Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pelihommiin suosituksia (konsoli ja sopiva tykki)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Mikäs olis päivän sana konsoliksi/multimedialaitteeksi. Tilanne on se, että talosta ei löydy blueray soitinta, DVD-soittimen optinen lähtö pimeni ja jotain tarttis saada tilalle. Kersat tietty haluaisivat pelikonetta kovasti. Mua kiinnostaisi semmonen ratkaisu, jolla pyörisi leffat lähiverkossa, Areenat, ruudut, netflixit ja muut semmoset jutut ja sit sais olla se BR-asemakin. PS3 tai 4, Xbox vai mikä? Mediakäyttöön sopivasta kakesta plussaa.

    Comment


    • #32
      Ps3 toistaa paremmin noita "omia" videoita paremmin kuin Ps4, molemmat löytyy. Aluksi ei Ps4 toistanut mitään, ei edes valokuvia tikulta tai verkkolevyltä. Päivityksen myötä kuitenkin melkein kaikki toistuu, tosin molemmat ovat huonoja toistamaan hd- leffoja.

      Comment


      • #33
        Tuommoiselle multimedian "monitoimikoneelle" tuntuis olevan kysyntää, tarjonnan kanssa onkin sitten nihkeämpää. Itse olen mietiskellyt digiboxin/S2 virittimen hankintaa ja kävipä tässä pyörähtämässä yksi enigma boksi. Lähti sitten parin päivän päästä ja nyt odotellaan rahaa takas ja erillistä S2 viritintä. Periaatteessa kai rauta alkais noissa olla suht toimivaa, mutta homma tökkää pahasti ohjelmien toimivuuteen.

        Olen myös harkinnut että hommaisinko xbox onen/PS4:en, mutta noiden mediayhteensopivuudesta kuuluu edelleenkin melko kriittisiä arvioita. Ja kun suurin osa käytöstä on videoiden ja BD/DVD pyöritystä, niin en ole vielä saanut laitteen hankintaa perusteltua. PS3:enkin mediaominaisuudet on vielä hieman hämärän peitossa, kun en ole viitisinyt viritellä mediaserveriä täyteen iskuunsa ja netflixin ym. suoratoistopalveluiden toiminnasta ei ole PS3:lla kokemusta.

        Comment


        • #34
          Vaikka taisikin keskustelu olla lähinnä noista konsoleista ja niiden mediaominaisuuksista, niin laitan tähän nyt miten olen itse saanut hoidettua kodin mediatoiston. Eli itsellä on käytössä seuraavanlaiset systeemit ja nyt kun olen ne saanut viriteltyä tarpeitani vastaavaan kuntoon, niin aika toimivan oloisia ovat kaikki.

          Eli median säilytyspaikkana toimii D-Linkin Nas -purkki. Tuosta löytyy mukana itsessään jo joku mediaserveri, mutta pienellä vaivalla saa laitettua laitteeseen myös Twonky nimisen ohjelman, joka on osoittautunut paljon paremmaksi. Käytössä on myös tietokoneille asennettava Universal Media Server ohjelma, joka osaa videot muuntaa lennosta ainakin Playstationin ja Smart-TV:n ymmärtämään muotoon. Twonkya käyttäessä ei siis tarvitse tietokoneen olla päällä, vaan yhteys toimii reitittimen välityksellä suoraan Nas:n ja katselulaitteen välillä.

          Olohuoneessa on vain tuo smart-tv ja sen oma mediatoisto-ohjelmisto. Toimii ainakin itsellä tämä oikein hyvin videoiden katseluun tuolta verkkolevyltä niin Twonkya, kuin UMS:iä käytettäessä. Myös ainakin Netflix pelaa, mutta nuo tietenkin riippuu telkkariin saatavista palveluista.

          Makuuhuoneen telkkarissa minulla on kiinni tuollainen suoraan TV:n HDMI liitäntään laitettava Android tikku, jota ohjaan Rii-Mini "air mouse" kakella. Tämäkin on osoittautunut erittäin toimivaksi. Toimii ruudut, areenat ja Netflixit. Eli oikeastaan kaikki mitä Androidille muutenkin on saatavilla. Myös leffat toimivat Nas:lta mediapalvelimen kautta hyvin. Tämä korvasi oikeastaan kokonaan aiemmin käytössä olleen toisen erillisen mediatoistimen lähinnä siksi, ettei siihen saanut Netflixiä, jota tuon telkkarin kanssa tulee eniten katsottua.

          Videotykissä mulla on kiinni PS3 ja PS4. PS4 on oikeastaan vain pelikäytössä, enkä sen mediaominaisuuksiin ole Netflixin ja Spotifyn lisäksi oikein tutustunut. PS3 taas ainakin custom firmwaren mahdollistamilla ohjelmilla osaa myös nätisti toistaa leffat mediapalvelimen kautta.

