Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä ruosteenestoa pultteihin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitä ruosteenestoa pultteihin?

    Onkohan tämä nyt varsinaisesti tekniikkakysymys? Jos on, niin siirtäköön joku tämän sinne minne kuuluu.

    Minkälaisia mömmöjä olette tunkeneet pultteihin, jotteivat ne ruostuisi kiinni seuraavaa irroituskertaa odotellessa? Terva on varmasti hyvää kamaa, mutta mistä sitä lähtisi vonkumaan? Itse olen tunkenut reilusti jäteöljyä, ja kyllä tuo näyttää jonkin verran auttavan. Tuli tässä vain mieleen kun tuskailen Lötkön alustan pulttien kanssa puslajumpan merkeissä. :)

    #2
    Vaikkapa kuparitahnaa.

    Comment


      #3
      Itse olen käyttänyt varaosaliikkeestä saatavaa kuparitahnaa, MUTTA, toisella foorumilla henkilö X väitti että kuparitahna syövyttää pultteja. Terva on varmasti hyvää tavaraa, omasta mielestäni ei kuitenkaan kovin käyttäjäystävällistä. Halpahalleista on ainakin täällä päin tervapöniköitä saanut.

      Comment


        #4
        Ite ja isukki käytetty useamman vuoden ajan vanhaa moottoriöljyä, mutta sekin kuulemma olis haitallista. Joskus tulee suhauteltua HHS2000:sta jos sitä löytyy purkista

        Comment


          #5
          Minä olen käyttänyt kuparitahnaa ja sinistä vedenkestävää vaseliinia. Tuo kuparitahna ei kyllä toimi ainakaan ylätukivarren pulteissa, puolen vuoden ajalta oli jo ruostetta ilmaantunut ja pitkän ajan päästä tuskin olisi auennut.

          Tervaa ei ole tullut kokeiltua. Vanhassa moottoriöljyssä on kai se huono puoli ettei se oikein pysy siellä, ja toiseksi se on ns. "hapanta" eli siinä on kaikki palamisjäänteet ym. epäpuhtaudet mukana.

          Comment


          • #6
            Tervaa saa sihinä autotarvikeliikkeestä!
            Valmistajaa en muista, mutta muistaakseni on sininen sihipullo.
            Suomalaisia sihejä on muistaakseni AT ainakin ja mites TS, joku Suomalainen sen täytyy kuitenkin olla.

            Itse olen ollut tyytyväinen tervaan, mielestäni parempaa kuin kuparitahna/sihi.

            EDIT: AT:lla tuotteen nimi, AT-Terva

            EDIT.2: Mastonilla, Terva spray

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja peiponen
              Itse olen käyttänyt varaosaliikkeestä saatavaa kuparitahnaa, MUTTA, toisella foorumilla henkilö X väitti että kuparitahna syövyttää pultteja.
              Pulttien syöpyminen olisi mielenkiintoinen ominaisuus tuotteelle, jonka yksi pääkäyttötarkoitus lienee pulttien kiinnijämähtämisen esto ja ruostumiselta suojaus. En toki kiistä mahdollisuutta siihen, koska en asiasta mitään oikeasti tiedä.

              PDF crc:n kuparitahnan ominaisuuksista.

              Comment


                #8
                Mun tervaspray on biltemasta investoitua tavaraa..

                Comment


                  #9
                  Parastahan on keramiikkatahna, mutta pieni tuubi maksaa lähemmäs kympin. Sitä tulee käytettyä sellaisissa paikoissa missä eri metallit ovat vastakkain. Esimerkiksi pakosarjan pinnapulteissa. Sinne kun vielä sekoittaa kolmatta metallia niin soppa on valmis...
                  Kuparitahna alustan osiin mielestäni vallan ok. Tieteellistä tutkimusta en ole tehnyt siitä syövyttääkö se jotain. Teoriassa kyllä, koska kupari on varsin jaloa. Käytännössä taas varmaankin enemmän hyötyä kuin haittaa. Ja toisaalta taas siinä taitaa olla suurempi osa rasvaa kuin kuparia.

                  Comment


                    #10
                    Täytyy kyllä tervaa suositella. Tuntuu toimivan ainakin ihan yhtä hyvin ellei paremmin kuin öljypohjaiset tuotteet.

                    Comment


                    • #11
                      Kuparitahna sprayna on helppo käyttää ja pysyy kiinni. Tarvittaessa helppo myös puhdistaa.
                      vanhaa moottoriöljyä
                      Jättäisin vanhat moottoriöljyt kierrätykseen, käytetty öljy sisältää runsaasti syövyttäviä epäpuhtauksia, mm. rikkiä. Uusi öljy suoraan purkista ei liene paljoa kalliimpi ratkaisu. Itse olen vanhoihin rotteloihin käyttänyt moottoriöljyä alistan ruosteenestoon. Ei ehkä parasta, mutta usein käytettynäkään ei kalleinta.

                      Comment


                        #12
                        Alumiinitahna on yksi vaihtoehto.

                        Comment


                          #13
                          Sprayvaseliinia, mitä merkkiä nyt sattuu kulloinkin olemaan. Kätevää ja kuivuttuaan sitkeää, lämpimiin paikkoihin sitten jotain muuta.

                          Comment


                            #14
                            Tervalle ääni täältäkin. Ainoa tavara joka toimii pommin varmasti raskaan kaluston pyörän pulteissa sekä navan ja vanteen välissä. Ei kivety lämmetessäänkään, ja tuoksuu hyvälle =)

                            Comment


                            • #15
                              Terva toimii! Jäykkä hautaterva pullotavara pensselöitynä käyttökohteeseen on paras vaihtoehto mutta hiukan hankalaa. Spraynä helppo annostella, monien tuotemerkkien tavara tosin tuntuu olevan pelkkää ohenninta. Bilteman suihketavara testatuista selvästi jäykintä ja vähiten haihtuvaa.

