Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lasikuidulla muovin korjaaminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lasikuidulla muovin korjaaminen?

    Eli onnistuuko kyseinen temppu, pureeko lasikuitu pissapojan säiliöön kiinni?

    Täytyis itse asiassa tehdä kokonaan toinen säiliön sivuista (n.15x30cm) uusiksi. Ajattelin vetästä lasikuidulla reijän umpeen. Saako kuidulla säiliöstä vielä vedenpitävän.

    Onko kokonaan hukkaan heitetty idea? On toi säiliö niin ikävästi cuulerin takana tukkimassa ilman kiertoa.

    #2
    On noita tullut yritettyä liimata ja korjata huonoin tuloksin, mikään ei tunnu pysyvän.

    Laita jonkun toisen mallin säiliö?

    Comment


    • #3
      Lasikuitu ei ota muoviin kiinni, itse olen mönkijästä katteita korjailut kolvilla ja pienellä kaasu tohottimella(kestää hetken). Uutta säiliötä tilalle ni tulloo hyvä... Tosin muoveja on moneen lähtöön.

      Comment


        #4
        Itse asiassa uusi säiliö on jo ollut viime talvesta kiinni. Nyt vaan heräs tommoinen idea kun oli vielä vanha säiliö tallessa ja ainahan on kiva jotain väsätä. Oikeastaan tällä haetaan vaan mahdollista imulämpöjen laskua.

        Tämän verran sain tänään duunissa aikaan. :)

        Comment


        • #5
          Olen yhden paisuntasäiliön korjannut kolvilla ja kaasu tohottimella.

          Elikkäst ensiksi (heftataan) palaset yhteen, ja lähdetään pikku hiljaa lämmittämään sauman ympäristöä, ja samassa sulatetaan samaa muovia sauman täytteeksi kolvilla+lämmitys=tiivis sauma.

          Korjaamani paisari on vielläkin pitänyt nesteet sisällään, ja onhan siellä painettakin...ni miksi ei paineeton säiliö kestäisi.

          Comment


            #6
            Itse en ole vielä kertaakaan onnistunut lasikuidusta tekemään mitään järkevää lopputulosta. Päättyy aina samaan ongelmaan: mattoa ei pysty muotoilemaan pinnan mukaan, vaan ponnahtaa kuin jousi aina viivasuoraksi. Jotainhan tosin teen väärin, mutta yleensä hermo menee siinä vaiheessa, kun lasikuitua alkaa olla vähän joka paikassa ja hanskat tarttuu kiinni ja, ja...

            Comment


              #7
              Jos lasikuidun kanssa taiteilu on hallussa, niin tekee siitä koko säiliön.

              Comment


              • #8
                Päättyy aina samaan ongelmaan: mattoa ei pysty muotoilemaan pinnan mukaan, vaan ponnahtaa kuin jousi aina viivasuoraksi.Jotainhan tosin teen väärin,
                Jasso: Todennäköisesti et kostuta mattoa tarpeeksi ja käytät turhan paksua mattoa.

                Comment


                  #9
                  Jondella tais olla hyvä idea jos vetäis kokosäiliön ympäri kuidulla ja jättäis alkuperäisen jäänteet sinne sisään. Vanha säiliö sais toimia hyvänä muottina.

                  Ainut kohta joka tarttis olla erityisen tiivis olisi pumpun kiinnitys kohta.

                  Käväsin huvikseen mittailemassa cuulerin lämpöjä, 23c ulkolämpö ja cuulerilta pohjat 68c ja ei mitään alytöntä kaahailua. :( jotain tarttis tehrä. (tämä ilman pissapojan säiliötä)

                  Saiskohan B5 ässän lokarin tuuletuksen modattuun urssiin.

                  Comment


                    #10
                    Jos haluat tehdä oikean parannuksen ahtoilman jäähdytykseen niin 50mm kenno on mahdollista laittaa keulalle ilman suurempia tuhoamistöitä. näin olin ainakin mittaavinani joskus.

                    Ja kyllä sen ritilänkin sisälokasuojaan saa laitettua, mutta ei siitä ladasta mersua tuu vaikka minkälaisen ratin ruuvaa. ;)

                    Comment


                      #11
                      Vähän niin kuin arvelinkin tosta pumpun kiinnitys kohdasta en saa millään tiivistä, vesi tunkee jostain aina läpi. :(

                      Yritin tehdä liian hienoa tosta säiliöstä. Eli leikkasin vanhasta säiliöstä pumpun kiinnitys kohdan irti ja laminoin sen säiliön kylkeen kiinni. Tällä hain sitä että pumppu menisi heittämällä kiinni ja autochekin toiminta säilyisi.

                      No se siitä, lasikuitu ei tartu muoviin tarpeeksi hyvin. Nyt meni munkin päähän. :)

                      Imulämpöihin haettu apua muilla keinoin.

                      Comment


                        #12
                        Jos liität muovia lasikuituun niin liimaamalla. Sika/vastaava koriliima (UV 410).

                        Ongelmahan tuossa lasikuidussa ettei se jousta niinkuin muovi ja kovaa muovia työstäessä pitää muistaa tehdä syviä viiltoja + hioa karkealla pinta
                        ennen kuidutusta.

                        Comment


                        • #13
                          Taitaa olla noi säiliöt HD-PE muovia ja en kyllä yrittäisi kuiduttaa. Pinnan hionta ja Sikaflex voisi toimia, mutta takuuta en sillekkään antaisi. Helpompi on tehdä kuidusta kokonaan uusi säiliä kuin parsia vanhaa :)

                          Lost foam tekniikalla sellasen taiteilee näppärästi. Routastyrsaa/finnfoamia käteen ja taiteilet siitä sopivan säiliön. Kuidutat päälle lasikuidun sopivasta matosta esim 168g/m2 tai hieman jytympää. Kun hoito on kuivunut niin asetonia reiästä sisään ja kaadat styrsat pois.

                          Comment


                          • #14
                            Jos haluaa HD-PE / PE muovia oikein kunnolla korjata, niin parhaiten onnistuu muovinhitsaus koneella. Itse olen korjannut hitsaamalla muutaman työkoneen polttoainesäiliön ja pari moottorikelkan tankkiakin on tullut lyhennettyä. Tosin hitsauslaitteita ei varmaan löydy ihan joka tallista.

                            Comment

                            Working...
                            X