Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B8 Allroad 3.0TDi

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B8 Allroad 3.0TDi

    Sepä rupesi yksi perjantai niin paljon ottamaan pattiin TÄMÄ vanha upian hopia B6 väkivahvalla AVF moottorilla, että päätin viettää koko viikonlopun nettiautossa etsien paskiaiselle seuraajaa. Paria kerhotoveria kiitän siitä, että jaksoivat kanssani tuhlata aikaa seuraavan auton miettimiseen. Oli selvää, että tulevassa autossa olisi 3.0TDi, vaikken sellaista mielestäni ollut koskaan päässyt etes ajamaan. Hakuun laitettiin ensisijaisesti A5 Coupe ja ehkä jotain muuta, en muista enää. B8 Allua olin myös himoinnut syntymästäni asti, mutta sellainen tuntui jotenkin etäiseltä.

    Suosikkilistalle päätyi yksi B8 Allroad joka oli Helsingissä. Kävin sen koeajamassa ja se tuntui heti omalta. Olin kuitenkin sopinut vielä illaksi koeajon yhdestä A5 coupesta Tampereelle, joten Allu jäi silloin vielä kauppaan. Ajelin työpäivän jälkeen Upian Hopialla kaikkien tärinöitten saattamana Tampereelle, ihan vain pettyäkseni mustan A5 Coupen tarjoamiin tiloihin. Miten voi niin iso auto olla kuitenkin niin pieni. Minulla on jo yksi pikkuauto enkä tarvitse toista. Auto oli myynnissä myyntitilissä, siinä oli HUONOT penkit ja liian pitkä vaihdekeppi. Tuikun tekemä ohjelma sen sijaan oli vallan mainio, ei kuitenkaan niin persettä räjäyttävä että Coupesta olisi kauppoja hierottu, kuiskuttelihan Helsingin Allu vielä kuitenkin takaraivossa.

    Seuraavana päivänä kävin koeajamassa Allun vielä uudestaan ja sillä reissulla se jäi minulle. Ja koska nyt alla oli Allroad niin sillä kuuluu tehdä Allroad juttuja. Kotiin päästyäni ajoin sen samantien penkkaa vasten ja hihittelin, nauroin jopa ääneen.

    Varusteita tässä on ratin ja polkimien lisäksi vaikka mitä. Huoltokirjaa on täytetty jo Saksassa ja onpa tämä käynyt välillä jopa Endinburgissa. Käyttöön tämä on ostettu ja tätä tankataan ja ajetaan, mitä näille nyt muuta tarvitsisi tehdä?
    Attached Files

    #2
    Entäs se peura? Aiheuttiko se projektin tarvetta?

    Comment


      #3
      Onko nyt niin, että allroadiin saa joko kattoluukun tai panoraman. Vai onko se aina tuon näköinen se lasikatto?

      Comment


        #4
        Ei kai B8 Avantiin oo muuta kattoluukkua saanukaan kun panokaton?

        Comment


        • #5
          Meinasin varata itselleni pari ensimmäistä kommenttia, vaan ei.

          Pari viikkoa kerkesin tällä ajaa, kunnes tuulilasi halkesi. Lasi vaihdettiin ja sen jälkeen siihen on napsunut nastoja ja kiviä ihan samaan tahtiin. Audi Sound System ei ihan tarpeeksi korvia hivellyt, joten subwoofer sai siirtyä oikean tieltä. Tallissa oli valmiiksi JL-Audio 6W0 joita ostin aikoinaan kaksi. Toinen samanlainen on Miatassa ja sen perusteella soi vähintäänkin tarpeeksi. Kotelon tein 20mm vanerista ja se tulee alkuperäisen subbarin paikalle. Isoin aika meni hakiessa sopivaa pohjaa, joka osuu kolmeen tehdaskiinnityspaikkaan. Sen jälkeen pohjan päälle on helppo rakentaa vapaavalintainen kotelo.

          Oma kotelo on noin 12,5 litraa ja noin 32Hz virillä. Tämä pömisee niin isosti että tukka lähtee päästä. Virrat oli helppo vetää takakontissa olevalta akulta. Ainut mitä täytyi ostaa oli linjamuunnin. Vahvistin purkaantui vanhasta autosta. Tämä hakee vielä ehkä vähän säätöjään ja kunhan pääsen käymään jonkun kultakorvan luona niin saadaan kaikki ilo irti.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Helmikuun viimeiseksi keskiviikoksi oli varattu asennusaika Binar merkkiselle lisälämmittimelle. Tämä on tasan sama lämmitin joka asennettiin kaksi vuotta aiemmin Upian Hopiaan B6. Kaupan ehtona oli lämmittimen palauttaminen minulle.

