Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

mistä edullisesti mdf-levyä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • mistä edullisesti mdf-levyä?

    Tarkoitus olis tehdä takakonttiin subbarikotelo, ja vahvistimelle ns. välipohja, eli jonkin verran tuota tarttis. Mistäs sitä edullisimmin mahtais saada, ja mitä hintaluokkaa on? itse kun ei ole tavaraa ennen tullut ostettua. varmaan 22mm paksunen riittäis..

    #2
    Googleta (tai yr.hakemistot ehkä parempia hakupaikkoja) lähiympäristön pienet puusepänliikkeet ja kalustefirmat; heiltä voi löytyä halvalla hukkapaloja.

    K-Raudat, Starkit ja Puukeskukset sitten; viimeksi mainittu (ainakin jotkin konttorit) voi paloitellakin valmiiksi. Jotkut voivat myydä vain isona levynä (~3...4 m2). Hinnasta en osaa sanoa; suuruusluokka ehkä 10...15 ?/m2?

    Comment


    • #3
      Itse ostin rakennusvaiheessa Rautiasta valkoista MDF-levyä.
      Olikohan se juurikin jotain 22mm, joitain eri kokoja oli kyllä valittavissa.
      Ne oli iso paloja, hitto kun ei muista sitäkään oikein... oliskohan ollu 1mx2,xxm. Eikä ollu hinnalla pilattu kyllä.

      Comment


      • #4
        meikäläinen on luottanu puukeskukseen noissa, toteutunut hinta ollut aika reippaasti alle listahinnan. tuollaiseen subbarikoteloon etenkin löytyy sopivia "jämäpaloja" sieltä nurkasta joista saa sitten itse leikeltyä vähän pois. jos joutuvat uuden levyn aloittamaan ja siitä työstelemään suoraan mittoihin niin ei taida paljoa alennuksia tippua. itse taisin saada suht sopivat palat noihin kaiutinjalustoihin ja etulevyn subbariin alle 10e/m2 30mm mdfää. suosittelen muutes offtopikkina tekemään sen suban etulevyn 30mm, 22 on vähän turhan hepponen...

        Comment


        • #5
          Profiilisi mukaan tuo on sinua lähellä
          http://www.vanerikulma.fi/

          On toisaalta aivan se ja sama mistä haet kun haet noin vähän. Johan sitä menee bensaankin :)

          Comment


          • #6
            jeps, ei noi hinnat pahoja vaikuta olevan. mahtaisko joku pari kolme neliöö maksimissaan mennä tota, joten eipä noilla hinnoilla niinkään väliä oo. sitä lähinnä tiedustelin et mistä saa, niin osaa sit mennä (bensaa säsätäen) suoraan oikeeseen paikkaan ;) tampereelta varmaankin tulen materiaalin ostamaan, koska siellä työskentelen auton kans. Ja kiitos Pyrylle vinkistä tuon etuseinän suhteen!

            tarkotus ois tehdä koko selkänojan levynen subbarikotelo pystyyn takapenkkien taakse, mutta pistää väliseinät sinne sisään niin, että tulee n. 30l kotelo subille, mitä liikkeessä suosittelivat. ja kontin pohjalle kahden levyn väliin vahvistin. ja ehkä ikkuna siihen päälle. Mistähän siihen mahtais saada pleksiä tms vastaavaa "ikkunamateriaalia"?

            Comment


            • #7
              Kun kerta Tampere on vaihtoehto "ikkunamateriaalin" ostopaikaksi niin suosittelen Härmälästä paikkaa nimeltä Muovikoneistus Kivelä, Pyrynkatu 4.

              Comment


              • #8
                Et todellakaan tarvi 30mm etuseinää jos subi ei ole mikään parin kilowatin monsteri. Vaikka tulee koko selkänojan levyinen, jos kotelo 30 litraa niin ei seinät kovin kaukana subista voi olla joten 22mm on enemmän kuin tarpeeksi.
                MDF painaa tuhottomasti joten liikaa tai liian paksua en käyttäisi turhaan.
                Ja suosittelen käyttämään vahvistimen koteloissa/välipohjissa yms. joko 16mm MDF tai 16mm lastulevyä joka on paljon keveämpää.

                Tuleeko subi taaksepäin kontissa? Jos tulee niin ehkä kannattaa tehdä se 30 litran kotelo ja lisätä se penkin levyinen etuseinä, ei siis niin että teet penkin levyisen kotelon 22mm:stä ja lisäät väliseinät, turhaa painoa tulee muuten. Entä ne vahvarit tuleeko ne siihen subin viereen koteloon vai kontin pohjalle?

                Olen tehnyt koteloita 16 millin levystä 25 milliseen ja jos pieni kotelo on tavalliselle subille, 16mm on aivan riittävä, minkäänlaista resonointia ei ole esiintynyt. Koteloon jossa seinät on kauempana subista kuin 50-60mm olen käyttänyt 18 millistä, ja vielä leveämpiin 22 ja 25 millin levyä.
                Joskus tullut tehtyä isompiin koteloihin sopivat tuet kotelon sisälle jolloin voi käyttää ohuempaa levyä, monelle sillä painolla on väliä.

                Vahvistin kotelot on kanssa vähän tapauskohtaisia, mutta yleensä niissä on menty 16mm lastulevyllä tai 12mm MDF:llä, tietyt kohdat voi vaatia kyllä vahvempaa jolloin mikään ei estä käyttämästä eri vahvuisia levyjä.

                Comment


                • #9
                  Mikäs täällä foorumilla on kun ei pysty editoimaan eikä tuosta pikavastauksestakaan mene eteenpäin?

                  No mutta unohdin sanoa että kannattaa kysyä jostakin pienistä puusepänliikkeistä, saattaa saada jopa ilmaiseksi jotain paloja.

                  Comment


                  • #10
                    Janek: Jeps, subi tulee taaksepäin. Tuo saattaa olla aika hyvä vinkki että teen vain subin kotelon, ja sitten "hämyseinät" penkin leveydeltä. tuli mieleen että sinne päälle vois tehdä pari luukkua subikotelon molemmin puolin oleviin hämytiloihin, ja pistää esim. autonhoito tuotteet yms sinne piiloon.
                    vahvistimen olen ajatellut laittaa siihen vararenkaan kohdalle kontin lattialle. sen teen ohuesta levystä. Pleksiä/muovia sitten siihen "ikkunaksi" päälle..

                    Comment

                    Working...
                    X