vaijerilevyjarruilla..

                                          Kuten monet sanoneetkin, osta joko maantiepyörä tai maastopyörä.

                                          Hyvä maastopyörä on myös hyvä polkea kadulla, vaikka onkin yleisesti ottaen raskaampi polkea. Hiekkateillä ja ääriolosuhteissa kuitenkin se tuottaa hymyn suupieliin kun oikeasti mennään. Jos kallistut tähän, osta Kona.

                                          Hyvä maantiepyörä kuitenkin kulkee myös hiekkatiellä, tämä tuskin tulee yllätyksenä. Se on kuitenkin omiaan asfaltilla, mutta pienet harhailut sieltä ei sitä tule tappamaan.

                                          Hybridissä yhdistyy molempien huonot puolet, eikä juurikaan niiden hyviä. Sillä ei tee maastossa yhtään mitään ja maantielläkin harmittaa enemmän kuin maantiepyörän sarvissa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Shakal Näytä viesti
                                            Hybridissä yhdistyy molempien huonot puolet, eikä juurikaan niiden hyviä. Sillä ei tee maastossa yhtään mitään ja maantielläkin harmittaa enemmän kuin maantiepyörän sarvissa.
                                            Tämän paremmin ei kyllä voi asiaa kiteyttää. Maantiepyörä menee tosiaan ihan ok myös hiekkatiellä, varovainen saa kyllä olla ettei keula karkaa alta :)

                                            Vaijerilevyjarruista on minullakin lukemani perusteella nagetiivinen mielikuva, omakohtaista kokemusta ei ole kuin nestelevareista.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ja ihan mistä lähtien? Ensimmäisten vaijerilevyjarrujen kokemuksella vai ihan tuoreesta vehkeestäkin mielipidettä?
                                              Hienosti nykäisit lauseen irti asiayhteydestä. Siis toki noita toimiviakin vaijerilevyjarruja on. Nyt oli kuitenkin kyse 700e fillarista ja siitä,mitä siihen rahaan saa kun sen setelinipun läväyttää pöytään. Itsekin totesin tuo lauseen perään, että on niitä poikkeuksiakin, mutta niitä ei löydy tuon hintaluoka pyöristä. Noista edullisista levareista on kokemuksia siihen tuon mielipiteen perustan. Tiedän kyllä, että kilpapeleissäkin niitä käytetään. Kaverillakin on semmoset kilpapyörässä. Hydraulisista itsellä pelkästään hyvää sanottavaa. Sitten kun ne alkaa renkkaamaan, niin uutta vaan tilalle, jos ei huvita läträtä nesteiden ja tiippareiden kanssa. Nykyiset olleet paikalla 4V ja toimivat edelleen kuin junan vessa.

                                              Merkkeihin en nyt itse sen enemäpää ottais kantaa. Kaikilla laatumerkeillä on asiallisia pyöriä. Monella laatumerkillä on myös ihan paskaakin kaupan, kun kaikille on oltava kaikkea. Kannattaa ihan reilusti koeajaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kiitoksia hyvistä kommenteista.

                                                Nuo hiilikuituhaarukat oli hyvä pointti. Sellaiset voisi myös laittaa hankintalistalle. Joustokeulaa/perää en myöskään usko tarvitsevani.

                                                Noista jarruista sen verran, että olen jo päätynyt siihen, että hankitaan hydraulilevyt. Ihan siitä syystä, että minulla ei ole koskaan ollut levyjarrulista pyörää ja samalla sitten hankkii hydraulit, kun yleensä kukaan ei valittele niiden toiminnasta. Lienee kuitenkin kertaluokkaa halvempi sijoitus, kuin S-Audin jarrupäivitykset :)

                                                Tuo 700€ budjetti ei ole tosiaan ehdoton maksimi, mutta uskoisin sillä päästävän pitkälle, jos käytetyn hankkii tai sopiva tarjous osuu kohdalle.

                                                Sanokaas nyt vielä noita ns. laatumerkkejä tavallisen tallaajan pyöristä. Hifistelijät ja pyöräpuristi sitten erikseen. Olen kuvitellut ainakin seuraavien edustavan tätä kategoriaa:

                                                - Cannondale
                                                - Scott
                                                - Kona

                                                Muitakin voisi listata. Ei tuolla merkillä nyt niin hirveästi ole väliä, mutta olen tottunut siihen, että harvemmin ns. laatumerkit suoltavat aivan kuraa linjalta ja mielummin ensin hankkii sen hyvän, ettei tarvitse ostaa sitä halpaa ja hyvää.

                                                Sellaisiakin merkkejä voi listata, joista kannattaa pysyä erossa, jos moisia pyörämaailmasta löytyy.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei se pelkkä merkki takaa 100% asiakastyytyväisyyttä, sen tiedämme jo kaikki ennestään, vaikka Volkkari on hyvämaineinen merkki niin ihmeen paljon sitä 'sekulia' on niittenkin käsistä maailmaan tullut.

                                                  Ja kehitys ei aina kehity, itse olen 200% tyytyväinen Cannondalen maantiepyörääni vuodelta -92 ( upgreidattu -96, se on mulla edelleen aktiivisessa käytössä, kilsat + 60 tkm ja vielä mennään alkuperäisellä takavaihtajalla alkuperäisine rissoineen/ keraamiset), 150% tyytyväinen -98 Cannondale maasturiin (ajoin 10 v. ennen pöllintää) mutta vm. 2008 saman merkin maasturi on aiheuttanut enempi harmaita hiuksia kuin mikään laitteeni ikinä.

