Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AFN tehot katosivat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AFN tehot katosivat

    Tuon mun A6:n motti kadotti tehonsa kesken ajon.Kiihdytin 50km/h alueelta 80 rajoitusalueelle kolmosvaihteella ja neloselle vaihdettuani koneesta katosi tehot.Siinäpä olikin kiva jurnuttaa ylämäkeen 4km pitkää tunnelia, jossa on 10% nousu koko matkan.Tuo 80 rajoitus nimittäin alkoi n. 20m ennen tunnelin suuta.Auto kuitenkin jaksoi kiivetä tuon mäen huimaa 60km/h vauhtia kolmosvaihteella.Kaasupolkimen painaminen syvemmälle ei vaikuttanut mihinkään muuhun kuin hieman moottorin ääneen.

    Tunnelin loputtua auto alkoi taas pikkuhiljaa kerätä vauhtia kun nousu loiveni mutta tehot ja väännöt loistivat poissaolollaan.Pysähdyin ensimmäiselle mahdolliselle levikkeelle tutkimaan josko konehuoneessa näkyisi jotain outoa esim. haljennutta ahtoletkua mutta mitään outoa ei näkynyt.Moottori kävi nätisti tyhjäkäyntiä eikä normin dieselinnakutuksen yli kuulunut mitään suhinoita tms.Moottori otti myös aivan normaalisti kierroksia kuormittamattomana.

    Koska vikavaloa tms. ei palanut ajoin kotiin jonne oli matkaa noin 80km.Tuon matkan aikana pistin merkille seuraavaa:alakierroksilla(alle 2000rpm) on jonkun verran vääntöä ja tehoa mutta kun kierroksia nostaa siitä ylöspäin on kuin polkisi tulpatonta mopoa eli mitään ei tapahdu ja kierrokset nousevat todella hitaasti.Tasamaalla kottero jaksaa mennä ihan nätisti liikennevirran mukana myös 5. vaihteella mutta kun tulee vähänkään isompi mäkin niin jo hyytyy.
    Kiihdyttäminen esim. risteyksistä tai liikennevaloista vaatii pitkää pinnaa itseltä ja takana ajavilta.

    Vikakoodeja en pysty lukemaan,jos sellaisia on,koska mulla oleva SuperVAG K+CAN testeri ei suostu keskustelemaan oman autoni kanssa mutta esim. työkaverini 2003 mallin A4 1.9TDI:stä se lukee kaiken niinkuin pitääkin.
    Mun autostani se lukee ainoastaan käynnin aikaista moottorin informaatiota mutta sitä en osaa oikein tulkita.

    Löytyykö valistuneita arvauksia vian aiheuttajasta?Itse epäilen joko ahtovuotoa tai maf-anturia syypääksi mutta jos jollakulla on antaa vinkkiä johonkin muuhun "taudinaiheuttajaan" niin kaikki otetaan kiitollisena vastaan.
    Nämä turbodieselit kun ovat mulle täysin tuntematonta aluetta.Myöskään itse turboa en ole jättänyt pois laskuista ja aloitan huomenna sen tutkimisella,että pyöriikö ja onko akseli yhtenä kappaleena ym.Auto ei kuitenkaan savuta tms., käyntiääni on aivan normaali eikä yksikään vikavalo ole edes vilahtanut.

    Johan tässä onkin lähes kaksi vuotta saanut tuolla ajella ilman muita murheita kuin kannentiiviste,etupään tukivarret ja ikkunannostin.Olis kiva saada toi kottero taas kuntoon.
    Viimeksi muokannut Turska; 11.5.2013, 20:38. Perustelu: korjattu typoja

  • #2
    Haulla löytyy aiheesta paljon juttua. Mutta tässä oma epäilys:
    Ahtopaineet karkasi ja kone meni "limb" moodiin, eli varaohjelmalle. Syitä tähän esim vnt siivet jumissa tai vikaantunut n75 venttiili. Tehojen pitäisi palata, kun käyttää virrat poissa ja takaisin. Kunnes sama ahtopaineen ylitys (tai alitus) uusiutuu.
    Korjauksia syyn mukaisesti,eli joko siipien putsaus tai ahtimen vaihto, tai n75 venttiilin vaihto. Vika voi olla myös alipaine letkuissa. Ahtimen putsaus onnistuu myös irroittamatta, uuninpuhdistus vaahdolla (esim mr muscle, haulla löytyy aiheesta asiaa).

    Comment


    • #3
      Kiitos vinkistä.Täytyy aamulla koittaa toimiiko tuo nyt normaalisti.Ei tullut sammutettua välillä niin jäi tuo limb-moden mahdollisuus toteamatta.Ei tullut tuollainen edes mieleen vaikka olen noita topikkeja lukenut.
      Kuten totesin,turbodieselit ovat mulle outoa tekniikkaa vaikka toi kutonen on kohta kolme vuotta alla jo ollutkin.Vuodesta -87 ajanut vain bensakoneilla yhtä wanhaa vaparidieseliä lukuunoamatta.

