banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari
Audiclub.fi etusivulle forum

Esson baari Keskustelut asiasta ja sen vierestä. Ei tekniikkakysymyksiä!

Vastaa

Työkalut Display Modes
okkim okkim ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 11.03.2016, 14:53

Lainaus:
Vaihteistohuolen voi vaihtaa ilmajousistressiin.
Eipä taida olla kovin yleisiä nuo ilmavaivat.
jasso jasso ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 11.03.2016, 14:58

D2:n jaa kyllä auttamattomasti D3:sen jalkoihin. Aika iso kehitysero ja halvimmat hinnat alkaa pyöriä siinä 10-15k€ välillä jo.

Pitää odotella sellaiset 5v, niin sitten D2:sten erikoismallit alkavat olla iältään taas kiinnostavia. Perusmallit muuttuu kiinnostavaksi sitten vasta 10-15v päästä, kun versiosta riippumatta hyvät ovat kiven alla.
Moukka'Bloukka Moukka'Bloukka ei ole kirjautuneena

Vanha 11.03.2016, 15:20

Paljonko ja mitenkä te oikeen ajatte kun noista ylläpitokustannuksista puhutte suurentelevaan sävyyn? Kuudes talviko on mulla menossa ja mitään isompaa hämminkiä ei oo ollu. Normi niveliä ja jarrupaloja. Ainut iso menoerä oli jakopää sillon joskus 2011 tai jotain. 280tkm kääntyy pian. Saiskohan tosta 2500€...
Oze1 Oze1 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 11.03.2016, 16:56

Kyllä se D3 on vaan kallis osilleen siellä 300 000 jälkeen. Huonolla huoltohistorialla ja mobil öljyillä ajettuna on varsinainen pommi. Zf laatikossa ne perinteiset ongelmat:turbiini/lukko. Ilmajousitus on mulla alkanut vuotamaan takapäässä, autolla päästetty nyt 320 000. Ilmastoinnin kompura leipo kiinni, seisontajarrun moottori hajosi/halkesi. Jakolaatikko oli vuotanut kaikki öljynsä mäelle etuperään menevästä kardaanin tiivisteestä, samalla tuli purettua etuperä ja jakolaatikko muttereiksi ja vaihdettua stefa. Näyttöön olen harrastellut uudet rattaat, sekin pelaa nyt. Itse sähköpuoli autossa onkin toiminut ihan mallikkaasti. Ohjaustehostimen pumppu väljä, tehostus on välillä vähän huonoa kun öljy lämpii. Nämä perinteisetkään osat ei ole ihan edullisia, vaikka otat mistä.
Harrastelun piikkiinhän tämä menee, kai tässä jotain oppii pikkuhiljaa. Moottori käyty läpi ja kohta automaattilootakin. Mitähän seuraavaksi hajoaa?
Audiowille Audiowille ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 11.03.2016, 19:06

Onkohan ihan hullu ajatus... jospa noihin vähemmän myytäviin kalliimman mallisarjan Audien ei olla tehty kehitystyötä niin pitkälle kuin A4/A6, jotka ovat myynnillisesti tärkeitä. Toki kasvanut varusteiden/erikoistekniikan määrä on suoraan suhteessa vikojen määrään.

Vanha 11.03.2016, 21:57

Kyllä tuo D3 on vaan se tuleva talviauto. Sen verta on jo kännipäissään Ebaysta tilailtu osia. Se vaan että hinnat laskee joka vuosi lisää...
kvande kvande ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 11.03.2016, 22:36

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moukka'Bloukka
Paljonko ja mitenkä te oikeen ajatte kun noista ylläpitokustannuksista puhutte suurentelevaan sävyyn?
Minulla tulee ehkä 15tkm vuodessa fifty-sixty maantie-kaupunkiajoa. Huoltoina normaali ylläpito, mutta lisäksi viime kesänä teetätin kansiremontin hintaan rapiat 2k€ ja asennutin uuden tuulilasin hintaan 560€. Nyt kun kilometrejä on luokkaa 290tkm, alkaa seuraava jakopääremontti lähestymään. Samalla voi laitattaa nokkien välisen ketjunkiristimen kolisemasta ja valmistautua pikkuhiljaa henkisesti laatikkoremonttiin Recrolla. Muutenkin näillä kilometreillä voi tulla käytännössä mitä tahansa pienempää laittoa.

ACF jäsen

Vanha 12.03.2016, 08:15

Osittain menee varmasti huonon huollon ja pidon piikkiin noi minun auton ongelmat. Loppupään d2 on varmasti lujempaa tekoa, kun ensimmäisen vuoden d3.

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 12.03.2016, 08:42

Aika vahva väite :) Minulla on ollut todella vähän ongelmia tuon oman kanssa. Takaluukun mikrokytkin temppuili ja sulkijamoottorin vaijerin nippa irtosi.
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 12.03.2016, 08:46

Halvemmaksi tämän pitäminen on kaikesta huolimatta tullut, kun vertaa edelliseen, UrS4:ään.

ACF jäsen

Vanha 12.03.2016, 09:19

Eikös teillä ole melkein uusia nuo autot xD
Arvid Arvid ei ole kirjautuneena

Vanha 12.03.2016, 09:35

Eiköhän nuo kustannukset ole aika lailla mielikuvien varassa. Vikojen määrä on omassa d2:ssa ollut mitätön, ja ylläpito hitusen halvempaa kuin vaimon VI Golfissa. Riski isosta laskusta on kuitenkin aina olemassa, kun on alunperin kallis auto.

Kun miettii potentiaalisen ostajan näkökulmasta, jolla ei ole kokemusta vastaavasta autosta, niin nuo riskit varmaan hiipii yöuniinkin.
Mikse Mikse ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 12.03.2016, 09:42

Minkälaisia oireita vaihdelaatikko aiheuttanut ja onko alkanut suurinpiirtein millä kilometrrillä?

ACF jäsen

Vanha 12.03.2016, 11:44

Minulla on ilmeisesti turbiinin lukko alkanut oireilemaan: tasaisella kaasulla maantieajossa kierrokset hypähtelee ylös-alas parisataa kierrosta. Ilmiö on pikkuhiljaa lisääntynyt viimeisen vuoden ajan.

Hankin auton nelisen vuotta sitten 220tkm ajettuna, ja koska tuolloin en löytänyt dokumenttia vaihteistoöljyn vaihdosta, tein harkitun päätöksen vain tarkastuttaa öljypinnan ja olla vaihtamatta öljyjä laatikkoon. - Ilmeisesti siis ensiasennusöljyillä laatikko kestää noin 300tkm.

Olen siis hyväksynyt 2-3 k€:n vuosibudjetin auton ylläpitoon, koska D3:n tai vastaavan käytetyn hankinta sitoisi lisää pääomaa ja on joka tapauksessa samanlaista uhkapeliä korjauskustannusten suhteen. Omassani sentään tunnen huoltohistorian ja osaan pääsääntöisesti ennakoida suuremmat remontit. - Ja ominaisuuksiltaanhan D2 on kuitenkin varsin korkeatasoinen, vaikka kaikkia viimeisimmän villityksen mukaisia nintendoja siitä ei löydy.
Ai niin, alumiinikori tuntuu vastustavan tehokkaasti ajan hammasta, joten senkin puolesta autolle voi povata pitkää ikää. :)

ACF jäsen

Vanha 12.03.2016, 11:59

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Oze1
Huonolla huoltohistorialla ja mobil öljyillä ajettuna on varsinainen pommi.
Osaako joku kertoa, mikä Mobilin öljyjen käytössä lisää pommiriskiä? - Itse olen kuvitellut Mobil 1:n olevan laatutuote, mutta oliko tilanne näin 80-luvulla verrattuna muihin sen ajan öljyihin?

Vanha 12.03.2016, 12:04

Kvande, kannattaa vaihdattaa tipin öljyt, voi tuo turbiinin toiminta parantua sillä.