                              Comment


                                #16
                                Ääni tervalle. Kuorma-autoissa ja vastaavissa todettu toimivan jo vuosien ajan. Kunhan vain EU ei kieltäisi tätäkin iloa.

                                Comment


                                  #17
                                  [OT]
                                  Kunhan vain EU ei kieltäisi tätäkin iloa
                                  Eikös se väärinkäsitys liene jo oikaistu? Se kieltohan meinasi tulla terminologian vuoksi, kun tervasta käytettiin sanaa "tar" joka tarkoittaa kivihiilitervaa/kreosoottia, joka onkin aika myrkkyä. Osuvampi termihän tälle meidän mäntytervalle olisi ollut "resin": mitäs muuta se on kuin pihkaa hiukan jalostettuna. [/OT]

                                  Comment


                                    #18
                                    ROCOL Anti Seize- tahnaa on tullut käytettyä. Mitään syöpymis- ym. ongelmia ei ole esiintynyt. Ostin tuota ainetta noin 10 vuotta sitten puolen kilon purkin. Aika näkyisää ainetta tuntuu olevan, ei lopu sitten millään.

                                    < Kansanautossa on peltivanteet talvikumeilla ja nuo vanteet pyrkivät jumiutumaan keskireiästään kiinni. Sively em. mönjällä poisti sen ongelman. Samoin pyöränpultteihin olen samaista mönjää tavannut sivellä pensselillä. Eipä ole ollut pultit jumissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tervaa käytän itsekin, vihje saatu raskaan kaluston puolelta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Minä taidan olla tuo henkilö X...

                                        Pysyn edelleen kannassani, teräspultti + kuparitahna + maantiesuola on varsin huono yhdistelmä. Voi kuitenkin olla, että kuparin määrä tahnassa on sen verran vähäinen, ettei kuparitahnattu pultti mikään aikapommi ole, mutta en katso tarpeelliseksi altistaa pultteja kuparin + suolan syövyttävälle vaikutukselle, kun se on helposti vältettävissä. Sen verran synkkiä tapauksia on tullut vastaan, kun alustapultteja on vakaumuksella kuparitahnailtu, en tietysti pysty todistamaan kuparitahnan olevan pääsyyllinen.

                                        Lainaus Bilteman luettelosta alumiinitahnan kohdalta:

                                        Suositellaan erityisesti kohteisiin, joissa ei haluta käyttää kuparia esim. elektrolyyttisen korroosion vuoksi
                                        Itse laitan alustan yms. pultteihin yleensä vedenkestävää teflonpitoista marine rasvaa (tuota sattuu yleensä olemaan hyllyssä muiden harrastusten tiimoilta) tai sitten alutahnaa, jos kyse kuumasta paikasta esim. katin kiinnityspultit, jossa vaseliini kärtsää. Hyvin on pultit auenneet käsittelyn jälkeen.

                                        Niin tai näin. En jaksa enää lähteä kiistelemään asiasta. Laittakaa pultteihin mitä parhaaksi näette, teitä on varoitettu :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tervaa pitänee siis hankkia, kun sitä on meilläkin käytetty raskaassa kalustossa. Jos sillä sorkkisi nuo Kutosen pultit sitten. Toistaiseksi pysyttelen jäteöljyssä ainakin tuon Lötkön kanssa. Entiset olivat pysyneet ihan kiitettävästi, eikä syöpymistä tai muitakaan ongelmia ollut havaittavissa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minä pistän tervan kohteeseen ihan tippakannulla, litran pullon joskus ostin rekkakamaa myyvästä hydrauliikkaliikeestä ja halvimpia tippakannuja joilla homma tuntuu toimivan hyvin. Melkoiset varoitukset siinä tervapullon kyljessä oli, joten ei kannata liikaa lutrata sen kanssa paljain käsin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Pysyn edelleen kannassani, teräspultti + kuparitahna + maantiesuola on varsin huono yhdistelmä.
                                              Kyllähän tuossa perää on. Kysymyksessä on galvaaninen sarja ja se, missä nämä kyseiset metallit siinä sijaitsevat. Alumiini on sarjassa ylimpänä eli se on aktiivisin, toisin sanoen on erityisen hanakka syöpymään. Alumiinin jälkeen tulee sinkki ja sinkin jälkeen teräkset. Ja tähän perustuu sinkin käyttäminen teräksen suojaamisessa. Kupari sen sijaan on kaukana teräksen alla ja on siten passiivisempi kuin teräs.
                                              Tämä tarkoittaa toisin sanoen sitä, että kun yhdistetään alumiini ja teräs, niin alumiini pikkuhiljaa syöpyy pois ja kertyy teräksen pinnalle. Teräs ja kupari käyttäytyvät siten, että pikkuhiljaa teräs syöpyy ja saostuu kuparin pinnalle. Tässä sähkökemiallisessa reaktiossa piilee se pointti, mitä Ilkka L tuo esiin. Kun tuohon vielä lisätään katalyytiksi suolaliuos niin reaktion tulos on Ilkan kuvauksen kaltainen.

                                              Todistelustani huolimatta edelleen käytän mainitsemaani Rocolin Anti-Seize kuparivaseliinia, koska en ole havainnut sen kanssa ongelmia liki 10 vuoteen.

                                              M.O.T.

                                              Comment


                                                #24
                                                Pyöräkulmien säätöä varten tuli availtua 200:sen säätöpaikat. Taakse laiton kuparitahnaa kierteisiin ja eteen paksua mustaa vaseliinia (sormella tökkäämällä saa vaseliinin pintaan vain kuopan). Sitten joskus näemme, kumpi oli kannattavampaa.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X