Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Polkupyörän hankinta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Syy miksi vierastan cycloa, tai muita käyräsarvisia on se, että nykyisessä maasturissani on hyvin matala ajoasento ja pidemmällä lenkillä mulla alkaa sormista katoamaan tunto. Ilmeisesti tuo matala ajoasento ottaa mun hartioiden lihaksiin sen verran että käsien ääreisverenkierto heikkenee. Luulen että mulla nimenomaan pitää olla pystympi ajoasento tuon vaivan takia. Se on tässä vaiheessa ihan se ja sama meneekö mun pyörälenkit vaikkapa 25 tai 28 km/h keskivauhdilla.

    Comment


      Satulan asennolla on erittäin suuri merkitys sormien puutumiseen. Kärsin itsekin siitä vaivasta harrastuksen alussa. Hartiat pitää opetella pitämään rentona ja satula on oltava vaaka-asennossa niin, että se oikeasti tukee kuljettajaa. Jos satulasta meinaa valua vähänkin eteenpäin, menee hartiat jumiin, kun käsillä joutuu tekemään töitä oikean asennon pitämiseksi. Hartioiden jumista johtuu taas sormien puutuminen. Voihan ongelma olla ihan fysiologinenkin, mutta ainakin omalla kohdalla tuo ongelma oli säätämällä ratkaistavissa. Ajoasento pitää pystyä pitämään, vaikka kädet irroittaisi tangosta.

      Toinen juttu matalassa asenoossa on se, että satulan ja sarvien korkeuseron kasvaessa suureksi kädet joutuu väkisin enemmän töihin ja siihen ei välttämätt heti totu. Omassa Fuji maantiepyörässä oli aika lyhyt emäputki ja suht aggressiivinen ajoasento. Mä en tottunut koskaan siihen runkoon. 3tkm yritin, mutta ei siitä saanut sopivaa millään. Luulin, että runko on liian iso, kun alaselkä oli ihan tulessa pidemmillä lenkeillä. Oli aika metkaa, kun nykyisen pyörän ostin, että se oli rungoltaan selvästi isompi ja stemmikin oli 20mm pidempi. Silti se on paljon leppoisampi ajaa.

      Comment


      • Tuo Kona tuli vastusteluista huolimatta haettua :-). Myyjä suositteli pidempirunkoista pyörää ja alkuun koeajoinkin Tunturin RX700:n ja Felt qx 85:n. Noiden jälkeen tyyppäsin Konan ja siinä ajoasento tuntui heti ensi metreiltä lähtien minulle jotenkin luonnikkaammalta, vaikka myyjä ei sitä suositellutkaan lenkkipyöräksi. Tuon sitten otin kun oli tarjouslappukin tangossa; noilla kaikilla kuvassa näkyvillä varusteilla 739 €.

        Pääasia että budjetissa pysyttiin. Budjetti kun tuppaa yleensä mun kaikissa hankinnoissa ensimmäisenä pettämään. Ensilenkin (19 km liikkeen pihalta kotipihalle) jälkeen tuntui järkiostokselta ja valovuoden kehittyneemmältä vanhaan pyörään verrattuna.

        Kädet tuppas vieläkin puutumaan mutta ei niin paljon kuin aiemmin. Varmaan satulan säädöissä on vielä parantamisen varaa mutta luulen että ainakin osasyy puutumiseen löytyy miehen hartioista.
        Attached Files

        Comment


        • Mulla puutui sormet todella herkästi silloin kun hybridillä ajelin, loppui kun vaihdoin maantiepyörään.

          Comment


            Mulla puutui sormet todella herkästi silloin kun hybridillä ajelin, loppui kun vaihdoin maantiepyörään.
            Sehän noissa nykyisissä joissa ei ohjaustankoa voi enää korkeussuunnassa säätää, on tanko melkeimpä alempana kuin satula, silloin kun satula on taas polkemisen kannalta säädetty hyväksi.

            Puutuminen on ongelma ja maantiepyörä ei ole vaihtoehto kun se ei tykkää puunjuurista.

            Comment


            • Tätä forumia (kuten lukuisia muitakin) lukiessa tulin siihen tulokseen, että itselle paras vaihtoehto hinta huomioituna on cyclocrossari. Työmatka reilut 20 km suuntaansa ja käytännössä pelkkää asfalttia.

              Niinpä tuli käytyä perjantaina ostoksilla Tourulan Intersportissa ja tällainen tuli ostettua glossilukkopolkimilla, rapakaarilla ja tietty töppöset vielä jalkaan.

