Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton rahoitus..?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Pari vuotta sitten kun ostin exän, eli B6 TDI avantin, otin sen pätkällä. N. 12 k€ tais olla lainan osuus ja kk.erä 257€. Laskin että jos menen pätkällä koko auton maksun loppuun lopulliseen auton hintaan olisi tullut n. 1.5k€ lisää. En pitäisi tuota mahdottomana kustannuksena, kun kuitenkin maksu jakautui pidemmälle ajanjaksolle.

    Viime vuonna quattro-kuume sitten aiheutti sen, että maksoin auton pois, möin ja ostin tuon nykyisen B6:n niillä rahoilla.

    Nyt on alkanut uusi kuume hiipiä mielen sopukoihin, tällä kertaa aavistuksen kalliimpi, nimittäin konsonanttikuume...

    Comment


    • #32
      Muistelen että aiheesta uutisoitiinkin jokin aika sitten. Että ihmiset ovat nykyään tottuneet siihen että autosta maksetaan x euroa kuukaudessa ja käytännössä vaihto tehdään ennenkuin entinen on maksettu. Eli rahoituksesta muodostuu kiinteä talouden menoerä.

      No anyways itse on pyrkinyt välttämään velalla ostoa - pätee kaikenlaisiin ostoksiin - menneisyydessä tehtyjen virheiden vuoksi. Pitää sitten katsoa miten jatkossa etenee...

      Comment


      • #33
        Mulla nyt on oikeestaan ollu aina autolainaa päällä, kun se on saatu maksettua on haettu uutta ja vaihdettua autoa. Pitäähän se olla joku motivaattori käydä töissä.

        Comment


          #34
          Muutenkin kaikessa hankinnassa ostan osarilla melkein kaikki isommat hankinnat. Puhelimet ja läppärit on operaattorikytkyllä, asuntolaina menee kerran kuussa, auton rahoitus menee kerran kuussa jne. Onhan se tietysti hienoa jos voi sanoa että ei ole yhtään velkaa mistään. Vielä hienompaa jos on saanut jo kaiken mitä elämässään haluaa eikä kaipaa muuta.

          Lähtisin vertaamaan autonpitoa vaikka asumiseen, monet näistä "penniäkään ei ole velkaa" porukasta asuu sit jossain vuokralla ja antaa sen saman rahan joka kuu pois jota joku toinen käyttäisi oman lyhentämiseen. Sitten ne myös ajaa sillä vanhalla Ladalla koska siitä ei oo sitä velkaa. Sitten joku pienituloinen kloppi ostaa pihaan kaksi S6:ta ja antaa muutenkin rahan haista pari kertaluokkaa isompien tulojen malliin, onhan siinä aika suuri ajatusmallien ero. Mulle riittää ihan hyvin tonni tai kaksi sellaista hätävaraa, loput menköön kiertoon.

          Comment


          • #35
            Kolmekymppiä taisi alunperin olla. Tosin siitä on maksettu muutakin, kuten saunaremppaa, etc. Olisko autoon mennyt se parikymppiä (siis tuo C6 4F, Espanjan ihme on työsuhde). Itse olen hyödyntänyt lainoissa jo kerättyä pääomaa, eli asuntoa. Kun on lainaton asunto, niin sitä vastaan saa halpaa lainaa helposti ja nopeasti. Laina on bullet-tyyppinen 10 vuoden maksuajalla, eli ei lyhennyksiä vaan lyhennetään kerralla. Tuota kun sitten makselee oman kykynsä mukaan pois, niin pysyy talous kunnossa. Siihen ansaan ei kannata mennä, etteikö lainaa pitäisi maksaa. Laina on lainaa.

            Lainoissa pitää olla tolkku mukana siinä mielessä, että jos työpaikka menee alta, niin edes asunto säästyy. Perheellinen ei oikein voi noilla leikkiä.

            Comment


              #36
              Kolmen vuoden säästäminen ja autokuumeessa kärvistely ei sovi meikäläiselle eli lainan puolelle kallistuisi. Tässä taitaa vaan alkaa taloprojekti ja siksi ei auton vaihdosta voi edes haaveilla. Onneksi on ihan hyvä alla, niin ei tarvi miettiä.

