Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Goodbye Torsen... (and Crown Gear)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Joopa. Aika lailla näyttää siltä, että mun seuraava auto tulee olemaan joku muu kuin Audi. Deal-breakerin mulla on tuo luopuminen mekaanisesta nelarista. Jos joka tapauksessa neliveto on sähköinen, niin ei mulle neljä rinkulaa ole mikään itseisarvo. Itse asiassa mulle on tärkeämpi se mekaaninen neliveto kuin se, mikä logo ratissa on. Nelari poislukien Audissa ei ole mitään, mikä erottaisi sen muista viidestäsadasta eri automerkistä. Ei sitä erota hinnan halpuus, ei laatu, ei huoltopalvelut, ei takuu. Eikä tulevaisuudessa edes valmistusmaa. Täytyy ruveta varmaan katselemaan jotain muuta merkkiä, vaikka siitä hieman etelämpää...

    Comment


      #62
      Täysin ulkopuolisena tarkkailijana minusta vähän turha suolata jo etukäteen uutta tekniikkaa. Tosin, kun itsellä budjetti sallii ajamisen noin 15 vuotta vanhoilla autoilla, tai oikeammin 15 vuotta vanhalla Audilla niin ei oo ihan hetkeen hätää torsen nelikkojen loppumisesta nettiauton hakuagentissa :)

      Comment


      • #63
        Itsellä on nyt menossa kolmas uusi Audi tällä vuosikymmenellä, niin voin jotenkin kuvitella kuuluvani uusien Audien mahdolliseen kohderyhmään. Ja kun omilla rahoillani olen näitä ostellut, niin valintakriteereistä päätän minä, ei Audi, ei vaimo, ei kukaan muu. Työsuhdeautoksi voin tuollaisen hankkia, mutta tuskin omaksi. Tähän asti Audi on minulle erottunut positiivisesti nimenomaan Torsenin takia. Tunteehan siinä olevansa Hannu Mikkolan manttelinperijä, kun sellaisella kääntelee...

        Autonhankinta - tukkirekkoja kai lukuunottamatta - perustuu vain harvoin ja hyvin vähän rationaalisiin perusteihin. Ja siihen itse asiassa koko teollisuudenala tukeutuukin: mainoksissa myydään mielikuvia, ei realisimia. Mulle Torsen on se juttu Audissa. Ei kiinnosta onko Ultra parempi vai ei, se on kuitenkin samaa shittiä kuin muillakin. Ja kuten sanoin, niin Audilla ei tuon lisäksi ole yhtään mitään mitä ei 110% muista autonvalmistajista pysty tarjoamaan. Itse asiassa monessa asiassa Audi (ja volkkari) on huonompi.

        Joten itse äänestän omalla lompakollani ja suuntaan askeleeni ja rahani jonnekin muualle. Jollei nyt sitten taas tule sorruttua ässään, jos siinä on edelleen Torsen ja pitkittäismoottori. Edelleen kun mulle ei ole mikään pakko omistaa ja ajaa Audia. Vaan pitkitäismoottorillista Torsenia. Se on mulle se juttu. Joku toinen siiten ajaa badge-tuunatulla volkkarilla ja on niin onnellinen audisti, ettei mitään.

        Comment


        • #64
          Tuo oli hyvä pointti...
          Itselläkin tuo valikoima riittää tulevaisuuteen, mutta samoilla linjoilla.
          Rauta on rautaa ja sähkö on keinotekoisesti ohjattua rautaa.

          Comment


            #65
            Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
            Itsellä on nyt menossa kolmas uusi Audi tällä vuosikymmenellä, niin voin jotenkin kuvitella kuuluvani uusien Audien mahdolliseen kohderyhmään. Ja kun omilla rahoillani olen näitä ostellut, niin valintakriteereistä päätän minä, ei Audi, ei vaimo, ei kukaan muu. Työsuhdeautoksi voin tuollaisen hankkia, mutta tuskin omaksi. Tähän asti Audi on minulle erottunut positiivisesti nimenomaan Torsenin takia. Tunteehan siinä olevansa Hannu Mikkolan manttelinperijä, kun sellaisella kääntelee...