            Tiistaina lähdin käymään saunan jälkeen Barösundin sillalla tekemään tieteellistä tutkimusta, joka aloitettiin 2015. Kotiin päin ajaessa peura juoksi keulaan ja lensi siitä kaarella vastaantulevan kaistan yli toiselle puolelle ojaan. Soittaessani hätäkeskuskeen seurasin peuran liikkeitä. Eläin sätki sen näköisesti, että kohta siitä lähtee sielu taivaaseen. (Sielu on noin muovipussin kokoinen, joku lapsi joskus)

            Lopetin puhelun hätäkeskuksen kanssa ja sovimme, että jään odottamaan mahdollisesti partion saapumista lopettamaan tämän kurja elukka. Avasin auton oven ja nousin ulos. Sillä samalla sekunnilla peura kiepsahti kissamaisen liukkaasti jaloilleen ja juoksi metsään, aivan kuin olisi saanut hengelliseltä saarnaajalta kosketuksen. Minä siinä tarkastin auton vahingot, keräsin pudonneet osat talteen ja otin ensimmäiset kuvat. Ilmoitin myös hätäkeskukseen peuran poistuneen paikalta. Sovimme yhdessä hätäkeskushenkilön kanssa, ettei minunkaan kannattaisi siihen jäädä tyhjää päivystämään.

            Autosta meni rysäyksessä vinoon konepelti, apukuskin valoumpion ulommaisesta pleksistä lähti kaksi kolmasosaa irti, sumuvalojen muovit sekä hinauslenkin korkki ja tietenkin puskuri maskeineen vaihtokuntoon. Myös molemmista lokasuojista lohkeili maali, joten nekin menee maalaukseen.
            LähiTapiolan vahinkoilmitus on erittäin tarkka ja 14 sivuinen. Syyllistä kysyttäessä en pysty lopettamaan hihittämästä, enkä myöskään syyllisyyden myöntämisen kohdalla.

            Keskiviikkona sovitusti vein auton pajalle Binarin asennukseen. Samalla tehtiin tarkastus vakuutusyhtiölle ja tilattiin jo ajovaloumpio, jotta pääsen ajamaan lappiin lomalle ensi viikoksi. Loput autosta pistetään kuntoon myöhemmin. Asentajan amerikkalaismallinen ajoneuvo ei suostunut aamulla kuljettamaan asentajaa työpisteellen, joten Binarin asennus menisi pitkin vit**ja. Binarin johtosarja saatiin kuitenkin asennettua climan ohjausta ja GSM modeemia myöden. Aamulla hakemani 1+1,5m Defan sisähaarasarja oli vain noin 30-50cm liian lyhyt, joten 50cm jatkopala tarvittiin jotta sisähaara saadaan toimimaan. Tämä jätettiin seuraavaan asennuskertaan, joka on sitten syssymmällä.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Se miksi minä tätä lähdin kirjoittamaan on se, että tämä alkaa tuntumaan samanlaiselta komedialta ja seikkailulta kuin tuo edellinen/edelliset autot. Tuli taas eilen vahva mielikuva siitä, että kenenkään yksityisautoilijan ei tulisi joutua matkustamaan syöpäpersevaunulla ikinä mihinkään. Meinasi tulla jo hätä housuun kun seisoin bussipysäkillä ja kaikkia muita autoja tuli ja meni, muttei minun numeroa 38. Pysäkille tuli jopa minun jälkeen porukkaa jotka pääsivät omilla syöpävaunuillaan menemään, toivottavasti ajoivat väärään suuntaan.

              Comment


                #8
                Mukavaahan näitä on lukea. Ei se, että on harmeja, vaan se miten ne käsittelee ja varsinkin se, miten niistä tänne muiden iloksi kirjoittaa. Jatka vaan samaan malliin.

