Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Long life vs. normiöljy, kumpi parempi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Long life vs. normiöljy, kumpi parempi?

    Kertokaahan konkarit kumpi on parempi; ajaa hyvälaatuisella synteettisellä öljyllä 15 000 km vai long life -öljyllä huoltoväli-ilmaisimen mukaiset kilometrit, esim. 30 000 km?
    Lähden nimittäin hakemaan Saksasta Reisingin hankkiman A4 2,5 TDI Q:n ensi maanantaina ja olivat siellä laittaneet tavalliset öljyt ja pitivät sitä parempana vaihtoehtona. Tietystihän tavallisen öljyn käyttäminen tarkoittaa tiheämpää korjaamolla käyntiä, muun huollon voi kai sitten tehdä ilmaisimen mukaan, jos sitä ei nollaa öljynvaihdossa, vai kuinka?

    #2
    Hankala kysymys, kun melkein kaikilla on tuohon joku mielipide, mutta harvemmalla mitään faktaa.

    Itse LL-öljythän ovat hyvälaatuisia sinänsä autonvalmistajan tiukkojen hyväksymisprosessien takia, mutta myös aika pirun kalliita.

    Comment


      #3
      No Itse pidän normaalia vaihtoväliä ja öljyä parempana seuraavien asioiden takia.
      Talven jälkeen on hyvä vaihtaa öljyt kun vettä ja epäpuhtauksia on kertynyt niin öljyyn kuin suodattimeen.
      Viskositeetti on myös parempi öljyissä jotka vaihdetaan 15tkm välein, kestävät myös kuumat kesäpäivät ja ratapäivät kurvailla ilman huolta öljyn ominaisuuksien loppumisesta. Tuo 0w-30 kun tuppaa olemaan siinä rajalla että oheneeko liikaa lämmetessään jo ihan normaalina kuumana kesäpäivänä.
      Ei tarvitse vaihtovälillä lisäillä öljyä, LL välillä saa monesti vaihtovälillä kaataa sen öljytilavuuden verran uutta öljyä.

      Comment


      • #4
        "Ei tarvitse vaihtovälillä lisäillä öljyä, LL välillä saa monesti vaihtovälillä kaataa sen öljytilavuuden verran uutta öljyä."

        Johtuuko öljynkulutus siis lonkkarista??? Ja syystä että? Olen yrittänyt etsiä kunnollista vastausta kulutuskysymykseen koska edelliseen autooni (ei Audi) ei tarvinnut koskaan lisätä öljyä vaihtojen välillä, vaikka mittarissa oli myytäessä 325tkm. Nykyisessä A6:ssa on mittarissa nyt 97tkm ja 5 tuhannen kilometrin matkalla menee litra öljyä (longlife). Ulos ei vuoda.

        Kun asia ei tunnu täälläkään ketään häiritsevän, niin ilmeisesti Audimiesten mielestä kyseessä on "ominaisuus" eikä "vika". Tästä olen kyllä eri mieltä. Kyllä minulle ammattikoulussa aina opetettiin, että jos auto joko polttaa tai vuotaa öljyä niin se pitää korjata! (vaihdetaan mäännänrenkaat, hoonataan, vaihdetaan venttilivarren kumit, tiivisteet tms.) Valmistuin autopuolelta -92, joten joko maailma on muuttunut noista ajoista tosi paljon tai sitten Audimiehet ovat teorioineen yksinkertaisesti väärässä. Ei se öljyä vaihtamalla parane, pitää vaihtaa automerkkiä tai ainakin moottoria. ;)

        Comment


          #5
          No itse en keski mitään muuta syytä katoamiseen kuin LL öljyjen laatu ja koostumus. Samassa koneessakin on tullut ajettua molempia öljyjä ja vain LL öljy on kadonnut.

          Comment


          • #6
            Kuulin tänään: Konsernin autoissa on "kiillotetut" sylinteriputket. Öljy ei pysy seinämissä. Hesassa joku oli hoonannut sylinterit "karkeammiksi" ja öljynkulutus loppui.

            Olisiko "ufo" juttu?