            Autonhankinta - tukkirekkoja kai lukuunottamatta - perustuu vain harvoin ja hyvin vähän rationaalisiin perusteihin. Ja siihen itse asiassa koko teollisuudenala tukeutuukin: mainoksissa myydään mielikuvia, ei realisimia. Mulle Torsen on se juttu Audissa. Ei kiinnosta onko Ultra parempi vai ei, se on kuitenkin samaa shittiä kuin muillakin. Ja kuten sanoin, niin Audilla ei tuon lisäksi ole yhtään mitään mitä ei 110% muista autonvalmistajista pysty tarjoamaan. Itse asiassa monessa asiassa Audi (ja volkkari) on huonompi.

            Joten itse äänestän omalla lompakollani ja suuntaan askeleeni ja rahani jonnekin muualle. Jollei nyt sitten taas tule sorruttua ässään, jos siinä on edelleen Torsen ja pitkittäismoottori. Edelleen kun mulle ei ole mikään pakko omistaa ja ajaa Audia. Vaan pitkitäismoottorillista Torsenia. Se on mulle se juttu. Joku toinen siiten ajaa badge-tuunatulla volkkarilla ja on niin onnellinen audisti, ettei mitään.
            Tavallaan ajat nytkin mielikuvilla. Torsen = ralliauto. Todellisuudessa kun lyödään ultra alle eikä siitä kerrota, niin ajo on luultavasti yhtä mahtavaa. Eli persus ei eroa kerro. Mutta tieto siitä että nyt ei ole kiinteä ralliveto alla = onpa huono ajaa, ei hyvä.

            Comment


            • #66
              No, mun mielestä tämä on Audilta liike väärään suuntaan. Sitä ei oikeastaan muiden mielipiteet pysty muuttamaan. Toki jos joku haluaa lahjoittaa minulle Ultra-vetoisen Audin, niin otan toki sellaisen vastikkeetta vastaan. Omilla rahoillani teen sitten mitä haluan.

              Ja olen ajanut Vollen AWD:llä ja ero Torseniin oli kuin yöllä ja päivällä. Siinä oli jako 95-5 normiajossa, joten aika lailla Ultra sekin. Mulle Torsen tuottaa syvää tyydytystä, kuten myös V6 TDI, joten miksi tyytyisin muuhun? Ja kun Audi siirtyy Ultraan, mitä "audia" siinä on verrattuna kilpalijoihin, joilla on varsin hyviä autoja niilläkin. Jopa paremmalla hinta/laatusuhteella.

              Se on sitten toinen juttu pystyykö ajossa Ultraa erottamaan Torsenista. Mutta moniko täällä sokkotestissä pystyy erottamaan Audia Passatista? Joten miksi yleensäkään ajaa Audilla?

              Comment


                #67
                Mites. Joko nykyiset haldexit jarruttaa takarenkaita moottorijarrutuksessa?

                Comment


                  #68
                  Itse nautin Torsenin ominaisuuksista moottorijarrutuksissa mutkatiellä. Se on vaan kiva, kun torsen liimaa renkaat kiinni tiehen tässä tilanteessa. Ja sama käänteisesti kiihdytettäessä mutkassa. Aivan verraton ominaisuus.

                  Mutta saa vettä virrata vielä jonkun verran Vantaassa ennen, kuin sopivat Torsen-Audit katovat markkinoilta.
                  Viimeksi muokannut Ilkka L; 17.12.2016, 21:11.

                  Comment


                  • #69
                    Ja se mitä nuo haldexit ei tee, on että ne antaisi voimaa taakse kuivalla. Eli Torsen taittuu kesälläkin mutkaan ihan eri tavalla kuin etuvetoinen. Ja nyt en puhu mistään Ouninpohjasta vaan ihan normaalista ajosta kaupungissa ja 90-asteen risteyksestä. Se vaan tuntuu ihan eri tavalla kun takapyörät tuuppaa ja etupyörät ohjaa.

