Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tiptronic vs perinteinen automaatti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tiptronic vs perinteinen automaatti

    Moi,

    Olen saannut muutamia vaihto tarjouksia rs2'sta a4/a6 automaatti vaihteesia.

    Tiedän että tiptronicilla voi vaihtaa vaihteet ylos ja alas helposti. Toki edellinen automaatti c4 s4 tein sen myöskin vaihtamalla kolmoseen D'sta.

    Eli mitkät ovat ne erot tiptronic ja perinteinen automaatin välillä? Onko oikea että tiptronicilla on aina 5 vaihteita ja normaalt tomaatilla vain 4?

    Entäs kestävyydellä? Kiihtyvyys etc etc

    Vaimolla se todennäköisesti on ihan sama mutta...

  • #2
    Olen huomannut, että Tiptronic on parhaimmillaan ajettaessa vakionopeussäädin päällä. Nimittäin normaalissa automaattiasennossa tapahtuu usein vaihto alempaan kun saavutaan kohtalaiseen ylämäkeen tai kiihdytetään takaisin matkanopeuteen esim. 80 rajoituksen jälkeen. Kun pannaan Tiptronicista 5. vaihde päälle, niin saa olla melko raju mäki ennen kuin tapahtuu vaihto alemmaksi. Mielestäni tämä rauhoittaa ajoa mukavasti. Toki Tiptronicilla saa tehtyä myös melkoisia kiihdytyksiä, ei kuitenkaan ihan yhtä teräviä kuin käsivaihteisella. Tiptronic vaihtaa tarpeen tullen itse alaspäin vaan ei ylöspäin. Tästä syystä voi tulla joskus melkoinen kiekaisu koneesta, kun on unohtanut ettei automatiikka olekaan päällä ja lähtee reippaasti ykkösellä valoista. Systeemi on itselläni uusi, en tiedä kestävyydestä. Sanotaan kyllä, että automaatti harvoin ajamalla hajoaa.

    Ei allekirjoituksia //Teppo

    Comment


    • #3
      kiitos infosta

      Comment


        #4
        Ohitustilanteissa olen tykännyt, että on voinut pakko-ohjata sopiva vaihde päälle jo ennen ohituksen alkua. Saa moottorin haluamalleen kierrosluvulle jo etukäteen. Ja kiihtyvyyden sopivaksi.

        Automaattina ohittaessa on joskus käynyt niin, että kiihtyvyys ei ole tuntunut riittävältä ja kun on lämännyt kaasun pohjaan, niin automaatti on saattanut heittää turhan pienen vaihteen sisään, eli kierrokset 4000:iin ja sitten ei (tuo tdi) paljoa enää kiihdykkään, ennenkuin tulee isompi pykälä sisään.

        Rauhallisemmissa ohituksissa automaattina toimii sopivasti.

        Mielummin otan loodan tipillä kun ilman.

        Kiihtyvyydestä on vaikea sanoa mitään, ei koskaan tarpeeksi! :) Autoni painaa varusteineen n. 1850kg ja on vielä 18" kumit --> ei raketti. :(

        Comment


        • #5
          Vähän vanha aihe,mutta sattu virhe silmään niin pitihän sitä päästä pätemään.Tiptronic osaa kyllä vaihtaa myös isommalle vaihteelle itsestään ainakin omassa Audissa kun kierrokset hipovat punaista ettei pääse äkkinäinen rikkomaan konetta.

          Comment


            #6
            Anonymous nimimerkillä näyttää olevan aika vajaat tiedot?!?!

            Comment


            • #7
              Lainaan vähän vanhaa topikkia kun en parempaakaan löytänyt. Oma ajatukseni kuitenkin liippaa läheltä tätä keskustelua, mutta voin uudenkin aloittaa jos porukka tuntee tämän kuuluvan muualle.

              Olen miettinyt ja vähän jo etsinytkin tietoa siitä, mitä eroa Audin eri Automaattilaatikoilla (tiptronic, s-tronic, multitronic...) on ja mihin koneeseen niitä on saatavilla. Ei vaan ole täysin meikäläiselle auennut. Lähinnä -05 ja sen jälkeen ilmestyneet purkit kiinnostavat.

              Seuraavaa autoa tässä olen pikkuhiljaa jo alkanut miettiä ja todennäköistä on, että se tulee olemaan -05 jälkeen ilmestynyt A6 3.0TDiQ Avant. Tai sitten vaihtoehtoisesti 2.0TFSIQ samaan koriin.

              Nyt siis pitäisi saada vähän taustatietoa siitä, millaista automaattia tuohon on milläkin vuosimallilla saatavilla ja mitä kannattaa / ei kannata edes harkita.

              Comment


                #8
                Karkea jako menee vissiinkin jotakuinkin näin juurikin tuosta vuodesta -05 eteenpäin:

                Pitkittäiskone + etuveto = multitronic (esim. A6 2.0 TFSI)
                Pitkittäiskone + quattro = tiptronic (esim. A6 3.0 TDIq)
                Poikittaiskone + etuveto + diesel = S-tronic (esim. A3 2.0 TDI)
                Poikittaiskone + etuveto + bensa = tiptronic (esim. A3 2.0 FSI)
                Poikittaiskone + quattro = S-tronic (esim. A3 3.2)

                Viime aikoina on sitten ruvennut tulemaan myös B8-koriin quattro + S-tronic -yhdistelmää mutta se on yleensä ilmoitettu sitten ihan mallimerkinnässäkin.

                Virheitä saattaa olla tuossa yllä olevassa listassa..

                Comment


                • #9
                  tuosta vaihtamisesta minäkin vähän kiekaisen..kyllä omassa vaihtaa kans ylöski päin pakon edessä..eli se on just siellä punasen alueen puolella..eipä mulla muuta:D

                  Comment


                  • #10
                    Senhän voi määrittää Vag-Comilla itse vaihtaako tippi punarajalla automaattisesti vai ei...

                    Comment

                    Working...
                    X