Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7T tyhjäkäynti rallattaa lämpöisenä.. mutta miksi? (ei rallata enää)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.7T tyhjäkäynti rallattaa lämpöisenä.. mutta miksi? (ei rallata enää)

    Profiilin autossa on minulle tullessaan ollut päivästä yksi (huomasin sen vasta päivänä kolme.. tai neljä) sellainen ilmiö että kun kone on käyntilämpöinen, alkaa tyhjäkäynti rallattaa rumasti:

    Video

    Videolta ääni on harvinaisen selvästi kuultavissa. Kylmällä koneella tuota häiriöääntä ei siis kuulu vaan käynti on sievä, ja ääni katoaa n. 1500rpm tietämillä kuulumattomiin ja palaa tyhjäkäynnillä ennalleen. Selvää suuntaa tuosta on hankala sanoa, että mistä päin konetta se voisi kuulua, koska se kuulostaa oikeastaan samalta kuuntelit sitä sitten miltä kantilta tahansa.

    Olen kahlannut foorumilta varmaan kaikki 2.7T koneeseen liittyvät aiheet. Ketjukiristimiähän noista on mennyt, ja tähänkin yksilöön on toinen jo vaihdettu, mutta mahtaako tuo vika siellä päin edes olla?

    Muuten mitään erikoista auton käyttäytymisessä ei ole, kulkee niinkuin pitää. Ainoa mitä olen joskus miettinyt on tyhjäkäynnin "töpeksiminen" jos sen noin voisi ilmaista, eli sievää nytkähtelyä jota ilmenee ehkä mieluummin myös lämpimällä koneella.

    Konetta on kuunnellut jo kohtalainen ropaajien kirjo eikä yksikään ole alkanut arvailemaan oikein mitään. Kuulostaako tuo kenenkään korvaan tutulle? Mikä on vialla? Edes hyviä arvauksia? Tekisi mieli hoitaa reppana kuntoon ennen kuin joku paikka antautuu totaalisesti.
    Viimeksi muokannut KristianM; 22.7.2009, 20:44.

    #2
    Katso VAG-COMilla nokkien asennot, siitä vois saada jotain vinkkiä onko kiristimet kunnossa. Vähän samantyyppinen ääni yhdestä rikkinäisestä kyllä tuli.

    Stetoskoopilla on hyvä kuunnella äänen aiheuttajaa, pääsee paljon paremmin "kartalle" mistäpäin ääni tulee.

    Comment


    • #3
      Hitto kun ei ole kaapelia, mutta stetoskooppi sattumoisin on. Käväisin kuuntelemassa mutta kone on sen verran kuuma ettei jokapaikkaan näppejään saa tukittua eikä tuo stetoskoopin mokkula tahdo kaikkialle mahtua. Sinänsä tuo kuuntelu hetki ei rikastuttanut juuri mitenkään, tarkkaa osoitetta rallatus ei kertonut vieläkään mutta se ääni heijastelee enemmänkin koneen keulapuolella, varsinkin kuskinpuolelle venakopan päähän kun siitä sai helposti kuunneltua. Kuskinpuolellehan tuossa on kiristin jo hilppeineen vaihdettu joten uskoisin että tulee jostain muualta. Jos ylivieska/nivala/oulainen/oulu akselilla on joku ystävällinen kerholainen tai palstalainen joka voisi auttaa vaakkomin kanssa miestä mäessä niin olisin kiitollinen.

      E: mitä tekee se kiristimessä oleva nöhnykkä josta lähtee se piuha?
      Viimeksi muokannut KristianM; 16.7.2008, 21:19.

      Comment


        #4
        Silloin kun itse ihmettelin kiristinvikaa, niin ääni kuului kyllä aivan omituisesti mistä sattuu. Ja piti pahaa ääntä. Vakkomi paljasti syyllisen ensin, jonka jälkeen oli parempi kuunnella stetsonilla. Biltemassa on muuten hyvänmallinen stetoskooppi, siinä on (irroitettava) metallitappi jonka voi painaa kiinni haluttavaan osaan. Saa paaaljon paremmin selville mikä pitää ääntä, kuin kuuntelemalla pelkällä ilman välityksellä.

        Comment


        • #5
          Tuosta käynnistä senverran että itellä aikoinaan kun oli tuo S4 niin tyhjäkäynti oli tosi katkonainen johtuen virityksistä. Eli olikos tuo sun pirssi lastutettu?

          Comment


            #6
            Toi mekkala on kyllä jostain muusta, kuin virityksestä. Lienee sanomatta selvää, ettei ajoneuvolla kannata paljon ajella ennenkuin vika selvillä.

            Kokeileppa panaa ruuvari yms. ohjustehostimen pumppuun. Omasta kuului vastaava kalkatus kun oli ollut putket irti ja järjestelmässä ilmaa. Meinas silloin itku tulla. Tarkista samalla tehostimen öljyn määrä. Imastoinnin kompura osaa kullema kanssa pitää melkoista kalkatusta.

