Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hakusessa tekstieditori jolla voi avata todella isoja tiedostoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Hakusessa tekstieditori jolla voi avata todella isoja tiedostoja

    Löytyisikö arvon raadilta ratkaisua tähän.

    Aina silloin tällöin törmään Win XP-ympäristössä ongelmaan, että pitäisi avata tekstieditorilla tms. ohjelmalla tekstitiedostoja, joiden koko on gigatavu-luokkaa. Note/wordpadit, wordit yms. menevät polvilleen ja homma ei onnistu. Lähinnä kyseessä siis isot lokifilet tai tietokannan sql-dumpit joita pitäisi päästä käpistelemään.

    Osaisiko joku suosittaa jotain editoria tälläiseen hommaan. Eduksi on jos ohjelma olisi ilmainen ja viruksista vapaa :-)

    #2
    Ultraeditillä saa aika isoja auki. En muista miten isoja olen aukonut, mutta se on toiminut hyvin.

    Comment


      #3
      En tiedä kuinka isoja filejä saa auki notepad++:lla, mutta toi on ilmainen ja paranneltu versio notepadista.
      Ultraeditti muistaakseni vaatii koeajan jälkeen lisenssiä.

      Comment


        #4
        Nyt huutelen ihan puskista, kun en moista ole tarvinnut kouluttaessa käyttää/näyttää, mutta Excel apuun? Päälle 65000 riviä onnistunee?

        Comment


          #5
          Oho, notepad++ vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täysin uusi tuttavuus.

          Editpad Lite on mulla ollut käytössä jo vuosia Windowsin oman notepadin korvaajana. Ei maksa mitään, ei itke lisensseistä eikä sisällä viruksia tai muuta roskaa. En osaa sanoa miten isoja tiedostoja avaa, mutta kysyjä varmaan voi itse testata.

          Comment


            #6
            Kiitoksia vinkeistä.

            UltraEditin jo imutin koneelle, mutta se ei toiminut ensi kokeilulla oikein hyvin. 1,07G dumpin avaus onnistui (kesti pitkään...), mutta kohta editori meni jumiin. No ehkä avasin filen jossain väärässä moodissa tai sitten tuo trial-versio ei tarjoa kaikkia mahdollisuuksia mitä lisenssisoftassa on.

            Edit: Ultraedit näemmä menee juntturaan, kun yrittää vetää hiirellä sivun oikeassa laidassa olevaa vierityspalkkia eteenpäin.

            Pitää myös kokeilla nuo notepad++ ja EditPad. Ovat minulle uusia tuttavuuksia.

            Exceliä en ole vielä kokeillut tähän tarkoitukseen, mutta pitääpi koittaa. Hyvä idea, eipä olisi tullut mieleen. Edit: Excel näemmä saa filen auki, mutta ei pysty lataamaan sitä kokonaisena, avaa "vain" 65536 riviä.

            Sql-dumpin käpistelyyn löytyi myös SQLSplitter -niminen ohjelma. Tuolla voi kätevästi jakaa ison dumpin pienempiin osiin, jolloin ne on Windowsissa käpisteltävissä.
            Viimeksi muokannut Ilkka L; 29.10.2009, 10:44.

            Comment


              #7
              Excel ei ole hyvä isojen kanssa. UltraEdittiä olen itse käyttänyt, mutta ei nyt sentään yli gigaisille fileille, satoja megoja se kyllä kestää.

              Comment


                #8
                TextPad:ia oon ite käytellyt jossain 500-1000MB tiedostoissa (ja käytän muutenkin notepad/wordpad korvikkeena, ei toimi koodauseditorina tosin), en tiedä miten sitten isommat aukeavat.

                Nopsalla googlauksella parit vaihtoehdot lisää:
                http://www.webmasterworld.com/forum39/565.htm
                http://stackoverflow.com/questions/1...rge-text-files

                Veikkaisin että joudut vain testaamaan noita vaihtoehtoja että löydät sen mikä nopeiten aukaisee.

                Comment


                  #9
                  Lyhyt yhteenveto pikaisen editoritestailun jälkeen.

                  UltraEdit: Avaa yli gigan tiedostoja, mutta menee valitettavan helposti jumiin, ainakin tuo free trial-versio. Lisenssiä en kehtaa hankkia, kun ilmaisiakin editoreita tarjolla.

                  notepad++: Toimii hyvin, tosin tiedoston avaaminen kestää. Muuten kyllä hyvä.

                  EditPadLite: Tämä vaikuttaa parhaalta minun käyttöön. Avaa filen suht. jouhevasti ja fileä pystyy melko mukavasti käpistelemään.

                  Kiitos kaikille avusta. Taas kerran foorumi näytti kyntensä teknisten asioiden kanssa pähkäilevälle :-)

                  Comment


                    #10
                    Riippuu tosin mitä avaa, mutta töissä olen käyttänyt file-leikkureita pienentämään paketteja useampaan pienempään pakettiin, että ne aukeaisivat nopeampaa.

                    Tosin mulla on tiedot ollu todella isoja logitiedostoja, joten tuo pätkiminen ei aiheuta mitään katastrofaalista.

                    Comment


                    • #11
                      Mites crimson editor eli luppakorva?
                      http://www.crimsoneditor.com/

                      Tuosta olen itse tykännyt, kun siinä saa noihin "tabeihin" tavaraa. Ymmärtää kuulemma koodistakin, itse käytän lähinnä konfiguraatiofilettojen kanssa pelaamiseen.

                      Comment


                      • #12
                        ultraedit on ihan hyvä isoille tiedostoille. Kiintolevyn nopeus vaikuttaa aika paljon haku ja selaus nopeuteen. Crimsoni taisi vähän tökkiä isoilla ja ultraeditiin vaihdoin, kun Crimsoni ei ymmärtänyt kunnolla utf-8:n perään (ts. aina sai viritellä, että pelasi).

                        Comment


                        • #13
                          PFE eli programmers file editor. Tuotahan ei ole päivitelty about 10 vuoteen, mutta siitä huolimatta hakkaa esim notepad++:n 100-0 kun on kyse gigaisten tai isompien tiedostojen käsittelystä.

                          http://www.lancs.ac.uk/people/steveb...fe/default.htm

                          Comment

                          Working...
                          X