Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

a6 2.5 tdi käynnistys ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    No nyt olen saanut viikon ajella audilla niin ongelmat jatkuu.
    Viikon auto pelas normaalisti noin 1000km tuli ajettua mutta sitten yks aamu kun käynnistin niin auto lähti käyntiin ja sammu heti eikä lähtenyt kuin ilmaamalla käyntiin.
    Nyt olen koittanut tutkia asiaa ja olen vaihtanu vielä sen suodattimen päällä olevan paluu termostaatin ja suodatin on sen viikon vanha ja alkuperäisosa.
    Kaikki paluuletkut vaihdoin suuttimilta pumpulle tänään.
    Kaikki imuputket tarkastin että ne on päällepäin hyviä ja kiristelin klemmarit uudestaan, mutta silti ilmaa kertyy.
    Kun autolla ajelee ja kaasuttelee lämpimänä niin ilmat häviää ja läpinäkyvässä putkessa ei mene ilmaa mutta kun antaa pyöriä tyhjäkäynnillä minuutin niin rupee jo kuplia menemään ja kohta menee putken kokosia isoja kuplia.
    Jos auto seisoo parkissa pari tuntia niin ei lähde enää ilman ilmausta käyntiin tai saattaa hörähtää ja sammua sitte heti, mutta läpinäkyvä putki ei ole sillon tyhjä.
    Itse olen tullu siihen tulokseen että syöttöpumppu vuotaa jostain välistä sisään päin ilmaa mutta ei polttoainetta ulos. Onko teillä semmosesta kokemuksia?
    Vielä ihmeellisempää on se että kierroksilla ei esiinny ilmaa putkessa vaikka imu on kovimmillaan sillon.
    Paluu letku ei ole läpinäkyvä niin ei voi varmistaa että tuleeko ilma vasta syöttöpumpun jälkeen putkistoon ja suodattimen kautta takasi imuputkeen.
    Alkaa harmittaa pikkuhiljaa. Koittakaa auttaa jos on kokemuksia. Onko syöttöpumput vuotaneet sisään päin? ja miks vain tyhjäkäynnillä?

    Comment


    • #32
      Siitä suodattimelta se yleensä ilmoja repii. Juurikin kun pitempään seisoo.
      Se paluuletkun natsa on se heikoin lenkki.

      Itelle laitoin tämmösen kun meni hermot sen kanssa.
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...tin#post697650
      Aina kun auton parkkeerasi ylämäkeen tai seisoi pidempään niin oli ilmaa putkessa.

      Comment


        #33
        Mä oon huomannu myös suutinten paluuletkujen ehjänä olemisen vaikuttavan merkittävästi käynnistymiseen. Täs muutamas autos minkä kans on touhunnu on joutunu sahaa hemmetin pitkään, jos letkut vuotanu. Vaihdettu ehjiin - lähtee aina ku palmun alta. Kaipa se paluu puoleltaki voi imeä sitä ilmaa sit ni. Uudemmis vehkeis on vissii takaiskut moisen oireen varalta pantu letkuihin.

        Comment


        • #34
          Joo eli paluuletkut on vaihdettu ja ei apua.
          Suodatin ja paluukiertotermostaatti vaihdettu ja ei auta.
          Kai se pittää seuraavaks rueta vaihtamaan imuputket tankkiin asti.
          Ja ihmetyttää kun sitä ilmaa tulee tyhjäkäynnillä pyöriessä mutta ei kierroksilla.
          Kun järki sanoo että jos vuoto olis imuputkissa niin kierroksilla tulis ilmaa enemmän mutta ku ei.

          Comment


            #35
            Siellä on vielä se-joku-kohta-jota-en-tarkkaan-muista, mutta tankilta tuleva putki hankautuu jossain lokasuojan ja konehuoneen tienoilla runkoa tai jotain pellin kanttia vasten niin, että hankautuma kohta on piilossa pintaa vasten eikä sitä näe, mutta on usein esiintynyt paikka.

            Comment


            • #36
              Vika rupes pikkuhiljaa selviämään kun laitoin kaikkiin putkiin liittimillä läpinäkyvän putken pätkän, eli tankista suodattimelle tulevaan ja syöttöpumpulle menevään, sekä sudattimelle tulevaan paluuputkeen ja tankkiin lähtevään putkeen.
              Uskokaa tai älkää niin uusi merkkiliikkeestä haettu suodatin VUOTAA ja ainut mahdollisuus on paluutermostaatin o rengas. koska tankista tulevassa ei menny ilmaa mutta pumpulle lähtevässä meni ilmaa.
              Vaikka termostaattia heilutteli niin ilman meno ei loppunu eikä lisääntyny.
              Vaihdoin vanhan TARVIKESUODATTIMEN niin ilman meno asettui.
              Letkut ja klemmarit olin tarkistanu MONTA kertaa.
              Nyt auto toimi ainakin koko illan ajan, mutta aamulla nähdään oliko lopullinen vika siinä nimittäin jätin vielä läpinäkyvät putket paikoilleen.
              Aion kyllä käydä pyytämässä edes uuden suodattimen takuuseen.

