Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua opiskelusta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Keskustelua opiskelusta

    Minä olen jo jonkin aikaa miettinyt josko kouluttautuisin, jollekin itseäni kiinnostavalle alalle esim. Kone- ja tuotantotekniikkaa tai tuotantotaloutta. Elämän tilanne on vain sellainen, etten tiedä miten koulutuksen järjestäisin. Tällä hetkellä olen vakkari suhteessa nykyiseen työnantajaani ja asun "omassa" OK-talossa. Pohjakoulutuksena on tietoliikennetekniikan perustutkinto.

    Olen yrittänyt selvittää eri asioita, mutta ainoa opiskeluvaihtoehto tuntuu olevan minun elämäntilanteeseen aikuiskoulutus työn ohella.

    Olenko ymmärtänyt oikein, että opintovapaata on mahdollisuus saada 2 vuotta, kun on ollut työelämässä vähintään 5 vuotta joista vähintään vuoden samalla työnantajalla?
    Vai onko raja 10 vuotta? Yritin etsiä netistä, mutta en saanut tulkittua tekstiä. Tuolle ajalle pitäisi varmaan keksiä jokin rahoitus, kun ei taida aikuiskoulutustukeakaan hyvin montaa kuukautta saada ja tuen "suuruuskin" on varmasti päätä huimaava?

    Miten te olette järjestäneet opiskelunne?

    Lähinnä kiinnostaa:

    -Mitä opiskelit?
    -mihin ammattiin valmistuit?
    -Miten rahoitit opiskelun?
    -Työsuhteesi opiskeluaikana?
    -Opiskelitko työn ohella vai teitkö töitä opiskelun ohella?
    -Millaisessa elämän tilanteessa opiskelit? (oliko omaa asuntoa, vuokralla, asuntolassa... jne.)
    -Millaisia mietteitä jäi opiskelusta?
    -Kannattiko tai mitä tekisit toisin?
    -Jos opiskelit työn ohessa, oliko rankkaa? (No tähän oikeastaan tiedän jo vastauksen... :) )

    Onko muita vinkkejä koskien opiskelua?

    #2
    Opiskelen parhaillaan työn ohessa ylempää amk-tutkintoa liiketalouden alalta. Koko koulutusohjelma on suunniteltu niin että sen pystyy hoitamaan normaalin päivätyön kanssa. Luentoja on yhdestä kolmeen viikossa ja niiden lisäksi on sitten erinäinen kasa etiäistehtäviä. Työsuhde ja työt jatkuu koko ajan kuten ennenkin ja opintoihin liittyvä lopputyö tulee tehtyä duunipaikalle. Asuntolainaa tässä maksellaan ja paremman puoliskon kanssa asustellaan.

    Suosittelen opintojen aloittamista. Jos niitä ei aloita niin ei koskaan saa tietää olisiko jaksanut käydä ne loppuun asti. :)

    Comment


    • #3
      Kannattaa harkita myös oppisopimusta, jos sattuisi sillä tavalla onnistumaan opiskelu työn ohella. Toki oppisopimus ei ole välttämättä toimiva tapa joka alalla..

      Omasta kokemuksesta pystyn suosittelemaan kuitenkin ;)

      Comment


        #4
        Murren kanssa samaa mieltä.
        Meikäläinen ainakin oppii asioita paremmin käytännössä, kuin teoriassa. Näinä aikoina oppisopimuksen etuna on myöskin se, että oppisopimuksella olevaa ei voida lomauttaa/irtisanoa YT-neuvotteluiden myötä. Tai ainakin näin on meilläpäin puhuttu. Voi tietysti olla että olen tästä(kin) asiasta aivan pihalla...

        Mutta omakohtainen kokemus oppisopimuksesta on positiivinen.

        Comment


        • #5
          Tarpeeksi monta vuotta kun olet ollut työelämässä niin voit päästä esim. opintovapaalle ja saada aikuiskoulutustukea.

          Tässäpä pari linkki. Varmaan tuttuja juttuja.

          http://www.opintoluotsi.fi/opiskelun...s/opintovapaa/

          http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/0...paa_teksti.pdf

          http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/opi...skoulutustuki/

          http://www.koulutusrahasto.fi/

          Laita sähköinen hakemus tuonne koulutusrahastoon niin tiedät kuinka pitkään voit tukea saada ja minkä verran.

