Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keittiön remontointia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Keittiön remontointia

    Mikon aloittaman Saunan remontointia http://www.audiclub.fi/phpBB2/showthread.php?t=58950
    thredin innoittamana tähän vastaava keittiön remontointi/rakentaminen -thredi.

    Remontointisarjaan kuulunee myöhemmin vielä
    - Autotallin korjaminen / rakentaminen
    - Talon ilmanvaihtojärjestelmän korjaaminen
    - jne.....

    Keittiössä lienevät tärkeitä asioita omien makupriorisointien mukaan:
    - lieden / uunin paikka
    - muun konekaluston paikka
    - pöytätasot / materiaalit & värit
    - pöytätason taustaseinien toteutus
    - valaistus, sähköistys
    - kärynpoistolaitteet & ilmanvaihto
    - pöydän paikka
    - jne

    edit: täältäkin vinkkejä http://sisustusfoorumi.fi/foorumi/index.php?board=28.0

    Kertokaa saunan remontointia- tyylillä millainen oli projekti. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Paras nämä tarinat on laittaa tänne Audi-foorumille, (oivalliseen ESSOn baari -osastoon) eikä mihinkään muualle foorumille, koska Audi-erikoismiesten joukosta löytyy varmasti osaavat tee-se-itse-erikoismiehet myös tälle luovalle alueelle !
    Viimeksi muokannut Tommy200rs; 12.1.2008, 13:29.

  • #2
    Keittiössä lienevät tärkeitä asioita omien makupriorisointien mukaan:
    - lieden / uunin paikka
    - muun konekaluston paikka
    - pöytätasot / materiaalit & värit
    - pöytätason taustaseinien toteutus
    - valaistus, sähköistys
    - kärynpoistolaitteet & ilmanvaihto
    - pöydän paikka
    - jne


    Tässä mainitaan kaikki nämä ylläolevat seikat, mutta omien makujen lisäksi olisi hyvä muistaa että:

    - Lieden molemmin puolin (jos mahdollista) laskutilaa
    - lieden lähettyville laaatikoita
    - Jääkaapin läheisyyteen laskutilaa.
    - muut koneet sitten hieman vapaammin, ja yleensä jo valmis viemäröinti/hormi määrää paikan jotenkin, jos ei sitä halua uusia paljon.
    - pöytätasojen materiaali on pitkälti maun/lompakon mukainen, halvin melamiini taitaa olla se tavallisin, sitten hieman kalliimpi oikea puu, mutta se vaatii jo hieman huoltoa toisella tavalla (öljytä pitää, joskus hioa ym.) ja on herkkä naarmuuntumaan/mennä huonokuntoiseksi. Viimeisenä sitten oikea kivi, kestävä mutta kallis.
    - taustaseinien toteutus, tavallisesti kaakeli, mutta tänä päivänä myös aika paljon käytetään, niin sanottua välitasolevyä, se on helppo ja suht edullinen ja nopea tapa.
    - valaistus/sähköistys. Tämä kannattaa miettiä kunnolla, harvoin niitä valoja/pistorasioita on liikaa (paitsi ehkä mulla itselläni :) ) Yksi asia mitä minua haittaa näissä valaistuksissa on nämä tavalliset halvat loisteputket jotka vieläkin moni käyttää. Suurin häiritsevä tekijä on minulla kun se valolista (jos edes sellaista laitetaan) ei peitä sitä valoa esim. kun istut keittiönpöydässä vaan se loistaa suoraan silmään :) Ehkä olen vain herkkä? Mutta valija löytyy myös litteampiä malleja, jos ei vain hae sitä halvinta mahdollista.