              Comment


                #37
                Suoralla rahalla olen kaikki autoni ostanut ja suoralla tiellä ne myös kulkee. :) Mutta sama se minulle on miten kukakin laitteensa rahoittaa, kunhan talous pysyy plussan puolella kaikenkaikkiaan. Toiset vaihtoehdot ovat vaan kalliimpia kuin toiset.

                E: sanotaan vielä sen verran, että itse näkisin tuon rahoitushomman myös sitä kautta että pitää huomioida miten oman aikansa arvottaa. Ihmisen elämä on kuitenkin valitettavasti rajallinen, joten miten korkealle arvostaa vaikka ne kolme kesää, jotka menee a) säästämällä b) uudella kipolla ajellessa. Siinäpä vasta pulma.

                Comment


                  #38
                  Terho on nyt ytimessä. Minä näen sen niin että autolainan maksuajan voi viettää joko laadukkaasti sillä velaksi hankitulla koneella tai sitten kituuttaa saman ajan ilman autoa tai jollain taunuksella. Jos nyt ylipäänsä on pakko hankkia auto johon ei välittömästi ole varaa.

                  P.S. Eräs tuttu sähkötarvikeliikkeen omistaja osti 18 täyttäneelle tyttärelleen Clion. Raha oli tilillä autoa varten mutta jostain Delta-auton parin prosentin rahoituskorosta kuultuaan totesi että isompi hyöty on laittaa rahat tililtä Tapiola-pankin määräaikaistilille kasvamaan 5,5% korkoa ja ottaa auto rahoitukseen 2% korolla.

                  Comment


                    #39
                    Hassua minusta lainan ottamisessa on se, että sinun pitää pystyä todistamaan, että et tarvitse sitä. Toisin sanoen jotta lainaa vastuulliselta pankkirilta saa, pitää tulojen ja menojen suhde olla sellainen, että lainasta pystyy selviämään. Ja vielä tämän lisäksi olisi hyvä olla jotain reaalivakuuksia, esim. säästöjä tai kiinteistöjä. Eli jos tuloista jää menojen jälkeen rahaa säästöön, pystyy varmasti säästämään vaikkapa kolme vuotta, että saa uuden auton hankittua.

                    Comment


                      #40
                      Mut jos haluaa heti eikä kolmen vuoden päästä?

                      Comment


                        #41
                        Ja mistä takuu, että haluamasi auto tai vastaavaa on tarjolla kolmen vuoden päästä?

                        Comment


                          #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                          Mut jos haluaa heti eikä kolmen vuoden päästä?
                          Niin, sepä se. Minun pointti olikin siinä, että täytyy olla riittävästi "lainanottokykyä" jotta sitä ylipäätään saa. Vastuullinen rahoittaja ei lähde persaukista rahoittamaan, silloin ainoaksi keinoksi jää yrittää saada rahaa säästöön.

                          Comment


                          • #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                            Vastuullinen rahoittaja ei lähde persaukista rahoittamaan, silloin ainoaksi keinoksi jää yrittää saada rahaa säästöön.
                            Ja jos on varaa säästää myös rahoitus yleensä järjestynee. Lähinnä kysymys siitä haluaako maksaa korkoja ja ostaa ennakkoon vai kärvisteleekö säästäen ja katsoo sitten mitä on tarjolla. :)

                            Comment


                            • #44
                              Janne: Tottakai pitää pystyä todistamaan, että lainan ottaja pystyy maksamaan takaisin tietyllä aikavälillä. Pointtihan lainassa on nimenomaan saada kyseinen summa nyt, eikä 5 tai 15 vuoden päästä, kuten säästämällä saisit. Kuten tässä on aiemmin sanottukin, niin asuntolainassa suurimman osan lainaa voi taata asunnolla, koska sen arvo ei normaalisti juuri laske(asuntolaina on sinälläänkin järkevä, säästyy vuokrahelvetiltä). Autolainassa vain on se huono puoli, että lainaa lyhennettäessä esim. täällä ilmoitettuja summia(250-400€/kk) menee helposti niin, että auton arvo tippuu nopeammin kuin laina lyhenee->pankkiirin on pakko pyytää lisätakuita.
                              Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että alussa kustanti ns. pappa betalar firma(ja ennen kuin joku vetää herneen tuosta, niin on siellä maalla joka kevät,kesä, syksy ja talvi tehty tilalla töitä, niistä ei vain ole suoraan mitään maksettu) ja sen jälkeen sitten on kesäduunista(enson kesäliksat <3) tms. säästetty aina ja vaihdettu omien persnahkojen paksuuden mukaan. Nyttenkin tekisi mieli 3.0tfsi kutosta, tai uutta neloskonsonanttia, mutta ei pysty vuoteen pariin ainakaan->ajellaan nykysellä, kyllä niitä autoja on aivan takuulla sittenkin pyörimässä.