                Comment


                  #9
                  Miten siulle voi sattuakkaan.. No kyllä aiheutti pienen hepuli kohtauksen tuo syyllisyyden tunnustus :)

                  Comment


                  • #10
                    Tilanteet elää ja niihin reagoidaan parhaan mukaan ja päätöksiä tehdään lennosta.
                    Minulla oli selkeä visio tulevan viikonlopun ja seuraavan viikon menoista, mutta sitten sattui seuraavaa..

                    Pari viikkoa auton ostamisen jälkeen FIS oli ilmoittanut kahteen kertaan
                    "Gearbox malfunction, You can continue driving with limited functionality".
                    (P17D8 AUDI - Torque Limitation Because Of Clutch Temperature)
                    Kävin kertomassa tästä auton myyneeseen liikkeeseen. Lopputuloksena käynti Audi Centerillä jossa vika diagnosoitaisiin ja auto korjattaisiin myyjäliikkeen yhteistyökumppanilla. Käynti Audi Centerillä ei tehnyt hullua hurskaammaksi, sillä olin itse poistanut koodit VCDS:llä. Oletin Centerillä olevan hieman paremmat laitteet vian etsintään, mutta olin väärässä. Tämä vikaluku tehtiin odottaessa ja samalla join kaksi kuppia automaattikahvia ja kiertelin liikkeessä. Sovittiin, että ajan autolla niin pitkään, että vika tulee uudelleen FIS näyttöön. Ajoin noin kuukauden, eikä vikaa enää tullut. Auto jurnutti pysähdyksissä ollessaan D-vaihteella jarrua vasten ja oma pääni ei enää kestänyt tätä, joten marssin Centterille ja pyysin huoltoajan jossa vika saataisiin todettua. Huoltoaika varattiin 2.3.2018 ja se oli se päivä jolloin olin jäämässä lomalle ja seuraavana päivänä lähtemässä kohti pohjoista ja Rovaniemen ratapäiviä.

                    Tänä aamuna vein auton Audi Centerille ja avaimia luovuttaessa painotin sitä, että olen lähdössä kyseisellä autolla pohjoiseen, siihen malliin etsitte sitä vikaa että se vielä ajoon tulee. Päivä oli erittäin pitkä kun odotin sitä puhelua jossa kerrotaan auton olevan noudettavissa. Puhelu tuli ja syöpävaunun pelossa onnekseni työkaverini otti yhteyttä kysyäkseen peurakolarin korjauksen tilannetta. Kerroin olevani menossa hakemaan autoa Centeriltä ja kysyin kyytiä joka hänelle sopi vallan mainiosti.
                    Audi oli diagnosoinut laatikon ja seuraava toiminta olisi mekatroniikan huolto.

                    Kohta puhelimeni soi ja keskustelu oli seuraavanlainen:
                    A: No Moi
                    J: ANSSI, sinä pelastit juuri mun auton
                    A: No miten niin
                    J: Jos et olisi pyytänyt kyytiä, olisin ollut töissä vielä noin 40 min, mutta kun nyt olin sinua lähdössä hakemaan niin oli onni matkassa.
                    A: Jaa no mitenkä niin?
                    J: Tulin autolle ja oli jäänyt takin hiha sisätilan lämppärin päälle. Se jo kärysi. Jos olisin ollut normaalisti töissä niin olisi varmaan palanut koko auto.
                    A: Niin siis tarkoitat että Toyota
                    J: Niin. Mää olen kohta siellä, HEIPPA
                    A: Heippa

                    Uuden karhean ja vielä palamattoman Toyotan kyydillä Centerille ja Audia hakemaan. Center oli jo ollut yhteydessä autoliikkeesen jonne itsekin olin seuraavaksi menossa. Autoliikkeessä kävin toteamassa tilanteen ja sanoin pohjoisen matkasta. Liike oli vahvasti sitä mieltä, ettei minun kannattaisi Allulla pohjoiseen lähteä, vaan se otettaisiin heille heti hoitoon ja vaihdelaatikon korjaukseen. Oma mielipiteeni oli se, että lähtisin Allulla. Lähdin liikkeestä, mutta tarkemmin asiaa ajateltuani tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että otan liikkeen lupaaman sijaisauton ja jätän Allun heidän hoidettavaksi. Positiivisia puolia tässä on se, että lomani jälkeen saan laatikkohuolletun auton takaisin. Seuraava askelmerkki olisikin heti seuraavana päivänä peurakolarin korjaukseen meno.