              Onko jollakulla kokemuksia tai jotain esim. huoltovinkkiä pyörälle? Tässä kovasti odottelen sateiden loppumista, kun ensi yön työvuoron jälkeen on vasta su töihin meno, joten ehtii käydä testilenkillä useammankin kerran loppuviikon aikana...

              Comment


              • Mulle kerrottiin että ensimmäinen huolto kannattaa tehdä jo ensimmäisen 500 km:n jälkeen. Lähinnä pinnojen yms kiristykset sekä vaihteiden ja jarrujen säädöt polkupyörän osien "loksahdettua" paikoillensa ajajansa alla.

                Comment


                • Mulla juuriki sama pyörä. Ensihuollon teetätin 2011 loppukesällä ja seuraava heti perään 8/13 :D Yks laakeri oli kulunu hieman joka vaihdettiin kun auottiin kaikki. Kaks kertaa kesässä pessy brake cleanerillä ketjut vaihtajat ja rattaat jonka jälkeen voidellu uusiks. Hyvin pelaa. Renkaat ei kestäny ku 3000km. Nyt on schwalben marathon plussat alla.

                  Comment


                  • Joo mulle Toni sanottiin, et ensihuolto 200km jälkeen :) pitää melkein hankkia tuota brake cleaneria, niin sillä saattaa saada hiukan lisää elinaikaa noille 'herkimmille' osille. Muistaks Jarkko minkä verran ne schwalbet maksoi asennuksineen?

                    Kävin tuossa 16km testilenkin heittämässä lähinnä säätöjen löytämiseks, ja muuten tuntui Focus mainiolta peliltä, mut ketutti eturapasen hinkkaus renkaaseen. Kokoajan sai vängätä sitä kauemmas renkaasta, ettei hierrä... Asentaja vissii tempassu sen vituralleen eikä oo sit kokeillu renkaiden rullaamista.

                    Comment


                    • 25mm kumit, 43e jäi hinnaks kappaleelle, joutui uusiin sisuritkin. Siihen sitten vuosihuolto ja se laakeripakkojen availu niin 170e intersportissa, tuntui olevan ihan osaava kaveri kun vaan niillä töillä oli.

                      Jonku sata kilometriä saat ajella että hoksaat viimeisetkin sentit ja millit laitta kohilleen penkistä ja tangosta

                      Comment


                        Noita pinnoja kannattaa kokeilla kyllä heti alkuunsa eikä odottaa 500km, varsinkin jos fillari on ostettu ulkomailta - kasaamisen lopputarkastus on kuitenkin jäänyt tekemättä.

                        Btw, onko joku löytänyt jostain paikkaa jossa hyvä pinnavalikoima ja hintataso vielä kohdallaan. Kotimaasta ei tunnu löytyvän.

                        Comment


                          Rosella kuulemma olis hyvin ja suht edukkaastikin. Actionsportsilla ainakin on, mutta hintatasosta en tiedä. Mä ostan nykyään ainoastaan selaisia kiekkoja, joissa on pinnat ovat vedetty suoraan navasta kehälle ilman sitä 90-asteen kulmaa. Tuntuvat kestävän todella hyvin ja kiristystarvetta ei käytännössä ole. Ovat usein myös melko jäykkiä, joka sekin sopii omaan makuun hyvin.

                          Viimeksi täräytin vahingossa Cosmic elitet semmoseen päänkokoiseen routareikään, joka oli veden peitossa. Edesä olevat kaverit eivät kiertäneet lätäkköä ja mulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin ajaa siitä. Eipä sitä voinut arvata, että siellä veden alla oli piilossa älytön reikä. Onneksi ei tullut kasaa. Kotona tutkin vanteen, ja siihen ei tullut mitään vaurioita. Jos samaan reikään olis ajanut sapimeilla kasatun open pron (mulla oli semmoset ennen), se olisi ollut aivan umpisolmussa

                          Comment


                            Mikä olisi hyvä satula maastofillarointiin ja xc-hommiin? Nykyinen Selle Italia Flite Titanium Kevlar -nimihirviö ei enää kymmenen lisäkilon ja kasvaneen mukavuudenhalun myötä tunnu parhaalta vaihtoehdolta.

                            Comment


                            • Se satula on niin henkilökohtainen asia ettei enemmästä väliä, joten ei siihen kukaan osa vastatakaan.

                              Spessun Hengeä olen ebaysta kyttäillyt aina välillä,143mm leveydellä.. Siinä on mulle istuva muoto ja leveä nokka, kaikki muu on sitten henkimaailman hommia mutta kyllä se ajokelpoinen noilla tiedoilla tulis ainakin olemaan...