              Comment


              • #37
                Siitä paluunatsasta se yleensä juurikin vuotaa. Tuohon auttaa tosiaan tarvikejalan vaihtaminen tai kovimmat jätkät sorvaa nailonista tulpan siihen. Sit vaan yhdistää paluuletkut yhteen, niin löpö menee suoraan tankkiin.
                CAVin jalka ja suodatin, niin ei revi ilmoja ;)

                Comment


                  #38
                  Paras olis kyl sais jostain tollaisen toimivan palikan orkkis suodattimeen jolla ton sais tukittua 100-varmasti. Selkee markkinarako. :)

                  Comment


                    #39
                    Vastaavassa tilanteessa tein tulpan 8 mm:n uppokantaruuvista ja 8 mm:n pensaletkusta. Ruuvin kantaa piti hieman sorvata (porakoneella ja viilalla), että mahtuu paluunatsan reiästä. Ruuvissa on n. 20 mm kierteetöntä osaa tyvessä. Sitten työnsin pensaletkun pätkän (n. 30 mm) ruuvin päälle ja pohjaan. Sitten ruuvi kantaedellä reikään ja laippamutterilla kiristys. Nelisen vuotta ajellu tuolla patentilla ilman häiriöitä. Suodattimen olen tietysti vaihtanut syksyisin.

                    Comment


                    • #40
                      Minä olen laittamassa sähköisen polttoainepumpun kaveriksi nostamaan ainetta syöttöpumpulle kun sattuu semmonen jo olemaan.
                      Mulla on semmonen pumppu joka nostaa 120l/h ja painetta noin 0.4bar ja pumppu on vapaastivirtaava kun syöttöpumppu imee enemmän täyskaasulla. Olen jo kokeillu sitä tämän päivän ja vapaastivirtaavuus toimii hyvin kun pumppu on letkun välissä ja vaikka se ei ole päällä ollenkaan niin syöttöpumppu saa imettyä ihan hyvin läpi kaikilla kierroksilla eikä ahista yhtään kun irrallaankin oli ihan kevyt puhaltaa ilmaa läpi.
                      Siirtopumpussa on vielä kaiken lisäksi takaisku.
                      Ohjaus tulee releen kautta jostain niin että kun virrat laittaa päälle niin se käynnistyy ja nostaa jo ainetta esimerkiksi hehkutuksen ajan ja sammuu luonnollisesti avaimesta.
                      Mistä muuten on helpoin ottaa ohjausvirta niin että ei tarvii mennä virtalukolta asti ehtimään?

                      Olen miettinyt että miten paluunatsa käyttäytyy jos laitan pumpun ennen suodatinta eli laskeeko natsa ylipaineen takasi tankkiin kun olen kokeillu vasta imevänä suodattimen jälkeen. Imevänähän se ei auta ilmaongelmiin ollenkaan mutta jos olisi ennen suodatinta niin näkis ainaki jos tulee vuotoja niin ne vuotais tyhjäkäynnillä ollessa ulospäin ainetta kun sillon sähköpumpun tuotto on enemmän ku syöttöpumpun tarve.
                      Siirtopumppu on muuten mallia biltema ja maksaa 19€ vai olikohan 19,90€

                      Kait se helpottaa edes vähän syöttöpumpun töitä. Ja jos sais ennen suodatinta niin auttais varmasti ilmaongelmiinki.
                      Eli nyt kun tietäs vielä mistä helpoin ottaa ohjaus releelle?

                      Comment


                        #41
                        Virta 15 on varmaan varma valinta, jos haluaa et pumppu pyörii aina ku sähköt kääntää päälle avaimesta.
                        Lappauspumpun ohjauksestahan voi toki myös ryöstää toiselle releelle.

                        Comment


                        • #42


                          Tohon 75x liittimeen tulee +12v kun kääntää virrat päälle. Muista kuitenkin ottaa vaan releellä heräte tuolta. Muuten poksahtaa sulake :)

                          Comment


                          • #43
                            Kiitos nopeista vinkeistä!
                            Laittelen varmaan viikonloppuna homman loppuun.

                            Comment


                              #44
                              Muistikuvani mukaan 75x liittimeen tulee virrat päällä jännite, mutta katkeaa startatessa. Liitin 15 olisi parempi valinta, pumppu pyörii startatessakin.
                              Itse kaivoin ohjauksen pumpunreleelle sulakerasialta. Nyt en tietenkään muista mikä sulake, löytyy kopukynällä. Pumppuna Walbro 255 ennen suodatinta, ylivuotoputki suodattimelta takaiskuventtiilin kautta tankkiin.
                              Takaiskuventtiilin rooli on pitää pieni ylipaine suodattimella.

