Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R5 2.5L TDI ei käynnisty ollenkaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • R5 2.5L TDI ei käynnisty ollenkaan

    Tein pientä remonttia AEL koneelle eikä kone ole sen jälkeen käynnistynyt ja nyt tässä kyselen teiltä vinkkejä ja ideoita kuinka löytää vian. Ennen remonttia auto oli alkanut savuttamaan mustaa savua hieman normaalia enemmän kun kierroksia oli yli 2000, mutta muuten käynti ja käynnistyminen olivat normaaleja eikä tällä savutusasialla välttämättä ole mitään tekemistä nykyisen vian kanssa. Ennen remonttia ajattelin savuttamisen syyn olevan jokin turbovika, jolloin sain hyvän syyn päivittää ahtimen Holsetin HE221W:ksi, olihan autolla ajettu yli 270 tkm. Remontin yhteydessä vaihdoin mm. molemmat hammashihnat rullineen, vesipumpun ja kampiakselin värinänvaimenninlimpun. Olin pari vuotta aiemmin vaihtanut suutinkärjiksi DSS:n 240 um kokoiset kärjet ja säätänyt niiden avautumispaineet 240-245 bariksi. Vauhtipyöränä minulla on kiinteä Audi 100:n limppu AAT koneesta, katin tilalla minulla on suora putki eikä VAGCOM:lla näy vikakoodeja.

    Vauhtipyörän ajoitusmerkin paikkansapitävyyden tarkistin 1. sylinterin hehkun reiästä. Kun laitoin jakopään hihnaa paikoilleen, niin minulla oli lukitustyökalu nokka-akselin päätyhahlossa. Olen kokeillut usealla erilaisella ruiskutuspumpun ajoituksella, mutta niillä ei ole ollut vaikutusta. Olen päästänyt mahdolliset ilmat pois polttoaineputkista suuttimien liittimien kautta. Pilot-startilla moottori käy sen 1-2 s kun antaa sitä ilmanputsarin ilmanottoaukkoon.

    Vuodatin tämän tarinan myös paikallisen diesel-korjaamon henkilölle ja hänelle tuli mieleen mahdollinen vika johtosarjassa tai sitten kadonneet sylinterin puristuspaineet. Onko teillä vinkkejä mahdollisesta viasta tai mistä sitä kannattaisi lähteä etsimään? Entä onko teillä vinkkejä johtosarjan testaamiseksi tai olisiko jollakin lainata pientä korvausta vastaan lainata dieselille sopivan puristuspainemittaria? Asun Helsingissä ja voin tulla noutamaan sen lähialueelta.

    #2
    Remontin yhteydessä siis vaihdettu:

    -Turbo
    -Jakopään hilut
    -Ruiskutuspumpun remmit ja pyörät

    Oliko näin?

    Ihan yhtäkkiä sieltä ei pitäisi puristuspaineet kadota, puristuspainemittareita kyllä saa suht edullisesti esim. motonetista tms. Toisaalta jos kone lähtee starttipilotilla käyntiin, niin kyllähän siellä jonkinlaiset puristukset silloin löytyy.

    Johtosarjaviankin ilmestyminen yhtäkkiä ihan toisen remontin yhteydessä kieltämättä kuulostaisi aika oudolta sekin. Jos nokan lukitisintyökalua on käytetty, pitäisi kaiken järjen mukaan kone olla oikealla kierroksella.

    Onko ajoitusta säädelty millaisella metodilla?

    Comment


      #3
      Tuleeko sammutin solenoidille varmasti virtaa startattaessa/virtojen ollessa päällä? Jos et ole ajoitusta kellottanut pumpusta niin kokeile laittaa kone merkkeihinsä (1ykk) ja pyörittele pumppu merkkeihin-->kokeile, jos ei lupaa niin pikkasen kerrallaan pyörittelet ensin vaikka aikaisemmalle ja sitten myöhäisemmälle pumppua, jossain kohtaa pitää syttyä jos kaikki on OK!

      Comment


        #4
        Se pumppu voi olla yks perkele saada sille tontille, että suostuu käynnistymään.
        Me jouduttiin jumppaamaan erinäisistä syistä pitkään, että saatiin käynnistymään remmijumppien jälkeen.

        Vaikka en ilmaan usko, niin jos on vakiosuodatin käytössä, voi se tuoda ilmaa myös paluu puolelta.

