Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

CAPA kytkimen vaihto ja DPF poisto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • CAPA kytkimen vaihto ja DPF poisto

    Noniin eli potilaana A5 3.0tdi quattro (capa). Kytkimen painelaakeri sanoi sopimuksen irti, ja kun kilometrejä on kohta 300tkm niin päätin vaihtaa kytkimeen kaikki hilut, myös massapyörän.

    Onkos kukaan purkanut tuota vaihdelaatikkoa itse ja onko minkälainen operaatio? Lisäksi vaatiiko kytkimen vaihtoon sen keskitystyökalun?

    Noh nyt kun olen laatikkoa irroittamassa niin olisi se DPF myöskin kohtuu työllä irroitettavissa. Suunnittelin sinne jo marteliuksen (tai vastaavaa) downpipeä. Capahan on euro4 moottori, jossa savutusarvo on 1,5 eli menisi varmaan savutuksen puolesta leimalta läpi, eikä euro4 luokassa hiukkaspönttö ilmeisesti ole pakollinen. Mutta mitähän tästä olisi katsastusinssi mieltä?

    #2
    Kyllähän tuollaisesta dpf irtoaa ihan kohtuuvaivalla riippumatta ottaako askia vai ei. Itse asiassa työjärjestys menisi tässäkin tapauksessa niin, että ensin dpf ja vesikaukalon irtopala pois ja sitten vasta askin kimppuun. Kytkimen keskitystyökalun vaatii luonnollisesti, tehtaan manuaaleissa vielä määrätään kytkinasetelma painamaan prässissä kasaan asetelman kehäpultteja asennettaessa. En tiedä onko miten välttämätön toimenpide todellisuudessa, mutta näin on tullut tehtyä.

    Askin purkamisessa ei sinänsä ole mitään sen erikoisempaa kuin muissakaan pitkittäisquattrojen askeissa, paljon työtä vaan. Sellainen juttu toki, että vetolevyn pultit pitää avata ja asennettaessa kiristää askin alapuolella olevan luukun kautta. Kiristäminen vaatii irtolenkki/harakanvarvaspään momenttiavaimen jatkoksi, muuten ei mahdu.

    Comment


    • #3
      Minulla on kytkin remontti menossa. Moottori ja vaihteisto on irroitettu autosta.

      Ajattelin, että en moottorista vauhtipyörää irroita, vaan jättäisin paikoilleen.
      Otin vetoakselin irti, jotta saa vaihteiston vedettyä taaksepäin. Vaihteiston ja moottorin väliin tulee parin sentin rako, mutta jumittaa siihen.

      Onko kytkin levyn poorilla vain shaissea ja jumittaa.
      Vai onko vauhtipyörä kuitenkin irroitettava moottorista, onko kytkin akselin päässä jokin lukitus?
      Väkisin kiilaamalla särkee pianaikaa moottorin jakopään alumiini kuoren tai jotain muuta särkyy :(

      Huonosti irroitus ohjeita löytyy manuaalivaihteiseen, tai itse en ole löytänyt.
      Muutama kuvakaapattu netistä liitteeksi.

      Comment


        #4
        Sanonut ennenkin, ja sanon nytkin. Voi olla että tulevaisuudessa saastelaitteiden olemassaolo tarkastetaan tavalla tai toisella katsastuksessa, eli en toimivaa kapistusta lähtisi suolistamaan. Kyllä se pakollinen siellä on.

        Comment


        • #5
          Itse en ole DPF:ää poistamassa.


          Mutta aijempaan kysymykseeni kytkimestä vastaan itse.
          Ruuvasin nyt vauhtipyörältä ruuvit auki ja sain laatikon moottorista erilleen. Kytkin paketti edelleen jämäkästi kytkin akselilla.

          Ei siellä mitään lukituksia ole.
          Näyttää siltä, että keskitinlaakeri ei liiku mihinkään kytkin akselilta. Liike on vain, mitä kaksoismassa sisuskalut antaa myöten.
          Sopivanlaista ulosveto työkalua tehden (toisin sanoen kiilaa kopan ja kaksoismassa vauhtipyörän peltihuuloksen väliin, kolmelle eri kohtaa). Samalla vasaralla kytkin akselin päähän kopautuksia, sieltä se pikku hiljaa irtosi.
          Kytkin akselin neulalaakerin naulat varisi irti, oli aivan kuiva ruosteinen, kytkin akselin pää onneksi ehjä, mutta selvästi tuo laakeri se oli joka jumitteli.

          Seuraavaksi selvitellä saako neulalaakerin erikseen vai tuleeko vain kaksoismassan mukana...
          Viimeksi muokannut Jeep-Ukko; 29.1.2022, 14:45. Perustelu: kirjoitusvirhe

          Comment

          Working...
          X