Itselläni on kahdesti vaihdetut laatikon öljyt 175tkm matkalla. Toisen vaihdon yhteydessä (n. 80-90tkm ajoa öljyillä) huomasin eroa vaihtamisen ja turbiinin lukittumisten tarkkuudessa, vaikka autoa tuntematon ei ehkä olisi vielä huomannut mitään eroa. Forssilla maksoi muistaakseni 200€.

Mnäkin lupaan ostaa heti sen auton, jolla saa paremman hinta-laatu suhteen kuin D2:lla. Viime kesänä oli hirveä D3-kuume, mutta onneksi meni ohi kun ei sopivaa löytynyt. Jatkan siis mielelläni kylähulluuden perustelua uusifarkkuvolvo-miehille.

Vielä tuohon myyntiin palatakseni: olen huomannut että helposti myytävä auto tehdään jo ostaessa. Tarkoitan sitä, että ostovaiheessa pieni lisäsijoitus siihen lajinsa parhaaseen voi säästää sekä yllätyksiltä, että helpottaa olennaisesti auton myyntiä aikanaan.
evinrude evinrude ei ole kirjautuneena

Vanha 12.03.2016, 12:17

Omistin D2:n yli kuusi vuotta ja 100tkm. Etutukivarret, jarrulevyt+palat ja iskunvaimentimet vaihdettiin 200tkm kohdalla. Moottorin ohjainlaite "vesivahingon" takia n.230tkm. Olin todella tyytyväinen autoon. Yhtään "ylimääräistä" kustannuserää ei tullut.

ACF jäsen

Vanha 12.03.2016, 12:42

Arvid: Olen ollut siinä käsityksessä, että näillä kilometreillä ensiasennusöljyjen vaihto on suurempi riski, kuin niillä ajaminen. Riski liittyy ymmärtääkseni vaiheistoon kertyneiden epäpuhtauksien lähtemiseen kiertoon tukkimaan venttiileitä yms. virtauskanavia.

Vanha 12.03.2016, 13:12

Jos se jo oireilee, niin myös hävittävää alkaa olla vähemmän. Olisko tuossa sitten eroa teettääkö vaihdon huuhtelemalla tai imutekniikalla, osaako joku sanoa?

ACF jäsen

Vanha 12.03.2016, 15:09

Jos turbiini humppaa niin öljynvaihdon jälkeen humppaa vielä enemmän vähänajan päästä. Paskasessa öljyssä on kitkaa enempi.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 14.03.2016, 11:23

Se vähän riippuu missä kunnossa laatikko on. Mun entisessä D2:ssa laatikko tökki vaihtamisia, mutta huuhtelulla tuli ihan ok:ksi. Saatto esim 100km maantieajon jälkeen paukauttaa 2->3 vaihtamisessa, öljynvaitojen jälkeen ei sitä ilmennyt.

Laatikko sinänsä omaa samat murheet kuin suunnilleen kaikki Audin käyttämät ZF lootat. D2 ostajaa pitäisi aina ohjeistaa tarkistamaan, että laatikko vaihtaa ilman nykäsyjä ja ettei se luista liikaa. Mitään se ei pidemmän päälle tietenkään takaa, koska vikoja voi silti tulla.

Enemmän itse olen tuon koneen suhteen epäileväinen. Miten pitkään pinnotteet alumiinilohkossa kestää? Kaikki tietysti riippuu käytöstä, huolloista ja tuurista, mutta D2 alkaa olemaan jos siinä 300tkm huituvilla monet.
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 14.03.2016, 11:30

Pari 300tkm ajettua 90-luvun alumiinikasia olen avannut eikä niissä ole sylinterien pinnoituksessa ollut mitään vikaa. Muutaman koneen kokemuksella ei tietenkään voi tehdä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen mutta en menettäisi yöuniani moisen asian vuoksi.

ACF jäsen

Vanha 14.03.2016, 12:36

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kvande
Minulla on ilmeisesti turbiinin lukko alkanut oireilemaan: tasaisella kaasulla maantieajossa kierrokset hypähtelee ylös-alas parisataa kierrosta. Ilmiö on pikkuhiljaa lisääntynyt viimeisen vuoden ajan.
Olikos tuo tipin turbiinilukko toiminnaltaa sellainen, että lukko avataan öljynpaineella ja lukitaan jousivoimalla?
Jos noin oli, niin siitä voisin äkkinäisnä vetää johtopäätöksen että turbiinilukon kitkamateriaali on kulunut, eikä voima riitä enää turbiinia lukitsemaan. Seuraavaksi sitten kitkapintojen kadottua turbiinista ottaa metalli metallia vastaan ja lastut lähtevät kiertoon lootassa, jonka jälkeen viimeistään on vaihteiston täysremontti edessä?
Kirjoittaa nimimerkki pessimisti ei pety koskaan...

Liitteenä Excel-laskelma siitä, kannattaako pelkästään taloudellista puolta miettien pitää nykyinen A8, hankkia tilalle 500€ pommi, ostaa tilalle toinen halpa vastaava, merkittävästi kalliimpi käytetty tai kokonaan uusi ja pitää sitä 5 tai 10 vuotta.
Attached Files
File Type: xls Käytetty_Vs_uusi_auto_vertailu.xls‎ (38,5 Kt, 249 lukua)

ACF jäsen

Vanha 14.03.2016, 12:38

Muutenkin taitaa d2:sia olla joka paikka pullollaan purussa, että varmaan sellaisen moottorin löytää, mikä sen aikaa laulaa kun autoa pitää.

Kyllä siellä mäntä ja öljynpaine pitää lukon päällä.

Vanha 15.03.2016, 06:52

Oli pako kaivaa mitä omalleni tarkalleen ottaen olen tehnyt.

04/2010. Uudet sytytystulpat, eteen uudet jarrulevyt ja palat. Defa lohkolämmitin ja sisähaara.
06/2010. Vaihteiston takakardaanin stefa. Huuhtelemalla uudet vaihteistoöljyt ja suodatin sekä pohjan tiiviste. Sachs SuperTouring iskarit ja Eibach ProKit jouset.
06/2011. Jakohihna, vesipumppu, ohjain- ja kiristinrullat. Uusi termostaatti ja laturi.
09/2011. Vasen etu vetoakselin ulompi nivel pesty, uudet vaselinit ja suojakumi.
06/2012. Eteen kakki alatukivarret ja osa ylävartaista.
12/2012. Uudet jarrupalat taakse.
06/2013. Uusi lämmityslaitteen puhallinmoottori ja kiertovesipumppu.
11/2013. Uusi akku.
05/2014. Uudet konehuoneen polttoaineletkut.
02/2015. Vasen etupyörän laakeri.
04/2015. Uudet etujarruletkut ja etu-oikea-etu alatukivarsi.
09/2015. Oikea etu vetoakselin ulompi nivel pesty, uudet vaselinit ja suojakumi.
12/2015. Ohjaustehostimen painelinja pumpulta hammastankoon.
01/2016. Pesurin pumppu ja etu jarrupalat.

Kyllähän sitä toki on saanut hiukan nyppiä aika'ajoin, mutta ei mitään katastrofaalisen kallista. Toki jos kaikki nuo olisi tehty korjaamolla, niin hintaa olisi kertynyt. Koskaan auto ei ole tielle jättänyt tai aiheuttanut reissussa jännitystä. Kaikki remontit on tehty joko itse ennakoiden tai katsastusmihen kehoituksesta.

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 15.03.2016, 07:52

Tuota listaa kun katsoo niin kuuteen vuoteen ei mahdu normaalien kuluvien osien lisäksi kuin lämppärin puhallin, kiertovesipumppu, ja konehuoneen letkuja. Kaikki alustan ja jarrujen osat kuluu kaikissa muissakin autoissa. Toki osien hinnoissa on merkittävä ero johonkin Golfin osiin.