                                                  Eli tärkeintä on löytää itselle TARKOITUKSENMUKAISIN laite sopivassa hintaluokassa. Itsellä 6 pyörää, arvokkaimmat muutaman tuhannen arvoisia n. kilon rungon ja 1267 gramman hiilikuituvannesetteineen, mutta onnistunein ja tarkoituksen mukaisin pyörä on tuo jo aiemmin linkkaamani hyvän perustekniikan omaava 700 egen Gt Peace Tour.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eipä se pyörän merkki paljon tarkota. Hyvillä merkeillä on halpoja pyöriäkin. Enemmän kattoisin sitä että _kaikki_ osat on hyvää laatua, kaikilla tarkotan sitä ettei mene siihen "hyvän takavaihtajan retkuun", vaan myös kammet ja voimansiirto on laatuosaa. Cannondalelle propsit ikuisesta runkotakuusta, vaikka uudessa pyörässä se tuntuu turhalta, rungon hajotessa sitä osaa arvostaa.
                                                    Vanteista kannattaa tsekata että on joko laatumerkki esim Mavic tai sitten ihan normaalipuolauksella olevat vanteet. Kaikenmaailman erikoispuolaukset hankaloittaa vaan osien saantia jos joku hajoaa. Tarkotan tällä esim Spectralta löytyviä erikoisvanteita.

                                                    BTW. tainnut tontsan Headshokki käydä meikäläisenkin näpeissä korjauksessa, nimi ainakin kuulostaa tutulta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Se mihin tarkoitukseen hankkiin fillarin ratkaisee, ns aito maasturi (ei lokasuojia) poluille kuntoiluun...
                                                      Lokasuojallisen fillarin ns jokapäiväiseen suhailuun, esim lähikauppaan fillarilla (isot renkaat, helppo ajaa huonossakin kelissä) vai sillä hybridmaantietäyskeinulla..? Jos vaihteellinen niin suosittelen napavaihdetta ja siitä 7 vaihteista mallia (parempi ns kesto läpi talven ajoon).
                                                      Maantielle sitten aito maantiepyörä..
                                                      Se minkä merkkinen on makuasia, panostus osiin runkoon varsinkin laitteisiin joilla kuntoillee/harrastaa, normi ajot jne voi suorittaa edullisemmallakin rukilla ja siihen sitten lukot jne "hidastimet" mutta varkaus tilanteessa saat omavastuun tms hoidettua. Kuntoilu välineissä joissa ei ole lokasuojia ei ole myös lukkoa, heijastimia, valoja, tavaratelinettä, jalkaa, jne juttuja..

                                                      Merkkejä on yhtäpaljon kuin makujakin, osat ratkaisee sen kuinka toimiva se rukki on, kalliimpi osasarja toimii oikeesti myös ns rapakelissäkin mutta vaatii huoltoa sekä jos hajoo niin XTR / SUPER RECORD ei ole edullinen.. Itse olen kaikki muut hankkinut käytettynä paitsi tuon jokapäiväisessä ajossa olevan rukin.

                                                      Jotenkin että oikeat välineet oikeeseen paikkaan, maantiepyörällä lukkopolkimien kanssa kannattaa välttää kevyenliikenteen väyliä (helposti lenkkivauhti +30km/h) se on vaarallista touhua tiivitaavien seassa ja muiden jotka siellä suhaa vain ns kauniina ilmana.. tai humalassa.
                                                      Viimeksi muokannut palomies; 14.3.2012, 19:00.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Lampinen Näytä viesti
                                                        BTW. tainnut tontsan Headshokki käydä meikäläisenkin näpeissä korjauksessa, nimi ainakin kuulostaa tutulta.
                                                        Sen verran offaria että keula käväsi tammikuussa 2010 Tampereella officiell dealer:illa laajemmassa tarkistuksessa, sain sen nyt vuodenvaihteessa vielä käytettyä englannissa myyjällä, nyt se ainakin toimii ....... hetken ? :-/

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Itsellä on kaupunkipyöränä (eli matka käytössä) Trekin Soho 1.0. Erittäin kevyt polkea (verrokkina siis alamäki-tankki =D) ja en ole huonoa sanottavaalöytänyt. Eihän tuossa mitään huippu osia ole, mutta kyllä sillä polkee ihan mielellään. Vielä kun opettelis spedujen käytön niin vois olla vielä mielekkäämpää tuo polkeminen. Ollut kyllä tuhottoman vähällä käytöllä, mutta ehkä nyt, kun työmatka lyheni, niin tulee poljettua enempi.

                                                          Ja mainostetaan hiukan, eli jos joku tarvii hidastuspuoleen päivitystä, kaupan on yksi pari Hayesin stroker traileja ;)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Seurailin vierestä kun kaveri harrasti noita hybridi-, kaupunki-, talvi- ja kesäpyörä valinnoissaan. Milloin vaihteet milloin jarrut. Kerran häneltä meni pyörä sitten huoltoon ja hän sai Jopon lainaksi. Totesti aika nopeasti että Jopolla taittuu matka kaupungissa yllättävän helposti kesät talvet ja sinne kauppaan jäi ne muut pyörät.

                                                            Kai se Jopolla pyöräileminen on pyöräilemistä myös, ilman suurempia vaivoja. Itse en jaksa kaupungin läpi pyöräillä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X