                              Comment


                                Sepä se. Täytyy ostaa yksi ja kokeilla. Iskin silmäni Selle Italia Max Flite Gel flow -satulaan.

                                Comment


                                  Aloita nyt vaikka siitä, että mittaat istuinkyhmyjen välin. Siitä voi pikku googlauksella päästä selville, onko ne leveällä vai kapealla. Sitä kautta sitten kahlaamaan arvosteluita läpi. Samalla satuloiden mitat aukeavat paremmin, kun on vertailululuku omasta hanurista. Mun perseelle on Fizikit sopineet ihan hyvin. Se ei kyllä meinaa tässä kohtaa mitään, mutta voisi olla merkkinä tutkimisen arvoinen. Tätä ovat monet myös kehuneet:
                                  http://www.bikeradar.com/road/gear/c...o-pro-13-46957
                                  Viimeksi muokannut JM; 27.8.2013, 15:18.

                                  Comment


                                    Fillari-lehden foorumilta poimittua:

                                    Hanki palanen aaltopahvia ja istu sen päälle. Silloin istuinluut tekevät pari syvempää painaumaa pahvin rakenteisiin. Painaumien etäisyys osoittaa sun istuinluitten välin.
                                    Mittaanko painaumien välin, vai niiden keskikohtien välin?

                                    Comment


                                      Eiköhän se oo keskikohtien välinen etäisyys.

                                      Comment


                                        Työmatka lyhenee kilometriin joten pitää siirtyä pyörään. Matka on toiseen suuntaan loivaa ylämäkeä (hiekkatie), jossa yhdessä kohtaa lyhyt tiukempi nousu. Tarkoituksena ajella kesät-talvet ja talvella mäki on kuulemma jäässä.

                                        Päädyin näillä spekseillä maastopyörään jolla voin eksyä välillä myös metsään. Rengaskoko olisi kiva olla 28-29" jolloin sileillä kumeilla pääsisi tarvittaessa myös kadulla jos enemmän innostuu lajista.

                                        Tiedän että joudun testaamaan pyörää etukäteen kun en halua kipeää selkää session päätteksi (182cm/pystyajoasento) -> Päädyin katselemaan käytettyjen tarjontaa tästä lähiseudulta budjetin pyöriessä siinä 500-600e kieppeillä (toki jälkikäteen osia voi päivittää - olen henkisesti varautunut satulan ja tangon vaihtoon jokatapauksessa, mutta saisi olla nyt muilta osin turnkey ratkaisu ensimmäiseksi talveksi). Etujousto ei ole pakollisuus ja takajoustolla tuskin teen sen enempää.

                                        Mitä esimerkiksi seuraavista pyöristä tulisi huomata heti (rungon koon lisäksi), ettei mene turhaan paikanpäälle pettymään / maksa liikaa (jos joku jaksaa vaikka selata nämä):
                                        http://www.tori.fi/pirkanmaa/Jamis_P...__30446750.htm
                                        http://www.tori.fi/pirkanmaa/Univega...3_29085675.htm
                                        http://www.tori.fi/pirkanmaa/Huippu_dirtti_29732297.htm
                                        http://www.tori.fi/pirkanmaa/Kona_Ca...__28559002.htm
                                        http://www.fillaritori.com/topic/820...turku-h550€/
                                        http://www.fillaritori.com/topic/826...2010-20-vaasa/
                                        http://www.fillaritori.com/topic/811...o-29r-xl-2016/

                                        Veikkaan että ennen sopivan löytymistä on lumet maassa, mutta pitää nyt aloittaa suunnittelu :)

                                        Comment


                                          Tuohon työmatkaan nyt on oikeastaan ihan sama mikä noista pyöristä olisi kun on noin lyhyt.
                                          Kaikki joustohan vie sitä polkuvoimaa, että jos meinaat tasaisella paljon ajella, niin iskarien pikasäädöt on plussaa (lukitus, CTD yms).
                                          Hiekkatielle riittää maastorenkaatkin ilman jousitusta, kun paineet on sopivan matalat.
                                          Metsäpolulle riittää +100mm jousto ihan mukavasti, sitten kun on kilometrejä takana metsässä, niin tiedät millaisen pyörän seuraavaksi ostat, mikä on suuntaus.
                                          Rungon koko kannattaa ihan ensin selvittää, mikä on itselle se oikea. Tuossa oli ainakin yksi M-koko mikä on 182 pitkälle ihan liian pieni.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X