                    Joku tovi siinä autoliikkeessä sijaisautoa miettivät ja lopulta autoksi valikoitui Skoda Octavia Scout. Tähän valintaan olen erittäin tyytyväinen. Huomenna starttaan auton kohti pohjoista, saa nähdä minkä tyylinen seuraava kirjoitus tulee olemaan.

                    *J:n nimeä ei muutettu, ja on hänen oma häpeä ajaa Toyotalla.

                    Comment


                    • #11
                      Ei voi hiipiä suru puseroon kun kuuntelee Jeesus lauluja Skodassa 2000km
                      Viimeksi muokannut HiTec; 19.5.2018, 20:44.

                      Comment


                      • #12
                        Tätä on niin mukava lukea, ei siksi että on ongelmia vaan koska kerronta on huippu laatua!

                        Comment


                          #13
                          Näitä päivityksiä voisi tosiaan lukea useamminkin, kuukausimaksua vastaan.

                          Comment


                            #14
                            Näköjään aina kun auton saa alle Sakalta niin tulee ylläri-cd mukana. :)

                            Jurnutus D:llä oli tosiaan voimakas Anssin autossa. Rouvan Passat tekee samaa mutta miedommassa muodossa. Passatista sanoin huollossa ja olivat testanneet uudella autolla ja todenneet asian olevan ominaisuus eikä vika.

                            Comment


                              #15
                              Tero, Pasuunan ja Allin laatikot on täysin erilaiset...

                              Comment


                                #16
                                Juu, tiedän kyllä että ne on erilaiset mutta totesinpa vain, että jonkinlainen jurnutus autoholdilla on ihan suunniteltu juttu, ainakin Volkkarin puolella.

                                Comment


                                • #17
                                  Taas Toyota to the rescue, Yaris Hybrid on tullut tutuksi

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oon tässä koittanu terottaa kyniä tämä tarinan suhteen, mutta nuo teidän positiiviset kommentit tarinan kerronnasta on saanut minut vetäytymään kuten kikkeli keväisessä rantavedessä. Katotaan syssymmällä josko tästä tulisi vielä jotain.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kansa vaatii tarinoita! Näitä on hauska lukea ja kerrotaan suoraan että kaikki ei mene niinkuin elokuvissa...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin paljon on tapahtunut ja varmaankin aika kultaa muistot tästäkin tarinasta.

                                        Rovaniemellä käytiin ja samaan aikaan oli määrä korjata vaihdelaatikon mekatroniikan vika. Laina Skoda oli määrä palauttaa loman jälkeen tiistaina. Maanantaina oli siirtymäpäivä Kärsämäeltä kotiin ja tuon matkan aikana otin yhteyttä liikkeeseen, sopiakseni autojen vaihdosta. Parin puhelun jälkeen selvisi, ettei autolle oltu tehty vielä mitään. Kuljin vielä pari päivää Skodalla töihin ja loppujen lopuksi kun ei liikkeestä kuulunut mitään menin kysymään Allun tilannetta. Myyjä soitti korjaamolle josta sanottiin auton olevan valmis noudettavaksi. Korjaamo oli unohtanut ilmoittaa asiasta auton myyneelle henkilölle, sen sijaan olivat ilmoittaneet jälkimarkkinointipäällikölle jolta tieto ei ollut liikkunut eteenpäin. Liikkeessä sattui olemaan siirtokuski joka hyppäsi Skodan puikkoihin ja lähti viemään minua laatikkopajalle. Pajalta Allu alle ja ajamaan. Auto toimi ihan hienosti, mutta samat oireet olivat kuitenkin läsnä. Auto jurnutti vaihdetta vasten valoissa ollessa. Menin seuraavana päivänä takaisin pajalle ja kerroin oireista. Laatikkoon ajettiin ohjelma uudestaan ja oireet hävisivät. Ajelin tyytyväisenä viikon taikka kaksi, mutta yllättäen ja pyytämättä FIS näyttöön tuli ilmoitus, jonka teksti meni jotenkin näin ”Vaihdelaatikko on taas vähän paskana, asialle on tehtävä jotain”.