Eihän näissä sinänsä mekaanisissa osissa juuri sen ihmeellisempää ole kuin muissakaan. Jos puhutaan D2 korista niin ei se tosiaankaan ole mitään rakettititiedettä, kaikki koripaneelien alla on samaa sukua muiden 90-lukuisten kanssa jotka taas perustuvat pitkälti typ44 sukuun. Toisin sanoen, jos pitäisi valita 300tkm ajettu D2 kasi tai 300tkm ajettu 4F A6 niin itelle ottaisin ehkä ensimmäisen.
arto s arto s ei ole kirjautuneena

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 15.03.2016, 11:45

No ei sentään kaikki. Alusta on jo merkittävästi modernimpaa suunnittelua. Kaikki bensakoneet taitavat olla 5-venttiilisiä. Ja onhan se köykämiini koppakin jotain muuta kuin typ44:n sinänsä hyvin hapettumista vastustava.

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 15.03.2016, 11:56

Pre-Facelift bensakoneet on kaikki neliventtiilisiä, poikkeuksena 2-venttiilitekniikalla toteutettu AAH mutta se nyt on muutenkin niin käsittämätön valinta tuollaiseen autoon ettei mitään rajaa. Alustan osalta toki tultu lötköstä eteenpäin mutta ei merkittävästi eroa vaikka B5 tai C5 pyöräntuennasta.
Mika_M Mika_M ei ole kirjautuneena

Vanha 16.08.2016, 11:52

Mitä mieltä? http://www.nettiauto.com/audi/a8/8176878

Vaikuttaa aika hyvältä. Toimintatonnin voi vaatia jos ei laatikkoöljyjä vaihdettu, ilmastointia huollettu yms. Perusmallin jakkarat, mutta mukavat nekin on. Ei ainakaan ole kylmät/hiostavat niinkuin nahkat.

http://www.nettiauto.com/audi/a8/8188214 tuotakin seuraillut. Pyynti on kova mopokoneisesta. Aurinkopaneelikattoluukku, navigointi, kolmipuolainen ratti ja käsinojat kohokohtia.

Viimeksi muokannut Mika_M 16.08.2016 11:58
TeroPee TeroPee ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 16.08.2016, 11:59

Miksi ei S8 vain hieman kalliimmalla? http://www.nettiauto.com/audi/s8/8139286

Vanha 16.08.2016, 12:08

Tyttöystävän mielestä yli 200tkm ajettu auto on aivan loppu.
Omaa mieltä kaihertaa lähinnä että puskureita kolhittu johonkin ja vanteet ajettu kanttareihin. Ei vaikuta että auto olisi rakkaudella pidetty, mutta on se tuokin mahdollinen yksilö.

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 16.08.2016, 12:10

Ei kait sitä niiltä kysellä? Vai sekö sen ostaa?

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 16.08.2016, 12:17

Minua vaan aina häiritsee nuo autot joista ei ole kunnollisia tai tuoreita myyntikuvia. Miksi tuossakin on kuvissa talvirenkaat alla? Onko se maannut niin pitkään liikkeessä ajamatta ettei ole kesärenkaita tarvinnut vaihtaa vai eikö ole viitsitty ottaa tuoreempia.

No anyway, jos pienet kilometrit on ehdoton kriteeri niin vaikea on enää tuon vähempää ajettuja D2 kaseja löytää. Aika ankea Namibiamalli tuo muuten on varusteiltaan. Kivoja vehkeitä ehjänä mutta jos tosiaan on valmis tuon maksamaan ja vielä touhutonnin perushuoltoihin niin kyllä siinä ollaan jo niin kovassa hinnassa että valmiiksi läpikäyty enemmän ajettu olisi oma valinta.

ACF jäsen

Vanha 16.08.2016, 14:11

Mukavat tai ei niin plyyssipenkit on väärät A8:iin. Antaa autosta vähän huonon kuvan.
Se ei tarkoista, että omistaja olisi huolimaton, jos puskureissa on jälkiä. Niitä voi ilmestyä parkkiksilla itsestään. Vanteiden kanttari-ihottumissa vähän sama juttu. Ei se tarkoita vielä mitään.
Tuo aurinkokattoluukku jäähdytystoiminnalla syö ilmastoinnin moottoria. Kaikkihan saa vaihdettua, mutta ilmeisesti sekin on arvokas.

Toki taitaa kaikki D2:t olla paljon ajettuja, joten jos löytää sellaisen missä laatikko toimii ilman luistamisia tai nykimisiä niin se on potentiaalinen kohde. Moottorit sinänsä taitaa kestää melko hyvin.
Coupevesqu Coupevesqu ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 17.08.2016, 10:28

En ihan allekirjoittaisi väitettä että plyyshipenkit on väärät A8:iin. Ennemmin kyllä ottaisin ne kuin vaalean nahkasisustan. Yksi vaaleasisustainen auto on ollut ja toista ei tule ikinä. Ei se lapsiperheen käytössä pysy kuin viikon puhtaana tai sit pitäisi olla koko ajan jynssäämässä :-) Musta nahka on omasta mielestä paras mutta kyllä noi plyyshipenkit on oikeasti luonnossa paljon nätimmät kuin valokuvissa.
Mitä tulee noihin kilometreihin niin en ainakaan yhtään enempää hintaa suostuisi maksamaan tuosta lukemasta, sen verran skeptikko olen. Nämä on niin hyviä autoja ajettavuudeltaan ja sisustan materiaaleiltaan että jos autosta on pidetty huolta niin et oikeesti pysty sanomaan onko sillä ajettu 200tkm vai 400tkm.
elexter elexter ei ole kirjautuneena

Vanha 17.08.2016, 12:28

D2 ikäsisessä autossa se alle 200tkm nyt ei juurikaan merkitse mittän muuta, kuin että auto on elämänsä aikana seissyt paljon paikoillaan. Vaihtoehtoisesti sitten auto on ollut jatkuvassa ajossa, mutta ajot ovat todella lyhyitä pätkiä.

Käytännössä vois sanoa että maantieajossa auto ei hirveästi kulu. Esim penkit kuluvat eniten autoon noustessa. Moottori rasittuu melkeimpä eniten käynnistyksen yhteydessä ennen kuin öljynpaineet ovat ehtineet nousta. Tukkoon sen koneen saa, jos konetta ei säännöllisesti aja lämpimäksi asti. Näitä olöytyy vielä lisääkin.

Se vitriinissä säilyttäminenkäön ei tee autolle hyvää. Itse otin viime vuonna käyttöön auton joka oli ollut 5 vuotta peitteen alla viileässä tallissa. Käytännössä kaikki alustan puslat piti uusia kun autolla lähti ajamaan. Kumi oli niissä kovettunut säilytyksessä ja liikkeele lähtiessä sitten antautuivat. Nahkapenkkejäkin sai elvytellä melko huolella nahanhoitoaineella, koska nahka oli niin kuivaa. Ilmastointi vuosi itsensä tyhjäksi. Bensaletkut alkoivat vuotaa liitoksista. Monissa sähköliitoksissa hapettumaa... ... ...

Vastaavasti käyttis A6 on rullaillut 200tkm -> 300tkm välin käytännössä perus öljynvaihdoilla, kun kilometrit tulevat matka-ajossa.

Vanha 21.08.2016, 14:34

No joo ei passaa liikaa kilometrejä tuijottaa. Kyllä tässä ilmoituksia selatessa alkaa kunnianhimo nousta että muistilla olevat sähköpenkit ja navi pitäisi löytyä. Ja niillä varustetut autot on yleensä ostettu ajoa varten eli on kilometrejä kertynyt. S8 voisi olla hyvä sijoitus kun arvo voisi jopa säilyä kun käy joskus harvinaiseksi. Tosin 3.7-litraisia aakkosia sais aika edulliseen. Ja vielä 40v versioita olisi. Sen verran tulinen emäntä että pakko sitä vähän kuunnella.
JVTL JVTL ei ole kirjautuneena

Vanha 13.01.2018, 16:33 Audi A8

Tullut käytyä kahta alkupään audia katsomassa. Molemmissa ollut hapettumaa ovien alakulmissa, tuulilasin ympärillä, takakulmissa. Molemmissa etuovi ollut vinossa, ylhäältä irvistää ja alhaalta sisällä.
Vaihteisto muutaman kerran nykäs mutta muuten vaihtoi suht tasasesti mitä pienellä koeajolenkillä pysty toteemaan.
Onko noi korin ongelmat näissä kaikissa vanhemmissa tyyppivikoina vai voisiko paremmankin löytää halvimmasta päästä lähtien?