                    Comment


                    • #70
                      Kyllä se haldex työntää takaa kuivallakin. Ainakaan gen 5 ei vaadi luistoa vedon kytkemiseen. Toimii juurikin noissa tilanteissa mitä Ilkka L kehuu hieman ylempänä torsenissa ja mutkatiellä.

                      Comment


                        #71
                        Kuka mulle osaa valottaa miten kytkeytyvät neluvedot vie vähemmän polttoainetta? Eikös siellä kaikki voimansiirron osat pyöri mukana vaikka etu ja taka-osa olisi irti toisistaan. Kaiken järjen mukaan pitäisi takarenkailtakin katkaista vetareista yhteys perään, jotta säästöä syntyisi.

                        Comment


                          #72
                          Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
                          No, mun mielestä tämä on Audilta liike väärään suuntaan. Sitä ei oikeastaan muiden mielipiteet pysty muuttamaan. Toki jos joku haluaa lahjoittaa minulle Ultra-vetoisen Audin, niin otan toki sellaisen vastikkeetta vastaan. Omilla rahoillani teen sitten mitä haluan.

                          Ja olen ajanut Vollen AWD:llä ja ero Torseniin oli kuin yöllä ja päivällä. Siinä oli jako 95-5 normiajossa, joten aika lailla Ultra sekin. Mulle Torsen tuottaa syvää tyydytystä, kuten myös V6 TDI, joten miksi tyytyisin muuhun? Ja kun Audi siirtyy Ultraan, mitä "audia" siinä on verrattuna kilpalijoihin, joilla on varsin hyviä autoja niilläkin. Jopa paremmalla hinta/laatusuhteella.

                          Se on sitten toinen juttu pystyykö ajossa Ultraa erottamaan Torsenista. Mutta moniko täällä sokkotestissä pystyy erottamaan Audia Passatista? Joten miksi yleensäkään ajaa Audilla?
                          Kuten sanoit, mielikuva asioita suurimmalta osalta.
                          Se että ajetaan täysin eri autolla ( passat vs audi) on taas huono esimerkki, koska autossa on myös visuaalinen puoli. Mutta näkymätön ja huomaamaton vetotapa on aivan eri asia joka menee sokkotestissä useimmilta ohi.

                          Volvon Haldexissa on muuten eri softa kuin VAGeissa, Volvo on tehty niin etuvedoksi kuin vain mahdollista.

                          Ei ole tästä tarkoitus vääntää sen enempää, koska on samaa kuin vääntäisi talvirenkaista...

                          Comment


                            #73
                            Kyllä se haldex työntää takaa kuivallakin. Ainakaan gen 5 ei vaadi luistoa vedon kytkemiseen. Toimii juurikin noissa tilanteissa mitä Ilkka L kehuu hieman ylempänä torsenissa ja mutkatiellä.
                            Onko todella näin? Olin luulossa, että jopa gen5 Haldex tekee tätä vain johonkin tiettyyn nopeuteen asti (20km/h tjsp)? Saatan kyllä olla väärässäkin, kuten monesti ennenkin.

                            Comment


                            • #74
                              Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                              Kaiken järjen mukaan pitäisi takarenkailtakin katkaista vetareista yhteys perään, jotta säästöä syntyisi.
                              Eikös se Ultra tee juurikin noin?

                              Ja mun pointti - sikäli kun se ketään muuta kiinnostaa - on se, että siirtymällä pois Torsenista/GC:stä Audi asettaa itsensä samaan luokkaan kuin kaikki muutkin sähköisen nelivedon tarjoajat. Jonka jälkeen minä arvioin Audia samoilla kriteereillä kuin muitakin autoja. Ja tähän mennessä Audi on valitettavasti antanut aika lailla tasoitusta hinnan, varustelun ja jopa laatuvaikutelman osalta. Tämän kaiken olen ollut valmis sietämään ja jopa maksamaan siitä ylimääräistä, koska Torsen. SIllä, että onko Ultra yhtä hyvä kuin Torsen tai jopa parempi, ei minulle ole mitään merkitystä. Koska se ei ole Torsen. Sen sijaan neljästä rinkulasta en maksa pennin latia ylimääräistä. Jos ne on mulle se juttu, niin tilaan ebaysta ja liimaan rattiin ja keulalle.