          Olen tällä hetkellä opintovapaalla. Aloitin viime syyskuussa ja takaisin töihin pitäisi mennä kesäkuussa. Käyn hieman opiskelemassa rästiin jääneitä tietotekniikan koulutusohjelman (amk) kursseja. Aloitin nuo opinnot jo vuonna -02 iltaopintoina töiden ohessa, heti sen jälkeen kun olin valmistunut tuotantotekniikan (nykyisin kone- ja tuotantotekniikka) inssiksi samasta koulusta. Osan aikaa olen saanut tuota aikuiskoulutustukea, nyt ilmeisesti se loppuu ja nyt voisin saada opintotukea. Pitäisi varmaan hakea.

          Kyllähän se opiskelu periaatteessa kannattaa aina. Opiskelee vaikka vain vähän, onhan se aina eteenpäin.
          Viimeksi muokannut Rusty; 11.2.2009, 22:43.

          Comment


          • #6
            Toki oppisopimus ei ole välttämättä toimiva tapa joka alalla..
            Oppisopimus voitaisiin laittamaan toimimaan alalla kuin alalla.

            Se edellyttäisi sitä että valtio maksaisi koulutuksen kokonaan tai ainakin lähes kokonaan.

            Kukaan yrittäjä ei halua ottaa nuoria (suurin osa oppisopimukseen hakeutuvista on) kokemattomia työntekijöitä oppisopimukseen, kun ei ole mitään takeita että tekijä edes suoriutuu koko oppisopimuksesta.

            Lisäksi maksettu korvaus ei ole kovinkaan suuri suhteessa kuluihin ja siitäkään ei ole takeita että ko. ei vaihda firmaa heti vähän paremman palkan toivossa.

            Oppisopimus on hyvä asia mutta se toimii lähinnä pienyrityksissä isältä-pojalle mentaliteetillä ja isoille kvartaaliyrityksille joilla on pakollinen tarve lisätyövöimaan ja likviditeettiä kestää muutama epäonnistuminen.

            Comment


              #7
              Mulla oli metsäinssin opinnoista melkein kymmenen vuotta (samassa työpaikassa), kun innostuin opiskelemaan tietotekniikkaa. Tietenkin "buumin aikaan": AMK:ssa alkoi informaatiotekniikan aikuisopetuskurssi syksyllä -98. Työn ohessa sitten opiskelin: kaksi viikkoiltaa, lauantait, talviloma, ja kesälomasta piti kaksi viikkoa uhrata myös: yksi toukokuulle ja toinen lokakuulle. Meni kolme vuotta tuskailematta että "mitähän tekis" :D Hiukan aikataulu venähti lopputyön kanssa, sen jätin 2002, jolloin sain sitten bumagan käteen: Insinööri AMK, tietoliikenne ja ohjelmointitekniikka.

              Tuossa oli se hyvä puoli, että olin töissä koko ajan eli ei rasittanut taloutta; oikeastaan päinvastoin, koska ei joutanut tuhlaamaan harrastuksiin, matkailuun tai röpöttämiseen.

              Työnantaja oli onneksi joustava noiden lomien suhteen, ja kun työhön ei liittynyt reissaamista tms, ei niille viikkoilloillekaan tullut työperäisiä poissaoloja.

              Koulu ja koti molemmat Joensuussa, joten sekään ei ollut ongelma.

              -Jos opiskelit työn ohessa, oliko rankkaa? (No tähän oikeastaan tiedän jo vastauksen... :) )
              Yllättävää kyllä, ei läheskään niin rankkaa kuin odotin. Oma mielenkiinto aiheeseen, melko laadukas opetus, sopivan ripeä etenemistahti... Toki stressittömät työ- ja kotiolot sekä lapseton huusholli auttoivat asiaa.