    Tästä aiheesta saadaan varmasti uusi mielenkiintoinen keskustelu aikaiseksi, koska keittiön eri toteutuksista löytynee niin monta makua kun ihmisiä. Toinen ikuinen kysymys tulee varmasti olemaan että joku haluaa tilata kalliin merkkikeittiön joku taas halvemmasta liikkeestä. Itse olen aika monta keittiötä tehnyt, yleensä pieneltä puusepältä hankittuja, mutta olen myös asentanut ihan "merkkikeittiöitä" kanssa. Näistä sitten lisää myöhemmin. Itse suosin pientä firmaa ihan joustavuuden kannalta, ei ole edes yleensä aikaa odottaa niin kauan sitä keittiötä mitä monet isot liikkeet tarvitsee aikaa. 2 viikkoa on maksimi odotusaika, ainakin minulle.

    Comment


    • #3
      Jos haluaa säästää selkää tai on muuten vain laiska niin astianpesukone ja uuni kannattaa nostaa lattialta ylemmäs. Tätä näkee harvakseltaa tehtävän.

      Mikron paikka on monesti laitettu aikusen ihmisen päänkorkeudelle. Onko se järkevä paikka kun miettii lapsia. Kun ne ovat sen ikäisiä että itse osaavat käyttää sitä pitää mikrolle joko kurkottaa tai kiivetä tuolin avulla. Pöytätasolle tai vain hieman korkeammalle on mun mielipide asiaan.

      Yläkaappeja ei enää pahemmin tehdä astioiden kuivattamista varten vaan ne laitetaan laatikoihin. Tämä on kyllä hyvä idea, mutta arvatenkin jakaa mielipiteitä.

      Yksi perusjuttu keittiössähän on tuo lieden, vesipisteen ja jääkaapin sijainti. "Oikeaoppisesti" niiden tulisi sijaita kolmiossa lähellä toisiaan. Kun suunnittelee keittiön tämän ajatuksen ympärille niin kyllä se itseasiassa tuntuu aika toimivalta ajatukselta.

      Sitten peri pientä ajatusta jääkaapin ja pakastimen paikasta. Jos uutta rakentaa ja aikoo laittaa lattialämmityksen niin kannattaa jättää lattialämmitys pois näiden koneiden kohdalta. Aiheuttaa vain lisää työtä kompressorille. Toinen asia on lämpöisen ilman poistuminen koneiden takaa (olettaen että kyseessä on kaappimalliset kylmälaitteet), jota kannattaa yrittää parantaa sen sijaan että tunkisi koneet ahtaaseen tiukkaan tilaan missä ilma ei pääse kiertämään -> kompressori joutuu tekemään paljon turhaa työtä.

      Vaimon kommentti tiskialtaasta on, että yksi iso (uunipellin pitäisi sopia jollain tavalla) allas on riittävä. Kahdella pienellä ei tee mitään.

      Pistorasioita kannattaa viljellä reippaalla kädellä. Koneita on nykyään paljon keittiössä ja todennäköisesti tulee vielä joitakin lisää. Jos uutta rakentaa ja aikoo laittaa ethernetin taloon niin ei kannata jättää sitä keittiöstä pois. Sille tulee helposti käyttöä tulevaisuudessa.

      Jos aikoo tehdä täyden saarekkeen niin sitten pitäisi löytyä kohtuullisen paljon keittiöstä leveyttä. Eräs myyjä totesi, että n. 5m pitäisi olla leveyttä. Hieman ihmettelin tuota, mutta kunnes aloin piirtämään niin totesin ettei ihan pehmoisia puhunut. Puolisaarekkeita saa huomattavasti pienempään tilaan. Saarekkeet jakaa myöskin mielipiteitä aika tavalla.

      Suurin ongelma itsellä on keittiön kanssa ehdottomasti lattia. Mikä materiaali olisi järkevin? Kiveä (laatta) käytetään paljon, mutta se ei ole omasta mielestä miellyttävä. Ja jos siihen tipahtaa keraaminen/lasinen astia niin todennäköisyys että se myöskin hajoaa on varsin suuri. Ikävä piirre on myöskin jos esim. rasvaa pääsee laattojen saumaan niin sitä on vaikea/mahdotonta putsata (no, sopivan värinen saumalaasti pelastaa paljon). Parketti on tietysti yksi vaihtoehto, mutta onko se hyvä keittiössä? Nykyisessä on ja en nyt erityisen paljoa siitä välitä - menettelee. Omasta mielestäni paras olisi muovimatto, mutta ongelmaksi tulee sen sovittaminen muiden tilojen kanssa (ei saisi olla liian montaa erilaista lattiamateriaalia samassa tilassa - tulee sillisalaattia).