        Comment


        • #5
          1. Kyllä minäkin ensimmäisenä kehoittaisin tarkistamaan ja säätämään pumpun ajoituksen vielä yhden kerran, että varmasti on oikealla iskulla ja sen verta tontilla jotta ei pitäisi olla siitä kiinni.

          2. Kts. kohta yksi.

          3. Kts.kohta yksi ja kaksi

          4. Pumpun ajoituksen on ilmeisesti uskottava olevan kohdallaan, joten sitten se on etsittävä vikaa muualta.

          Itseasiassa siitä pitäisi tulla ihan vikakoodikin mikäli pumppu olisi niin persiillään, ettei sen takia edes yritäkään käynnistyä. Kai sen pitäisi sitten tarpeeksi tontilla olla. Mulla tulee vikakoodia vielä pitkän aikaa sen jälkeen, kun ajoitusta säätämällä on päästy 'nahkeasti käynnistyvä' asetukseen ja mennään kokoajan lähemmäksi oikeata. Sitten kun ajoitus on vaan vähän myöhäisellään, auto pelaa ja käynnistyy suht normaalisti paitsi täysin kylmällä koneella on vähän pitkähkö vieteri, niin siinä vaiheessa tuo mun vessa vasta lopettaa vikakoodin tarjoamisen.

          Eihän tämä vika nyt voi mitenkään liittyä johonkin aivan muuhun kun varsinaisesti moottoriin ja sen räpläämiseen? Onko autossa hälyytintä tai ajonestolaitetta?

          Nyt jos yrität starttailla hetken aikaa, niin minkä väristä/hajuista pakokaasua tulee putkesta ja miten paljon?

          Onko suutinrugossa olevan neulannousuanturin piuha ehjä ja paikoillaan? Tuon ei pitäisi kyllä mielestäni estää käynnistymistä mutta pirun huonosti se kylläkin pyörii. Kaukaa haettua, mutta helppo varmistaa.

          Comment


            #6
            Mun mielestä koodia ei tule, jos kone ei lähde käyntiin. Startatessa käytetään perusasetusta ja käynnissä vasta säädetään ennakkoa pumpun toimesta, josta myös koodikin sitten mahdollisesti tulee.

            Comment


            • #7
              Säädin pumppua työntömitalla kun ei ollut sopivaa adapteria mittakellolle. Tuli vain minulle mieleen, että työntömitan "piikki" on melko leveä ja ettei se sitten olisi tehnyt kiusaa. Pumpun säädin niin, että mittasin ensin ruiskutuspumpun männän kohdan reilusti ennen YKK:ta ja tulos oli 25,1 mm. Tämän jälkeen pyöritin koneen YKK kohtaa ja kiersin pumppua kunnes mäntä oli tullut 0,25 mm ulos eli arvoon 24,85 mm. Työntömitta ei ole paras mittaväline, mutta toistin mittauksen useamman kerran mittalukeman varmistamiseksi. Kun kone ei lähtenyt käyntiin, niin kokeilin myös 0,5 mm ennakkoa, sitten pumpun säätöskaala molempiin suuntiin niin etten ensin löysännyt polttoaineputkia, sitten koko säätöreikien antama skaala ja lopuksi vielä hihnaa +/- yksi hammas siitä 0,25 mm arvosta. Voihan se tietysti olla, että olen onnistunut hyppäämään sen optimisäätökohdan yli mutta tässä vaiheessa se vähän epäilyttää. Hehku oli kuitenkin märkä, eli polttoainetta on tullut sylinteriin.

              Remontin yhteydessä laitoin molempiin Contitechin hihnasarjat rullineen ja kiristimineen. Turbo on myös uusi. Sammutinsolenoidi naksuu kun sille antaa virtaa ja käynnistettäessä solenoidilla on jännite. Ajonestolaitteesta sen verran, että aiemmin minulla olleen saman konsernin bensamallissa oli käynnistysongelma ja vikaa selvittäessä minulle kerrottiin korjaamolta että ajonestolaite antaa koneen käydä 3 s ennen kuin sammuttaa. Autossa on kyllä edellisen omistajan jäljiltä hälytin, mutta voiko se tehdä muuta kuin jättää solenoidi jännitteettömäksi? Remontin yhteydessä en ole koskenut sähköihin muuten kuin irrottanut vain ne liittimet joille on ollut tarvetta.