              Kannattiko? Totta hemmetissä, vaikka olenkin samassa työssä jatkanut sitten toiset kymmenen vuotta. Itse asiassa, ei mulle olisi mitenkään mahdoton ajatus ottaa uusiksi - nyt vaikka rakennus- tai konetekniikan puolelta... Tai automaation, tai liiketalouden, tai... :D
              Kyllähän se opiskelu periaatteessa kannattaa aina. Opiskelee vaikka vain vähän, onhan se aina eteenpäin.
              Just samaa mieltä. Vaikka siitä ei saisikaan heti konkreettista hyötyä paremman palkan tai kiinnostavamman työn muodossa, henkisen pääoman kartuttaminen on aina hyväksi.

              Comment


                #8
                Näin ihan vain opiskelusta yleensä vinkiksi esim. omille lapsille kerrottavaksi, että jos aikoo luonnontieteitä lukemaan tai muuten teknillistä alaa, pitkä matematiikka on aika ehdoton. Vaikkakin sitä lukiossa yleensä kovasti sanotaan, että ei se ole ratkaiseva valinta, se on sitä.

                6:sen arvosana pitkästä matematiikasta on paljon enemmän kuin 9 tai 10 lyhyestä. Lyhyellä ei käytännössä tee mitään luonnontieteissä tai teknisellä alalla.

                Tämä näin pitkän matematiikan lukeneena ja kuunnellessa niitä, jotka ovat lyhyen varassa teknisellä alalla.

                Ja jos fysiikkaa haluaa lukea, niin matematiikasta vähintään maisterin tutkinto alle, jos ei halua hajota matematiikkaan joka kurssilla :)

                Comment


                • #9
                  En nyt ihan noin yleistäisi tuota pitkän matikan opiskelua. Ite luin lukiossa lyhyen matikan, keskiarvo oli ~6, nyt AMK:ssa teknisellä alalla, pakolliset matikat suoritettu ja keskiarvo matikasta 3. Joten kyllä sillä lyhyelläkin pärjää. Niin ja fysiikassakin pärjäsin hyvin.

                  Comment


                    #10
                    pitkä matematiikka on aika ehdoton. Vaikkakin sitä lukiossa yleensä kovasti sanotaan, että ei se ole ratkaiseva valinta, se on sitä.

                    6:sen arvosana pitkästä matematiikasta on paljon enemmän kuin 9 tai 10 lyhyestä. Lyhyellä ei käytännössä tee mitään luonnontieteissä tai teknisellä alalla.
                    Itekki lyhyellä matikalla pärjäsin elektroniikkainssikoulutuksen läpi ihan nätisti. Potikka korvaa matikan elektroniikassa :)

                    Comment


                    • #11
                      Jasson tekstiin lisäys, ettei vissiin nykyään ainakaan TKK:lle/TTY:lle päästetä enää edes näitä "kukkaisteekkareita" (eli lyhyen matematiikan suorittaneita). Mutta pakko yhtyä tuohon, että kyllä se pitkä matematiikka on aika ehdoton vaikka arvosanat sieltä eivät olisikaan parhaasta päästä. Muistan kuinka ne muutamat lyhkäsen matematiikan suorittaneet hajoilivat TTY:n insinöörimatematiikan kursseihin. Niillä kursseilla kun oli periaatteena se, että ekalla luennolla (ja tämä siis fuksivuoden ekassa periodissa, yleensä noin 1 viikon "koulunkäynnin" jälkeen) käytiin lukion pitkä matematiikka pintapuolisesti raapaistuna läpi, jonka jälkeen ihmisten oletettiin osaavan nuo asiat ja seuraavalla luennolla sitten jatkettiin siitä mihin lukio jäi.

                      Comment


                        #12
                        Tuo matikan tarve sitten ammatissa riippuu aika paljon tehtävästä.
                        En ala väittämään, että siitä pitkästä matikasta haittaa olisi, mutta kyllä lyhyelläkin pärjää vallan mainiosti "insinöörinhommissa", jos ei hankkiudu mihinkään lujuuslaskenta tms. postiin. Itse en ole integraaleihin ja derivaattoihin törmännyt opiston jälkeen ja hyvä niin, prosenttilaskut ja vastaavat talouspuolen laskemiset lienevät monimutkaisempia. Exceli hoitaa yleensä tarvittavat laskuhommat, jos vähän näkee vaivaa kaavojen kirjoittamiseen.

                        Comment


                          #13
                          No ei ole minunkaan tarvinnut työelämässä viimeisen kymmenen vuoden aikana yhtä ainutta differentiaaliyhtälöä vääntää ja tuskin edes tarvetta sille tulee. Tietokoneet ja ohjelmat laskevat tarvittaessa.