                              Joku muu voi olla eri mieltä, mutta jos ostaa jatkuvasti 15 vuotta vanhoja autoja, niin tämä asia ei liene kovin relevantti vielä hetkeen. Audi kuitenkin taitaa tehdä näitä uusia autoja niille, ketkä niitä ostavat tänään, eivätkä 2030, niin toivottavasti siellä on markkinatutkimus tehty kunnolla.
                              Viimeksi muokannut mremonen; 17.12.2016, 21:51.

                              Comment


                              • #75
                                Melko varmasti tuo Ultran käyttö tulee rajoittumaan hieman halvempiin malleihin joissa kulutuksella on ostajalle suurempi merkitys. Riippumatta siitä miten hyvä se on.

                                Comment


                                • #76
                                  Q5:n kohdalla ainakin TM puhuu Ultrasta myös 3.0 TDI:ssä. Tai ei ainakaan mainitse, että siinä olisi jotain muuta kuin muissa. Tiedä sitten mitä on tulevassa ässässä.

                                  Comment


                                    #77
                                    Q5 3.0 TDI ei tule olemaan ultra.

                                    Ja asiaan, tulipahan testattua nyt viikonloppuna ultraa kunnolla. Kulkuneuvona Q5 2.0 TDi ja 2.0TFSI, perus Etelä-Saksan nollakeli ja 20" kitkat. Autoissa oli reaaliaikainen systeemi josta näki mennäänkö etuvedolla vai nelikkona. Kuskilla oli ratin päällä led-valo joka syttyi kun nelikko kytkeytyi ja hantilla ipad josta näki saman sekä %-osuudet ajetun matkan aikana etu/neliveto ja vielä kartasta milloin kummalla.

                                    Tarkemmin en nyt jaksa alkaa selostamaan, jotain huomioita:
                                    * kertaakaan en onnistunut pitämään autoa etuvetona jos nelikolle oli edes jotain teoreettista tarvetta ja auto vaihtoi nelikolle myös aina jos jotain epämääräistä koitti tehdä.
                                    * Vaihtoa ei mitenkään huomannut.
                                    * drive selectillä pystyi toimintaan vaikuttamaan ja ajamaan vaikka koko ajan nelikkona
                                    * liikkeellelähdöt aina nelikkona ja itseasiassa aina kun nopeus tippui noin 30km/h, meni nelikolle. Kokeiltiin myös täysjarrutuksella.
                                    * systeemi seuraa pirun montaa eri asiaa ja jos yksikään viittaa nelikon tarpeeseen niin se kytkeytyy ja myös pitää sen hyvän aikaa päällä kun sille ei ole tarvetta.

                                    99,9% normiajon toimintaepäilyistä on melko lailla turhia. Menkää ajamaan se. Haldexiin tätä ei kannata verrata, aika eri kapistus, kun tämä on nelikko niin se on nelikko eikä arvo ees taas. Ja ultran säästöhän perustuu nimenomaan siihen että kun ajetaan etuvedolla, kardaani on irti ja ei pyöri. Takapäässä pyörii pelkät vetarit.

                                    Comment


                                      #78
                                      Alkuperäinen kirjoittaja MattiRK Näytä viesti
                                      ...
                                      99,9% normiajon toimintaepäilyistä on melko lailla turhia. Menkää ajamaan se. ...
                                      Kiitos Matti. Ja ääni tälle mielen avoinna pitämiselle: turha ampua alas kokeilematta.

                                      Itsekin rakastin vanhaa torsenia, kunnes uudemman, jossa myös sport diff. Rakastin sitä, kunnes sain crown gearin sportdiffillä. Aina se oli vaan parantunut edeltäjästään. Jos samat inssit nyt tuovat ultran, niin tuskinpa se huonompi on. Odotan innolla, että pääsen joskus tuollaista kokeilemaan.

