Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Saunan remontointia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Hienoa tuli Tuomollakin, en nyt halua pelotella mutta vedeneristeen läpikuultavuudesta nopeasti katsottuna ei valmistajan kuivapaksuuksia ole ehkä saavutettu ;)

    Comment


    • #32
      Eikös rakennustarkastus hyväksy vedeneristeiden paksuudet vai miten se menee?

      Comment


        #33
        Omakotirakentamisessa vastaava mestari, rempoissa taloyhtiön edustaja ja omissa rempoissa ei välttämättä kukaan :)

        Toi hyväksyminenkin on monesti yhtä tyhjän kanssa, jos sen tekee asioista tietämätön. Muutenkin ilman mallipalaa tehtynä vähintään arvelluttavaa (kuten suurin osa tarkastuksista tehdään vieläkin).

        Edit: Yhtä arvelluttavaa on valmistajien tapa jättää kuivapaksuuden tieto pois pakkauksista. Se paksuus kun on VTT:n testeissä määritetty, jolloin saavutetaan vedenpitävyys.. Se menekin seuraaminen ei aja meinaan sitä asiaa, nurkkiin yms. kangastettuihin kohtiin meinaan häviää tavaraa paljon enemmän ja se on pois menekin mukaan tehtynä laajoilta pinnoilta.

        Nim. monen vedeneristyksen hyljännyt ilkeä työnjohtaja :)

        Comment


        • #34
          Jollekin se vastuu kannattaa varmaan yrittää siirtää. Taloyhtiöissä tilanne on aika selvä, kun on kyse "firman" seinistä, mutta jää se vastuu sinne taustalle pitkäksi aikaa painamaan, jos vaikka myy itse rakentamansakin.

          Comment


            #35
            Unohtui mainita, että suihkuhuoneen seinät ovat kaakeliluja-levyä, joka itsessään täyttää määräykset vedenerityksen suhteen(ruuvinreiät ja saumat tukittuna). Tuo Kiillon massa vedettiin seiniinkin varmuuden vuoksi, kun ainetta oli riittämiin. Btw. saunassa tai ex-pukuhuoneessa ei ollut merkkejä kosteusvaurioista vaikka minkäänlaista vedeneristystä 50-vuotta vanhoissa rakenteissa ei ollut.

            Comment


              #36
              No sitten kuulostaa hyvältä, jos saumat on hyvin tiivistetty ;)

              Kunhan muistetaan jättää se mahdollinen vanha/uusi höyrysulku vedeneristetyissä seinissä pois.

              Comment


                #37
                Itse laitoin vesieristettä kahteen, kolmeen kertaan, riippuen paikasta. Ainetta meni 20 litraa noin 16 neliömetrille. Laitoin niin paljon että varmasti riittää, eipähän tarvitse pelätä vesivaurioita sen takia ja nukkua öitä huonosti. Kiillon sivuilta löytyy hyvät ohjeet vesieristyksen tekoon.

                Comment


                  #38
                  Joo sitä saa laittaa reilusti, yleensä kotitekijät pääsee 3 kerroksella oikeisiin paksuuksiin. Jotkut eivät saa neljään kertaan tehtynä tarpeeksi paksuutta, kun taas ammattimiehet saisi melkein kerralla (toki vetävät useasti).

                  Omiin kylppäreihin tuli meinaan aika kerros, kun itse pääsi sutimaan =)

                  Comment


                    #39
                    Itse tuli aikanaan hankittua rutiinia vedeneristykseen työn puolesta uimahalli- ja kylpylätiloissa. Oppi tekemään riittävän paksua jälkeä kahdella käsittelyllä kun kaikki tarkastettiin virallisen valvojan toimesta :) Nykyään sujuu nuo pienemmät urakat omiin ja kavereiden remontteihin aika rauhallisin mielin vaikka teenkin niitä enää harrastuspohjalta.

                    Comment


                      #40
                      Vedeneristyksestä tosiaan, eli kun sitä alkaa tekemään niin pitää muistaa myös se, että puhdistaa kaiken pölyn ym. niistä seinistä ennen kuin alkaa levittämään sitä ainetta. Muutoin saattaa käydä niin, että se aine irtoaa seinästä ja sen mukana kaikki muukin.

