Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI AFB -98 rynkyttää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 TDI AFB -98 rynkyttää

    Onko jollain vinkkejä jäljittää syytä AFB koneeni käyntihäiröön, jää sillointällöin kierrokset 1200 tuntumaan ja kone rynkyttelee. Joskus tekee myös tyhjäkäynnillä (~760 rpm).
    Normi ajossa ei mitään erikoista ole havaittavissa.

    Maallikkona (en mikään autojen rassailija) tietysti aloin lueskella täältä muiden ehkä samanlaisista ongelmista ja näyttäähän niitä häiriöitä löytyvän muidenkin ajokeista.
    Sain joskus nuorelta tuttavapojalta (itse olen jo vanhus) VAG-COM ohjelman ja kaapelin ja tietty sillä aloin tutkiskella, utelias savolainen kun olen.
    Mitään vikakoodeja ei löytynyt, mut silmään pisti "Intake air temperature" joka lötkötteli siellä 74 asteen tietämillä , vaikka just koneen starttasin?(ei muutu arvo vaikka kuinka kurvailis)
    Sitten miettimään että luulis sen anturin löytyvän imupuolelta, mut kun ei löydy, olisko MAFiin ympätty? Tästä sitten MAFia avaamaan kun sen putsauksesta olin lukenut.
    Saatuani sen pelkän anturin käteeni totesin sen olevan puhdas kuin pakastavedetty ja siinä olevalla numerolla 7.22684.08.0 gooleteltuani
    tieni vei sivulle: https://onlineshop.ms-motor-service....ang=E&vko=0001.
    Totesin jälleen kerran että ***kele, Laakkonen oli myynyt tähän koneeseen käymättömän MAFin muutama vuosi sitten, sivusto kun näyttää tarjoavan MAFia numerolla 7.22684.14.0,
    en usko että valmistaja huvikseen tekee erilaisia, vaan tiettyyn koneeseen ja ohjelmaan omansa!!! Ja kun noilta sivuilta nyt näistä MAFeista lueskelin, niin entistä vakuuttuneempi olen siitä ettei näitä kannata mistään MOTONETIstä saati BILTEMAsta hankkia ja jatkossa Laakkosellakin pitänee puhua ISOILLA KIRJAIMILLA ja vaatia dokumentti että käy tähän koneeseen.
    Muutaman kerran olen siellä ajokkia käyttänyt ja siihen tulokseen tullut että jarrupaloja ja öljyjä siellä osataan vaihdella mut siihenpä se sitten jääkin... kerrankin piti pienelle Turbopajalle viedä kun eivät löytäneet N75 vikaa? Vrt jos sulla on oma jalka irti ja kainalossa, mene terkkariin, mut jos joku muu vaiva niin yksityiselle...

    Polttoainesuodattimen vaihdoin, ei mitään vaikutusta.
    Ilmanputsari uusittu, ei mitään vaikutusta.
    EGR:n tulppasin ja heti huomattavasti viileämpänä imusarjakin on ja pirteämmältä meno vaikuttaa.

    Nähtäväksi jää, onko tuo "Intake air temperature" syyllinen tähän ongelmaan.

    Jos sattuu rynkyttämään tarpeeksi kauan, niin mitä arvoja sillä VAG-COMilla pitäis ehtiä katsomaan?

  • #2
    Nokkien kunnosta jos ei ole tietoa niin niitä voi tarkistella.

    Se ilmalämpötila-anturi on MAF:ssa. MAF:n saa Boschin osina, en tiedä sitten mistä olet katsonut. Alkuperäinen osanumero 059906461E, Boschin osa haettu Online catalogista 0 281 002 429. Tuolla sain paikallisesta Boschin liikkeestä, sattui olemaan vielä hyllyssä. Hintaa oli joku 140 euroa + runko 20e (ellei ole vaihdossa antaa vanhaa mikä kelpaa vaihtoon, eli varmaan alkuperänen Bosch ja ei saa olla avattu turvaruuveja).

    Comment


    • #3
      MAFi tuli vaihdettua pari kuukautta sitten, mitään vaikusta rynkytykseen ei sillä ollut, pirteyteen kylläkin.

      Nyt sitten tuli vaihdettua kaikki hihnat keulalta kaikkine kilkkeineen, mitään vanhaa ei sinne jäänyt ja näin myös rynkytys hävisi, mikä lienee sen aiheuttikin. Jakohihnalla oli ajettu 85tkm. Aiheuttiko sen vanha termostaatti millä ei lämmöt nousseet yli 70 asteen, vai uusitut kudospäällysteiset polttoaineen paluuletkut?
      Syöttöpumpun ennakon säätöön ei hihnanvaihdossa ole vielä kajottu, hyvin kun vörkkii....

      Samalla tuli avattua venttiilikopat ja todettua että 306tkm ajetussa nokat ja nostajat virheettömät (naarmuttomat). Imukanavatkaan ei olleet muurautuneet yhtään.

      Se siitä ravistelusta, toivottavasti ei palaa....

      Comment

      Working...
      X