                          Harrastepuolella pidemmälle matikalle jonkin verran tilausta ollut, mutta niin vähäinen tarve, että nykyisin osaan hädintuskin yksinkertaista päässälaskua.

                          On kuitenkin hyvä tietää mistä hankalammissa diffeissä yms. kyse. Osaa vältellä tilanteita, jossa niitä oikeasti pitäisi paperilla laskea ;)

                          Mitä tulee opiskeluihin, niin jos nyt lähtisin opiskelemaan uudelleen ihan puhtaalta pöydältä, niin melko varmaan suuntautuisin kauppatieteiden puolelle.
                          Viimeksi muokannut Ilkka L; 17.2.2009, 12:10.

                          Comment


                          • #14
                            Tuosta matikasta vielä. Itse luin lukiossa pitkää matikkaa about 8-9 kurssia eli melkeen loppuun asti. Ei oikein sujunut kovin hyvin, kun ei tehnyt töitä yhtään sen eteen ja ei luontaista lahjakkuutta ollut aineeseen. Kursseilla putosi kärryiltä, kun ei lukenut läksyjä alusta asti kunnolla. Kurssin 1 asiat sisäisti vasta pari kurssia myöhemmin kunnolla jne. Sama kyllä päti ahkeruuteen joka aineessa, mutta toisia osasi vain oppi paremmin ilman pänttäämistä (lukion ka n. 8.3 muistaakseni). Lopulta kirjoitin lyhyestä Eximian.

                            Tuntuu, että Suomessa painotetaan tuota koulujen käymistä aivan mahdottomasti. Väitän, että nuo pitkän matematiikan asiat ovat opiskeltavissa itsenäisesti myös vanhempana. Ei tietysti aivan matemaattisesti vaativimmilla alueilla. Se tietysti riippuu motivaatiosta ja henkilöstä paljon, mutta itse olen huomannut, että vanhemmalla iällä tuntuu oppivan asioita paljon paremmin kuin lukiossa, jossa kiinnostus oli vähän niin ja näin. Enhän minä edes tajunnut valita opiskelujani ajatellen mitä haluan isona. Eräskin kaverini kävi lukion kaksi vuotta "yli-ikäisenä" ja suoritti sen E:n papereilla. Kauppiksessa ennen lukioon tuloa hänen menestyksensä oli ollut kahden vuoden ajan heikkoa, kun ei kiinnostanut kuten myös 9. luokalla, kun ei päässyt lukioon.

                            Nyt olen 6OP vajaa liiketalouden tradenomi ja opiskellut töiden ohessa. Näyttäisi menevän neljässä vuodessa. 3,5 olisi riittänyt, jos olisi halunnut kiirehtiä. Tuli aloitettua tuommoinen tutkinto, kun ei viitsi pelkkää lukiota pohjaksi jättää ja en viitsinyt täysipäiväiseksi opiskelijaksi alkamaan. Olisin valinnut ehkä toisen tutkinnon, jos Salossa olisi enemmän vaihtoehtoja, mutta toisaalta aika helpolla koulussa päässyt. Perheellä ollut kyllä aika rankkaa tuon iltaopiskelun kanssa, mutta tekisi mieli lukea vielä joskus tietojenkäsittelyn tradenomin tutkinto, kun on tällä hetkellä tutkintoon jonkin verran liittyvissä hommissa. Saisi hyväksilukuja tuosta liiketalouden tutkinnosta ja ei jäisi lopputyön ohella kuin hieman yli 100OP suoritettavaa (Työharjoittelut, yhteiset aineet ja muutama kyseisen linjan kurssi jo suoritettuna). Ilman perhettä ja siihen liittyviä velvoitteita, opiskelisin varmasti uudenkin tutkinnon työn ohella. Perheettömälle ja suht stressitöntä työtä tekevälle iltaopiskelu ei ole niin paha homma (no onhan se aina rankkaa). Silloin, kun vastaa kaikesta vain itselleen ja käyttää opintoihin aikaa just niin paljon kuin haluaa.