ACF jäsen

Vanha 13.01.2018, 21:24

Kyl noi korit kestää.Ei se ole ongelma.Mullakin on ollut jo 6v siellä täällä sellasta maalin alla olevaa kuprua mutta ei se ole edennyt mihinkään. Ovet pitäs olla kohtuusuorat jos ei ole kolaroitu ja korjattu persiilleen.Kori kyllä kestää mutta apurunko edessä oli mulla sellanen et meisseli meni läpi niin vaihdoin sen.-96 kori kyseessä.Tuota on hiukka hankala todeta koeajolla.Kaiken pystyy kuitenkin vaihtamaan ja jos ite tekee niin ei se nyt niin kallista ole.
Ei nää ole muuten sen kummosempia kuin muutkaan vanhat autot.Vaihtelee palikkaa sinnetänne ja taas mennään eteenpäin.Mulla on vaihtamatta enään alkup.putkisto,muuten kaikki jotakuinkin vaihdettu kuten kone,laatikko,ohjausvaihde,kaikki pyöränlaakerit,iskarit +jouset, kaikki jarrut( levyt, palat satuloineen), bensapumppu,vetoakselit,kaikki tukivarret,penkit,keskuslukitus,apurunko eteen, 2x vanne ja rengassarja jne.jne.
Remonttia ollut juu mutta ei ne kaikki yhdelle vuodelle osu.En nyt kyl kuitenkaan keksi missä muussa Audissa olis hinta-laatu-ajokokemus-harrasteilo paremmin kohdillaan kuin A8:ssa :-)

Vanha 13.01.2018, 23:08

Maalihan oli osittain puhki ja hapettuma pinnassa.
Mitä päällisin puolin näki, apparin ovi heitti n.3mm ylä ja alalaidassa, loksuun oli suht linjassa voisiko olla vääntynyt?
Puskureissa reijät ja pari lommoa ja vekki ovessa, tuulilasissa halkeama. Sisustaltaa suht siisti ja oikealla värilläkin (musta s-line). Vaihteisto on kysymyksen alla, lootan öljyn vaihdosta ei ole varmaa tietoa, mittarissa vajaa 300tkm
Ajolleen oli ihan hyvä ei vedelly ja pahemmin kolissukkaan.
Onhan siinä sitä sun tätä puutetta mut ei uusi olekkaan, konekkin piti ihme kolinaa/naputusta jakopään suunilta senkö takia vaihtoon lähtenytkin.

ACF jäsen

Vanha 14.01.2018, 12:43

Omassakin oli pari tollasta kohtaa mistä maali puuttu.Hionta, alumiinipohjamaali ja uusi maali päälle korjauskynällä ja ei se ole tullut enään näkyviin.Välttää ihan hyvin parin tonnin arvosessa autossa.En olisi tuollaisesta huolissani jos ne ei sitten ole kämmenen kokoisia paikkoja. Jos saranassa ei ole väljää niin ei siinä ovessa ole säätöäkään, se joko on kohdillaan tai sitten ei.Toki jos on ollut ikkunaremonttia niin se ikkuna lähtee karmeineen irti ja jos ei ole osattu laittaa oikein takaisin niin saa sen irvistämään ikkunan karmin kohdalta.Uutena ei varmasti ole tehtaalta lähtiessä ollut rakoa.
Heksi Heksi ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 14.01.2018, 17:31

Miten on alustan suojauksen laita näissä D2:ssa? Onko pohjassa samanlainen PVC-massa kuin muissakin malleissa? Voiko esim. käydä niin että joku päivä pohjaa ronkkiessa sieltä massan alta variseekin vain valkeaa jauhetta?

Kuume tämän koppaiseen autoon on vaivannut niin säännöllisesti, että joudun todennäköisesti vielä hommaamaan.. Pitää vaan ensin tehdä "kotiläksyt".

ACF jäsen

Vanha 14.01.2018, 20:56

Kyllä se kori näissä kestää muuten mutta edessä ja takana on apurungot normaalia rautaa ja sellainen paikka mitä pitää seurata.Ei ollut katsastusmiehenkään mielestä tässä korimallissa muita ongelmia korin suhteen eli ei se pohjastakaan ole erityisen herkkä puhki menemään. Kyl niitä apurunkoja vielä löytyy käytettynä ehjiä mutta löytyykö enään 5v päästä ? Omaan löysin 2001 mallisen jonka käytin kriittisiltä osin hiekkapuhalluksessa ja ruostesuojauksessa niin ei pitäs enään toista kertaa tarvita samaa vaihtaa.
Ikää alkaa näissä D2:ssa olemaan sen verran että näistä tulee väkisinkin harraste-autoja. Kaikkia osia ei löydy Suomesta tarvikkeena mutta siihen se taitaa mennä muissakin merkeissä ja malleissa.

Vanha 16.01.2018, 17:32

Mikäs näis jakohihna vaihtoväli 90/120tkm ikää kyl jo kahdeksan vuotta. Veteleekö jo viimeisiään?

ACF jäsen

Vanha 17.01.2018, 09:54

Vetelee, on vedellyt jo 3 vuotta. Ohje taitaa olla max 5 vuotta?
90tkm vaihtoväli oli omissa v8:ssa käytössä.
raimo raimo ei ole kirjautuneena

Vanha 17.01.2018, 10:20 jakohihna

Minä ajoin omallani noin 100tuhatta 10 vuoden aikana. Remppa mies sanoi että jakopää oli vielä aivan hyvässä kunnossa. Ja ajosuorite oli täällä Oulun seudulla:)

ACF jäsen

Vanha 17.01.2018, 10:42

Juu, saahan sitä ajaa vaikka niin kauan kunnes hajoaa.
Silti noita ohjearvoja olisi ihan ok seurata.
Carbin Carbin ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 18.01.2018, 17:15

Omassa viron tuonnissa ei ollut tietoa millon oli jakopäätä vaihdettu. Mutta yli 2 vuotta ainakin koska sen ajan oli edellisellä omistajalla ollut. Eipä tuo paha remontti ole suorittaa, ja ainakin joku karmea sivuääni hävisi samalla kun kaikki rullat vaihtui hammas- ja moniurahihnalle.

Eikö ollut hammashihna mitenkään huonon näköiseksi mennyt.

Vanha 18.01.2018, 21:57

Teetettynä jakopää remppa maksaa jonnin verran ja autoliike pyytää "ehjän" hintaa.
Ei taija ihan ilmatteeks näihin ehjiä puskureitakaan löytyä?
Näitähän on niin paljon tarjolla että pääsee väriäkin valkkaamaan, mutta sisusta pitää olla musta.

ACF jäsen

Vanha 19.01.2018, 14:58

En kyllä kenellekään lähde suosittelemaan A8:in ostoa jos ei ole itsellä paikkaa, aikaa, työkaluja, kiinnostusta ja taitoa korjata sitä. Lisäksi joudut istumaan tunteja koneen ääressä ihmettelemässä varaosanumeroita ja tilaamaan osia ympäri maailmaa kun kaikkia ei saa Suomesta tai sitten ne on hinnoiteltu siten että ei ole mitään järkeä ostaa niitä Suomesta.
Jos korjaamoiden tuntihinnoittelulla ja varaosahinnoilla aiot pitää A8:in ajossa niin varaudu paksuun lompakkoon :-)

Noh, toki on niin että että sama pätee useaan muuhun parin tonnin kiuluun mutta aika monesti edes ne osat on hiukan halvempia kuin A8:issa.
TeroPee TeroPee ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 19.01.2018, 15:26

Tuossa on puettu pitkään muotoon vanha totuus siitä, että Ei se rahamies ole joka vanhan kasin ostaa vaan se, joka sen ylläpitää. Ja sekin on kohta entinen rahamies.