            Muistaakseni omakin hiljeni kun antoi hieman jenkaa, kun tosiaan sitä järjestelmää ilmasin. Ääni muistaakseni muuttui kun kääntelin rattia ja siitä keksin sen kuuluvan tehostimesta.
            Viimeksi muokannut mcpete; 16.7.2008, 22:54.

            Comment


            • #7
              Ei ole mitään virityksiä. Tossa ei ratin kääntely vaikuta ääneen, öljyt on tarkistettu. Sama ääni kuuluu vaikkei kompura pyörikkään. Ei tuo ääni tuostaan ole vuodessa muuttunut oikein miksikään, tuossa videolla se kuuluu vielä hieman korostuneesti kun olen autokatoksessa ja tossa mun takana heti on seinä, että kuulostaa vähän rumemmalta tuossa kuin luonnossa.. vaikka eipä se sitä vikaa siitä vähennä. jos sitä huomenna hakis ton "erikois stetsonin" biltemasta ja kokeilis vielä kuulostella äänen lähdettä. Varmaan nyt on jo sitten korkea aika alkaa hommamaan itelleki piuha että saa katsastaa mitä peltilehmä sairastaa.

              Comment


              • #8
                En kyllä osaa suoraan sanoa että onko vika sama, mutta itellä piti tuo s4 2.7bt samanlaista traktori jollotusta, kun moniurahihna veteli viimeisiään. Uusi hihna tilalle ja ei mitään sivuääniä sen jälkeen. Ei ollut edes rullat eikä kiristimet väljät, remmi ainoastaan ihan lopussa.

                Comment


                • #9
                  Itsekin olen tuossa väliin kuunnellut että vähän kuin kuuluisi jostain moniurahihnan rullista toi ääni. Vois senkin hihnan hiluineen vaihtaa kun en äkkiseltään huoltokirjasta saatika kuittiarkistosta semmoista operaatiota löytänyt.

                  E: remmi itsessään ei huonolta näytä noin niinkuin päällisinpuolin.

                  Comment


                  • #10
                    Okkim vois heittää että mikä vag-com versio tohon bt-koneesen pitää olla? Jos auton omistaja on Oulun suunnalla joskus liikkeellä niin voisin naku-luureilla koittaa paikallistaa ääntä.

                    Comment


                      #11
                      Siihen käy hyvin vaikka 311.2

                      Comment


                      • #12
                        Mullakin ihmetyttää käyntiääni tuossa omassa uudessa pelissä. Sellainen raklatus kuuluu sekä kylmällä että lämpimällä koneella. Millainen se tyhjäkäynnin äänen kuuluu olla?

                        Comment


                          #13
                          Se on aika "sileä", ei sieltä pidä kuulua oikein mitään naputusta taikka rahinaa.

                          Comment


                          • #14
                            Eli jotain häikkää on kun kuulostaa aika dieseliltä...148tkm on mittarissa ja huollettu on kuten pitää. Jakohihna vaihdettu n. 45tkm sitten. Muuten kyllä kulkee ja toimii kuten pitää mutta tuo käyntiääni.

                            Comment


                            • #15
                              Päivitystä aloittamaani aiheeseen:

                              Tässä männä viikolla autostani hajosi laturi joten purkua oli tiedossa, ja kun termostaattikin oli totaalisen sökö näin parhaaksi vaihtaa remmit hiluineen keulalle.

                              Vaihtoon meni siis laturi, hammashihna+kiristin+rullat, moniurahihna+kiristin, vesipumppu ja termostaatti. Kiitokset osista herra Tieksolalle! Missään noissa vanhoissa osissa ei ollut silminnähtävää vikaa, ainoastaan ihmetytti vesipumppu joka vaikutti alkuperäiseltä (tämä oli siis ensimmäinen jakopään remontti tähän autoon minun omistuskaudellani).

                              Remontin jälkeen huomio kiinnittyi tuohon lämpimän koneen käyntiääneen joka tuossa autossa minulla ollessa on ollut aina vähintäänkin karkean kuuloinen.

                              Noh joka tapauksessa käyntiäänen muutosta voi kuulostella itse kukin:

                              Ennen

                              Jälkeen

                              Nyt ei siis rallata, eikä tyhjäkäynti myöskään nilkuta ja nytkähtele kuten ennen. Toivottavasti pysyykin poissa.

                              Comment


                                #16
                                Olen törmännyt yhteen tapaukseen, jossa vesipumppu oli väljä mutta ei vuotanut. Piti myös kolinaa tyhjäkäynnillä. Hyvä kuitenkin että ääni katosi.

                                Comment


                                • #17
                                  No tuossa oli se vanha pumppu vuotanut jonkin verran, ei kamalasti mut selvästi kumminkin. Käsivaralla ei tuntunut väljää mutta eipä se autuaaksi tee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Periaatteessa sama 2.7Bi kone kummin kyseessä. Ei tarvii muitten alottaa heti topickkia eri äänistä. Löytää helpommin tästä ja mun linkistä.
                                    http://www.youtube.com/watch?v=ZHGq31vG8js
                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=69708
                                    Viimeksi muokannut Mani; 26.7.2009, 23:51.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X