      Tiedänpähän nyt mitä tutkia ensimmäisenä.Ei mikään ihme vaikka tuo N75 olis sökö.Autolla on ajettu nyt 245tkm eikä mulla ole mitään tietoa onko tuota koskaan vaihdettu.Itse olen tuosta ajanut 63tkm.Turbo on ilmeisesti alkuperäinen joten VNT voi hyvinkin jumittaa.Sen onneksi saa tarkistettua suht helposti. Alipaineletkuistakin osa on aika elähtäneen näköisiä joten täytyypä uusia kaikki varmuuden vuoksi.

      Comment


      • #4
        Kannattaa ekana vaihtaa ne alipaineletkut, itellä korjaantui vastaava vika täysin sillä. Piikkasi ahdot melkeen kahteen baariin, eli siivet jäi kiinni. Vielä tekee sen että vitosella joskus menee vikatilaan yliahdosta mutta nopeutta pitää olla jo +150km/h eli ei haittaa...ja lienee enry-modilla osuutta asiaan.

        Comment


        • #5
          Jos auto menee limb-modeen, niin eikös se ala vilkuttamaan hehkun merkkivaloa?

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Mehtala
            Jos auto menee limb-modeen, niin eikös se ala vilkuttamaan hehkun merkkivaloa?
            Ei aina. Riippuu tilanteesta, viasta, auton mielentilasta ja kuun asennosta. :)

            Ei ainakaan anopin Pasuuna vilkutellut hehkunvaloa kun MAP-anturi antoi älyttömiä lukemia ja siksi meni vikatilaan.

            Comment


            • #7
              Mulla tuon AFN:n limb-mode johtui ilmeisesti turbon alipainekellolle menevästä letkusta.Letkun pää oli 3cm matkalta mennyt "lakritsiksi" ja siinä oli myös pieni reikä.Onneksi letkussa riitti varaa katkaista tuo huono osuus pois ja liittää uudelleen kellolle.Tänään ei mennyt vikatilaan joten ehkä korjaantui tuolla.Huomenna täytyy hakea muutama metri sopivaa letkua ja laittaa kaikki alipaineletkut uusiksi sillä ovat melko huonokuntoisisa.Turbo alkoi jälleen vislata tuon letkun korjauksen jälkeen.Vian ollessa päällä ei kuulunut minkäänlaista vihellystä.Toi on viheltänyt koko ajan mitä auto on mulla ollut mutta niinhän noi VNT:t taitaa aina tehdä.

              Mittaristossa ei tosiaan vilkahtanut yksikään merkki/vikavalo vian ollessa päällä.

              Comment


                #8
                No riippuu vähän miten se turbo vislailee :) Ei ne normaalisti kovi selkeästi erotu, mutta vanhemmitten voivat alkaa änteleen.
                Ajossa ei pitäs paljon turboa kuulla.

                Comment


                • #9
                  No tuo vihellys kuuluu käytännössä kierrosalueella 900-1600 rpm jonka jälkeen sitä ei enää juurikaan kuulu. Ajossa sitä ei kuule auton sisälle kuin aivan alakierroksilla.Osasyy tuohon vihellykseen tosin saattaa olla downpipen jousto-osa jossa mahdollisesti on reikä,näyttää aika kärsineeltä.Turbokin on luultavasti alkuperäinen.

                  Comment


                  • #10
                    Ei AFN pikkuvioista valoja vilkuttele eikä oikein mikään muukaan vanhempi TDI. Isommat viat kuten kampiakselin asentotunnistin sytyttää hehkuvalon, mutta samalla sekunnilla katkeaa käyntikin. Ainoa mielentiloihin ja kuunasentoihin liittyvä hehkuvalovilkutus saattaa juontua siitä, kun rikkonainen jarruvalopoltin saa oranssin välkkeen mittaristossa aikaiseksi.

                    Comment


                    • #11
                      A4B5 -97 AFN menee limbmodeen kiihdytettäessä. Egr on tulpattu, imusarja putsattu ja turbo vaihdettu uuteen 130hp pumppusuutin koneen turboon. Ennen tätä vikaa vaihdettiin myös virtalukon pohja.
                      Seuraavanlaisia vikakoodeja löytyi, osa ei varmaan liity tähän vikaan mitenkään.
                      01268. Annostelun valvonta (Metering control-N146)
                      00626. Hehkujakson varoituslamppu (Glow period warning lanp-k29)
                      17978. P1570 Ohjaus-/hallintamoduuli lukittu (Contr.Module Locked)
                      00575. Imusarjan paine (intake manifold pressure)
                      Yritin noita RossTecin sivuilta selvittää mutta huonon kielitaidon ja teknisen osaamattomuuden vuoksi oli kuin munkkilatinaa olisi lukenut.
                      Jos joku osaavampi viitsii auttaa niin kiitän ja kumarran jo etukäteen.
                      Viimeksi muokannut Jarna; 6.1.2020, 07:23. Perustelu: Lisätty vikakoodit

                      Comment


                        #12
                        Ennen seuraavaa viestiä ole ystävällinen ja lue tämä ensin, kiitos!
                        https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...on-huono-juttu

                        Comment

                        Working...
                        X