Vanha 19.01.2018, 16:21

Sehän hyvä että osia edes saa, nykyiseen kulkineeseen ei saa kaikkia varaosia edes rahalla.
Autot huolletaan takapihalla, ei niitä valohoitoon viedä.
Eipä tuo 3.6 v8:aan kaikkia rahoja vienyt yllättävän pienillä kuluilla kuljetti kolme vuotta ja 30-40tkm tulpat, johot ja muut sähkö osat, jarrulevyt/palat (käytetyt), takatukivarsi, o-rengas ja tarvike katit. Öljyä tietysti palo ja bensaakin tais viedä Siinähän ne tais ollakkin vai onkos A8:n laatu romahtanut? Ps. Ja autohan ei maksanut tonniakaan.

ACF jäsen

Vanha 19.01.2018, 20:36

No ei se kasi ole tekniikan kestävyyden suhteen sen kummosempi kuin mikään muukaan saman aikakauden Audi. Saman verran kestää laturit, nivelet,koneet,laatikot yms. kuin muissakin Audeissa. Mulla on ollut kantavana ajatuksena se että kaikki +300tkm ajetut ja yli 15v autot vaatii rahaa ja huolenpitoa jos niillä meinaa ajaa yhtään pitempään.Vähemmän se kuitenkin nostaa v-käyrää kun remontoinnin kohteena on A8 kuin vaikka A4.
Loppuviimein kyse on aina siitä saatko sille rahalle ja remontteihin kuluvalta ajalta vastinetta siltä autolta mitä remppaat.A8:ssa sitä vastinetta saa paremmin kuin että olisi saman rahan syytänyt A4:een.
pirtupukki pirtupukki ei ole kirjautuneena

Vanha 24.01.2018, 21:19

Eipä tuohon A8:n osiin hirveästi enempää rahaa kulu, jos tilaa osat esim. virosta. Itse tilaan omaani melkein kaikki tuolta https://www.varaosa24.fi/. Viimeksi tuli tilattua molemmat etujarrulevyt hintaan 55e kpl ja merkki oli Bosch. 8 palan tarvikesarja eteen halvimmillaan 25e. Maanantai aamulla kun tilaa niin osat ovat smartpostissa jo torstaina.

ACF jäsen

Vanha 10.02.2018, 08:43

A/S8 D2 quattro voimansiirrosta. Mitenkäs se menee, onko automaattivaihteisessa systeemi pääpirteittäin samanlainen kuin V8:ssa?

Eli siis automaattivaihteiston jatkeena planeettapyörästö joka jakaa väännön eteen ("pikkukardaanin" kautta) ja taakse 50:50 suhteessa. Samassa yhteydessä keskilukkona sähköohjattu lamellikytkin. Kytkimen lukitusta säätelee automaattivaihteiston ohjausyksikkö pohjautuen ABS-antureiden nopeustietoihin.

V8:ssa on taka-akselilla Torsen, mutta onko A8:ssa ihan normaali avoin perä jossa "lukkona" toimii EDL? EDL toimii ilmeisesti joka pyörällä, eli myös edessä.

Entäs sitten manuaali, eli S8? Siinä ei taida olla automaattivaihteisen "pikkukardaania", eli onko siinä vaihteiston jatkeena keskellä Torsen vai mikä ratkaisu?

Toivottavasti joku ymmärsi :D Jos jollain on linkittää hyviä SSP:itä tästä aiheesta, niin kiinnostaisi.

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 10.02.2018, 09:24

Ei oo samanlainen kuin lötkössä. D11:ssa on ihan omanlaisensa, melkein uniikki systeemi, D2:ssa avoin takaperä ja EDL. Minkäänlaista keskilukkoa ei ole vaan torsen kaikkine hyvineen ja pahoineen.

Manuaalissa on 01E vaihteisto ja torsetti.

ACF jäsen

Vanha 10.02.2018, 12:04

Okei, eli automaatissa ja manuaalissa on kummassakin keski-torseni ja avoin takaperä+EDL.

Oliko D11 V8 6-vaiheinen myös 01E? S8:ssa vaihteistokoodi on näköjään DGV.

ACF jäsen

Vanha 14.02.2018, 18:21

Tuli sitten ostettua 1997 S8 manuaali. Ensivaikutelma on autosta aika jyhkeä. Nämä on mielestäni viimeisiä vanhan koulukunnan Audeja, ehkä hyvässä ja pahassa. Manuaalivaihteistolla sulava liikkeellelähtö ja 1-2 vaihto vaatii totuttelua. Tässä ei ilmeisesti ole kaksoismassa-vauhtipyörää. Noihin muihin autoihini peilaten S8:n fiilis on sellainen "Audi 200 meets Mercedes 500 SEC", eli molemmista löytyy piirteitä.

Ainoa varsinainen pettymys on tähän saakka se, että ikkunakytkimien ja takana keskikonsolin jalopuut ei ole aitoja, heh. Kojelaudassa ja ovissa ehkä onkin.

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 14.02.2018, 18:31

Ei oo kaksoismassa. Ei bensakasi tarvi semmoisia. -97 lie vielä vanhan liiton 32V koneellakin, joka on kyllä luonteeltaan varsin hieno moottori. Itse pidän siitä enemmän kuin pari vuotta uudemmasta 40V padasta.

ACF jäsen

Vanha 14.02.2018, 19:42

Mitäs käytännön eroa moottoreiden luonteessa on? 40V pitäisi olla enemmän jerkkua.

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 14.02.2018, 19:53

Niinhän siinä on mutta se on tehty pääosin kannen hengityksellä ja softalla. 32V koneessa on paljon korkeampi puristussuhde, muistaakseni 11.6 ja sitä myöten raakaa grunttia on enemmän heti alakierroksilta lähtien. Kyllähän se 40V kipittää ja kerää kierroksia kevyemmin, nopeammin ja ylemmäs mutta tavan arkiajossa 32V tuntuu vääntävämmältä. Ja nyt kyse nimenomaan ässän koneesta, tavan A8 ABZ on aika laiska muuli noihin verrattuna vaikka paperilla häviää vain muutaman kymmenen heposta.

Oman eronsa luonteeseen ja käytökseen tekee myös se, että vanhemmassa 32V koneessa käytetään vielä vaijerikaasua. Jos kuski päättää 50km/h vauhdissa kutosvaihteella painaa kaasun pohjaan niin kaasuläppä aukeaa selälleen ja konehuoneesta alkaa armoton kuorsaus. 40V kone joka sähkökaasulla, sama lähtötilanne, ecu lukee kaasupolkimen asentoanturia ja laskee ilmamassoista, kierrosluvusta, lämpötilasta, jne muista arvoista sopivan kaasuläpän aukeamisprosentin ja komentaa sähköistä kaasuläppää. Varmasti tarkempi ja taloudellisempi tapa mutta siinä välillä tuntee olevansa vain yksi anturi muiden joukossa.

On nyt aika monta vuotta tullut tehtyä vertailevaa tutkimusta, plussassa on 32V AHK joka on käytännössä 1:1 kopio S8 AKH koneesta. Uudemmassa ässässä on sitten 40V AQJ.

Viimeksi muokannut hopsis 14.02.2018 19:58

ACF jäsen

Vanha 15.02.2018, 11:42

Mielenkiintoista ja varmasti totta. Itselläni ei ole kokemuksia mistään muusta Audin V8-koneesta, niin paha sanoa :D Omassani on AHC. Löysin sellaisen tiedon noista neliventtiilikoneista, että verrattuna AHC:hen AKH:ssa on ”ilmasisältöiset suuttimet” ja EU II + D3 päästönormi. AHC:ssa EU II. Lieneekö mitään muita merkittäviä eroja.

Plussan tehoero voi hyvinkin johtua vain siitä että paperilla sen piti olla nokkimisjärjestyksessä S8 takana, mene ja tiedä.. Ja pakoputkisto tekee osansa.

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 15.02.2018, 16:03

Plussan paikka valmistajan mallistossa piti olla alempana ja juuri sen takia sitä softalla kuristettiin nimellinen 14 hevosvoimaa. Suuttimista en osaa sanoa, 40V koneissa vaihtuu AQJ->ANK jossain '01 paikkeilla. Samalla vaihtuu EURO päästöluokka, ainut rautamuutos jonka tiedän tuossa välissä tapahtuneen, on erilaisella suihkutusviuhkalla olevat suuttimet.