      Comment


        #4
        Ei tämä nyt noin monimutkaista tarvi olla, tehdään vaan mitä mieleen tulee, näyttäköön kaavat mitä vaan :)

        http://s193.photobucket.com/albums/z197/vaynee/kitchen/

        Ohessa kuvia omasta, pari peitettä yms. siistimistä vielä tekemättä. Sääli vaan että kuvat on nyt joulu/uudenvuoden sotkuissa tasot täynnä tavaraa, kun ei tänään jaksanut siivota ;)

        Comment


        • #5
          Lattiamateriaaliksi esim. tällainen: http://www.korkkitrio.fi/tuotteet.htm
          Alkaa olla kulutuskestävyyskin kohdallaan.
          Mukavuushan on sitten jotain aivan muuta, kuin laatta.
          Miellyttävä kävellä, lämmin jalalle...helppo asentaa ja ottaa tarvittaessa pois.

          Koneiden sijoittelu keittiöön ei ole se helpoin ja yksinkertaisin asia.
          Nuo edellä mainitut laskutilat kannattaa muistaa.

          Isot altaat ja ns. vanhanaikaiset rosteriset tiskipöydät ovat tulossa takaisin. Ainakin jos katsoo valmistajien suuntauksia.

          Yläkaapit kannattaa yleensä vetäistä kattoon saakka alle 3m huonetiloissa.
          Säilytystilaa ei ole koskaan liikaa keittiössä.

          Investointina kodin kallein tai toiseksi kallein osa-alue. Sauna- ja suihkutilojen kanssa.

          Comment


          • #6
            Keittiökin on tullu räjäytettyä (niin tosin jo vuosi sitten :) )
            Keittiö ennen:
            Olkkarin ja keittiön välistä tuli kaadettua ensin n.5m seinää et sai avaremmat tilat.
            http://i143.photobucket.com/albums/r...maantie011.jpg
            http://i143.photobucket.com/albums/r...maantie010.jpg
            http://i143.photobucket.com/albums/r...maantie014.jpg
            http://i143.photobucket.com/albums/r...maantie018.jpg

            Keittiö jälkeen:
            Jenkkikaappi tuli upotettua yläkerran vaatehuoneeseen :D ja vanhasta keittiöstä EI jääny kun astianpesukone, kaikki muu tuli uutta...
            http://i143.photobucket.com/albums/r...eitti002_2.jpg
            http://i143.photobucket.com/albums/r...eitti003_2.jpg

            Ja kaikkiahan kiinnostaa aina et mitä makso?
            http://i143.photobucket.com/albums/r...onttikulut.jpg

            Comment


            • #7
              Vanhat isot rosterialtaat on todellakin tulossa takaisin, onneksi. Itse aikoinaan laitoin sellaisen upotettavan, ja se oli kyllä virhe, no saa sen sitten vaihdettua. pieneen keittiöön, joku yksiö yms. se upotettava voi olla ihen hyvä, koska se ei vie niin paljon tilaa.

              Jos pistää kaapit kattoon asti se on ainakin minun mielestäni aika ruma, se on liian kompakti, mutta nämä ovat maku-asioita. Tilaa saa kyllä enemmän sillä tavalla, juuri niille tavaroille jotka pitäisi heittää pois, koska ne ei ole käytössä siellä ylhäällä 3 m rajassa, vaan varastoituna pahan päivän varalle :)

              Hieno homma että sinulla oli kulut mukana, ja hyvään hintaan olet tehnyt remontin. Et ole ollut "merkkiliikkeessä" ostamassa kolme kertaa liian kalliita tuotteita. Paras oli se sulake, mikä sulake siellä paloi?
              Viimeksi muokannut porkkis; 2.1.2008, 12:17. Perustelu: yhdistetty

              Comment


                #8
                itse tilasin myös tässä taannoin mökille uudet kalusteet keittiöön. 1000e tuli hintaa mfd:nä. Kylältä löyty pikkuvalmistaja.