                                      Comment


                                        #79
                                        Yhdyn Mattiin. En ollut itse viikonloppuna ajamassa mutta eräs tuttu oli ja sain eilen illalla hyvän referaatin ultran toiminnasta. Sain kuulla suurin piirtein nuo samat jutut mitä Matti tuossa yllä kirjoitti. Näin dataa miten auto oli käyttäytynyt yms.

                                        Comment


                                        • #80
                                          No, haldeks mikä haldeks... sama se millä markkinointiosasto sitä on halunnut kutsua. Maksimissaan 50/50 jako ja etuveto.

                                          Torsen, sport-diff ja GC ovat kuitenkin eri juttu kuin haldex. Ja mikä tästä Ultrasta nyt tekee niin hyvän, kun aiemmin Audilla ollaan sille aika lailla naureskeltu? Vaikka sitä onkin näissä poikittaismoottorisissa käytetty ymmärrettävistä syistä.

                                          Mitä tuo Ultra tekee jarruttaessa / ESP:n kytkeytyessä? Näissä tapauksissa Haldex heittää irti. En nyt väitä, että sillä on mitään merkitystä, mutta jos sanotaan ettei tätä kannata verrata Haldexiin (gen 5), niin missä on se suuri ero?

                                          Comment


                                            #81
                                            Kardaani joutaa pian muutenkin romukoppaan, kun polttomoottoreista luovutaan. Jatkossa voi olla vaikka joka pyörällä oma sähkömoottori ja entistä tarkempi voimanjako sinne missä sitä tarvitaan. Se tuleeko sähkö akuista vai polttokennosta on toinen juttu...

                                            Alkuperäinen kirjoittaja Carpio Näytä viesti
                                            Miksei tulevaisuudessa Passat voisi perustua Audi-sisareensa eikä toisin päin? Voisivat Passatissakin palata pitkittäiskoneeseen.
                                            Viimeisimmässä moottorinkäännössä yhtenä perusteena oli muistaakseni tilansäästö, joten tuskin tullaan näkemään enää enempää pitkittäismoottorisia Passateja. Hieman lyhyempi keula jättää enemmän sisätiloille.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Toki näin, mutta täyssähköautojen täydelliseen tulemiseen on vielä matkaa. Ja muutama ongelma ratkaistavana. Tietysti voisihan sitä rakentaa todellisen hybridin, jossa polttomoottori olisi vain sähköenergiaa tuottamassa.

                                              Comment


                                                #83
                                                Tuosta nelivedon toteuttamisesta taka-akselille on Toyotalla hyvä esimerkki. Ei toimi, mikäli tekniikan maailmaa on uskominen.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Tästä järjestelmästä arvosteluita (Tekniikan Maailma omaan arvoonsa jättäen...) lukemalla pelkästään positiivisia kommentteja sitä oikeasti ajaneilla, mielenkiinnolla odotan että pääsee talviliukkaille kokeilemaan itse..

                                                  Aluksi olin itsekin vastaan, mutta ei tuo nyt niin huonolta vaikuta loppujen lopuksi.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Ei se (Ultra) varmaan huono ole, mutta mikä tekee siitä paremman kuin gen 5 Haldex?

                                                    ---
                                                    Volvon hybridithän on toteutettu niin, että sähkömoottori käyttää taka-akselia ja näin on saatu "neliveto" aikaiseksi. Itse suhtaudun tuollaiseen aika skeptisesti, sillä polttomoottorin ja sähkömoottorin toiminnan ja vääntökäyrien yhteensovittaminen saumattomasti voi olla aika haastavaa. Varsinkin jos lähdetään tilanteesta, jossa polttomoottori on sammuksissa. Ennen kuin se on käynnistynyt, turboviive mennyt ja vaihteisto kytkeytynyt, niin siinä välissä palaa aikaa ja tupakkaa. Varmaan se jossain olosuhteissa on lähes yhtä hyvä kuin norminelari, mutta löytyy varmasti tilanteita, jossa se ei toimi ollenkaan.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      No miten se mekaanisesti toteutettu neliveto sitten poistaa edellämainitut viiveet moottorin käynnistymisen, turboviiveen ja vaihteiston kytkeytymisen osalta?