                      Meillä kun uusittiin alakerran kylppäri ja VTT:n tarkastajat kävi mittailemassa ja ottamassa koepalan nin kertoivat että vetotestissä on usein käynyt niin, että se massa irtoaa seinästä juuri sen takia, että sitä pölyä ym. ei ole puhdistettu kunnolla. No meillä ei onneksi noin käynyt ja kylppäri sai puhtaat paperit ja laattamies pääsi hommiin =)

                      Comment


                        #41
                        Tästähän tuli hyvä sauna-aiheinen keskustelu :)

                        Minä puhdistin lattiat ja seinät ensin irtotavarasta, ja sitten laitoin vedeneriste primeriä pohjaksi. Siihen päälle sitten vedeneriste. Toki suoraan pölyn päälle vedeneristettä ei saa laittaa. Pitää laitella nettiin vähän lisää kuvia kun joudan.

                        Edit: kuvat lisätty nettiin: http://picasaweb.google.com/mikko.va.../Saunaremontti
                        Viimeksi muokannut okkim; 28.12.2007, 12:57.

                        Comment


                          #42
                          Jollekin se vastuu kannattaa varmaan yrittää siirtää. Taloyhtiöissä tilanne on aika selvä, kun on kyse "firman" seinistä, mutta jää se vastuu sinne taustalle pitkäksi aikaa painamaan, jos vaikka myy itse rakentamansakin.
                          En tiiä onnistuuko vastuun siirto. Myyjä vastaa viime kädessä, oli talon rakentanut/rempan tehnyt kuka vaan. Tietty rempan tehneen grynderin kanssa voi myyjä neuvotella mahdollisista ostajan esittämistä korvauskysymyksistä, mutta mitäs sitten jos rempan tehnyttä firmaa ei enää ole olemassa tms... myyjä kaivaa kuvettaan.

                          Comment


                          • #43
                            Tuo "kaiman" mainitsema arvokkaan puoleinen Kaakeliluja on loistavaa tee-se-itse miehen tavaraa. Suosittelen.
                            Vedeneristyksessä ja laastissa luottaisin Ardexin tuotteisiin, vaikka ovatkin arvokkaampia. Laatoituksessa on Ardexin laasti selkeästi muita parempi.

                            Comment


                            • #44
                              Onkos muuten porukalla kokemuksia Mapei-nimisestä saumalaastista?
                              Meidän kokemusten mukaan aivan hirvittävää tavaraa. Työstöaika hemmetin lyhyt ja muutenkin kaikin puolin työläs.
                              Meillä tuli tota lattiaan (pesutilat, khh, keittiö, tk, wc).
                              Never ever again.

                              Seiniin laitettiin Pukkilan laastia, jonka työstäminen oli lasten leikkiä em. verrattuna. Myös työstöaika on ihan jotain muuta.

                              Comment


                              • #45
                                mutta ne ruuvinreiät ja saumat...
                                ...vedetään nauha päälle. Ja siinä on sellainen liima, että syrkele.
                                No tuo levy on tee-se itse miehelle, joka ei noita ole ennen tusaillut.. Muuten voi tehdä kyprocista, jos on homma hanskassa.

                                Nykyajan saumausaineissa on likaa hylkivää ainetta sekoitettu joukkoon.
                                Tuon lisäksi voi valmiit saumat vielä sumuttaa erikois aineella ja mikään ei tartu muutamaan vuoteen. Sauman tarkoitus on kuitenkin poistaa laatan alle joutunutta kosteutta...

                                Comment


                                • #46
                                  Mikko, kuinka leveä on tuo suihkuseinä ja kuinka kaukana toisistaan suihkut ovat?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Itse olen harkinnut muurata lauteiden alustan "umpeen" eli lauteiden alle ei tulisi tyhjää tilaa mikä pitäisi lämmittää. Muuten ajatus toimii ok, mutta mutta.. mitenkäs tuon saunan sitten kuivattaa?

                                    Lattialämmitys on vesikierrolla ja ylimääräisiä sähkövastuksia en laita. Teknisesti vesikierron saisi lauteiden alle, mutta onko se järkevää?