                Tosin eihän tuohon keittiön l-muotoon mahdu paljoa kun kokoa on oikeen 4 neliötä.

                Hankalaksi teki se, kun sähkökaappi, pystyikkuna ja viemärin kohta ei meinannut tulla hellan kanssa oikeen toimeen.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Nudde Näytä viesti
                  Hieno homma että sinulla oli kulut mukana, ja hyvään hintaan olet tehnyt remontin. Et ole ollut "merkkiliikkeessä" ostamassa kolme kertaa liian kalliita tuotteita. Paras oli se sulake, mikä sulake siellä paloi?
                  Juu, eikös se oo nii et rapatessa räiskyy :) sulake napsahti Bosch:in porakoneen ansiosta, joka napsahti ensin.
                  Hyvää saa halvalla jos osaa itte tehdä (--> ja itteähän saa aina kehua). Meille oli tärkeää et saatiin hyvää ja halvalla eli oli sellaset keräily meiningit nois kaikkien tarvikkeiden kanssa --> eli suomeksi sanottuna käytettiin sukulaissuhteita hyväksi.
                  Viimeksi muokannut Juhi; 2.1.2008, 15:38. Perustelu: typo

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja paju
                    Jos haluaa säästää selkää tai on muuten vain laiska niin astianpesukone ja uuni kannattaa nostaa lattialta ylemmäs. Tätä näkee harvakseltaa tehtävän.
                    Lisäksi lapsiperheessä ko. ratkaisu lisää turvallisuutta, kun nuoriso-osasto ei yletä avaamaan tiskikoneen luukkua ja ottamaan sieltä leipäveitsiä leikkikaluiksi tai näpelöimään uunin asetuksia.

                    Tein edelliseen asuntoon keittiörempan yhteydessä korotetun paikan tiskikoneelle. Ratkaisu oli sen verran loistava omaan käyttöön, että seuraavaankin tulee kyllä tehtyä. Uuni jäi tilanpuutteen takia vanhalle paikalleen, ja tuo meidän pikkuneiti ainakin kävi usein säätämässä jonkun haudutusohjelman päälle kun oli tarkoitus jotain kovemmalla tulella paistettavaa tehdä ruuaksi. Kun keväämmällä on taas keittiön rakentaminen ajankohtaista, niin uuni tulee taatusti siirtymään myös korkeammalle. Nykyisessä väliaikaiskämpässä on sekä tiskari että uuni lattian tasolla ja kummasti tuntuu kiinnostavan pientä ihmistä, vaikka kuinka koittaa keksiä hänelle muuta aktiviteettiä...

                    Samasta syystä myös kodinhoitohuoneeseen ei tule perinteistä pesutornia, vaan molemmat koneet noin 35-40 cm irti lattiasta vierekkäin, vetolaatikot alle ja kaapit päälle.

                    (lisään ennen/jälkeen kuvat omasta rempasta lähiaikoina)

                    Comment


                    • #11
                      Sama ajatus mulla kodinhoitohuoneen suhteen. Tosin ajattelin kyllä laittaa 60-70cm korkeudelle. Saa paremmat kaapit/laatikot alapuolelle ja on mukavempi käyttää. Ovet aukeamaan loogisesti (pyykit pienellä siirrolla kuivausrumpuun) sekä tietysti laskutilaa viereen. No, meni hieman offtopiciksi..

                      Tuo korkkilattia vaikuttaa kiinnostavalta. Onko korkkilattiasta kokemusta keittiökäytössä? (ei sillä se vaikuttaisi ihan pätevältä ratkaisulta myös olohuoneeseen)

                      Comment


                      • #12
                        Kun tulee asiaa ilmanvaihdosta, voin ehkä jotain kirjoittaakin ;-)
                        Alkuperäinen "painovoimainen" vaihdettiin koneelliseen lämmön taltenotto -systeemiin.