ACF jäsen

Vanha 21.02.2018, 14:27

Voisiko joku ottaa A8 huoltokirjasta kuvan niiltä sivuilta joissa kuvaillaan 30/60/90 jne tkm välitöitä suomenksi, englanniksi tai edes saksaksi? Omassani huoltokirja on ranskaksi, ei meinaa taipua.

Käsittääkseni:
12 kk/15 tkm välein - moottoriöljy+suodatin ym. tarkistukset
lisäksi 30 tkm välein - raitisilmasuodatin
lisäksi 60 tkm välein - ilmansuodatin, sytytystulpat
lisäksi 120 tkm välein - jakohihna (vai 90 tkm Suomen olosuhteissa?)
24 kk välein - jarruneste

Entä jäähdytinneste? G12.

Onnistuuko huoltomuistuttimen nollaus ainoastaan VCDS:llä? Tänks..
Killeri Killeri ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 21.02.2018, 14:44

Raitisilmasuodatin 1v/15tkm.
Ilmasuodatin 2v/30tkm
Tulpat 60tkm
Jakohihna 90tkm/6v Suomessa, Saksassa 120tkm.

ACF jäsen

Vanha 10.03.2018, 18:29

Kaivelin arkistoistani vanhoja Audi News ja Etumatkaa-lehtiä, laitan tähän liitteeksi jos vaikka jotakuta kiinnostaa.

Lisäksi historian siipien havinaa Audi Clubin jäsenkirjeestä maaliskuulta 2000 ;) (Sori, jostain syystä foorumi heitti muutamat kuvat poikittain)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	FullSizeRender-2.jpg‎
Views:	325
Size:	144,4 Kt
ID:	57142   Click image for larger version

Name:	FullSizeRender-3.jpg‎
Views:	329
Size:	230,7 Kt
ID:	57143   Click image for larger version

Name:	IMG_1994.jpg‎
Views:	290
Size:	198,6 Kt
ID:	57144   Click image for larger version

Name:	IMG_2003.jpg‎
Views:	285
Size:	224,3 Kt
ID:	57145   Click image for larger version

Name:	IMG_1991.jpg‎
Views:	274
Size:	247,5 Kt
ID:	57146   Click image for larger version

Name:	IMG_1992.jpg‎
Views:	222
Size:	268,4 Kt
ID:	57147  

Viimeksi muokannut Heksi 10.03.2018 18:40
pirtupukki pirtupukki ei ole kirjautuneena

Vanha 14.03.2018, 23:07

Vakiovarustelistaa tutkiessa huomasin, ettei kaikkea kyllä omasta kasista löydy. Nuo ei vissiin päde ensimmäiseen nelivaihteiseen malliin?

ACF jäsen

Vanha 15.03.2018, 10:11

A8 vakiovarusteet, ja saatavat varusteet muutenkin, on muuttuneet lähes vuosittain. Ei voi verrata faceliftattuun 2001 malliin alkupään D2:sta. Siinä on muutenkin isompia eroja kuin oliko -98 eka pienempi facelift.
icemii icemii ei ole kirjautuneena

Vanha 15.03.2018, 11:39

Tässä 2001 mallien vakiovarusteet Suomessa (listaus vanhalla audi.fi sivulla)
https://web.archive.org/web/20020306...HTML/2.4.2.2.1

Ja tässä lisävarusteet hintoineen

Varuste
EURO
FIM
Urheilullinen alusta (jäykemmät iskunvaimentimet, vahv. jousitus, 20 mm madallettu alusta).
Urheilullinen alusta vakio S8:ssa, ei LWB
1 194,13
7 100

Vakiomaavara (vain taka-akseli), ei urheilullisen alustan yhteydessä
2 304,17
13 700

Irrotettava vetokoukku
2 270,54
13 500

Ilman tyyppimerkintää
0,00
0

Kattoluukku, lasia
2 926,47
17 400

Kattoluukku, alumiinia
2 791,92
16 600

Kattoluukku aurinkopanelilla, lasia (pysäköidyn auton sisäilman vaihto, sähkökäyttöinen)
3 834,68
22 800

Takaikkunan aurinkoverho (sähkökäyttöinen), vain 3,7
958,67
5 700

Takaikkunan aurinkoverho (sähkökäyttöinen) ja sivuikkunoiden aurinkoverhot (käsikäyttöiset), vakio 4,2
1 143,68
6 800

Rengaspaineen tarkkailutoiminto, Vakio S8
874,58
5 200

Varustepaketit

EURO
FIM
Seisontalämmitys ja -tuuletus kaukosäädöllä (sisältää myös moottorin lämmityksen ja ajastimen), vakio 4,2
3 296,48
19 600

Navigointijärjestelmä "Plus" ja "Bose-Sound"-järjestelmä, vakio S8
3,7"
5 348,38
31 800

4,2"
4 356,07
25 900

Xenon Plus -kaasunpurkausvalot, vakio S8
437,29
2 600

Alumiinivanteet 8J x 17, "5-puolainen design", renkaat 225/55 R17W, vakio 4,2 , ei S8
1 967,80
11 700

Kevytmetallivanteet 8J x 18, renkaat 245/45 R18, 4,2-mallin yhteydessä, ei S8
1 261,41
7 500

Kevytmetallivanteet 8J x 18, renkaat 245/45 R18, 3,7-mallin yhteydessä
3 229,21
19 200

Radio "Symphony" CD-ja kasettisoittimin. Sisältää 4 kaiutinta edessä, 4 aktiivikaiutinta takaovissa ja 2 aktiivikaiutinta hattuhyllyllä, vakio 3,7
0,00
0

Radio "Symphony" CD- ja kasettisoittimin ja "BOSE-Sound" -järjestelmä. Sisältää 10 huippu-
tasoista kaiutinta, bassorefleksikaiuttimen ja 5-kanavaisen vahvistimen. Järjestelmän yhteisteho on
220 W, järjestelmä on sovitettu sisätilojen akustisiin ominaisuuksiin. vakio 4,2 3,7
975,49
5 800

CD-Vaihtaja, vain 3,7 , muissa vakio
925,03
5 500

"Valcona" -nahkasisustus, vakio 4,2
3 565,58
21 200

"Naturleder" -nahkasisustus 4,2-mallin yhteydessä
1 009,13
6 000

"Naturleder" -nahkasisustus 3,7-mallin yhteydessä
4 557,89
27 100

Nahalla päällystetty, nelipuolainen, lämmitettävä monitoimiohjauspyörä; radion toimintojen
ohjaus ja vaihteiden vaihtotoiminto ohjauspyörästä
622,30
3 700

Nahalla päällystetty, nelipuolainen monitoimiohjauspyörä; radion toimintojen
ohjaus ja vaihteiden vaihtotoiminto ohjauspyörästä
370,01
2 200

Erilliset takaistuimet, sisältää molempien istuinten sähköisen pituus- ja kallistuksen säädön, poistumisautomatiikan, oikean etuistuimen pituussäädön myös takaistuimelta ja sähköisesti säädettävät ristiseläntuet. Sisältää verhoilurajoituksia.
5 567,02
33 100

LWB
4 742,90
28 200

S8
9 401,71
55 900

Erilliset takaistuimet. Ei Jacquard Satin verhoilun eikä urheiluistuimien yhteydessä
3,7
6 693,88
39 800

Viimeksi muokannut icemii 15.03.2018 11:47 Perustelu: Lisätty lisävarusteet
Läpätin Läpätin ei ole kirjautuneena

Vanha 07.05.2018, 13:29 A8 d2 3.3tdi

Lytyykö keltään kokemuksia kyseisestä pikkukasista?
Olisi kohtuullisen mielenkiintoinen moottori, mutta aika vähän löytyy asiaa intterwebistä.
Onko jotain kalliita remontteja? Vaihelaatikkohan nuissa kaikissa varmaan leviää jossaki vaiheessa mutta mitä muuta?

