Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten nopeasti 2,7 moottorin pitäisi lämmetä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miten nopeasti 2,7 moottorin pitäisi lämmetä?

    Rupesin ihmettelemään asiaa kun seurasin AC:stä moottorin lämpötilaa (kanava 57) eli,
    ulkona -10 C lohkolämmitintä käytetty n. 2-3h, lämpö käynnistettäessä: 48 C
    työmatka n. 7km pelkkää rauhallista kaupunkiajoa n. 15min, lämpö sammutettaessa: 66 C

    Onko joku muu seurannut lämpötiloja? Kuin nopeasti moottorin kuuluisi lämmetä?

    #2
    Mulla nyt on eri konekin, mutta viimeksi Uutenkaupunkiin ajellessa tuli katteltua lämpöjä. Taisin aloittaa jossain Raision kohdalla, vajaa kymppi ajettuna ja ulkona -8. Tuossa vaiheessa oli muistaakseni 61, LMS:n kohdalla päästiin seitsemäänkymppiin ja loppumatka oltiin 69-71. Mulla on kyllä termostaatti vaihtovuorossa heti sopivan tilaisuuden tullen. Lukemat otettu kliman kanavalta 51 (?) kun mittariston lämpömittari ei toimi.

    Comment


    • #3
      Kyllä se termari taitaa olla vaihdon tarpeessa. Itsellä taitaa olla vedet 90c parin kilsan jälkeen jos on lohkossa ollut.

      Comment


      • #4
        Pitäsisikö lämmetä sinne 90C asti? mulla jää roikkumaan 85C viivalle ja välillä käy 90 C ja jäähtyy todella nopeasti paikallaan seisoessa

        Comment


        • #5
          Sori jos menee asian viereen, mutta miten te katsotte ilmastoinnista joltain kanavalta sen lämpötilan? Anteeksi maalaisuuteni...

          Comment


          • #6
            Mutu on, että ( ainakin vanhemmissa ) audien mt:n lämmönnousu on hidasta. Itsellä entinen lötkö ja nykyinen lämpenevät hitaasti. Termari on ok. Kestää kauan, vaikka lohkolämmittimestä lähden, että kone saavuttaa n 90 astetta. Olen miettinyt mistä se voisi johtua? Päädyin ajatukseen: Nestetilavuus on 11 litraa, joten sen lämpiäminen kestää aikansa.

            Comment


            • #7
              Jari, niillä on joku tietokoneviritys piuhoissa kiinni = nörttejä:)

              Comment


              • #8
                Eipä tuo oma ässäkään tahdo lämmetä kun tuon coolerin laittoi keulaan. 90 ei nouse muutaku paikallaan. muuten on 75-80 tietämillä. pahvi on coolerin ja syylärin välissä. Termostaatti on vajaan vuoden vanha(biltema).

                Comment


                  #9
                  Jari tuolta apuja ilmastoinnin diagnostiikka näyttöön:
                  http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                  Comment


                    #10
                    Itse lähden lämpimästä tallista mutta neljän kilsan päässä kaupunkikaasuttelulla on kympin pakkasessa lämmöt 90. Kyllä kuutosen hidas lämpeäminen viittaa jumittavaan viskoon/termarivikaan, painotus viskolle.

                    Vitoskoneissa on tunnetusti virhetíeto mittarille kylmällä säällä maantienopeuksissa koska itse anturi jäähtyy suorassa ajoviimassa.

                    Comment


                      #11
                      Jari, niillä on joku tietokoneviritys piuhoissa kiinni = nörttejä:)
                      No ei sentään:) Ilmastointilaitteen näytöstä saa ulos noita tietoja, kun painat oikeita nappeja siitä ilmastoinnin paneelista. Enpä vaan ulkoa muista mitä nappeja piti painella. Mutta eiköhän joku viisaampi kohta neuvo noi näppäinyhdistelmät.

                      Comment


                      • #12
                        Samille suur-kiitos!

                        Voi hemmetti, en oo tommosten toimintojen olemassaolosta edes tiennyt. Noh, taas on hieman viisaampi. Vag-comilla mä lämmötkin kattelin ennen.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla työ matka on noin 6 km. Vaikka lähtisin aivan kylmällä koneella (yksi aamu olin kämmännyt lämmityksen ihan katolleen ;) niin ehtii lämmetä 90 asteeseen ennenkuin olen perillä. Jos Eberi on töhöttänyt aamusella, niin noin kilometri max kaksi, niin jo on lämmöt 90. (ei paljoa vaikuta ulkolämpötila lämmön nousuun, en ainakaan ole sellaista huomannut)

                          Comment


                          • #14
                            Täytyypä tarkistaa se termostatti sitten, katselin tänään taas ja vaikuttaa että nousee suht nopeasti > 60 C mutta sitten jää 68-70 asteeseen, eli roikkui siinä n. 10 min eikä noussu enempää. Ei taida kone tykätä niin kylmästä :)

                            Comment


                              #15
                              Minäkin veikkaisin kyllä kovasti sitä termaria. Minulla oli ihan sama homma viime talvena, lämmöt nousi hitaasti ja jäi jonnekin 75 asteen tienoille. Uudella termostaatilla lämmöt nousee tasan 90 asteeseen ja pysyy siinä.

                              Comment


                                #16
                                tai sitten kaksitoimi jäähylämpömittari. mitäs vag-com sanoo lämmöksi? block 011 esim

                                Comment


                                • #17
                                  Lueskelin tuolta Audiworldin sivuilta noita ohjeita. Ilmeisesti minun autoihin liittyvä englanti ei ihan riittänyt, joten mikä koodinumero se on, jolla näkee moottorin lämpötilan tuosta ilmastointilaitteen näytöltä?