                              Itselläni tämä on siksikin hyvä periaate, että tunnun kärsivän kroonisesta autokuumeesta. Nykyisen kanssa on sinällään mennyt hyvin, että meni yli vuosi hankinnasta, ennen kuin ensimmäinen pikkukuume kävi.

                              Comment


                                #45
                                Isojen ostosten kanssa on kyllä meilläkin jälkijättöinen säästäminen helpompaa. Mutta jotenkin nää 7 vuoden autolainat ja pikavipillä luksusta elämiset sattuu korvaan. Ei sillä saahan sitä aikuinen tehdä mitä haluaa, jotenkin vaan nykyajan kaikki-mulle-heti pelottaa, mihin tässä joudutaan, kun 20pisellä pitää olla asunto-, kesäasunto-, harraste- sekä autolaina, mutta ei säännöllisiä tuloja. Yhteen tälläseen törmännyt, voi niitä sen perheen lapsiparkoja, tai no ihan kivaahan heillä varmasti on jos iskä ja äiskä pysyy leivässä.

                                Comment


                                  #46
                                  Pikavipit on kyllä aika hyvä bisnes lainanantajille. Eihän niitä tarvitse sellainen ihminen joka pystyy ne säädyllisessä ajassa maksamaan takaisin ja vähävaraiset ei muualta lainaa saa. Jossain on tietysti menty pieleen jos pitää ruokaan ottaa lainaa, ei kai kukaan pikavipillä osta autoa?

                                  Ite oon noita pikavipin tyylisiä vakuudettomia luottoja (Klarna yms.) käyttänyt joskus kun on sattunut vaikkapa nettikaupan alennustarjous eikä satu olemaan sitä hynkkyä juuri sillä hetkellä. Autovahvistimenkin ostin tarjousmyynnistä kun sai -200€ alennusta. Rahaa ei tilillä ollut mutta 3kk maksuajalla tuli about 50€ lisäkulua eli silti 150€ halvempi kuin normihinta.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tiedän yhdenkin perheen jossa miehellä n.200t€ arvoinen mersu ja vaimolla 100t€ arvoinen mersu ja molemmat rahoitusyhtiön asiakkaita.
                                    Kuulemma 300t€ kasvaa sijoitettuna enemmän korkoa kuin autossa.

                                    Itse ajan kylläkin omallarahalla hankitulla.

                                    Comment


                                      #48
                                      Täälläkin nuo vehkeet ostetaan käteisellä. Ei niin haittaa nuo "yllättävät" remontit yms. kun ei ole muita kustannuksia kuukausittain hoidettavana. Tuossa mielessä vanhanaikainen, että kaikki velka on pahasta =) Kukin tyylillään...

                                      Comment


                                      • #49
                                        Itse tuli asuttua porukoilla niin pitkään kun oli massit autoon ja asunnon käsirahaan, hyvä keino (porukoittenkin mielestä). Mutta ei kehtaa kuin kerran käyttää :). Itse en niin kallista autoa ostaisi mihin tarvitsisi lainaa ja mihin ei säästetty käteisvara riittäisi.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Piti vastata, että en ole koskaan ottanut yhdenkään kulkupelin hankintaan lainaa, mutta eipäs pidäkään paikkaansa. Joskus taannoin köyhänä opiskelijana tarjoutui tilaisuus päästä Saksaan "siivellä" autonhakumatkalle. Vippasin työtoverilta 1000,- jonka maksoin sitten kun auto aikoinaan tuli myytyä.
                                          Olen jotenkin huono elämään sen ajatuksen kanssa että pihassa on joku uudehko kallis auto jonka arvo sulaa suunnilleen samaa tahtia kuin saa osaria maksettua pois. Jos pitää olla kallis auto (kallis = yli 10000) niin mielummin joku klassikko sitten.

