Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton pesu pakkasella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Auton pesu pakkasella

    Ihan nyt varma ole onko tästä ollut juttua täällä, ainakaan haulla en löytänyt.
    Pitäis tuo vanharouva pestä puhtaaksi kun jo aikalailla likaiselta näyttää, että sylettää.

    Ainut huoli on vaan siinä, että ovet jäätyy ja lukot ym. Sisälle pääsee aina jollain konstilla ja uloskin, mutta ovet ei sitten sulkeudukkaan kun pikkuisen kosteutta saavat.

    Lukot on putsattu ja hyvällä öljyllä voideltu, mutta joka Jumalankerta tekee aina sen pakollisen rumban kuumavesipussin ja lämpöpuhaltimen kanssa, että voi taas huoletta olla.

    Hyviä Rane neuvoja autonpesuun pakkasella ja jälkihoitoon siis kaipaisin ja olettetavasti moni muukin.

    Ja jos tästä juttua on jo ollut, niin modet poistakaa tämä ja ohjatkaa oikealle sivustolle.

  • #2
    Paukkupullo paineilmaa vois suhuutella lukkoihin että saa suurimman osan vedestä kuivattua.
    Tiivisteisiin käy silikonipuikolla ja sen jälkeen rätillä käy läpi kunnes suurin osa on kuivunut tiivisteeseen.

    Ja kun auto on pesty niin ulos kun ajaa niin huolella käyttää vaan kaikkia ovia auki että kosteus haihtuu.
    Näillä opeilla olen mennyt eikä suuria murheita ole ollut. Ja tulee pestyä autoa n. viikon välein oli pakkasta kuin paljon hyvänsä.

    Comment


      #3
      Itse olen talvipesun jälkeen ajanut auton aina parkkihalliin, antanut olla siellä vähän aikaa ja sitten pyyhkinyt kaikki tiivisteet ja lukkojen alueet hyvin kuiviksi, ehkä jopa silikoonia jos kovin kuivat ovat olleet. Ei ole ainakaan vielä ovet jäätyneet kertaakaan. :)

      Comment


      • #4
        Ennenkuin mulla oli autotallipaikka himassa niin ajoitin pesun ennenkuin kävin kauppakeskuksessa asioimassa.
        Vähän lukkusulaa lukkoihin ja pari tuntia lämpimässä kauppakeskuksessa.
        Ja tietenkin tarvittaessa silikonia tiivisteisiin.

        Comment


          #5
          Lukkopesiin öljyä ja teipinpala siihen päälle ennen pesua. Helpottaa huomattavasti avaimella oven avausta pesu jälkeen. Tästä ei tietysti hirveästi ole iloa, jos oven tyypillisesti avaa kakella. Lisäksi vahaus oven karmeihin niihin kohtiin joihin ovitiiviste osuu, niin ei jäädy kiinni nekään. Oven kahvojen jäätymisen estoon en ole keksinyt oikein muuta keinoa, kuin viedä auto lämpimään talliin kuivumaan.

          Comment


            #6
            Mä oon käyttäny talvipesujen jälkeen sellaista konstia, että annan koneen käydä, laitan puhallukset kovemmalle ja jätän ovet ensimmäiseen lukkoon hetkeksi. Tarkoitus on puhaltaa lämmintä ilmaa tiivisteen raosta, mikä kuivattaa tiivisteet ja lukon. Tiivisteet ei ainakaan tuon jälkeen jäädy kiinni.

            Comment


            • #7
              Ei siinä mitään neppailuja tarvita, kun öljyää lukot kunnolla ja tarvittaessa silikoonia tiivisteisiin pistää. Nuo lyhkäiset hallilämmöt ei herkkua tee.

              Comment


              • #8
                Kattilahuoneesta vaan letku pihalle ja pesu lämpimällä vedellä. Sitten auto yöksi lämpimään talliin ja vähä kuivailua paineilmalla.

                Pikkupakkasilla ei tule aina ajettua autoa kuivamaan lämpimään talliin, silloin pitää vaan vähä kylkiä huljasta ja varoa kastelemasta lukkoja ja kahvoja. Se hyvä näitten vanhojen lossien kanssa on että ei tarvi varoa naarmuttamista tms.