                                  Comment


                                    #18
                                    Kanava 51 Engine Coolant Temperature (ECT) in deg C

                                    Uudemmille autoille löytyy omakin lista http://www.audiworld.com/tech/int6.shtml jos noissa nyt mitään olennaista eroa on...

                                    Comment


                                      #19
                                      Ottako klima muuten lukemansa samasta anturista (se nelinapainen siinä vesipumpun luona?) kuin lämpömittari? Mittari kun on melkein kuollut, niin tietäis mitä lähtee vaihtamaan termoksen ohella.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kaiketi myös C4:ssä on klimalle oma anturinsa kabiiiniin menevässä letkussa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          En ole VAG-COM:ia käyttänyt, antaako se jotain lisätietoa verrattuna climaan? Eikös ne lämpöantureiden lukemat saa näkyviin yhtä hyvin climasta?

                                          Mitens se "jumittava visko" todetaan? Onko niin että tuulettimen ei pitäisi pyöriä kuin moottori kylmä (helposti tarkastettavissa).

                                          Termari ei taida olla kallis mutta vaihto maksanee taas hunajaa tässä moottorissa.

                                          Comment


                                            #22
                                            visko jumissa se pyörii kokoajan. termarin vaihto vaatii keulan purun ja on todennäkösesti hintava. jos mahdollista teetä samalla jakopää , pyörijät , kiristäjät ja vesipumppu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tein minäkin tyhmästi kun en vaihdattanu termaria jakohihnan vaihdon tai lohkolämppärin asennuksen yhteydessä. Tai toki olisin vaihdattanu jos olisin muistanu osia ostaessani...

                                              Nyt toi käyttäytyy niin, että näillä -15 asteen pakkasilla kun lähtee parin tunnin lämmityksen jälkeen liikkeelle, niin lämmöt nousee 5-10 minuutissa lähes 90:een. Sitten ilmeisesti termari aukeaa ja lämmöt putoaa johonkin 82:een minimissään. Tuosta taas muutama minuutti, niin lämmöt on 90:ssä.
                                              Tai mistä minä tiedän jos toi kuuluu käyttäytyä noin, auto ollut vasta 1,5kk mulla... Kakkosauto Laguna käyttäytyy ihan samalla tavalla, mutta ovat kyllä ensimmäisiä autoja mulla kun noin käyttäytyy.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei se termarin vaihto niin mahdottoman kallista ole. Omaan teetin sen LMS:llä, ja termarihomman loppusumma jäi alle 350 euron.
                                                Nyt näyttäisi kulutus tulleen niistä 13,5 lukemista vähän järkevämmälle 11-12 l/100km tasolle.
                                                Noin 10-15% lasku kulutuksessa tarkoittaa, että alle vuoden ajoilla tuo termarikeikka on maksanut itsensä takaisin.
                                                25000 km * 13,5 l/100km * 1,20 e/l = 4050 e
                                                25000 km * 11,5 l/100km * 1,20 e/l = 3450 e

                                                Ja tietysti se, että matkustamo lämpiää hetkessä aiempaan verrattuna, on myös arvokasta kovilla pakkasilla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Viskohan pyörii ns. vapaasti koko ajan ja sen saa kädellä pysäytettyä mutta jos jumissa niin se pyörii koneen kierrosten mukaan koko ajan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Toinen asia on uskaltaako siihen pistää sormia (pysäyttää kädellä), ettei sormetkin häviä siinä hommaassa :)

                                                    Toi kulutusjuttu oli mielenkiintoinen, mä oon just ihmetelly samaa, et kulutus on korkeahko. Luokkaa 14l/100km. Tosin vaikea sanoa kun on lyhyitä matkoja, kylmäkäynnistyksiä jne jne.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Viskohan pyörii ns. vapaasti koko ajan ja sen saa kädellä pysäytettyä mutta jos jumissa niin se pyörii koneen kierrosten mukaan koko ajan.
                                                      :)))

                                                      Niin, että sitten kun ottaa käden pois moottoritilasta ja aukaisee silmät, niin saa tietää oliko visko jumissa vai ei ;)

                                                      Täytyy varmaan searchiä foorumia ja ihmetellä miten vaikea tohon AGA:n olis vaihtaa pelkkä termari nyt. Suojamuovit purkamalla tietty saattais löytää mihin ylävesiletkun tie vie...

                                                      EDIT: sikälihän ei ongelmaa ole, koska auto lämpeää sisältä ripeästi. Ainoa vaan, että moottorin lämmöt ei nouse mielestäni normaalisti.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        termarihomman loppusumma jäi alle 350 euron
                                                        Pelkästä termarinvaihdosta 350 ? kuulostaa melko kalliilta. Vai onko se veekuukassa (mites Ässä?)jossain puolen koneen purun takana?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          termarihomman loppusumma jäi alle 350 euron
                                                          Pelkästä termarinvaihdosta 350 ? kuulostaa melko kalliilta. Vai onko se veekuukassa (mites Ässä?)jossain puolen koneen purun takana?
                                                          Purkamisen määrä on juurikin sama kuin jakohihnan vaihdossa. Sekin olisi siis hoitunut tässä samalla pienellä lisävaivalla, mutta edellisestä hihnanvaihtohuollosta on vasta reilut 40 tkm.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pistät vaikka hanskan käteen ja ei sinne siipiiin pidä käsiä tunkea kokeilee siitä ulkokehästä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X