Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Virittäjät TV-sarja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vaikea käsittää suomalaista keski-ikäistä autoharrastajaa, jolle Alastaro on uusi ja tuntematon rata. Autosta pointsit, toimi ja oli nopeampi kuin vakio NSX.

    Comment


    • Eniten mua ihmetytti miten lähelle NSX:n aika jäi lopulta EVOn aikaa. Oisko siinä ollu 0.7 sec Hondan eduksi. EVOssa oli käyntiongelmia, vähemmän tehoa, moottori edessä ja neliveto, ja lisäksi Salo vielä kehui miten hyvän kierroksen onnistu vetämään Hondalla..

      Comment


      • Tuota EVO:n verrokkiaikaa itsekkin ihmettelin? Mutta toisaalta Salo sanoi EVO:n pätkimisestä, että ei vaikuta ajoon jos oikein muistan. Joka tapauksessa, olisin uskonut NSX:n ajan olevan lähempänä Lotusta.

        NSX:ssa on kuitenkin vakioiskarit. Vaikuttaako miten sitten itse aikaan, niin sitä en tiedä. Rata-ajoa harrastaneet kertokoon.
        Maatsia lainaten: Korostan että autossa on vakioiskarit mitkä ovat kadulla todella miellyttävät mutta ratakuvaa katsoessa auto keinahtelee voimakkaasti mutta paino siirtyilee samalla mallikkaasti. Nuo iskarit kelpaa minulle ja eipä Mikakaan niistä mitään kerrottavaa keksinyt.

        Comment


          Mun mielestä siinä on ihan hankook v12 katurenkaat. Sieltä tasoitusta siis aika paljon.

          Comment


            Renkaat vaikuttaa paljon. Erot eri renkaiden välillä voi olla sekunteja. Samoin keli. Ainakin jossain MTV3:n sivuilta löytyvissä kuvissa NSX:ää on kuvattu vesisateessa. Paikalla olijat varmaan tietävät minkälaisessa säässä tuolla kurvattiin.
            Viimeksi muokannut Rolle; 2.5.2013, 10:07.

            Comment


              Kuivalta se rata näytti televisiosta. Auto kyllä eli aika paljon, mutta veikkaisin itse kanssa renkaita syypääksi, jos kierrosaika ei ollut ihan kärkipäässä.

              Comment


              • Tämän mukaan olisi "ratapäivä renkaat" tulossa mukaan itse ohjelmaan ja kun tuota kuvaakin katsoo, niin mielestäni tollanen semi slicksi näyttäis alla olevan. Ja myös täältä luettuna voi päätellä, että R888:t on alla. Jos tuota FB linkkiä ei auki saa, niin siellä lukee seuraavaa: 2012 keväällä uudet US-PARTS /brembo jarrut, R888 ja Enkein kisavanteet . Testi motopark 2,5! kierrosta ja pientä merkkiä kannetiivisteen vuodosta .>virittäjät kuvaukset, tiputetaan tehotn525 hp. Ongelma vain radalla vaikka koneen lämmöt ei nouse piiruakaan.

                Comment


                  Joo näkyyhän ne kuvissakin. Muistelen vanhoja aikoja selkeesti :)

                  Comment


                    Yllättävää oli, että salo kehui automaattilootaa.
                    Ja ens viikossa jaksossa Nissania työnnetään..

                    Comment


                    • Ens viikon jakso aiheutti jo teaserin perusteella syvää myötähäpeää.

                      Comment


                        Kunnioitettavan pieni aikaero oli TTRS:llä, peukut Sami Sivoselle :)

                        Comment


                          Vaikka se Salo ihan paska onkin, kun ei formuloissa maailmanmestaruutta voittanut, niin siltikin aika hyvää kyytiä päästää. 1 s on kuitenkin aika iso ero, jos miettii asiaa niin, että omistaja ajaa autollaan kilpaa ja Salo kävi vain koeajamassa. Ei siis kritiikkinä Samille, vaan hatunnostona Salolle.

                          Comment


                            Salo ei selvästikkään ole katsonut dokumentaaria nimeltä "Secret of speed", kun nelivetoa purnaa koko ajan, vaikka vähempitehoisilla nelikoilla vetää pohja-aikoja ohjelmassa:)

                            Comment


                              Ja ei nelikko voita sillä yhdellä kierroksella, eri asia jos ajetaan rajalla joku 10 kierrosta putkeen, kun alkaa vajakeissa kadota renkaat alta

                              Comment


                                Ei se kyllä taida olla ihan niinkään. Kun radalla on tarkoitus mennä kovaa, niin neliveto pääsääntöisesti heikentää kääntyvyyttä. Audeissa tosin autot on muutekin rakennettu niin turvallisen aliohjaavaksi (ehkä R8:ia lukuunottamatta) että puskeminen johtuu myös siitä.

                                Jos neliveto olisi iloinen asia rata-autoilussa, käytettäisiin sitä paljon enemmän. Tämän hetkisistä ratasarjoista ei tule montaakaan mieleen jossa olisi nelivetokalustoa. Varsinkaan menestyksekkäästi. Sateella toki siitä on hyötyäkin.

                                Esim Lambo rakentaessaan nopeaa ratapäivä Gallardoa (Balboni) meni ja poisti vetävät etupyörät turhana kapistuksena.

                                Comment


                                  Ei kuivalla radalla, varsinkaan nopealla, nelivetoa tarvita. Rollen todistus on silti vähän väärästä lähtökohdasta. Ei nimittäin kyllä heti tule mieleen ratasarjaa, jossa neliveto olisi sallittu ilman penaltteja.