                        Comment


                          #13
                          Kertokaa saunan remontointia- tyylillä millainen oli projekti. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Paras nämä tarinat on laittaa tänne Audi-foorumille, (oivalliseen ESSOn baari -osastoon) eikä mihinkään muualle foorumille, koska Audi-erikoismiesten joukosta löytyy varmasti osaavat tee-se-itse-erikoismiehet myös tälle luovalle alueelle !
                          Minuakin vähän ihmetyttää tämä kommentti. Onko tarkoitettu vittuiluna minulle, vai yleensäkin piikkinä näille asioille? Kyllä tällä forumilla puhutaan paljon muustakin kuin vain autoista, niin tuskin se nyt kauheasti haittaa jos täällä on tällaistakin?

                          Comment


                            #14
                            Mä käsitin tuon Tommin kirjoituksen niin, että kirjoittaisiin nimenomaa tänne audifinnseihin, eikä jollekin toiselle rakentamiseen/remontointiin omistetulle foorumille. Ja mielestäni pelkästään "kehuna" esimerkiksi Mikon saunaremppa topiikille ja sen innoittamana tämäkin topiikki.

                            Lainaus sauna topiikista:
                            Mikon aloittaman saunan remontointia -aiheisen thredin innoittamana tässä uusi sivuhaara erikoismiehille, jotka pitävät remontoinnista:

                            Comment


                            • #15
                              Ihan hyvä aihe, eiköhän tuo ollut ihan vaan kehuksi tarkoitettu.

                              Aiheeseen liittyen maaliskuussa on tulossa uusi keittiö ja vanhat kaapit pitäisi kaupata
                              johonkin. Onko jollain tietoa onko netissä jotain keittiökalusteisiin ja rakennuskamoihin
                              erikoistunutta myyntipalstaa ja onko jollain kokemusta vanhojen keittiönkaappien
                              kauppaamisesta tuommoisten palstojen kautta.
                              Kaapit on ihan hyväkuntoiset, eivät vaan ole ihan meidän tyyliä.

                              Pitänee laittaa uudestä kyökistä sitten kuvaa tähän topicciin jahka se on paikoillaan.

                              Comment


                              • #16
                                Itse tein kans remontin tuossa alkuvuodesta. Alunperin keittiö oli erotettu olohuoneesta seinällä, tuli kummasti lisää tilaa kun seinä purettiin.

                                Koska keittiölle ei oltu koskaan tehty mitään niin päätettiin uusia kaikki. Lattiaksi tuli pähkinänvärinenkorkki. On kyllä omasta mielestä aivan mahtava materiaali. Mukava jalalle ja kuitenkin helppo siivota.

                                Koska itsellä on suuri mieltymys tummaan puuhun niin keittiöön päätettiin laittaa pähkinää ja kuultovalkoiseksimaalattua koivua hieman vastapainoksi. Valkoista myös siksi että kodinkoneet ovat valkoiset. Kaappien rungot tehtiin laminaatista ja ovet ovat viilua.

                                Tasot ovat massiivista mahonkia, öljytty neljään kertaan. Allasta valittaessa oli ehdoton se, että siinä on kaksi isoa allasta. Päädyttiin huullettavaan jonka saa nätisti tason kanssa samalle tasolle. Laskutilaa tuohon keittiöön tulikin ihan kivasti.

                                Itsekkin olisin halunnut nostaa APK:n ylemmäs mutta tässä keittiössä sitä ei tuntunut saavan toteutettua järkevästi. Kaikki kaapit, ovet ja tasot ovat omavalmisteita.

                                Ja muutama kuva tähän lopuksi, pikkasen vielä kesken kuvissa...