ACF jäsen

Vanha 07.05.2018, 15:07

Tossa on ainakin jotain keskustelua 3.3 koneesta
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=72955
vV8m5 vV8m5 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 07.05.2018, 15:08

Mielenkiintoinen on sopiva adjektiivi kuvaamaan tuota AKF-mottia; nokkasorvi, tuplaturbo, tupla-maf + sunmuuta sen ajan teknistä etumatkaa...
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=72955

Hyppää suoraan 3.0tdi D3:een, toki siinäkin riittää jotain harrastamista...
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena

Vanha 21.05.2018, 20:54 S8 V10 2007 ihmettelyä

Olis tarjolla tuollainen alle 170tkm ajettu ulkoisesti varsin siisti laitos.
Kynnyskysymys, onko mitään järkeä sekaantua tuollaiseen?
Muistan yhden S6 -kulkineen jonka V10:ssä oli osa sylintereistä soikeena eli lohko vaihtoon.
Tiptronic vaihteistona, quattro ja normi jouset (käsittääkseni).
Toki myös kulut (vakuutus, käyttömaksu jne) kiinnostaa.
Onko siis normi duunarilla mitään mahiksia pitää tuollaista?
MKaup MKaup ei ole kirjautuneena

Vanha 21.05.2018, 23:57

Noi mehumaija tiptronicit on luotettavimpia audin vaihteistoja. Nelipykäläisestä mitään kuullut ongelmia ja 98 tulleen 5 portaisen ongelmista kuullut vaan pumppu hajoamista ja regulaattorin jumiutumista.

Itsellä kaksi alkupään A8. 94 ja 96 eli abz moottori ja cml (zf 4hp-24a) laatikko. Eli pitäis kaksi varminta vagin tekelettä olla yhdessä aidon torsenin kanssa.

Vanhana mennään painon mukaan verot ja paino alumiinisena kyvyempi kuin A6. Polttoainekulut pysyy siedettävänä kun flexfuel muunnos.
terroristiristo terroristiristo ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 22.05.2018, 06:55

Sellainen sivuhuomio, että 4HP24A laatikossa on on sähköinen monilevylukko torsenin sijaan, tästä oli vasta toisaalla juttuakin.

Eli V8 koneisten perässä olevat 4-loviset (V8, A8 > 97, Urs4/urs6 V8), 5-vaihteisissa automaateissa keskilukko on taas torsen.

ACF jäsen

Vanha 22.05.2018, 11:12

V10 koneinen S8 on D3 koppaa ja siinä taitaa olla 6hpxx lodju? Sitä en murehtisi.
Moottorissa on samat riskit kuin S6:n V10'ssä. Tehoero taisi olla softalla tehty S8 eduksi. Eli ketjunkiristäjien vaihto vaatii koneen irrotuksen, FSI mähmät imusarjoissa, ja sama pyttyongelma. Toisaalta ei kaikki V10's ole pyttyongelmaisia, mutta on niitä. S6 ketjuun joskus kirjottelin, että yksi tulkinta oli pyttyongelmasta, että se on aiheutunut monasti kylmää konetta kuormittamalla. Esson baaria ehkä.

Kyllä duunari noilla jaa. 10 päälle menee bensaa, ja käyttömaksu päästöjen takia siellä yläpäässä. Oliko 350g päästöt että siitä pääsee laskemaan. Normi osakaskovakuutus tuskin on kovinkaan kallis. Täyskasko, jos semmosen vielä jostain saa, sitten voi olla.

Jos vertaa tuohon omaan vanhaa A8'iin niin samanmoiset käyttökustannukset varmaankin, ja ylläpito maksaa enemmän kuin jonkun "normiauton" kohdalla.
Aikanaan laskin, että ei se ajaminen ole edes niin paljon kalliimpaa V10'llä, kuin vanhalla 2.5 R5 TDI quattrolla. Pari satkua kuussa mun noin työmatkoilla, jotka on luokkaa 200km päivässä.
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 22.05.2018, 11:24

Kaikki D3 kasit pitäis kyllä olla pussijousilla, jollei joku sitten ole tehnyt jotain downgreidausta...
alpi alpi ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 22.05.2018, 13:21

Kuinka läheistä sukua D3 kasin 4.2 FSI (2006 ->) on RS4 B7:n voimanlähteelle? Ongelmat lienee samat imupuolella?

Vanha 23.05.2018, 00:00

Tällä hetkellä on 2.0TFSI eli imusarja ja mähmät on tuttuja. Yhden S6:n lohko meni vaihtoon ja se kyllä hirvitti, varsinkin hintansa puolesta...
Työmatkahan mulla nykyään alle kilometri mutta käyttömaksun vuoksi joudun ajaa sen autolla. Maksaa vaikka ei ajaisi... siis ajan.
Miten käyttömaksu ja vakuutus noin ”about” menee?

ACF jäsen

Vanha 23.05.2018, 07:38

No siis itsellä oli S6sta ostaessa se ajatus takaraivos, että 10ke on hyvä summa mahdollisiin remontteihin varauksena. Ainakin henkisesti.
Sen lohkon voi myös putkittaa, ja koneitakin on tarjolla. Yksi projekti foorumilla kävi semmosen operaation.

Jos ei klopise ja kolise kone niin tuskin siellä pytyissä on vikaa. Tai semmosta klopinaa piti Rinta-joupin S6 jossa siis pytyissä vikaa.

Vanha 23.05.2018, 22:29

Juuri tuo laitos on mielessä. Näin projektin suuruuden kun moottori oli auki. Ja lohkon hinta...
Just mietin että jos, niin joutuuko varata jonku 5k -luottokortin ylläpitoon, mutta joa 10k niin alkaa olla jo hullua alle 30000 -hintaiseen autoon :/

Viimeksi muokannut okkim 24.05.2018 06:21 Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

Vanha 25.05.2018, 08:49

Tuli kokeiltua tuota.
Pussijouset löytyi ja yhtäkkiä kaikki tuntui toimivan. Eka ihmettelyn aihe oli kun en ensin huomannut auton olevan käynnissä. Seisoin n. 3 metrin etäisyydellä auton takana. Todella hiljainen. Konehuoneessakaan ei mitään ylimääräisiä ääniä.
6hp - laatikko löytyi.
Olihan voimakas laite! Jos rouvan lastutettu 3.0tdi tuntuu 2.0tfsi:n jälkeen tykiltä niin tälle pitää keksiä joku muu superlatiivi...
Hyvitys vaihdossa nykyisestä vaan menee sen verran alakanttiin että joutuu vielä miettiä ratkaisua.
Kiitos vastanneille :)
Ihmemies Ihmemies ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 27.06.2018, 04:37

Mistäs noita D2 kaseja nykyään muuten löytää enää? 1999-2002 facelift-mallia ilman rallipenkkejä tai kattoluukkua, kilsoja mieluummin 200 kuin 3000tkm. 200tkm:kin on 11tkm/vuosi, ei pelkkää paikallan seisomista. Kaikki Euroopan yksilöt paalattu kalliina korjata, tai laivattu Venäjälle tms? Nettiautossakin tais olla vaan yks facelift kasi kaupan nyt.

Vanha 27.06.2018, 09:16

Mikä kattoluukussa haittaa? Huuhtelee silloin tällöin viemärit niin ei mee tukkoon. Roskaa sinne ei juurikaan pääse niin reipas määrä vettä vie pölyt pois. Paljon pienempi riesa kuin neulasten tukkimat viemärit lokaris ja laatikon päällä.

Mut kieltämättä kaikki lähimpänä alkuperäiskuntoa myynnis olevat on ennen tuota 1999. Vähemmän tehoa ja vaihteita siten ollen vähemmän haluttu.

ACF jäsen

Vanha 27.06.2018, 09:19

Syö pääntilaa useita senttejä.

Vanha 27.06.2018, 09:21

Kappas. En oo kiinnittänyt huomiota vaikka itsellä kattoluukullinen -94 ja luukuton -96. Riitänyt tällaiselle 178 senttiselle penkki ylimmässäkin asennossa hyvin.