                            Onko täällä foorumilla kukaan suorittanut ylempää AMK tutkintoa? Sitä mihin voi jatkaa, kun on valmistumisen jälkeen ollut pari vuotta työelämässä. Onko ollut hyötyä/miten työnantajat suhtautuvat? Aattelin meinaan tätäkin tai toisena vaihtoehtona kauppakorkea, mutta sinne saa niin vähän hyväksilukuja tuosta AMK tutkinnosta ettei tunnu järkevältä (silti monet opinnot hyvin paljon samoja).

                            Comment


                              #15
                              Joo turhaan noista matikoista tehään peikkoja, onhan tämä maa kuiteskin täynnä ammattikoulun käyneitä insinöörejäkin. Dippa-opinnot taitaapi vähä enemmän vaatia. Mutta esim noi amiksetkin saavat tuon matikanpohjan tuola tekun puolella. Jos haluaa oikoa lukion kautta DI:ksi, niin sitten varmaan kova sana tuo pitkämatikka ja en kiellä etteikö siitä olisi ollut apua inssimatikoissakin.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Audimann Näytä viesti
                                Onko täällä foorumilla kukaan suorittanut ylempää AMK tutkintoa? Sitä mihin voi jatkaa, kun on valmistumisen jälkeen ollut pari vuotta työelämässä. Onko ollut hyötyä/miten työnantajat suhtautuvat? Aattelin meinaan tätäkin tai toisena vaihtoehtona kauppakorkea, mutta sinne saa niin vähän hyväksilukuja tuosta AMK tutkinnosta ettei tunnu järkevältä (silti monet opinnot hyvin paljon samoja).
                                Tuonne aiemmin jo kirjoittelinkin että parhaillaan Liiketalouden ylempää amk-tutkintoa (Haaga-Helia) suoritan työn ohessa. Valmistuin tradenomiksi 1999 ja aloitin yamk-opinnot viime syksynä eli yhdeksän vuoden jälkeen. Ainakin toistaikseksi on ollut positiivisia kokemuksia. Työpaikalla ei ole ollut mitään ongelmia, päinvastoin kannustusta on tullut. Työelämän kehittämistehtävän (=opinnäytetyö) teen duuniin ja kyseinen hanke on sellainen jonka tekisin joka tapauksessa.

                                Jonkun verran olen käynyt erilaisia valmennuskursseja ja koulutuksia duunin kautta ja kyllähän laatueroa opetuksessa on aika paljonkin. Yrityskoulutukset on käytännönläheisempiä ja "dynaamisempia" kuin amk-luennot. Toki riippuu paljon siitä henkilöstäkin joka on vetovastuussa.

                                Comment


                                  #17
                                  Vastataan nyt suoraan esitettyihin kysymyksiin:

                                  -Mitä opiskelit?

                                  LTY, sähkötekniikan DI. Opiskelu alkoi 2001 syksyllä, kesäkuussa 2007 oli valmistujaiset.

                                  -mihin ammattiin valmistuit?

                                  Ei kai se DI mitään osaa. :D

                                  -Miten rahoitit opiskelun?

                                  Opintotuki, opintolaina. Sen lisäksi korjailin autoja silloin tällöin ja muuta tuollaista, josta aina sai vähän lisätienestiä.

                                  -Työsuhteesi opiskeluaikana?

                                  Kesätyöt joka kesä.

                                  -Opiskelitko työn ohella vai teitkö töitä opiskelun ohella?

                                  En juuri opiskeluaikana töitä tehnyt. Muutamassa rengassesongissa olin kumihommissa Vianorilla muutaman viikon, mutta siihen se sitten jäi.

                                  -Millaisessa elämän tilanteessa opiskelit? (oliko omaa asuntoa, vuokralla, asuntolassa... jne.)

                                  Opiskelija-asuntosäätiön vuokra-asunnossa. Alkuun solussa, sen jälkeen yksiössä ja kaksiossa. Kaksi viimeistä opiskelevan tyttöystävän kanssa puoliksi.

                                  -Millaisia mietteitä jäi opiskelusta?