          Oma suositukseni voisikin olla PS4 ja jos sen mediaominaisuudet eivät ihan riitä, niin löisi sitten siihen rinnalle tuollaisen Android tikun. Sen käyttäminen tv-ruudulta varsinkin tuollaisella air mouse tyyppisellä kaukosäätimellä on todella helppoa ja sovellukset eivät ihan heti lopu kesken. Eivät tuo edes kauheasti lisäkustannusta PS4:n lisäksi.

          Sitten vielä yksi tärkeä seikka oman mielenterveyden kannalta. Kannattaa ehdottomasti katsoa, että verkko on tarpeeksi nopea. Melkein suosittelisin piuhallista Gbit verkkoa, mutta kyllähän noilla AC-luokan Wlan vehkeilläkin pärjää, jos yhteys on hyvä ja laitteet sitä tukevat. Itselläni oli Full-Hd materiaalin kanssa alkuun vähän pätkimisongelmia, kun ei meinannut data siirtyä tarpeeksi nopeasti. On aika lailla hermoja raastavaa yrittää katsoa leffaa kun muutaman sekunnin välein tulee stoppi. Käytettäessä tuota tietokoneelle asennettavaa media server ohjelmaa on koneessa myös oltava edes jonkun verran paukkuja, että jaksaa tehdä sujuvasti tuon muuntamisen laitteiden ymmärtämään muotoon.
          Viimeksi muokannut nikokup; 24.11.2015, 11:22.

          Comment


            #35
            Jos tietokone (jossa edes hieman puhtia) on käytössä, niin Plex on melko yleispätevä ratkaisu kaikkeen mediatoistoon. Clientteja löytyy vähän joka lähtöön ja serveri huolehtii tarvittaessa videoiden transcodamisesta sopivaan muotoon lennosta ottaen huomioon myös käytetyn yhteysnopeuden, eli voit vaikka matkalla katsoa kännykästä kotona serverillä olevia videoita vaikka kotona ei kummoinen uppikaista olisikaan.

            Plex myös osaa esimerkiksi hakea elokuvien kansikuvat, esittelyt jne puoliautomaagisesti (tiedoston nimen pitää olla elokuvan nimi).

            Pleikoille on nykyään natiivi Plex clientti, joten ei tarvitse käyttää DNLA:ta, saattoi olla että näille piti kuitenkin käyttää ns. maksullista Plex versiona, mikäli halusi hyödyntää kaikki ominaisuudet.

            PS3 Media Server on toinen vastaava ratkaisu, joka tunnistaa päätelaitteita ja osaa tarvittaessa transcodailla videot lennosta uusiksi, niin että päätelaite pystyy ne näyttämään. Tämä esim. PS3:lla toimii niin, että optiot on tungettu DNLA:n näyttämiin rakenteisiin mukaan, esimerkiksi elokuvan hakemistossa on alahakemisto transcode, josta pääsee valitsemaan eritavalla transcodattuna saman leffan. Tätähän ei ole enää juurikaan kehitetty ja olikohan se niin, että nikokup:n mainitsema universal media server on tehty tämän pohjalta.

            Netflix, viaplay jne toimivat pleikoissa, niille on omat ladattavat applikaatiot.

            Mitä verkon nopeuteen tulee, niin PS3 media serverille aikanaan itse ainakin sain väännettyä helposti asetukset, jolla fullhd leffat menivät 100Mbps sähköverkkoethernetin ja myöhemmin 150Mbps langattoman sillan läpi transcodattunakin ilman että huomasin juurikaan kuvanlaadussa huononemista. Alkuun serveri taisi pelkkä dual core kone, myöhemmin quad core. Tämä on ihan siitä kiinni miten virittää asetukset.

            Yhteenvetona sanoisin, että plex ja plex passin ostaminen on suurkuluttajalle paras vaihtoehto. Maksaa rahaa, mutta on parsa, eikun paras. Paitsi niille, jolle aina ilmainen on parasta.

            Comment


            • #36
              Joo PS3 Media Server oli itselläkin ennen käytössä ja kovasti vaikuttaa tuon Universalin kanssa tosiaan samasta puusta veistetyltä. Tuo Plexhän näyttäis mielenkiintoiselta. Siinäkin olisi näemmä ainakin joihinkin NASseihin mahdollisuus asentaa serveri suoraan, niin ei tarvitsisi tuota tietokonetta käyttää ilmeisesti ollenkaan välikappaleena.

              Comment


                #37
                Chromecast ja videostream PC:llä riittää mulla lähes kaikkeen videon toistoon nykyään. Uusin versio tukee 1080p ja ethernet adapteri löytyy lisävarusteena.

                Videostreamista on just nyt Black Friday alennukset päällä, itse nappasin tuon lifetime version sen kummempia miettimättä. Plussaa premiumissa on paremmat tekstitysten säädöt.

                Comment

                Working...
                X