Viimeksi muokannut MKaup 27.06.2018 09:26

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 27.06.2018, 15:33

C5 S6 Recaroilla ja kattoluukulla oli tämmöselle 177cm tumpille ihan ok jos ei ajanut kypärä päässä. Radalla piti laskea penkki ala-asentoon joka taas ei ollut eniten parasta muuten. Vastaava A6 samanlaisilla recaroilla ilman kattoluukkua on tosiaan muutaman sentin paremmalla pääntilalla.

ACF jäsen

Vanha 05.07.2018, 17:16

Kävin tosiaan katsomassa Tampereen AutoCenterin S8:a. Recaron nahat ja kattoluukku, pääntilaa oli miinussenttimetrejä. En tiedä paljostako on kiinni, mutta C5 pappapenkeillä on muutama cm pääntilaa.

Eli en mahtunut autoon edes istumaan kattoluukun kanssa. Toiveissa on, että ilman luukkua jäisi se muutama cm tilaa kuten nykyisessäkin autossa.

ACF jäsen

Vanha 05.07.2018, 17:48

Mulla on sähkö "s-line" recarot ja aurinkopaneelikattoluukku ja vajaa 185 pitkänä on kuitenkin tilaa. Tykkään toki pitää penkkiä ala-asennossa. Pitää oikeen testata miten tuossa on tilaa, fiilis on ettei mikään 190+ kuitenkaan mukavasti istu välttämättä.
Aurinkopaneelikattoluukusta en pidä yhtään. Kuluttaa flektiä vaan, kun ei luukkua tule edes pidettyä auki.

ACF jäsen

Vanha 05.07.2018, 17:49

Niin siis oikein ajatuksella mietin että kyllä pituus pitää ehdottomasti mainita viestissä: 200cm. Unohdin sen oleellisimman tiedon kovasta yrityksestä huolimatta. Vieressä olevassa G-mesessä oli pääntilaa vähän paremmin :)

Vanha 10.07.2018, 07:34

Eipä toi yksin ole pituudestakaan kiinni. Onhan ihmisillä vaihtelua selän suhteellises pituudes muuhun kroppaan.

ACF jäsen

Vanha 12.07.2018, 09:44

Nojoo, pitkä niska mulla ainakin on. Takkien huput roikkuu päälaesta, eikä olkapäiltä, niin kun pitäisi. Ei kai D2 A8 voi olla sisätiloiltaan pienempi kuin C5-korinen A6..? Ainakin kasi on ulkomitoiltaan suurempi. Ajattelin, että kattoluukkumekanismi veisi ne puuttuvat muutama cm. Voiko pappa- ja rallipenkeissä olla eroa, miten korkealla/matalalla istuu? Hankala vähän päästä vertailemaan, kun autoja ei enää juuri missään ole näytillä.

Jos jossain pääsisi koeistumaan kattoluukutonta yksilöä, niin sillähän se selviäisi.
Harjula Harjula ei ole kirjautuneena

Vuoden Kerholainen 2018
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 12.07.2018, 13:14

Jos penkissä on sähkösääädöt, niin se ei välttämättä mene niin alas kun käsisäätöinen jakkara.

ACF jäsen

Vanha 23.07.2018, 18:50

Audiworldita löytyi lopulta speksit:

943mm luukun kanssa etupenkin pääntila. 988mm ilman luukkua, eli 4,5cm enemmän! Tosin sitten A6:ssa jollainen mulla on, on 998mm eli vielä 1cm enemmän kuin kasissa. Tuolta löytyy speksit malleittain, vanhemmistakin: https://www.audiworld.com/audiworld-model-guide/

Myöhemmissä kaseissa tilaa ei tule senttiäkään enempää, eli toi on varmaan joku konsernin maksimi sitten.

Keppivaihteeseen voi joutua hommaamaan jatkovarren, jos ei meinaa käsi ylettyä sinne asti. Se tosin on halpa ratkaisu, jos vaan löytää oikealle kierteelle sopivan palan.

ACF jäsen

Vanha 24.07.2018, 08:59

Se on ihan ratkaiseva ero kyllä. Itselläkin ottaa jo luukuttomassa B7:ssa tukka kattoon, jos oikein ryhdikkäästi istuu, penkin ollessa ala-asennossa. Kypärä päässä joutuu suorastaan löhöämään.

Lonkkaluusta päälaelle on noin 82 cm äkkiä mitattuna, kokonaispituus luokkaa 194 cm näin aamulla :)

ACF jäsen

Vanha 24.07.2018, 13:13

Testasin tuossa ja ainakin -97:ssa kattoluukullisessa varmaan jo 190 pitkällä voi olla tukala olo. Ei siellä tälläsellä reilu 180 pitkällä ole hirveesti tilaa vaikka penkki on alimmassa asennossa.
Onneksi ei tartte tuollasella paljo kypärä päässä ajella, ei olisi kyllä juurikaan tilaa.

Vaikuttaako muuten sähkösäätönen penkki myös tuohon?

ACF jäsen

Vanha 24.07.2018, 21:36

Ei teidän pidempien kannata sit ainakaan eka sukupolven Audi cabrioletista haaveilla.Verrokkina tälläsella 184cm pitkällä rungolla pystyy just kumartumatta ajamaan cabriolettia.5cm pituutta lisää ja tuijottaisi suoraan tuulilasin yläreunan palkkia ajaessa tai sit pitää olla 195cm vähintään niin pystyy ajamaan palkin yläpuolelta. Suojalasit päähän ja menoksi :-)

ACF jäsen

Vanha 25.07.2018, 10:05

Ja pitempi kuskin D2'ssa vie takapenkkiläiseltä jalkatilat, eli auto muuttuu nopeasti 4 paikkaiseksi.
Iten ole 184 ja ei kuskin takana oli kyllä hirveesti jalkatilaa. Langissa varmaan olisi paremmat tilat.

ACF jäsen

Vanha 25.07.2018, 11:30

Onko D2 jotenkin pienempi sitten kuin paperilla vaikuttaa? Omassa C5 A6:ssa tuolin selkänojissa on sellaset lovet jaloille, ei oo kukaan valittanut ainakaan pahemmin mun takana istuessani jalkatiloista. Audiworldin speksien mukaan kasi on tilavampi, mutta ehkei se mene sitten käytännössä niin? Ainakin 99% ajasta mun takana ei kyllä kukaan istu, joten tällä ei ole niin kauheasti mulle väliä.
Attached Thumbnails

Name:	2002 a6 specs.PNG‎
Views:	39
Size:	129,7 Kt
ID:	59067   Click image for larger version

Name:	2003 s8 specs.PNG‎
Views:	37
Size:	25,9 Kt
ID:	59068  

ACF jäsen

Vanha 25.07.2018, 11:38

Ei ole takapenkeissä erillistä muotoilua jaloille, ei ainakaan pre-fl malleissa. Onko tullut muutosta 2001 faceliftissa niin en tiedä.
Kuvassa siis oman ajoasennon tarjoama jalkatila takana. Ei siinä liikaa tilaa ole, vaikka vielä mahtuukin.
Attached Thumbnails

Name:	20180725_124725.jpg‎
Views:	134
Size:	72,1 Kt
ID:	59069  

Viimeksi muokannut Puuhapete 25.07.2018 12:26
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari > Audi A8/S8 ostamassa.

Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 3 (2 käyttäjää ja 1 vierasta)
Hese76
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Pois päältä
HTML koodi on Pois päältä

Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
A8 uusikorinen kokemuksia? asunan Esson baari 39 03.03.2014 06:43
Kesäksi 18" renkaat,näin talven keskellä voisi pohtia jo ensikesäksi uusia renkaita. nautseri Kori, valot, renkaat 5 08.12.2008 21:37
A8 Replicoiden keskiöitä Chocoeye Kori, valot, renkaat 3 14.07.2008 21:59
A8 Coupe mpelanti Verkosta bongattua 21 08.01.2006 22:12

Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 16:22.

vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.