                                  Kämppis opetti juomaan kaljaa. Näin jälkeenpäin ajateltuna tosi hyvä juttu, oli ryyppääminen paljon halvempaa. :) Itse opiskelusta jäi ihan hyvä kuva. Joskus meni syksy kaikkeen muuhun kuin opiskeluun ilman opintoviikkoja, mutta sen otin sitten keväällä kiinni. Enemmän olisi ehkä voinut panostaa arvosanoihin, mutta dippa valmistui kuitenkin arvosanalla 4 ja jatkoin siitä sitten vielä tutkijakoulutettavaksi, joka tällä hetkellä olen.

                                  -Kannattiko tai mitä tekisit toisin?

                                  Ehdottomasti kannatti. Jos jotain toisin tekisin, niin lukisin joihinkin tentteihin muuten kuin haukionkala-taktiikalla ykköseen tyytyen.

                                  -Jos opiskelit työn ohessa, oliko rankkaa? (No tähän oikeastaan tiedän jo vastauksen... :) )

                                  Nuo muutamat työjutut eivät juurikaan opiskeluun vaikuttaneet.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Täytyy vähän toisenlaisiakin mielipiteitä kertoa...

                                    Vuodesta 96 sisällä TKK:n tietotekniikan osastolla, tutkinto ollut jo vuosia DI-työtä vaille valmis ja siitäkin n. 40 sivua kirjoitettuna. Vuoden 99 alusta täyspäiväisesti töissä useammallakin työnantajalla, ja kertaakaan ei ole tällä alalla vielä tullut vastaan tilannetta missä olisi ollut suoritetulla tutkinnolla paljonkaan painoarvoa, ei edes palkankorotusta ole luvattu. Motivaatiota ja kiinnostusta yrittää viimeistellä lopputyö töiden ohella ei yksinkertaisesti enää ole.

                                    Kaiken lisäksi tuntuu siltä että hermoromahdus uhkaa jos yrittää pitää kiinni siitä että asiat tehtäisiin 'oikein' ja jonkinlaisella laadulla. Tätä nykyä sitä miettii vakavasti jo alan vaihtoa.

                                    Comment


                                      #19
                                      hermoromahdus uhkaa jos yrittää pitää kiinni siitä että asiat tehtäisiin 'oikein' ja jonkinlaisella laadulla.
                                      Vähän samoilla linjoilla, eikä asiaa juurikaan auta, että konsernin pääpaikka on Italiassa.
                                      Ite oon siinämielessä hyvässä asemassa, että teen elektroniikkahommia konepajayrityksessä, niin kovin moni ei voi mulle tulla sanomaan, että kuinka mun pitäs duunini tehdä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kaipa tähän voi itsekin vastata, kun kerran tuotantotalous mainittiin.

                                        -Mitä opiskelit?

                                        TKK, tuotantotalouden DI. 2004 syksy - 2008 joulu.

                                        -mihin ammattiin valmistuit?

                                        Tällä hetkellä töissä strategia-/liikkeenjohdon konsultoinnissa.

                                        -Miten rahoitit opiskelun?

                                        Opintotuki, työt.

                                        -Työsuhteesi opiskeluaikana?

                                        Kesätyöt joka kesä. Loppuvaiheessa enemmänkin oman alan. Lisäksi assarointi (TKK:n kursseilla), pienyritystoiminta jne. Ja loppuaikana diplomityön tekemisestä maksettiin palkkaa.

                                        -Opiskelitko työn ohella vai teitkö töitä opiskelun ohella?

                                        Töitä opiskelujen ohella, loppuvaiheessa enemmän töitä kuin alussa.

                                        -Millaisessa elämän tilanteessa opiskelit? (oliko omaa asuntoa, vuokralla, asuntolassa... jne.)

                                        Alkuun puoli vuotta vanhempien nurkissa, sitten vaihtelevasti mm. solutyyppisessä kämpässä ja tyttöystävän kanssa ylioppilaskunnan vuokrakaksiossa.

                                        -Millaisia mietteitä jäi opiskelusta?

                                        "Elämän parasta aikaa", kuten kaikki jälkikäteen sanovat ;). Toki myös hauskaa tuli aika huolella pidettyä ja opiskelijatoimintaan osallistuttua muutenkin aika aktiivisesti. Alkuun opiskelu oli melko juhlimisvoittoista, mutta loppuvaiheessa tuli tehtyä enemmän töitä ja valmistuttua "oivallisin arvosanoin".