                                  Nelivetoa pitää myös ajaa vähän eri tavalla, ettei aliohjaaminen pääse hallitsevaksi tilaksi (ainakin torsenaudeja). Salo monen muun takatuuppariin tottuneen rattimiehen tapaan taitaa ladata mutkiin sisään ylilujaa ja sitten peli on menetetty.

                                  Comment


                                    Omien kokemusteni ja tutkimustulosteni perusteella sanoisin että suurin syy on alustageometriassa. Se aiheuttaa ns. "passiivista" aliohjausta, eli sitä mikä syntyy siinä vaiheessa kun tullaan mutkaan sisään ja veto ei ole päällä. Tasauspyörästöjen asetukset taas määräävät siinä kohtaa, kun sieltä mutkasta pitäisi poistua, ja läppä käännetään auki. Kumpikin vaikuttaa kumpaankin vähän tilanteesta riippuen, mutta pääsääntöisesti homma menee noin.

                                    Ratasarjoissa on nuo säännöt yleensä rajoittamassa tehokkaasti nelivedon käyttökelpoisuutta. Jos auton minimipaino on verrattaen alhainen, ei nelivedon tuomaa lisäpainoa todennäköisesti pystytä kompensoimaan parantuneella pidolla. Myöskin tasauspyörästöjen säädöt pitäisi olla säännöissä suht vapaat, koska muuten nelivedosta saatava hyöty helposti hukkuu.

                                    Uusikorisessa TT:ssä on olka-akseli siinä mielessä fiksumpi kuin muissa saman peruskonstruktion omaavissa tuotteissa, että alapallonivelen kiinnityspiste sijaitsee alempana. Näinollen mutkassa saadaan jonkin verran järkevämpi cambergain. Mutta koska kyseessä on kuitenkin sarjatuotantoauto, on geometria säädetty silti turvallisen aliohjaavaksi.

                                    Comment


                                      Seuraavalle kaudelle on haku päällä ;)
                                      Kuka käy kouluttamassa Saloa?

                                      Comment


                                      • Salohan otti turpaan että tukka pölisi. Asialliselta laitteelta vaikutti kyllä tuo Oksan Audi.

                                        Comment


                                        • [ame="http://www.youtube.com/watch?v=uFdllAt2Hu4"]http://www.youtube.com/watch?v=uFdllAt2Hu4[/ame]

                                          Comment


                                            Selvästi paras jakso :)

                                            Comment


                                            • Hyvä, ellei paras jakso tähän mennessä. Hienosti pelasin audi.

                                              En itse oikein ymmärtänyt tuota ylimielistä asennetta, vaatimattomuus kaunistaa.

                                              Comment


                                                Eiköhän tuo asenne asia tullut selväksi jo tuolla ketjun alussa, tuotannosta pyydetty heittämään läppää pilke silmäkulmassa eli vettä myllyyn vaan, älkää nyt tosissaan ottako :)

                                                Comment


                                                • Mä esittäsin lisäkommenttina, että vaikka kommentointi onkin annettu pilke silmäkulmassa, niin miksi aina pitää olla vaatimaton? Miksi ei saa olla ylpeä siitä, jos on jossakin omasta mielestä onnistunut?

                                                  Siksi kun kateelliset suuttuu?

                                                  Comment


                                                    Leuhuuttaminen ei kuulu suomalaiseen luonteeseen, ellei talvisotaa mainita samassa lauseessa. ;)

                                                    Comment


                                                      Niinpä, suomalainen mentaliteetti on tullut jo äidinmaidossa. Moniko on saanut lapsena tai aikuisena positiivista palautetta? Suomalainen tekee työnsä niin hyvin kuin pystyy ja repii sen selkärangasta ja silti sitä ajattelee, että mä vain tein hommani että mitäs siinä kehutte.

                                                      No joo se pohdiskelusta.

                                                      Paras jakso ja voittaja jo löytyi. Mulle tuollainen iloisesti laulava 5-pyttynen on se jokin. Ja tosiaan se toimi, eikä tullut "evoja" kierroksella :)

                                                      Comment


                                                      • En itse oikein ymmärtänyt tuota ylimielistä asennetta, vaatimattomuus kaunistaa.
                                                        Aijaa, en mä kyllä huomannut? Pilke silmäkulmassa on aivan eri asia mitä ylimielisyys. Asiallinen kuljettaja ja hyvällä asenteella liikenteessä. Auto ehdottomasti mielenkiintoisin mitä tossa sarjassa on ikinä nähty.

                                                        Comment


                                                          Tuosta autosta olen kyllä kuullut, mutta hitto kun on hieno =) Mulla on ihan selkeästi aivan väärät tavat harrastaa noita romuja. Olisi pitänyt tehdä suoraan tuollainen ns. "oikea" harrasteauto ja jättää nuo kadulla ajettavat ihan rauhaan. Tosin milloinkas tollasellakaan ehtis ajamaan kun nykyisetkin seisoo. Ehkä sitten eläkkeellä...

                                                          Ei tuossa kyllä leuhkailun tuntua ollut, mukavaa läpän heittoa suuntaan jos toiseen. Paras jakso selkeästi...

                                                          Comment


                                                            Nissani oli kyl huippu. 200kg rokkikoneita takakontissa ja käyty tonni tolkulla tahkomassa rataa?!?

                                                            Comment


                                                            • Hienosti ja kovasti meni S2.

                                                              En kuitenkaan usko että voittaa, johtuen vaihteista ja aliohjauksesta.

                                                              Lotus on varmasti vahvoilla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X