              Pakokaasu oli starttipilotilla mustaa ja haisi palaneelta ruudilta (auto oli sisällä kylmässä hallissa). Muuten startatessa en pannut merkille että näkyvää pakokaasulla olisi edes tullut. Saattoi siinä kuitenkin olla sellainen hyvin lievä diesel käryn tuoksu.

              Vaihdoin pari vuotta sitten tunnistinsuuttimen, kun antoi vikakoodia neede lift sensorista ja vilkutti ajoittain tyhjäkäynnillä mittaristossa hehkutusvaloa. Nyt ei ole ollut näitä merkkejä. Ajattelin seuraavaksi testata tällä irtosuuttimella millaisen sumun se antaa, kun kytken se polttoaineputkella kiinni suoraan ruiskutuspumppuun ja pyöritän konetta startilla. Kahlasin tähän ongelmaan ratkaisua tästä ja ffp forumista ja kylmäkäynnistysongelmien yhteydessä oli yhdet maininnat polttoainepumpun kammiopaineen säätäjästä ja ilmaa läpi päästäneestä pumpun akselitiivisteestä. Mitä mieltä olette näistä?

              Minulla on polttoaineen vakiosuodatin kiinni ja täytyy tarkistaa, että kaikki liitokset ovat asiallisia, ettei se vain imisi ilmaa polttoaineletkuihin. Polttoaineletku suodattimen ja pumpun välillä on kirkas ja siinä ei ole ilmakuplia. Polttoaineen paluu letkussa suodattimen jälkeen on orkkis takaisiskuventtiili. Tällä kertaa en vaihtanut polttoainesuodatinta, joten siellä on naftat sisällä.

              Comment


              • #8
                Vehkeet pitäisi saada käyntiin ilman heittokelloja. Kun kaikki muut paikat on merkissään, nokka lukittuna ja mäntä ykk, löytyy pumpusta pieni lovi vauhtipyörästä. Sen kun laitat viivojen kohdalle, mitkä löytyy pumpun merkkeinä, pitäisi homman rokata. Hienosäätö vag-comilla tms.
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Pitäisi saada käyntiin joo, mutta siinä on sellainen ongelma että se viiva mihin pumpun hihnapyörä pitäisi ajoittaa, on siinä pumpun kannakkeessa. Näinollen itse pumpun asentoa ei näe mistään. Tai jos sille joku merkki on, niin ainakin omasta se on mälvätty tunnistamattomaksi.

                  Kyllä tuo työntömitta-metodi vaikuttaa äkkiseltään sen verran epäluotettavalta, että suosittelisin heittokellon käyttöä

                  Comment


                    #10
                    viiva mihin pumpun hihnapyörä pitäisi ajoittaa, on siinä pumpun kannakkeessa
                    On kannakkeessakin mutta ajoitus pitää hoitaa sen pumpun perseen merkin mukaan. Kaiken helpoin kun vetää pumpun, kannakkeen ja hihnapyörän merkit kohdakkain eli kolme merkkiä.

                    Comment


                    • #11
                      ota joku suihku irti kannesta ja kato tarttaamalla tuleeko sitä aine läpi.
                      jos tulee ainetta niin vika on ajotuksessa tai puristuksissa :)

                      Comment


                        #12
                        Mulla on merkit näkyvissä. Kyllä se lopulta löytyi suht läheltä kun merkit pisti kohdalleen, mutta tarkka se on silti.
                        Se, että piikki on ollut ns leveä kuulostaa samalta jutulta mitä meillä oli. Kellon tanko oli hieman liian paksu ja ei mennyt pohjaan asti.

                        No perseellään tuo ajotus on edelleen, kun laitettiin vag-comin mukaan kohdalleen. Eihän se sillä toimi ollenkaan.

                        Comment


                        • #13
                          Toi Razurin lähettämä kuva on hyvin selkeä, kiitokset siitä. Jotain ihmeellistä on pumpun ajoitusmerkissä. Ennen hihnojen avaamisia, merkkaamani ja mittaamani kohta on 6-7 astetta aikaisemmalla kuin pumpun pyörällä ollut lovi. Onko pumpussa jokin vika vai onko jokin paikallinen kyläseppä Saksassa voinut kiristää pumpun pyörän hieman eri kohtaan kuin se on alun perin ollut, on epäselvä. Katsoin VAGCAT:ssä ollutta kuvaa pumpusta ja sen mukaan hihnapyörän ja akselin väliin tulee kiilapala.