                Comment


                  #9
                  Tänään tuli huuhtastua auto ja lukot kävin paineilmalla läpi, ja perään öljyä. Katellaan aamulla auttoko toimenpide. Ei oo ollu muuta ongelmaa kun nuo jäätyneet lukot. Ei oo tiivisteet taikka kahvat ollu jäässä.

                  Comment


                  • #10
                    Pesin kans audin juuri ennen pakkasia ja laittelin aseöljyä lukkoihin mutta nyt sitte kuljetaan sisälle repsikan kautta. A6 C5. Kyllä se kevät sieltä vielä tulee. :).

                    Comment


                    • #11
                      Jos se auto on aivan pakko pestä yli -10c pakkasilla, niin vähintään yön yli pitäisi lämpimässä ilmastoidussa tallissa olla. Itsellä on auto pihalla ja hyvin toimii, mutta jos erehtyy parkkihalliin viemään vähäksi aikaa, niin ei hyvä heilu. Kylmä metalli antaa sopivasti kosteutta kaikille pinnoille, joten soppa on valmis. Lukot on marinoitu ja tiivisteet myös. Ulkona pakkasilla ei ongelmia, mutta lyhyet halli vierailut olen jo jättänyt pois.

                      Comment


                        #12
                        Ti hallissa pesee ja kuivaa hyvin. Toki marinoi lukot aseöljyllä. Hyvin rokkaa :)

                        Comment


                          #13
                          Ei ainakaan aamulla ollut jäässä lukot. Eli toistaiseksi auttoi tuo paineilma+aseöljy käsittely pesun jälkeen.

                          Toki vielä jännitetään iltapäivää, kun on töistä kotiin lähtö :)

                          Comment


                            #14
                            Eilen kävin pesemässä auton, kuivauksen suoritin päästämällä pinnalle sumuna niin kuumaa vettä kun verkosta tuli. Sehän haihtui pinnasta jo sinä aikana kun vei pesuvehkeet pois ja kävi pesemässä kädet :)

                            Comment


                            • #15
                              Osuu sen verran lähelle että kysytäänpäs tässä. Ongelmana B7:ssa että pakkasilla ei meinaa saada takakonttia kiinni, muuten toimii hyvin ja kesällä ei ole ongelmaa mutta pakkasilla lukko ei nappaa kiinni, millähän tuota kannattas marinoida että toimis? Vai koko lukkomekanismi vaihtoon? Rupeaa vaan ottamaan nuppiin joka kerta hinkata lukkoa lämpimäks ku avaa kontin talvella...

                              Comment


                                #16
                                Jos jaksaa harrastaa niin lukko irti ja kunnon puhdistus, kuivaus ja öljyäminen. Jos taas laiskottaa, niin koittaa puhdistaa paikallaan. Ite ruikin Quick cleaniä repsikan lukkoon ja paineilmaa perään. Ja sitten aseöljyt vielä vikaks ja ei oo sen käsittelyn jälkeen käynyt niin että ois ovi jäänyt auki.

                                Oli siis myös ongelmana, että ovi aukesi, mutta ei enää mennyt kiinni, ennen kuin lämpeni. Ja ite tein tuon operaation lukko paikallaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Jatketaan tänne. Löytyykö jotaina hellävaraista liuotinpesuainetta, joka ei veisi vahaa mukanaan? Vaikka kerran viikossa yrittää auton pestä niin tuntuu, että kuraloskapaska tarttuu kiinni niin perkuleesti. Vaahdotuspesu esipesuna ja sitten hinkkaamaan. On vaan tosi piukassa lika vaikka auto vahattu ennen kurakelejä. Vai onko liian miedot pesuaineet?