                                    Comment


                                      #48
                                      Kävinpä mittaamassa, seinän leveys on 183 senttiä, ja suihkujen väli (keskeltä keskelle) 90 senttiä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Jep, Mapei on kyllä hanurista jos joutuu yksin saumaamaan, kahdellekin tulee kiire vaikka saumattavaa ei olisi kuin muutama neliö. Pukkilan saumalaastilla onnistuu amatöörikin.

                                        Comment


                                          #50
                                          Ja kuka näppäräsormi antoi mulle uuden tittelin!? :)

                                          Comment


                                          • #51
                                            Minä kiitän! Näytti kapeammalta kuin mitä todellisuudessa oli. Olen pähkäillyt hieman tuon suihkutilan kanssa että kuinka paljon sitä pitää olla että sitä on riittävästi, mutta ei kuitenkaan tanssilattia (en siellä kuitenkaan kovin pitkään asu :-)). Nyt piirretty ratkaisu on vastakkaisilla seinillä (sort of) olevat suihkut.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Meillä on yhdessä lattiassa Mapeita ja muissa Pukkilaa/Kiiltoa. Kun valmista saumaa tarkastelee, niin tuo Mapei on kyllä omaa luokkaansa. Kova, kestävä ja likaa/vettä hylkivä. Pukkila/Kiilto taas huomattavasti heikompaa ja murenee kohtuullisestakin kulutuksesta.

                                              Kun en kerran itse joutunut tekemään, niin olen harmitellut ettei kaikkin paikkoihin tullut pyydettyä Mapeita.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Se on kyllä totta että Mapei taitaa kestää kulutusta aika tavalla paremmin kuin esim. Pukkila.
                                                Eli ehkä se kiroilu ja hammasten kiristely sitä laitettaessa kannatti.
                                                Oli meitä kaksi siinä laittamassa mutta silti tuli äitiä ikävä.
                                                Kun oli aika isoja neliömääriä kerralla laitettavaksi (kehotettiin kerralla laittamaan yhtenäinen lattia), ja sitä riitti ainakin pesutiloissa ja keittiössä.

                                                Aivan mahtava titteli Mikolla :)

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Tässäpä yksi sauna lisää kun kerran vauhtiin päästiin, tuo "joulukuu valmis" kansio niille joita ei kiinnosta rakennuskuvat :)

                                                  Kesämökille tuli uusi sauna, 30m2 tönö missä parvellinen makuukamari, pukuhuone, pesuhuone ja löylyhuone. Kolo minne tuo sauna ängetty oli ihan luonnollinen paikka, vaikkakin rakentajille vähäsen haastava...

                                                  http://kalle.kuvat.fi/kuvat/Stakan%E4s/sauna/

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kun sitä suihkutilaa suunnittelee, kiittää itseään myöhemmin, kun ei tyydy avonaiseen rakennelmaan, jossa -mahdollisesti liukaskin- lattia pitää aina suihkun jälkeen kuivata lastalla tai että siinä on suihkuverho, joka tarttuu ihoon kiinni suihkun aikana. Suihkukoppi, jossa on esim. lasitiiliseinät ja tiivis lasiheiluriovi helpottaa elämää kummasti. Asuntomme edellinen asukas oli moisen taloomme rakentanut ja olemme siitä hänelle hyvin kiitollisia.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Tämä oli hauska ruutu Kallen kuvissa. Joutuuko kesällä raivaamaan rantaa enemmänkin noista kaisloista?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Mulla huonoja kokemuksia noista ledeistä saunassa.

                                                        2004 laitettu n 20 kpl ledejä joista vaihdettu n 10 kpl.
                                                        Nytkin pimeänä 3kpl ei voi vaihtaa koska liitin paneelin alla eikä saa näkösälle.

                                                        Liitimet kostuu ja hapettuu / ruostuu sekä joistakin kannat ruostuneet irti
                                                        koska metalli osa kerää kosteutta paljon itseensä.

                                                        Sauna on tuulettettu hyvin käytön jälkeen ja on myös keskusilmastointi sekä lattialämmitys, heti valmis kiuvas.

                                                        Seuraavaksi laitan kuitu valaisimet oli vanhassa talossa eikä mitään ongelmia (suosittelen).