                          Kokeilin pumppua myös tällä merkin mukaisella ajoituksella, mutta ei käynnistynyt. Jos pumppua pyörittää käsin ilman hihnaa, niin ruiskutusten välillä pumppu pyörii käsin juuri ilman vastusta. Hieman ennen sitä mittaamaani kohtaa vastus kasvaa niin, että pumppua pitää kääntää kiintoavaimen kanssa. Tämä on ilmeisesti normaalia. Suurimmillaan pumpun männän liike on noin 2 mm luokkaa.

                          Testasin eilen pumpun toimintaa irtosuuttimen kanssa ja sieltä tuli hienojakoinen polttoainesumu. Oliko se sitten polttoainemäärältään riittävä, niin sitä en osaa sanoa. Starttausyrityksissä ei pakoputkesta tullut savua niin, että olisin kiinnittänyt huomiota siihen. Minulla on käytössä VAGCOM jokin vanhempi versio. Osaatteko sanoa löytyykö sieltä jotain pumpun toiminnan kannalta hyödyllisiä mittaustietoa jotka kannattaisi tarkistaa? Varsinaisia vikakoodeja ei ole VAGCOM:n mukaan ollut.

                          Comment


                            #14
                            Joku varmaan korjaa jos olen väärässä, mutta mun käsitys on se ettei Vagcomista ole iloa juurikaan ennen kuin moottorin saa käyntiin. Sitten voi katsoa tdigraphilla, että miten se viiva piirtyy päin peetä.

                            Yksi keino löytää ykkönen on pyörittää pumppua ja katsoa koska ykkösen putkesta tulee polttoainetta. Sitten on aika lähellä oikea kohta.

                            Comment


                              #15
                              Ettei nyt olis tää perusmoka, et pumppu on 180astetta pielessä?

                              Comment


                                #16
                                Onko siellä pumpun akselilla sitä kiilaa paikoillaan? Jos on niin merkkien mukaan tai aivan niiden läheisyydestä pitäisi pärähtää tulille.

                                Comment


                                • #17
                                  itsellä oli pumppu suunnilleen hampaan verran muistaakseni aikasella niin lähti käyntiin.
                                  sitte siitä aina pikkusen kerrallaan sääti sitä paremmaksi :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hihnapyörän kiilapala oli paikoillaan kun irrotin pumpun. Kuulin toisaalta, että näissä AEL koneissa (Audi/Volvo) on nestepään männän palautusjousia katkeillut ja pumpun irrotuksen yhteydessä huomasin, että pumppua pystyi pyörittämään käsin hihnapyörästä. Kaikki ei siis ollut kunnossa joten vein pumpun paikalliselle dieselkorjaamolle. Katsotaan mitä he kommentoivat.

                                    Comment


                                      #19
                                      Aika jännää jos rempan aikana olisi jousi mennyt poikki. Kyllä sen pumpun muuten pitääkin pyöriä käsivoimin, mutta kiree se on kyllä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        joko vehkeet käy? Itellä ois kanssa sama ongelma,eli ei yritäkkään käyntiin tuo aatu! kampura ja nokka-akseli on kyllä kohillaan mutta tuo pumppu vähä mietityttää että onkohan se varmasti. Merkilleen oon sen kyllä yrittänyt saaha eli pumpun hihnapyörän merkki ja se kannakkeen merkki on kohillaan mutta ei siltikään.

                                        Ite en oo ajanu metriäkään vielä tuolla kotterolla niin miettiny että voisko peräti pumpussa olla vikaa kun ei yritäkkään? Löpöä se kyllä antaa kun suutinputket löysää ja starttaa mutta eikai sitä varmaa vielä siitä tiiä onko pumppu ehjä? :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Laitat sen pumpun rungon ja pyörän merkit kohdakkain, ei kannakkeen merkkiin mitään voi verrata. Se on sitä varten jossa haluaa pumpun runkoa kääntämällä hakea ajoituksia kohdalleen. Eli pyörän ja pumpun merkit kohdakkain.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo ollu tuo ulosanti vissii viimeyönä vähän heikkoa kun kirjotellu :), eli pumpun hihnapyörän ja se pumpun rungossa oleva merkki kohilleen! Tänään kun vielä hienosääteli niin sehän paukahti käymään!