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        No nyt en ymmärrä, vai onko tämä jotain v:llä alkavaa toimintaa?

                                                        Volvon hybridin nelari on toteutettu niin, että sähkömoottori pyörittää takapyöriä ja polttomoottori etupyöriä. Jos ajetaan eco-moodissa 100% sähköllä ja jostain syystä tarvitaan nelivetoa, niin ennen kuin sellainen on käytössä: pitää polttomoottori saada tulille, siihen kierroksia jotta turbo herää ja sitten vielä vaihteiston pitää kytkeytyä mielellään vielä oikealla vaihteella ko. nopeuteen. Tässä mennee aikaa joka eroaa nollasta.

                                                        Sen sijaan nyt vaikka Torsenilla tai vaikka Ultralla, jos se nyt on niin maatakaatavan hyvä, kun nelivetoa tarvitaan, moottori lienee jo käynnissä, turbo viheltää ja oikea vaihdekin lienee siinä käsillä. Toki tässäkin aikaa palaa, mutta käsittääkseni aika lailla vähemmän kuin yllä.

                                                        Vieläkö täytyy rautalankaa hakea jostain?

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Ei tarvi hakea rautalankaa enkä koittanut varsinaisesti vittuilla. Mietin vaan että jos start/stop on sammuttanut auton niin ei torsen sitä viivettä sieltä vaihdelaatikon etupuolelta poista sen enempää kuin ultra/haldex/junttilukko/whatever sinne lisää. Ihan turha verrata erilaisia nelivetojärjestelmiä ja niiden kytkeytymisnopeuksia jos lähtötilanteessa toisessa on moottori sammutettuna ja toisaalta toisessa vaakakupissa on jo ahdotkin tapissa.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Eikö nyt olisi järkevää keskustella asioista ilman tunteita. Jos jollain on jo mieli päätetty että Ultra on roskaa, niin ei kai siinä ole järkeä alkaa enempää aiheesta keskustelemaan.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                              Mietin vaan että jos start/stop on sammuttanut auton niin ei torsen sitä viivettä sieltä vaihdelaatikon etupuolelta poista sen enempää kuin ultra/haldex/junttilukko/whatever sinne lisää. Ihan turha verrata erilaisia nelivetojärjestelmiä ja niiden kytkeytymisnopeuksia jos lähtötilanteessa toisessa on moottori sammutettuna ja toisaalta toisessa vaakakupissa on jo ahdotkin tapissa.
                                                              Miten se start-stop ja paikallaan seisova auto tähän nyt saatiin mukaan?

                                                              Vertailutilanteessa autot olivat ihan samassa asemassa, liikkeellä. Nuo tietyt hybridit on vaan rakennettu niin, että sopivassa ajotilassa pelkkä sähkömoottori tuuppaa toiselta akselilta eteenpäin. Nyt kun auto huomaa että oho, lipsuu, niin se sammutettuna oleva polttomoottori pitää ihan oikeasti saada käyntiin ja sopiva vaihde sisään ennenkuin vetoa on tarjolla sille toisellekin akselille ja saadaan autosta nelivetoinen.

                                                              Ei-hybridi nelivedossa se moottori on jo käynnissä kun se on ainoa voima joka autoa liikuttaa. Siinä vaiheessa on toki melko sama onko siellä haldex vai torsen vai ultra, ei sitä viivettä käytännössä ole missään noista.

                                                              Tuo hybriditoteutus ei kyllä koske ainakaan vielä Audia, joten ehkä sen tuominen tähän vertailuun on vähän turhaa. Tosin eiköhän tuo systeemi tulevaisuudessa yleisty sitä mukaa kun hybridit muutenkin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X