                              Comment


                              • #45
                                Ahaa hyvä että tuli puheeksi että 75x liittimeen ei tulekkaan startatessa virtaa kun sillon se on aika tarpeellista tulla.
                                Mistäs tämä liitin 15 löytyy?
                                Selitättekö tarkemmin että mitä tarkoittaa ylivuotoputki suodattimelta takaiskuventtiilin kautta tankkiin?
                                Onko kyseessä suodattimelta tankkiin lähtevä paluuputki?
                                Takaiskuhan ei vastusta kovinkaan paljoa mutta suodatin olisi kuitenki mielummin ylipaineinen ku alipaineinen.

                                Comment


                                  #46
                                  Aikoinaan kun tuo asia tuli eräänä sunnuntai aamuna ajankohtaiseksi, en kyennyt löytämään liitintä 15, joten paikallistin vastaavan sulakerasialta.
                                  Suodattimelle järjestin ylivuotoputken siten, että paluunatsa vesakkoon ja sen tilalle sorvailin tulpan. Tähän tulppaan sivulle reikä johon 10 mm:n letkukara. Tästä letku takaiskuventtiilin kautta tankkiin.
                                  Tankin kyljestä apumiehen puolelta löytyi tulpattu letkuliitin, johon ylimääräinen ylivuoto putki kiinni.

                                  Tuo suodatinkonversio olisi varmaan helpompi toteuttaa jollakin traktorin suodattimella, joita täälläkin on nähty asennettavan.
                                  Joo, mutta näillä järjestelyillä audi käynnistyi tosi helposti ja matka saattoi jatkua.

                                  Comment


                                  • #47
                                    No nyt ymmärsin kytkennän.
                                    Itse koitan laittaa vain pumpun ennen suodatinta enkä tee muita muutoksia jos se toimii.
                                    En tiedä että päästääkö paluunatsa myös paineen syöttöpumpun paluupuolelle ja haittaako se toimintaa.
                                    Joku joka tietää liittimen 15 sijainnin niin kertokaa se minullekkin. Kiitos

                                    Comment


                                    • #48
                                      http://www.autofuseboxdiagram.com/10...e-box-diagram/

                                      Ottasin ite tuolta 28 sulakkeelta herätteen (fuel pump)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Mulla oli yhdessä AKN:llä varustetussa a6:ssa vastaava vika. Kaikki letkut vaihdettiin ja suodattimen kohdalla kokeiltiin liki kaikki mahdollinen, orkkissuodin, uus termari, vanhan caddyn suodatinjalka yms. ja vika löytyi loppujen lopuksi syöttöpumpun käyttöakselin stefasta. Sen kun vaihdatti niin sitten rupes pelaamaan. Ei auttanu takaiskut tai mitkään vaivaan. Harmi vaan tuon stefan kans, kun ei pysty itse vaihtamaan, hihnapyörässä kun ei ole kiilauraa.

                                        Oire oli juurikin tuollainen, että illalla pelasi ja aamulla kun oli lähdössä niin lähti käyntiin ja sammui heti. Vasta pitkällisen sahaamisen jälkeen sai tulille.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Eikö kukaan tiedä missä se virta 15 tai liitin 15 on johon tulee aina virta kun avaimet on käännetty virta asentoon?
                                          Paljon siitä puhutaan niin luulis joku kertovan mulle missä se on?
                                          Asennukset olis sitä vaille valmiit.

                                          Comment


                                          • #51
                                            sulake 28 ei toimi kun siihen ei tule aina virtaa. Vaihtelee luultavasti välikaukalossa olevan pinnan mukaan sillon kun virrat on päällä, mutta sillon kun käynnissä niin tulee aina.

                                            Comment


                                              #52
                                              Seuraava veikkaus olisi (hataraan muistikuvaan nojautuen) sulake 31.
                                              Virtakynä on halpa ja hyvä laite tuon varmistamiseen. Kojelaudan alta pitäisi löytyä ihan oikea liitinkin. Kykentäkaava oisi kova sana paikallistamisessa, mutta kun ei semmoista tietenkään ole.

                                              Tuo sähköpumppu viritys piti rakentaa, kun repi ilmoja nimenomaan syöttöpumpun käyttöakselin stefalta. Mutta eivätpä ne ala pumppuja sunnuntaisin huoltelemaan, joten piti keksiä jotain muuta.
                                              Sitäpaitsi tuo olisi edellyttänyt ajoneston päivityksen merkkarilla, vm. 2002
                                              Pari vuotta meni ennenkuin ennakonsäätö rupesi jumittelemaan, tilattiin pumppu saksasta. Ajamalla Pörhölle, vaihdettiin pumppu pihalla, työntämällä halliin ja ajoneston päivitys.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X