                                          Comment


                                            #51
                                            Raha on luotu kiertämään.
                                            Pitää vain kunnon velat päällä, niin ei tule turhia sairaslomia eikä ulkomaan matkoja! :)

                                            Mä ainakin olen valmis "sijoittamaan" siihen, että saan ajaa uudehkolla / itseäni miellyttävällä autolla ja lisäksi saan myös vaihdettua sen tarpeeksi usein. 600€ kuussa ei mielestäni ole liikaa siitä.

                                            Comment


                                              #52
                                              Mun ego ei ainakaan kestä ajaa jos ei ole vähintään ässää alla ja rouvalla pitää olla myös uudehko neliveto niin pankin setä lähettää aina joulukortin kun on käynyt uutta lainaa nostamassa

                                              Comment


                                                #53
                                                Rahoitus on sen verran kallista touhua, ettei mulla ainakaan normi palkansaajana ole siihen ollut varaa. Pitää vaan ajella semmosilla autoilla mitkä saa käteisellä ostettua. :)
                                                Tässä kaikki oleellinen kiteytyi.

                                                Kaikki Audit mitä minulla on ollut, olen ostanut omalla rahalla ja tällä suunnitelmalla mennään jatkossakin.

                                                Auton ostaminen velaksi tympii, varsinkin kun kävin edellisen laman aikana kovan koulun siitä, mitä rahoituksen kustannukset voivat olla. Eipä naurattanut, kun pahimmillaan ei pystynyt ajoneuvoon käytetystä kulutusvelasta maksamaan muuta kuin korkoja. Korot olivat tuolloin parhaimmillaa reilusti yli 20%. Noh, siitä selvittiin kunnialla näkkärin ja kaurapuuron avulla ja luottotiedot säilyivät.

                                                On paljon mukavampaa, kun ostaa auton omalla rahalla ja alkaa vaikka samantien säästämään uutta varten, ikäänkuin maksaisi autolainaa, mutta laittaakin rahat omalle tilille. Näin voi sitten 3-5 vuoden päästä ostaa "uuden auton" ilman velkaa. Uusi auto lainausmerkeissä siksi, kun en ole koskaan ostanut kaupasta uutta autoa ja en varmaankaan koskaan niin tule tekemään. Ehkä minulla joku geenivika, kun pakasta vedetty auto ei ole minulle mikään itseisarvo.

                                                Auto kun on se ehkä kaikkein huonoin taloudellinen sijoitus maailmassa. Pahimmillaan auton arvo laskee nopeammin, kuin auton velka.

                                                Toisaalta, ymmärrän hyvin myös niitä, jotka velaksi auton ostavat ja kaikillahan ei ole edes muuta mahdollisuutta. Sitä pidän kuitenkin aika idioottimaisena, että velkaa otetaan yli oman maksukyvyn ja sen vuoksi joudutaan ahdinkoon maksujen kanssa.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Minäkin olen Terhon ja Mikon kanssa samoilla linjoilla. Koska elämää on rajallinen aika olemassa ja koskaan ei tiedä milloin se aika on täynnä, pitää nauttia siitä ajasta niin paljon kuin mahdollista. Ja nimenomaan niin paljon kuin mahdollista, ei yli varojensa. Jos on varaa maksaa lainaa, niin miksi ei? Siksi, että se on kalliimpaa kuin säästää ja ostaa suoralla rahalla? Ehkä, mutta koska kukaan ei tiedä, elääkö tai onko silloin ajokykyinen kun on säästönsä saanut kasaan, niin juna voi olla mennyt jo. Itse olen valmis maksamaan sen korkojen verran siitä, että saan varmasti nauttia itselle yhdestä tärkeimmistä asioista, hyvästä ja tunteita herättävästä autosta.

                                                  Autot ovat aina olleet jonkinlainen fiksaatio itselleni ja heti silloin kun taloudellinen tilanne elämässä kehittyi riittävän vakaaksi, otin lainaa autoa varten ja sen jälkeen on ollut vain muutamia päiviä jolloin olen ollut ilman minkäänlaista autorahoitusta. Autoja on tullut vaihdeltua kuin sukkia ja rahoituksia myös, mutta yhtäkään niistä euroista, minkä olen "hävinnyt", ei ole tullut ikävä.