                                        VCDS osasi kertoa, että vaihdekepin asentotunnistin olisi viallinen. Kävin näyttämässä autoa samalla laatikkopajalla missä se oli aiemminkin ollut. Pajalla auto kiinni testeriin ja koodien luku. Korjaamon henkilön reaktio oli mieleenpainuva ”VOI SAATANA” ”Miksei tämä voinut tulla aiemmin, se on taas otettava laatikko pöydälle ja pistettävä aivan atomeiksi”. Kyseinen vaihdekepin asentotunnistin sijaitsee laatikon sisällä syvällä sen uumenissa, kun muissa autoissa se on kikkare laatikon kyljessä ja kiinni parilla pultilla. Lisäksi Audi on tehnyt tähän korjausosaT, siis korjausosaT, jotka on vaihdettava molemmat mikäli toinen rikkoutuu, mutta niillä kuitenkin on kummallekin oma numeronsa. Uusi asentotunnistin ei käy vanhaan johtosarjaan, joten se on vaihdettava samalla.

                                        Sain autoliikkeestä laina-auton alle. Tällä kertaa autona oli A6 4f 3.0TDi automaatilla. A6 palveli viikon verran kun Allu oli laatikkopajalla. Ennen tätä toista laatikkoremonttia huomasin panoramakattoluukun oikuttelevan eikä se auennut enää normaalisti. Kerroin tästä autoliikkeeseen ja he lupasivat selvittää asiaa, kunhan auto saataisiin takaisin laatikkoremontista. Allu oli saatu toimitettua laatikkopajalta autoliikkeeseen, jonka naapurissa sijaitsi Bosch service jonka oli määrä katsoa kattoluukun oireita. Menin perjantaina hakemaan Allua siinä uskossa, että myös kattoluukun oireet olisivat tiedossa ja voisimme liikkeen kanssa sopia jatkosta. Olin siis etukäteen liikkeen kanssa puhunut luukusta ja heidän kanta sen korjaamiseen oli se, että se on mukavuusvaruste jonka kilometrit ovat tulleet täyteen. Liike oli suostuvainen maksamaan 1/3 kuluista.

                                        Naurettavinta tässä kattoluukkuhommassa on se, miten siihen suhtautui Audi Center Herttoniemi. Kysyin heiltä vian etsimiseen palvelua jolloin tiskillä annettiin vastaus 190€ vikakoodien lukua joka sisältää tunnin vianetsintää. Sanoin tiskille, etten ala maksamaan tuollaista summaa siitä minkä voin tehdä myös ilmaiseksi kotona. Asiakas”palvelijan” ilme oli jälleen näkemisen arvoinen. Sanottuani kantani toivotin heille hyvää päivänjatkoa ja marssin ovesta ulos.

                                        Lopputulos tuon kattoluukun korjaukseen oli se, että luukun mekanismia kuljettava vaijeri oli mennyt poikki. Tuota vaijeria ei saanut varaosana, vaan katon koko kehys tulisi vaihtaa. Tuon kehyksen hankintahinta oli 1300€. Onni onnettomuudessa oli se, että toisella Bosch korjaamolla oli samaan aikaan A6 Allroad kehyksen vaihdossa ja siitä saataisiin varaosana vaijeri minun kattoon. Samalla sain käännettyä maksusuhteen myyjäliikkeen kanssa toisen päin, koska kattoon oltiin laittamassa käytettyä osaa, jolloin minulle jäi maksettavaa 1/3.


                                        Ja se mitä siihen peurakolarin korjaukseen tulee, on toinen tarina, jonka kirjoittamiseen varaan aikaa seuraavat pari kuukautta.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vein auton maalarille, joka oli jo aiemmin tilannut ainakin rikki menneen umpion. Määrä oli purkaa ja kartoittaa tarvittavia osia paremmin. Tilannetta hieman hankaloitti sijaisauton tarve, sillä käytössä ollut vakuutus oli jätetty juuri sijaisauton verran tuhnuksi. Hätiin tuli kertotoveri jonka avustuksella sain aluksi viikoksi sovittua käyttöoikeuden Toyota Yaris Hybridiin. Pajalla selvisikin pian, että peuran perkele oli hajottanut muun muassa keulasta kiinnikkeen, joka piti ilmastoinnin putkea kiinni kennossa. Tämä muovikikkare oli osanumeroitu, mutta sen sai vain ja ainoastaan hankittua uuden ilmastoinnin kennon mukana. Tässä voin ajatella positiivisesti, sillä ilmastoinnin huolto tuli tehtyä samalla. Myös muutama muu osa havaittiin rikkonaiseksi vasta kasausvaiheessa, jonka takia sain nauttia väkivahvasta Toyotasta vielä seuraavankin viikon. Tässä vaiheessa minulle tuli vahvana mieleen kuva jonka olen nähnyt netissä. Kuvassa on teksti joka vapaasti suomennettuna menee näin