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Saas nähä kauanko noi ledit nyt sitte mulla kestää. Laitoin juuri saunan laipioon 6kpl + 1kpl pullotelineelle. Ja nyt suunnittelussa muotolauteet. Tein muuten kardinaali munauksen kun laitoin 120mm leveellä kuusipaneelilla seinät;/ Alkaa nyt jo kupristelemaan hiukan eikä ole vielä edes saunottu kertaakaan;) Kylpyhuoneen laatotus tarkoitus alottaa heti alkuvuodesta.
                                                          Viimeksi muokannut 2002rs; 29.12.2007, 11:59.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Itse aion ainakin laittaa ensikesän saunaremontin yhteydessä löylyhuoneen puolelle kuituvalot. Ledien heikosta kestosta "viidakko-olosuhteissa" on kuultu kokemuksia muualtakin. Sita ennen tekisi mieli kokeilla noita halogeenivaloon tarkoitettuja led-lamppuja, siis kasa ledejä halogenilampun rungossa, ihan tuollaisessa kuivan tilan valotangossa. Sähkön kulutus olisi aika pieni, vrt 50w halogen vs. 1,5w led. Jos ne toimii, voisi ajatella kodinhoito/ pukeutumistilassa ja kenties pesutiloissa upotettuja halogenrunkoja led-lampuilla.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja simpe Näytä viesti
                                                              Itse aion ainakin laittaa ensikesän saunaremontin yhteydessä löylyhuoneen puolelle kuituvalot. Ledien heikosta kestosta "viidakko-olosuhteissa" on kuultu kokemuksia muualtakin. Sita ennen tekisi mieli kokeilla noita halogeenivaloon tarkoitettuja led-lamppuja, siis kasa ledejä halogenilampun rungossa, ihan tuollaisessa kuivan tilan valotangossa. Sähkön kulutus olisi aika pieni, vrt 50w halogen vs. 1,5w led. Jos ne toimii, voisi ajatella kodinhoito/ pukeutumistilassa ja kenties pesutiloissa upotettuja halogenrunkoja led-lampuilla.
                                                              Leditekniikka taitaa olla vasta kehittymässä. Ei ole meinaan kovin tehokkaita nuo ledivalot halogeeninrungossa. Mulla on itselläni 4kpl niitä olohuoneen katossa yhden seinän vierustalla ja keittiössä 7kpl kaapistojen päällä. Ne on oikeastaan erittäin hyvät tunnelmavaloina jos katsoo vaikka leffaa illalla, mutta päävalaistukseen ne eivät sovellu.
                                                              Yksi vaihtoehto on "loisteputkispotti", en tiedä oikeaa nimeä, mutta spotissa kiertää pieni loisteputki ja ne on muistaakseni 7w. Tässä on jo huomattavasti enemmän valotehoa lediin nähden ja näitä minulla on eteisessä ja keittiössä päävalaistuksena, kummassakin 3kpl.

                                                              Saunassa minulla on ledit ja ei ole ollut mitään ongelmia. Lauteen päällä mulla on niitä 6kpl sijoitettuna riviin siten, että kaikki ovat samassa paneelissa. Paneelista poistin naaraspontista piiloon jäävän pontin (yläpuoli) ja tein paneelista hieman muita lyhyemmän. Paneeli on kiinni kahdella ruuvilla per pää kattolistan alta, jolloin ledien vaihto on helpompaa. Tarvitsee vain irroittaa sivulistat ja ruuvata paneeli irti.
                                                              Tällainen kiinnitys systeemi on täysin huomaamaton.

                                                              Keskellekattoa tein upotuksen ja käänsin paneelit poikittain varsinaisen katon paneeleihin nähden. Tähän upotukseen tein valokuidusta otavan ja valonlähteeksi superkirkkaan ledin. Ledille ja kuiduille jyrsin alumiinista palikan johon ledi ja kuidut kiinnitetään. Tähänkin tein iroitettavan paneelin em. mainitulla tavalla.
                                                              Ledit minä tinasin suosiolla johtoihin kiinni.

                                                              Valaistus systeemi: 7 superkirkasta lediä, kuidut, ledien asennusholkit (6kpl), sähköjohdot, etuvastus ja virtalähde maksoi kaikkineen alle 30-40€. Tarkkaa summaa en enää muista.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X