                                Kuva 1
                                Kuva 2
                                Kuva 3
                                Kuva 4

                                Comment


                                • #17
                                  Kertokaa nyt minulle mikä se huullettava oikeasti on? Mainitsit että sen saa tasaisesti tason kanssa? Siis oletko upottanut sen tasoon? Minä olen ymmärtänyt että huullettu (vai miten se nyt taipuu?) on tehty niin että pelti on pokattu takaisin altaan alle, eli tulee pyöreä reuna. Vaikeata selittää tää homma. Silloin siitä tulee hieman korkeampi kuin ei huullettu jos sen vain asentaa siihen päälle. Monesti kotikonstein on aika vaikeata saada se upotettua nätisti, ja muutenkin jää sitten pieni rako jos sen upottaa. Siis rako upotusreunan ja pellin väliin. Olenko aivan hakoteillä, en uskoisi näin mutta.......

                                  Comment


                                  • #18
                                    Altaan reijän ympärille tehdään n.1mm syvennys johon allas uppoaa. Eli altaan reuna on suora eikä sitä ole pokattu. Ne missä on pyöreä reuna on tarkoitettu siihen tason päälle. Tuota on kyllä vaikea tehdä kotikonstein. Minulla on käytössä koneet joilla se onnistuu nätisti.

                                    Comment


                                      #19
                                      Hmm...ei kai tuo nyt niin hankala homma ole jos on käytössä yläjyrsin. Rajaimena/ohjurina toimii itse altaan reikä. Tosin reiän tulee olla hyvin tehty, jos paljon heittoa niin sitä ei oikein voi käyttää...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos selityksestä huulloksesta, ovat sitten myyjät puhuneet minulle läpiä päähän :) tai olen ymmärtänyt sen väärin.

                                        Vielä siitä että yläjyrsimellä tekee sen huulloksen, luulen että siitä ei tule kuin sanomista, ainakin minulla menisi niin. Sehän pitä olla puolen millin tarkkuudella jos ei paremminkin tehty, muuten kyllä irvistää.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kunnon yläjyrsimellä/ohjurilla puolen millin heitto on jo katastrofi =) Itse olen tehnyt tuolla pyrstöliitoksia/tapituksia ym. tarkkuutta vaativaa työstöä, joten tuollainen huullos tuskin tuottaa suurta päänvaivaa vaikkei kyseistä laitetta olis juurikaan käyttänyt.

                                          Tosin kyllähän se pistää harmittamaan jos pilaa kalliin puutason eli kannattaa kokeilla/harjoitella huulloksen tekoa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ao. linkissä kuvia meidän keittiöstä. Kyseessä uudiskohde ja sori etten jaksanu näitä kuvia varten siivota ;)
                                            Jälkeen ajateltuna uunin nosto ylös olis sellainen minkä ehkä muuttais, tosin sitten olis pitänyt laittaa vissiin keittiö muutenkin ihan eri näköiseksi.
                                            http://picasaweb.google.com/aki.rantala/Keitti

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viesti
                                              Kunnon yläjyrsimellä/ohjurilla puolen millin heitto on jo katastrofi =) Itse olen tehnyt tuolla pyrstöliitoksia/tapituksia ym. tarkkuutta vaativaa työstöä, joten tuollainen huullos tuskin tuottaa suurta päänvaivaa vaikkei kyseistä laitetta olis juurikaan käyttänyt.

                                              Tosin kyllähän se pistää harmittamaan jos pilaa kalliin puutason eli kannattaa kokeilla/harjoitella huulloksen tekoa.
                                              Ok, jos saa niin hyvin tehtyä niin mikäs siinä, itse noita erilaisia tasoja olen asennellut aika paljon, en lähtis edes kokeilemaan, koska sabluunan tekeminen tai yms. olisi jo niin työläinen operaatio. Tai miten tekisit sen, anna vinkkejä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Valaistuksesta

                                                Meidän keittiö on edellisen omistajan toimesta remontoitu muutama vuosi sitten, ja siten ihan riittävän toimiva sekä ajanmukainen. Mutta valaistukseksi on asennettu kelmeät loisteputket, jotka aion nyt vaih(dat)taa halogeeneiksi. Olisiko jollakulla ohjeistusta tai vinkkiä noiden halogeenispottien sijoitteluun? Niiden valaisualuehan on hieman kapea, millaisin välimatkoin niitä olisi hyvä sijoittaa? Tehosuosituksia?