                                  Comment


                                    #18
                                    Suosittelen Bilt Hamber Autofoam -nimistä ainetta, jota voi tilata www.projectech.fi. Mulla on Gloria FM 10 -painepullo johon teen autofoamista noin 7% liuosta. Pullollisen kun ruiskuttelee auton pinnalle, antaa vaikuttaa väh. 5 min, niin painepesurilla huuhdellen lähtee autosta kaikki irtolika, jonka jälkeen autoshampoolla pesu on todella vaivatonta. En ole tuosta aineesta kuullut kuin kehuja, ja se ei siis ole liuotinta. Teen yleensä joka toisen pesun jopa pelkästään Auto Foamilla huuhdellen, jolloin autosta tulee aivan puhtaan näköinen ilman että siihen tarvitsee koskea tikullakaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Autofoamiin luotan minäkin esipesussa. Kesällä kun ei suolakuraa liioin ole, niin Autofoamilla pesu monesti riittää ainoaksi pesuksi.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ulosantini oli ilmeisesti hieman heikkoa. Tuo foam-lance vaahdotin sekä autofoam pesuaine siis löytyy itseltäkin. Kysymys olikin että millä kiinni oleva lika vaahdotuksen jälkeen irti. Vai ruiskiiko ennen vaahdotusta jotain rajumpaa pesuainetta?

                                        Comment


                                          #21
                                          Minulla on tuota Bilt Hamperin Autofoamia, mutta ei se vaahtoa kovin hyvin. Joku toinen mitä minulla on, vaahtoaa paremmin. Tehoa en muista, koska en ole käyttänyt sitä kuin ehkä kerran sen takia koska se valuu pian maahan. Mites muilla vaahtoaa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Itse käytän tuota samasta paikkaa saatavaa Auto Finesse Avalanche Snow Foam vaahtoa. Ei huono sekään.

                                            Comment


                                              #23
                                              Itse ruiskin ruuskupullosta autofoamit pintaan eikä vaahtoa ollenkaan, mutta kyllä se lian irrottaa silti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse käytän autofoamia n. 4% tehosuhteella. Tolla ei vielä vaahtoa, mutta taitaa vaahdota paremmin jos pistää jytkympää tavaraa. Tosin tuon suositus taitaakin olla, että ei kannata vaahdotta vaan antaa ilan valua. Näin muistan jostain lukeneeni. Tuon jälkeen olen tähän asti pessyt ihan korrekin shamppoolla ja kintaalla. Ei ongelmaa tähän mennessä. Lähtenyt tosin hyvin. Itse suosin enempi kinnasta kuin harjaa. Paljon mukavempi pestä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei kai nyt kukaan harjaa käytä?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja jta Näytä viesti
                                                    Ei kai nyt kukaan harjaa käytä?
                                                    Korjaan. Sientä. :)

                                                    Edit. Ja kyllä niitä harjojakin on... Kai joku niitäkin käyttää.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei kai kukaan sientä käytä?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        OT:

                                                        Minulta löytyy tälläinen jos jollekkin tarvetta, hinta vaikka 10e

                                                        video

                                                        Ja asiaan, jos autossa on vahat pinnassa, niin kyllä bilt hamber auto foam liottaa "suolakarkeuden" pinnasta pois jolloin käsinpesu on hellempää/mukavampaa sen jälkeen.
                                                        Itse käytän PT Foam Lance ja 2kierrosta ruuvia auki.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja EJH007 Näytä viesti
                                                          Ei kai kukaan sientä käytä?
                                                          No johan menee vaikeeks. Ilmeisesti sitten kukaan ei käytä sientä eikä harjaa, mutta mitäs kaikki sitten käyttää? Sitä ette kertonut vaan mitä kukaan ei käytä. :) Kerroin vain mitä itse käytän, mutta epäilen vahvasti, että kaikki tuota kinnastakaan käyttäisi.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Niin, otsikkoa kun tässä luen niin käsitän tuon niin että pestään ulkona. Itsehän pesin tänään ripeästi painepesurilla ja nopealla liuotinpesukäsittelyllä :) Miten lie jäätyi auto, en tiedä. Huomenna näkee.

                                                            Milläs se auto muuten pitää pestä jos ei sienelläkään? Minulla on sellainen pesukinnas.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X