Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä navi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä navi?

    Navi hakusessa, Euroopan reissuun aikaa vajaa kk..!
    Karttoja pitäs löytyä, varsinkin itä-Euroopan(Baltia, Puola). Mietin ensin et ois ostanu läppäriin jonkunlaisen gps-mokkulan ja pitäny sitä navina(ohjelmana esim. Autoroute tms.), mutta kun tuo matkakumppani haluaa maksaa osansa navista niin mikä jottei. :)

    Tuollasia mietittiin:

    Medion http://www.one-pro.fi/pikaesittelyt/...navigointi.htm
    Becker Traffic Assist http://www.one-pro.fi/tuotteet/becker/index.html
    Joku Tom-tom -sarjalainen, One?

    Kokemuksia?
    Hinta-laatu -suhde sais olla kohdallaan, viis satkua tuohon ajattelin sijottaa. Päivitettävyys on myös avainasemassa.

  • #2
    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...highlight=navi
    Tuosta irtoaa mielipiteitä eri vempaimista.

    Comment


    • #3
      Tommonen olis yksi vaihtoehto: MITAC MIO C 510 E, Gigantti myy, 479? sis. pohjoismaiden ja Euroopan kartat. Monipuolinen laite, kaverilla on tollanen ja 2500 km:n kokemuksella Saksasta voin suositella! - Ja on näppärän kokoinen, menee vaikka taskuun! (7x11x2cm)

      Comment


      • #4
        Jep, mulla on kans hyviä kokemuksia Mio C510E navista mutta siihen ei ole saatavilla Baltian maiden karttoja. Puola ja tietysti kaikki länsi-Euroopan kartat löytyy kyllä.

        Comment


        • #5
          Oltiin perheen kanssa Itävallassa reilu kuukausi sitten ja viikon verran autoiltiin autovuokraamon Beckerin varassa. Pääsääntöisesti olin ihan tyytyväinen laitteeseen - vaikeaa kommentoida kun ei ole kokemusta muista merkeistä. Joka tapauksessa muutaman kerran "täti" meni sekaisin vasemman ja oikean kanssa (esmes kartta näytti vasemmalle, mutta täti käski kääntymään oikealle); hienostoenglannilla lausutut sanat thirty/thirteen, forty/forteen jne. oli vaikea erottaa toisistaan; joskus kartta näytti olematonta risteystä tai ei näyttänyt sitä lainkaan; kaupungissa ajettaessa kääntymiskomennot tuli hiukka liian myöhään (laite ei huomioi ajonopeutta) ja kerran Wienin laitakaupungilla laite kaatui totaalisesti - heräsi kuitenkin henkiin varttitunnin ihmettelyn jälkeen. Kirkkaassa auringonvalossa laite oli lähes lukukelvoton.

          Beckerin tyyppimerkintää en tietenkään tiedä, mutta ao. laite oli aika paksu ja painava eli vaatii ison taskun. Käytön oppi helposti (europcarin tallipojilla ei ollut aavistustakaan laitteen käytöstä) ja laitetta pystyi käyttämään myös vauhdissa.

          TM:n numerossa 12 on navitesti: sen perusteella itse voisi ostaa Navman 500-sarjan laitteen (mulle riittää siis pelkkä navigaattori, en tarvitse mp3-soitinta ym. hupiominaisuuksia). Navien hintoja kannattaa katsella myös Englannin ja Saksan eBay'stä: tuntuvat olevan selvästi halvempia kun täällä. Käytettyjäkin on hyvin tarjolla. Pitää vaan muistaa että kartta-aineiston päivitys maksaa!

          Beckerissä oli sinänsä hauska ominaisuus "lyhin reitti" (niin kait muissakin), joka maaseudulla opasti kaiken maailman kinttupolkujen ja kapeiden maalaisteiden (esmes yllättäen lehmälauma omin päin keskellä tietä matkalla navettaan) kautta! Tulipa nähtyä maalaismaisemia eikä pelkkiä moottoriteitä.

          Comment


          • #6
            Parturissa lueskelin taannoin uudehkoa Tuulilasia ja siinä oli 4kpl tuollaisia kojelaudan päälle asennettavia näytöllisiä navigaattoreita. Jutussa mainittiin, että navit käyttävät pääsääntöisesti jompaa kumpaa kahden eri valmistajan karttapohjasta, ja toista pohjaa käyttävien laitteiden opastuksessa oli virheitä huomattavasti enemmän. Olikohan se parempi karttapohja/ohjelmisto nimeltään TeleAtlas...? Onko tästä kokemuksia?

            Minulla on autossa Blaupunktin Travelpilot E2 ja siinä on tuo TeleAtlaksen toimittama kartta-cd. Laite on ollut toiminnassa vasta pari päivää joten en osaa siitä vielä paljoa sanoa. Laite on ihan normaalin cd/mp3-soittimen näköinen ja asennetaan DIN-aukkoon, sisältää siis navin lisäksi cd/mp3-soittimen, radion ym. autosoittimen toiminnot.