                                            Comment


                                              #23
                                              Se on pienestä kii.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sain pumpun diesel-liikkeestä ja sen akuuttina vikana oli, ettei siirtopumppu kehittänyt tarpeeksi painetta. Tämän lisäksi siitä hiottiin jotain kulumia pois ja säädettiin päittäisvälyksiä. Sanoivat minulle, että nyt on pumppu uutta vastaavassa kunnossa. Noh, pumppu kiinni ja starttaamaan, mutta ei se vieläkään lähde käyntiin. Epätoivo alkoi vallata mieltä ja siinä tulin kokeilleeksi startata turbon ahtoletku aukinaisena imusarjan päästä. Imu oli heikko ja sen perusteella kävin uudelleen ajoitusmerkkien kimppuun.

                                                Vauhtipyörän merkki oli kohdallaan kun vertasin sitä ykkössylinterin mäntään. Tämän jälkeen kone ykkösen YKK kohtaan ja venttiilikoppa auki. Yllätys oli aikamoinen kun nokka-akselin ensimmäisen sylinterin ”peukut” olivat alaspäin.

                                                Rakas pikkuveljeni oli auttanut minua remmien vaihdossa kun itse en ollut paikalla mm. avaamalla kuningaspultin ja ottamalla jakopään hihnapyörät pois ilman nokka-akselin lukitustyökalua. Minä taas kasasin jakopään ensimmäistä kertaa ja käytin siinä itse tekemääni nokka-akselin lukitustyökalua. Kai sitten olin niin tohkeissani siitä kun työkalu loksahti nätisti paikoilleen, etten katsonut missä asennossa nokka-akseli oli. Yritän seuraavaksi pyörittää koneen sellaiseen kohtaan jossa voisin pyöräyttää nokan oikeinpäin ja jos se sitten vaikka lähtisi käyntiin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eli perinteinen 180 asteen moka! Mikset vaan kääntäis pumppuakin 180 astetta? Ajaa saman asian.

                                                  Sulla on ollut jo lähtö kohtana tuo ajoitettuna väärin, ei hihnan vaihdossa voi noin edes käydä vaikka ei olisi mitään lukitsimia. Jos olisit heittäny pumpunkin hihnan paikoillen ilman mitään merkkien katselua niin olisihan se tulille lähteny. Tuo nykynen C4qtdi kun tuli mulle saksasta niin siinä oli kans nokka ja pumppu 180 astetta väärin päin mutta eihän se mitään haittaa kun ennakot vaan saa kohdalleen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eikös se melkein kannattais silloin kääntää kampuraa yksi kierros, niin olisi kaikki merkit oikein? :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo, pitää varmaan vetää aasinhattu päähän ja muuttaa käyttäjätunnus toiseksi…

                                                      Aika jännä juttu tämä ihmismieli: ensin usko on horjumaton omia merkkejä kohtaan ja sitten kun luulee löytäneensä ongelman aiheuttajan, niin ilman sen kummempaa asian varmistamista pyrkii etsimään selitystä tapahtuneelle. Tajusin itsekin asian aamun työmatkalla kun isäni muistutti nelitahtimoottorin toiminataperiaatteesta.

                                                      Tarkistan vielä miksi pumpun hihnapyörällä ollut lovi oli sen 173…174 astetta pielessä, mutta voi olla etten löydä selitystä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Älä välitä, tein ihan saman mokan itsekin ihan hiljattain. Mulla oli auto keskellä pihaa kun siitä oli pumpun remmi katkennut ja ajattelin vain laittaa pumpun remmin paikalleen, jotta saan ajettua talliin täydellistä jakoremppaa varten.

                                                        Pyörittelin koneen merkkiin, ja laitoin pumpun paikalleen, ajoitin kellolla eikä lähde käyntiin. Sahailin, vaihtelin ennakkoa ja vaikka mitä, kunnes hokasin että mullahan ei ollut venakoppa auki joten en voinut tietää onko kone kummalla kierroksella. Kampiakselia yksi kierros eteenpäin ja johan starttasi... :)

                                                        Asiantuntijaksi sanotaan kuulemma sellaista henkilöä, joka on tehnyt hyvin kapealla sektorilla kaikki mahdolliset virheet. :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eihän sitä muuten voi kaikkea tietää, virheistä oppii... :)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X