                                        -Kannattiko tai mitä tekisit toisin?

                                        Kyllä kannatti. En tiedä mitä tekisin toisin - toki olisi voinut opiskella pidempäänkin kuin 4v ja pitää enemmän hauskaa, mutta toisaalta...

                                        -Jos opiskelit työn ohessa, oliko rankkaa? (No tähän oikeastaan tiedän jo vastauksen... :) )

                                        Ei (opiskelut kyllä usein venyivät yöajalle, mutta työjutut tuli tehtyä aika joustavasti pois alta).

                                        Comment


                                          #21
                                          Datanomi olen ollut vuodesta -03 lähtien, ja vuonna -05 aloitin tietotekiikan inssin opinnot, jotka jatkuvat yhä. Koko ajan olen tehnyt töitä, iltavuoroa, 4-6 päivää viikossa, ja nyt tämän lukukauden vielä viikonloppuisin baarihommia aamun pikkutunneille. Voin sanoa että haittaa koulunkäyntiä aika rajusti. Aamulla aika suuri houkutus jäädä sänkyyn. Ja jos sitä vuoden päästä keväällä sais paperit... Tosin oisin ehkänyt valinnut jonkin toisen linjan. Ei oikeen ohjelmointi ookkaan mun juttu...

                                          Pitäs myydä diudi pois ni selviäis vähemmälläkin työtaakalla:)

                                          Comment


                                            #22
                                            Vuosina 93-96 ajoneuvotekniikan mekaanikoksi opiskelin. Ei ollut rankkaa ja varsinkin matematiikka parani hienosti. Yläasteella 6 ja amiksessa 4 (arvosteluasteikko 1-5). Sotavaltion koulu välissä -97

                                            Vuonna 1998 aloitin autosähkön opiskelun. Valmistuin 2000 keväällä. Mieleen jäi varsinkin kuukauden työharjoittelu saksassa. Opintolainaa en ole tarvinnut. Aina jotain kesä- ym näpertelyhommia oli.

                                            Sen jälkeen työelämässä autoja asentaen, maalaten ym.ym.

                                            Nykyiseen sooda-voimakattila varusteluun olen opiskellut hitsauskokeiden jälkeen itse työssä.

                                            Autoala työnä oli henkisesti rankinta loppuajasta. Siksi nykyinen opiskeltu duuni.

                                            Comment


                                              #23
                                              Vuodesta 96 sisällä TKK:n tietotekniikan osastolla, tutkinto ollut jo vuosia DI-työtä vaille valmis ja siitäkin n. 40 sivua kirjoitettuna. Vuoden 99 alusta täyspäiväisesti töissä useammallakin työnantajalla, ja kertaakaan ei ole tällä alalla vielä tullut vastaan tilannetta missä olisi ollut suoritetulla tutkinnolla paljonkaan painoarvoa, ei edes palkankorotusta ole luvattu. Motivaatiota ja kiinnostusta yrittää viimeistellä lopputyö töiden ohella ei yksinkertaisesti enää ole.
                                              Luultavasti sinulta ei sitä DI:n paperia kukaan tule enää koskaan kysymään. Työkokemus on kuitenkin niin paljon merkittävämpi tekijä töitä haettaessa, kuin paperit koulusta. Mutta on kuitenkin jotain paikkoja joihin vaaditaan esim. korkeakoulututkinto ja niihin hakeminen tyssää jo alkuunsa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Luultavasti sinulta ei sitä DI:n paperia kukaan tule enää koskaan kysymään.
                                                Niinpä, varsinkaan tällä alalla ei tosiaan tunnu olevan minkään maallista merkitystä asialla. Mutten taas usko että esim. lääkärinä voisi järkevästi toimia ilman hyväksytysti suoritettua tutkintoa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Samaa vikaa rahikaisellakin. Muutamaa tenttiä vaille olisi di:n tutkinto taskussa, dippatyökin on ollut valmiina jo kolme vuotta. Aivan hemmetin hankala on löytää motivaatiota lukea tentteihin töiden ja kaiken muun keskellä. Onneksi tässä alkaa vähitellen olemaan niin paljon työkokemusta, että hyvin todennäköisesti löytää uuden työpaikan tarvittaessa vaikka ala onkin hankala (olen metallurgi).