            Comment


              #7
              Onko mitään jälkiasennettavia peruutustutkilla olevia naveja? Jos vaikka hankin auton jossa ei ole peruutustutkaa eikä myöskään navia/TV:tä ollenkaan, niin onko mahdollista saada sellainen jälkeenpäin?

              Ei varmaan mikään navi ole niin kova laite, että anturit asennettaisiin auton takapuskuriin ja se näyttäisi videokuvaa sitten navin kautta?

              EDIT: ja sitten yleisesti. Mikä navi olisi hyvä vaihtoehto. Itse kammoan noita paksuja naveja (jotka näyttävät miniatyyri-putkitelevisioilta), joten jotain tuollaista ns. ohueempaa navia. Hyvänä ominaisuutena pidän ettei tarvitse sormella alkaa hakkaamaan sitä navia, vaan tulisi mukana sellainen "kynä", joka taas piilottautuu navin sisään säilöön.

              Comment


              • #8
                Lämpimästi voin suositella Pioneerin Avic-X1:stä.

                + Ei kaatuile, toimii nopeasti, soittaa DVD:t ja MP3:set, mahdollisuus liittää digivirtin joka näkyy myös ajaessa + liittimet peruutuskameralle. Huomaamaton laite menee voroilta "piiloon". Myös suht helposti siirrettävissä uuteen autoon.

                ++ Laitteen mukana tulevat kartat kattavat euroopan, myös koko suomen. Laitteessa hauska ja hyödyllinen sisäänrakennettu gyroskooppi jonka avustuksella laitteen näytöltä voi tarkastella tuikitärkeitä tietoja autoon kohdistuvista g-voimista, tien pinnan kaltevuuksista yms.

                +++ Iso plussa siitä että laite tallettaa suunnitellun reitin kartta DVD:ltä laitteen omaan muistiin, eli navigointi DVD:n ei tarvitse olla laitteen pesässä kokoajan = voit suunnittella reitin navigointilevy sisässä, ottaa sen pois ja laittaa penskoille DVD:ltä piirrettyjä joita ne voi katsella takamonitoreista samalla kun sinä voit itse katsella etutöllöstä laitteen muistiin tallennettua reittiä ja ajo-ohjeita.

                ++++ laitteita ja karttoja paljon jo saatavilla esim, eBaystä. ja sit myös löytyy aktiivinen ja hyödyllinen foorumi josta löytää kaikenlaista apua, myös linkit uusimpiin firmis/modaus ja kartta -päivityksiin.

                - Kunnolla toimiakseen tarvitsee autosta nopeuspulssin (gala) joka voi olla viddumainen löydettävä jos vähän harvinaisempi kulkuneuvo, tai sit vaatii ylimääräistä virittelyä.

                -- Tarvitsee yhden DIN-paikan lisäksi vähän lisätilaa liitin/gyro boxia varten

                --- Ei soita MP3:sia DVD:ltä, ainoastaan CD:ltä ja ei soita DivX:siä ollenkaan (ainakaan vielä)

                ---- Ei tietty voi vaihtaa kulkuneuvosta toiseen / ottaa mukaan reissuun...

                Autokäytössä olen kokeillut Audin Navi +:ssaa, Navicoren eri versioita, muutamia eri TomTomin laitteita, Sonyn laitetta (mikä täys susi) + PDA:ta missä TomTom Navigator 5.0 sekä lukuisia eri Windows softia läppärillä esim. MS Autoroute, Route 66, Destinator 6.0 jne... ja Pioneerin vain tuntuu toimivimmalta / parhaalta mitä tähän asti on sattunut kohdalle.

                Comment


                • #9
                  Miikka, kiva kuulla positiivisia kommentteja tuosta Pioneerista! Olen metsästänyt nyt pari viikkoa parasta tarjousta tuosta vehkeestä.

                  Vähän OT mutta kuitenkin: katsoin profiilistasi että sulla on Allroad. Ajattelin kysyä että onko sulla sitä radion eteen kääntyvää peitelevyä autossa ja mahtuuko se menemään kiinni? Kuutosessani kun on se läppä ja tuo Pioneer kun näyttää tulevan sen verta paljon ulos kojelaudasta että epäilen ettei se mahdu menemään kiinni...

                  Comment


                    #10
                    miikkava: Oisko sulla sitten mitään tietoa, että miten hyvin toi AVIC-X1BT on yhteensopiva esim. Audi A8 äänentoiston ja CD-vaihtajan kanssa? Menee homma liian vaikeeks siinä vaiheessa?

                    Olisiko sitte muita naveja jotka yksinkertaisesti kiinnittyisi tuulilasiin ja siinä olisi sitten parkkitutka mahdollisuus?

                    Comment


                    • #11
                      Pioneerin kanssa ei mene läppä kiinni.