                                                Joku mainitsikin jo valaisimien sijoituksen vaikutuksen häikäistymiseen. Tässä tapauksessa yläkaappien alareunan alla kulkee parituumainen lista, jolloin valot voisi asentaa siihen kaapin etureunaan viistosti välitilaseinään suunnattuina. Mallistoksi ajattelin noita Massiven Cucina Tarragon sarjan -kalusteita (linkki) malliston laajuuden ja laajennettavuuden perusteella. Meneekö metsään?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noi Massivet on ihan ok.
                                                  Meillä kanssa Massivet työvaloina, katos kuvista (yllä).
                                                  On vain hiukan eri mallia. Tuossa meillä on kolme niitä ja se on ihan riittävä mutta neljäs ei olis yhtään liikaa, ehkä.
                                                  Kattovalot on n. 120cm välein ja sijoiteltu niin, että niidenkin valo osuu osittain työpisteeseen ja ovat suunnattavia.
                                                  20W on yleisin valinta ja riittävä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Nudde Näytä viesti
                                                    Kiitos selityksestä huulloksesta, ovat sitten myyjät puhuneet minulle läpiä päähän :) tai olen ymmärtänyt sen väärin.

                                                    Vielä siitä että yläjyrsimellä tekee sen huulloksen, luulen että siitä ei tule kuin sanomista, ainakin minulla menisi niin. Sehän pitä olla puolen millin tarkkuudella jos ei paremminkin tehty, muuten kyllä irvistää.
                                                    Huulloksen tekeminen ei ole täysin pakollista, koska on olemassa ainakin yksi valmistaja joka tekee altaita, jotka eivät tarvitse huullosta vaikka näyttävät samalta kuin huullettavat altaat.

                                                    Painiskelin itse tuon huullos asian kanssa syksyllä kun uusin keittiön. Suurilta valmistajilta ei apua asiaan ainakaan silloin löytynyt.

                                                    Lapetek Oy (http://www.lapetek.com/) myy Blanco merkkisiä altaita, joista mm. valitsemani BlancoClaron 500-IF on sellainen jota ei tarvinnut huultaa. Helpottaa keittiö remppaa kummasti. Toiseksi heidän altaansa kaikkine optioineen ja lisävarusteineen olivat niin hyvännäköisiä, että se sai jopa raavaan miehen oikeasti kiinnostumaan keittiöaltaista :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                                                      Noi Massivet on ihan ok.
                                                      Meillä kanssa Massivet työvaloina, katos kuvista (yllä).
                                                      On vain hiukan eri mallia. Tuossa meillä on kolme niitä ja se on ihan riittävä mutta neljäs ei olis yhtään liikaa, ehkä.
                                                      Kattovalot on n. 120cm välein ja sijoiteltu niin, että niidenkin valo osuu osittain työpisteeseen ja ovat suunnattavia.
                                                      20W on yleisin valinta ja riittävä.
                                                      Massiven valot ovat ihen ok. Muistaa vaan että ne ovet halogeeneja, valokeila kapea ja valo aika kalsea, tämä minun näkemys asiasta. Itse suosin loisteputkivalaistusta, pienet 11/13 W putket mihin saa Warm White valon, ei kalsea normaali loisteputkivalo. Muistaakseni pitää olla 2700K loisteputki, eikä 3500K. Ja mielellään jollakin valolistalla suojattu, ettei paista suoraan silmään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ...ja valo aika kalsea, tämä minun näkemys asiasta. Itse suosin loisteputkivalaistusta, pienet 11/13 W putket mihin saa Warm White valon, ei kalsea normaali loisteputkivalo.
                                                        Noinko? Juuri valon epämiellyttävän värin ja puutteellisen väritoiston vuoksi olen noita loisteputkia poistamassa, mutta pitääpä käydä vielä lamppukaupassa tiedustelemassa "lämpimämpiä" putkia. En pidä halogeenejakaan mitenkään optimiratkaisuna, muuttavat turhan paljon sähköä lämmöksi. Kirkkaudesta huolimatta juuri niiden miellyttävä väritoisto (tasainen spektri?) on se miksi sellaisia aioin. Kapea valaisukulma saa pinnat näyttämään elävämmiltä, mutta vähän epäilyttää sellainen työvalona.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja KariM Näytä viesti
                                                          Noinko? Juuri valon epämiellyttävän värin ja puutteellisen väritoiston vuoksi olen noita loisteputkia poistamassa, mutta pitääpä käydä vielä lamppukaupassa tiedustelemassa "lämpimämpiä" putkia. En pidä halogeenejakaan mitenkään optimiratkaisuna, muuttavat turhan paljon sähköä lämmöksi. Kirkkaudesta huolimatta juuri niiden miellyttävä väritoisto (tasainen spektri?) on se miksi sellaisia aioin. Kapea valaisukulma saa pinnat näyttämään elävämmiltä, mutta vähän epäilyttää sellainen työvalona.
                                                          Se riippuu aika paljon siitä loisteputkesta, niitä löytyy eri värisiä. Alla kopio Osramin tuotteista.