            Comment


            • #7
              Onneksi nyt on aihe jossa riittää urbaaneja legendoja ja vakaita käsityksiä. Olen itse vuosimääräisesti pidemmän ajan vaihtanut kiinteillä väleillä, eikä siinä mitään, ei yhtään ropleemia, eikä moottoriremonttia.
              No, sitten kun alkoi tämä LL-aika ja "kiillotetut" moottorit, eli reipas 7 vuotta sitten, tuli kehityttyä kehityksen mukana ja aloin ajaa autolla niin kauan kuin se pyysi huoltoa, eli yleensä siinä 28tkm paikkeille, eikä ropleemia, ei moottori remonttia, ei öljyn kulutusta, mitä nyt vajaa litra sillä vaihtovälillä ja yleensä pinta on huoltoon mennessä ylämerkissä. Ajan myös auringonpaisteella ja ilmastointi on ollut pitelemättä päällä koko ajan, enkä ole kepittänyt vapaalle myötäleessä ja sammuttanut moottoria.
              Mitään syytä tähän ropleemin en ole keksinyt, olen epäillyt sen johtuvan Shellin 0W-30 öljystä jota olen aina käyttänyt.
              Olen havainnut suosituksista että joihinkin VW-moottoreihin on kehoitettu laittamaan myös normaaleilla vaihtoväleillä LL-öljyä esim. venttiilikoneistoissa ilmenneiden onkelmien vuoksi, eli luulisin sen LL-öljyn olevan parempaa siinäkin mielessä, sen viskositeetista en osaa sanoa mitään, kuitenkin se näkyy pysyvän sisällä ja voitelevan ainakin minulla, tosin ei ole kokemusta kuin kolmesta Audista LL-vaihtoväleillä, nykyiselläkin on ajettu vasta reilut 220tkm...
              En oikein osaa syyttää öljyn koostumustakaan kun ei ole ollut ongelmiakaan...

              Comment


                #8
                Yksi pääsyy longlife öljyn vaihtovälille on se ,että sitä useimmiten joutuu lisäämään vaihtovälille.

                Comment


                  #9
                  LL-öljyissä taitaa olla putsaavia ainesosia tavallista kiinteän välin öljyä enemmän. Mutta en osaa sanoa, että miksi sitä kuluu, mullakin kahden LL-auton kanssa on mennyt reilu litra / 30tkm.

                  Comment


                  • #10
                    Mitä mieltä foorumi Castrol 5-40 öljystä Audin 1.8T koneeseen.Shell Ultra ei pysy kunnolla koneessa 10tkm ajettuna on alarajassa.Lisäksi mitä mieltä ja kokemuksia Castrollin moottoriöljyistä yleensä.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä nää audin koneet syö tuota tavallista öljykin. Nyt mennyt 5000km aikana se 1L.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä nastat on paremmat. Tarkoitin siis että kyllä shortlife öljyt pitää koneen kunnossa.

                        Comment


                          #13
                          Muutamassa kiisselivokkelossa ja parissa k-audissa on ollut monenlaista öljyä ja tuntuma on, että Castrolit toimii näissä jostain syystä paremmin.

                          Mobilit kelpaa pesuaineeksi ja Shellikään ei ole huono, mutta Shellin öljyillä ääni muuttuu jossain 10-12000 km:n tienoilla. Castrolit kestää vähän pidempään.

                          Comment


                            #14
                            Eikös VAG konserni nykyään sorvaa sylinterin seinät, eli niitä ei hoonata enää?
                            Saavat koneistusajan ja tarvitavat koneet vähemmäksi.
                            Tästä oli juttua jossakin lehdessä, oliskohan ollut huulilasi.

                            Henkilökohtainen mielipide on että LL öljyjä ei tule yhteenkään vehkeeseen.

                            Comment


                              #15
                              Motul 300v 15w50 n.7tkm vaihtovälillä.

                              Comment


                                #16
                                Kokemukset kolmesta rinkulakeulasta eikä yhdessäkään ole ollut öljy ongelmia.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Ere
                                  Motul 300v 15w50 n.7tkm vaihtovälillä.
                                  Milläs talvella ajelet? Itse ajan kesät talvet 0w-40 Ester e-tech 8100:illa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kiitokset kaikille asiallisista vastauksista!
                                    Huomenna onkin edessä lähtö saksanmaalle ja Audia hakemaan. Toivottavasti matkasta tulee olemaan pelkästään positiivista kerrottavaa. Palataan asiaan viikon päästä.
                                    Hyvää kevään jatkoa!
                                    JJ
                                    PS. Koblenzissa +25 ja aurinko paistaa;-)!

                                    Comment


                                      #19
                                      Milläs talvella ajelet? Itse ajan kesät talvet 0w-40 Ester e-tech 8100:illa.
                                      Talvella 300v 5w40.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ostettiin taas tuossa 60l tonkka Fuchsin Titan Syn:iä 5w-40:stä ja siinä luki, että BMW xxx Longlife. Ihan normi syntettistä siis.

                                        Ei kyllä kovin kallista jos on longlife öljyksi tarkoitettu.

                                        Comment


                                          #21
                                          BMW:llähän on ihan eri pidennetyn huoltovälin standardi öljyille. Uudemman luokituksen VW LL-öljyt ovat 0W-30 tai 5W-30.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X