                      Comment


                        #12
                        Itselläni on TomTom 710 eikä löydy moitittavaa siitäkään. Mikä malli hankinnassa onkaan, niin kannattaa tehdä hintavertailu verkkokaupoissa, jotka löytyypi ainakin osoitteesta:
                        http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/
                        Tai hinan voi käydä tsekkaamassa tuolta ja sitten vain oikeeseen kauppaan tinkimiskierrokselle, mikäli verkkokaupasta hirvittää ostaa.

                        Comment


                        • #13
                          Joo, läppä ei mene kiinni kuin lisävarusteena saatavalla asennuskehikolla (osan numero AD-GA10) jolla Avicin saa asennettua normaalia syvemmälle. Kannattaa kuitenkin tarkistaa ensin että asennuspaikassa on riittävästi syvyyttä. Mulla ei tuota kehikkoa (vielä) ole, joten läppä on aina auki. 01 Allroadissa radio-osan taakse jää noin 3-5 senttiä, eli syvemmälle asennus saattaisi just ja just tuurillaan onnistua. Entisessä 02 A4:ssa tilaa mankan taakse jäi vielä enemmän.

                          Asennuksesta: Mulla oli Allroadissa hankaluuksia löytää nopeuspulssi, ja laitteen oma antenni ei meinannut toimia kunnolla koska auton lasit ovat jotku erikoislasit. A4:sessa pulssi löytyi sieltä mistä pitikin ja sisäantenni toimi myös ilman mitään ongelmia. Lisäksi lisäyksikön piilottaminen voi olla vähän hankalaa, kun se pitää asentaa just tietyin päin ja vaakatasoon. Minä asensin omani auton ohjekirjan paikalle.

                          Täältä löytyy Avicin käyttö- ja asennusohjeet.


                          Kokemusta Audin CD -vaihtajasta minulla ei ole, mutta uskoisin että Avicilla voi ohjata myös sitä. Normaalit boxithan liitetään keskusyksikköön yhdellä piuhalla (IP-BUS liittimeen), ja jos välttämättä boxin tarvii niin voihan sen Audin boxin tarvittaessa vaihtaa uuteen... saa samalla DVD:t sinne boxiin...

                          Ei tuu mieleen mitään liikuteltavaa navia missä olis p-tutka...

                          Comment


                          • #14
                            Toisessa autossa ollut Blaukkarin navigaattori ei toimi A8:ssa ollenkaan, ei tule signaalia lasien läpi :(

                            Comment


                            • #15
                              Hommaa katolle sellanen integroitu antenni mistä löytyy kaikki. Mulla on samassa antennissa radio, TV + GPS. Calearo on hyvä merkki.

                              Comment


                                #16
                                Jos Blaupunkt on uudempi (eli sisältää Sirf III sirun) niin kokeile niin että otat auton ulkopuolelta ekan sijaintisi ja vasta sitten viet navin sisälle autoon. Näin toimii ainakin suurimmaksi osaksi. Kunnes tulet kaupunkialueelle :)

                                Comment


                                  #17
                                  Nuo kasin lasit on kyllä kurjat. Ei tahdo toimia GPS, ja puhelutkin katkeilee vähänkin huonommilla paikoilla. Jos navissa on liitin ulkoiselle GPS-antennille, yksi keino on käyttää auton omaa antennia. Vaatii sovitinkaapelin rakentamista väliin, mutta toimii huomattavasti paremmin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei taida onnistua sen oman GPS-antennin käyttö pelkällä sovittimella. Ainakin Audiworldin foorumilla joku oli napannut sieltä kaiken veks ja laittanut tavallisen antennin tilalle (sinne mokkulan sisälle mikä takakontin päällä).

                                    Comment


                                      #19
                                      Miksi ei? Minä ainakin laitoin sovittimen väliin, bluetooth-GPS peräkonttiin, ja hyvin toimi. Tai sitten peräkontin luukku läpäisee signaalin paremmin kuin ikkunat ;)

                                      Comment


                                        #20
                                        Oma tärkeysjärjestys:

                                        1. Ominaisuudet ohjelmassa
                                        2. Käytettävyys
                                        3. Laite
                                        4. Laitteen ominaisuudet

                                        olen testannut autolla varmaan kymmenkunta erilaista softaa ja melkeinpä jokaisessa on puutteita. MioMap v.3 on vaikuttanut hyvältä, kiitos muokkausmahdollisuuksien ja ominaisuuksien.

                                        Itse suosittelen laitteen ja ohjelman ostamista erilleen. Voi tulla pikkasen kalliimmaksi, mutta saa ainaskin mitä haluaa. Kännykällä GPS-ohjelmien käyttö on mielestäni vittumaista ja vaarallista. Suosittelen pocket pc:n ostamista ja siihen softan Navteqin kartoilla. Yksi suosikeistani on Navigon, josta juuri tullut uusi versio MN6.

                                        Comment


                                          #21
                                          PocketPC:n ja ns. älypuhelimen raja on varsin häilyvä. En väittäisi PocketPC:nkään olevan sen turvallisempi käyttää.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X