                                                  Myös käyttöautoilua voi harrastaa, maksaa se jääkiekko, laskettelureissut, travellaus tai mikä tahansa muukin harrastus. Toiset saa niistä elämyksiä, minä autoista. Jos kaikkia asioita ajattelisi vain sen mukaan kuinka paljon mikäkin maksaa ja kuinka paljon mistäkin voi säästää eikä antaisi tunteille sijaa hankinnoissa, olisi elämä pirun tylsää, omasta mielestäni. Mutta kukin kulkee omaa tietään, en minä ole mikään arvostelemaan toisten elämänfilosofiaa tai ajatusmaailmaa. Ehkä olen niiden mielestä huoleton huithapeli joka ei osaa varautua pahimpaan, mutta olenpahan nauttinut siihen asti koko rahalla.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Mulla on tapana ostaa noi lainarahalla, eikä se 4% korko nyt niin kova kuitenkaan ole. Se o vähäniinku pakkosäästämistä, muuten ei kyllä raha säästöön jäisi. :D

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Tämäkin aihe on aikalailla makuasioita, toinen tykkää siitä että auto on oma, toiselle se on taasen ihan sama mitä siellä rek.otteessa lukee, kunhan itse tykkää autosta.

                                                      Itse kuulun ekaan ryhmään, ainoa asia minkä tulen ostamaan osarilla on oma kämppä/talo. En vain jostain syystä tykkää siitä ajatuksesta, että ajaisin pankin autolla.
                                                      Tosin eihän sitä tiedä mitä aika tuo tullessaan, ties vaikka joskus otan lainan autoa varten mutta ihan heti se päivä ei tule olemaan.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Martin tuossa hyvin kiteytti sen toisen periaatteen, eli pakkosäästämisen. Lainatessa rahaa joutuu pakostakin "säästämään". Kahta ensimmäistä autoani lukuunottamatta olen joutunut autoihini lainaa ottamaan, milloin enemmän ja milloin vähemmän. Jos nyt omalta kohdaltani ajattelisin niin, että minulla olisi 20keur rahaa tilillä ja auton vaihto edessä, niin vetäisinkö tilin sileäksi ja ostaisin auton. Tuskinpa vain, luultavasti ottaisin auton ostoa varten kuitenkin lainaa, mutta en välttämättä koko summaa. Todennäköisesti säästössä olevalle rahalle saa pienemmän tuoton kuin mitä lainanhoitokulut ovat, mutta onpahan se raha kuitenkin säästössä edelleen ja kasvaa pikkuhiljaa korkoa. Koko summan sijoitamalla auton hankintaan pääoman tuotto ei ainakaan parane.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Niin ostan auton lainarahalla, en rahoituksella. Ero on tosiaan sitten rekisterotteessa missä oon omistaja ja haltija, toisin kuin rahoitustilanteessa. :)

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            os nyt omalta kohdaltani ajattelisin niin, että minulla olisi 20keur rahaa tilillä ja auton vaihto edessä, niin vetäisinkö tilin sileäksi ja ostaisin auton. Tuskinpa vain, luultavasti ottaisin auton ostoa varten kuitenkin lainaa, mutta en välttämättä koko summaa.

                                                            Tähän voi kysyä, että onko sun pakko hakkia tuossa kohtaa 20k€ auto, eikö 15k€ auto riittäisi?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Mitä eroa sillä loppujen lopuksi on mitä siellä otteessa lukee? Muualta tullut raha on muualta tullutta rahaa, lainasi sen sitten pankista tai rahoitusyhtiöltä. Eipä se, että rahoitusyhtiö on merkitty auton omistajaksi vaikuta mielestäni millään lailla sen auton käyttöön tai muuhunkaan. Ja minulle itselleni on ainakin aivan sama, jos joku utelias kyylä haluaa akelta kysellä hallussa olevan autoni tietoja, olenko omistaja vai onko se rahoitusyhtiön nimissä. Se ei laimenna pätkänkään vertaa sitä hyvää fiilistä, minkä kyseisellä autolla ajamisesta saan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X