                                                  Ainoa motivaatio on siis psykologinen eli sitten ei tarvitsisi enää murehtia asiasta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Itse olen yrittänyt 2001 vuodesta lähtien opiskella työnohessa ja on kyllä pakko nostaa hattua niille, jotka siihen pystyvät. Kursseja on tullut suoritettua mutta tahti on aika hidas...milloinkas ne kurssit vanhenivatkaan...

                                                    Matematiikasta voi olla tasan montaa mieltä - itse suosisin enemmän analyyttisen ajattelun puolen opettamista kuin mekaanista "ratkaistaan-Herra-sen-ja-sen-menetelmällä".

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Niin, aivan kuten Ilkka jo sanoikin, on aika turha tehdä yleistyksiä tuosta että vaaditaanko vaikkapa DI-paperia työpaikkaa hakiessa. Toki se ei ole keskimäärin yhtä merkityksellinen kuin esim. lääkärin ammatissa, mutta silti. Alalla kuin alalla loppututkinnon merkitys on suurin 1. työpaikan kohdalla, mutta esim. oman alani johtaviin firmoihin on aivan turha yrittää ilman akateemista loppututkintoa, oli se sitten vaikkapa DI, KTM tai tohtorintutkinto.

                                                      Omia aivoja kannattaa käyttää tässäkin asiassa :).

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Opiskelun asioistahan muistaa parin vuoden päästä jotain 10% ja niistä käyttää töissä sitten varmaan vain puolet :)

                                                        itse suosisin enemmän analyyttisen ajattelun puolen opettamista
                                                        Tuon on juuri se lyhyen ja pitkän matematiikan ero. Pitkä matematiikka opettaa täysin erilaisen lähestymistavan matematiikkaan kuin lyhyt, joka on käytännössä vain numeerista konkreettisesti hahmoteltavaa mekaanisuutta. Siksi huono arvosana pitkästä matematiikasta on mielestäni parempi kuin hyvä lyhyestä.

                                                        Ei niin lohdullista seurattavaa, kun kysytään, että mikä on integraali. Ja kun yrität kertoa, että käytännössä derivaatta nurinpäin, niin seuraava kysymys on, että mikä on derivaatta? Ja kun ei kirjaimilla voi laskea!

                                                        Eli siis jos lukiopohjalta ponnistaa, niin kyllä ehdottomasti suosittelen sen pitkän lukemista. Oli se perseestä tai ei. Itse vihaan syvästi kaikkea differentiaalilaskentaa, mikä fysiikkaa luettaessa ei ole kieltämättä helpottanut asioita, kun tajuaa about 35% käytetystä matematiikasta.

                                                        Ja kortistoonhan tässä suoraan valmistutaan sinne muiden maistereiden joukkoon ;) Kieltämättä on käynyt useamminkin mielessä, että olisi pitänyt suunnata ihan vain ammatikorkeaan. Saisi joskus rahaakin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Aikuiskoulutus

                                                          Nostelempa vanhaa topiikkia ylös päin. Kovasti olen miettinyt tässä alanvaihtoa, kun lvi-alalla meinaa olla tällä hetkellä hiljaista ja alan työtilanne vaihtelee paljon.

                                                          Aikaisempana tutkintona siis Lvi-asentaja, käyty vuosina 2009-20011. Lähinnä mietin opiskeluajan pituutta ja luulisi että "vasta" käydystä tutkinnosta saisi hyväksi luvettuja kursseja.

                                                          Nettihän on pullollaan tietoa ja onhan tuota tullut selattuakin kovasti.
                                                          Kertokaapas lissää kokemuksia aikuiskoulutuksesta...

                                                          Ajoneuvoasentajaksi kiinostusta ja tarkoitus panostaa aika kokonaan opiskelulle. Tietysti loma ajat menisi työhommissa...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Yhteiset aineet pitäis ainakin saada hyväks luetuksi, sit muistelisin jos oot joskus opiskeltavan alan hommissa ollu ja todistus siitä, niin siitäkin sai jotai hyväks lukuja, tälläsii kuullu ainakin. Näin ainakin "tavallisen" amiksen puolella, luulis menevän aika samalla tavalla aikuiskoulutuksenkin puolella.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X