                                                          copy

                                                          Valon väri

                                                          Loistelampun valon väri riippuu lasiputken sisäpinnalla olevan loisteaineen koostumuksesta. Värisävyjä on yleiskäyttöön yli kymmenen "lämmin valkoisesta" aina kylmän valkoiseen "päivänvaloon".

                                                          Koteihin suositellaan kahta sävyä: hehkulamppua muistuttava LUMILUX INTERNA/41 sekä hivenen valkoisempi LUMILUX DE LUXE/32. Valitettavan usein on uusiin asuntoihin asennettu valmiiksi kylmänsävyiset ja huonosti värejä toistavat teollisuuslamput, jotka antavat väärän kuvan loistelampun sopivuudesta koteihin. "Päivänvalolamppuja" ei kannata asentaa kokeilematta kodin valaisimiin, sillä niiden valo koetaan usein liian sinertäväksi.

                                                          Valon määrä ja väri kulkevat käsi kädessä. Mitä enemmän valoa, sitä kylmempi sävy tuntuu luonnolliselta. Värisävy ilmaistaan Kelvin-asteina (K), joissa sävy 41 on n. 2700 K ja luku suurenee kylmempiin sävyihin mennessä, esim. päivänvalo n. 6500 K.

                                                          Eri sävyt erottuvat selvästi kun lamppuja on useampia rinnan. Siksi on tärkeää käyttää kaikissa saman tilan valaisimissa samansävyisiä lamppuja.


                                                          copy

                                                          Kannattaa tutustua näihin eri vaihtoehtoihin, koska yleensä on todellakin asennettu se tavallinen kylmä putki. Mun kaveri jolla on sähköfirma asentaa taas aina Warm White tai vastaava asiakkaaille, ja on joskus kuulemma tullut kysymys että miten toi valo on noin mukava.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Meillä on myös keittiö muutamalla kalustetoimittajalla suunnittelussa parhaillaan ja tällä viikolla saadaan tarjouksia. Toteutus tosin on vasta vuoden päästä kunhan saadaan ensin seinät ympärille.

                                                            Ei ole helppoa tehdä valintoja kun nykyään noita kaapinovien malleja ja värejä on vaikka huru mycket. Me käännytään todennäköisesti kiiltävän valkoisiin kaapinoviin ja massiivipuutasoihin. Kivitasoakin tulee mutta vain vesipisteen ja lieden ympärille. Apk on nostettu ylemmäs, se on kokemuksen kautta todettu järkeväksi. Saarekekin tulossa, mutta siihen ei mitään työpistettä tms. tule. Tarkoitus on käyttää sitä ns. aamupalapöytänä.

                                                            Itse olisin pitänyt altapäin kiinnitettävästä altaasta, mutta emäntä tykästyi huullettuun malliin ja se on siis tulossa. En siis ole nyrkin ja hellan, vaan nyrkin ja ulko-oven välissä. ;) Mutta väliäkös sillä, emännän valtakuntahan se keittiö tulee olemaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X