                                          ”Autosi ei ole sinulle sopiva, ellet parkkiin ajettuasi käänny katsomaan ja ihailemaan sitä”

                                          Tämä kuva oli vahvasti läsnä myös kahden aikaisemman sijaisauton kanssa, mutta se tarjoutui entistä vahvemmin verkkokalvolle Toyotan ollessa perseen alla, tai parkkipaikalla. Vihdoin koitti se päivä, jolloin maalaus ja auton kasaus oli valmis ja menin noutamaan autoa. Maalari ei ollut itse tyytyväinen lopputulokseen, vaan halusi häivyttää maalin vielä etuoviin. Tämä sopi sekä minulle että vakuutusyhtiölle, mutta työ sovittiin tehtäväksi vasta sitten, kun olisin saanut pikkuauton ajokuntoon. Tämä itsessään olisi oman projektitopikin arvoinen tarina :D.


                                          Kuviot saatiin junailtua ja oman kulkemisen kannalta elintärkeä paluukyyti töistä kotiin saatiin sovittua, joskin kyydin tarjoajaksi vaihtui viime metreillä kerhon vanhempaan herrasmieskalustoon kuuluva ulkomaanvahvistus. Kaikenkaikkiaan sinä aikana, jolloin Allu oli erilaisissa remonteissa ajoin sijaisautoilla 4500 km. Omat ajosuoritteet Allulla tähän mennessä ovat tänä vuonna 32 tkm pelkkää iloa. Jos hyvään kerran tottuu, niin B6 viilenevä hanskalokero piti saada myös Alluun. Osat tilaukseen ja asennus ohjeen mukaan. Mielestäni tämä ei ole yhtä tehokas viilennys kuin B6 oli, mutta kyllä tämä silti on tyhjää parempi. Pitää muun muassa kesäkuumalla suklaan kauempana sulamispisteestä.


                                          Jos puuta olisi lähellä niin koputtaisin siihen. Tällä hetkellä istun lautassa, joka kuljettaa minua Norjassa välillä Bodö – Moskenes. Olen siis matkalla Lofooteille. Tänään pyörähti 5000 km matkamittariin sen jälkeen, kun kaksi viikkoa sitten lähdin kotoa Pärnun ratapäiville. Jokin moka siinä Latvian SuperAlkon kohdalla kävi, ja käännyin väärään suuntaan. Matkalla on ollut muutama maa, kuten Viro, Latvia, Liettua, Puola, Saksa, Tanska ja Norja. Auto toimii hienosti lukuun ottamatta ”pientä” nylpytystä vedättäessä. Maisemat ovat olleet ihan kivat, mutta suksiboksi katolla haittasi Saksan Autobaanojen nopeuksia. 160kmh se kuitenkin kesti, ja on edelleen mukana. Ja mitä tuohon boksiin tulee, se haittaa jonkin verran takakontin käyttöä, mutta reissun jälkeen siihen tulee muutos. Boksi kohtaa sirkkelin ja lyhennän sitä sen verran, että takakontti aukeaa, eikä yleisilme kärsi järkyttävän paljon. Kaikenlaista pientä muuta, mutta mainitsemattoman arvoista on myös tapahtunut, mutta katsotaan mikäli niitä muistuu mieleen, niin kirjoitan niitä tähän ylös.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Kaasukeitin viritettynä geirangerfjordin taukopaikalla?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kaasukeitin ja joku nähtävyyspaikka tuo oli

                                              Comment


                                                #24
                                                Tämä mesta Aurlandin yläpuolella. Lämmöllä muistan sen matkan. Lofoten on vielä pakko nähdä.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sama paikka

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    9476km tuli reissulla mittariin eikä tunnu missään. Norjaan matkaajalle vinkiksi, kannattaa ajaa pohjoisesta etelään, maisemat vain paranee näin päin ajaessa. Itse ajoin toiseen suuntaan, muttei se haittaa.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X