Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mihinkä jäteöljyt?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mihinkä jäteöljyt?

    Joo elikkäs ei tahtonu löytyä haulla aiheesta sen enempää informaatiota siispä tein uuden topicin.

    Elikkäs yksinkertane kysymys: Mihinkä porukat on vieny jäteöljyä Lappeenrannan alueella? Esim. Ottaako kukkuroinmäen jätekeskus vastaan jäteöljyä ja jos ottaa, niin kuinka paljon?

    #2
    http://www.ekjh.fi/yhteystiedot.html

    Soitappa tuonne, saat nopeimman vastauksen.

    Comment


      #3
      Lappeenrannasta en tiedä, mutta itse olen vienyt Sortti asemille (isompia eriä), kaikissa niissä on ollut paikat jäteöljylle yms. aineille. Samoin olen joskus vienyt ~4l kanisterissa noiden pienkoneiden jäteöljyjä huolto-asemille ym. samalla kun ovat vaihtaneet esim. autooni öljyt. Koskaan eivät ole kieltytyneet vastaanottamasta...

      Comment


      • #4
        Toikansuon miehitetty jäteasema ottaa Lappeenrannassa jäteöljyä vastaan kuluttajilta. Olen vienyt kerralla noin. 10 litraa, eikä ole mitään kyselty. Isommista määristä en tiedä.
        Viimeksi muokannut ripo; 9.9.2014, 16:45. Perustelu: Selkeyden vuoksi lisätty, että kyse Lappeenrannasta

        Comment


          #5
          Vaan sainpa hämmentyneen oloisen tilanteen aikaiseksi Sortti asemalla itse, kun kysyin, että mihis pönttöön kaadetaan käytetty jarruneste :D

          Comment


            #6
            Mulle sanottiin samaan kysymykseen, että sinne öljyjen sekaan vain, poltettavaksi menee kuulemma.

            Comment


              #7
              Mulle on selvitetty että jäteglykolin sekaan, kun olin vielä marmorilla duunissa.

              Comment


              • #8
                Eihän jarruneste pala? Jotakuta saattaa tympiä kun koittaa glykolia polttaa.

                Kuopiossa ainakin menee kaatopaikalle öljyt poltettavaksi, ottavat vastaan vaikka 200litran tynnyrin.

                Comment


                  #9
                  Ongelmajätteethän otetaan yksityisiltä käsittääkseni ilmaiseksi vastaan kaikilla kaatopaikoilla/lajittelukeskuksissa. Kauheita määrärajoja ei taida juuri olla.

                  Jos öljyä on satoja litroja, niin mm. Ekokem hakee pumpulla pihasta. Olikohan nykyään, että pienin raja on jopa 500l.

                  Tästä syystä en ymmärrä, miksi osa porukasta yhä dumppaa jääkaappinsa yms. mieluummin salaa metsäteille ja hiekkakuopille. Hirveä homma raahata yöllä paniikissa jotain jääkaappia metsään, kun se voi ihan päivällä viedä täysin ilmaiseksi kaatopaikalle.

                  Jarruneste on vähän ongelmallista, kun periaatteessa sitä ei saisi sotkea öljyihin. Itse olen kyllä yleensä hävittänyt sen ihan öljyjen sekaan, kun sattuu olemaan mahdollisuus käyttää 1500l jäteöljyastiaa, jonka pumppuauto sitten aina käy tyhjentämässä. Se pari litraa ei tunnu missään, kun polttoon menee kuitenkin.

                  Jäähdytysneste puolestaan on paljon ongelmallisempaa, jos sen haluaisi oikeaoppisesti hävittää. Sitä tulee kerralla litratolkulla, enkä tiedä ottaako sitä kukaan oikein vastaan. Tosin laimennettu glykoli ei nyt niin kauheaa myrkkyä ole.
                  Viimeksi muokannut jasso; 9.9.2014, 20:28.

                  Comment


                    #10
                    http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0619.htm
                    Ainaki tuollanen jarrunesteiden valmistukses käytetty aine on näemmä palavaa.

                    Eikä niitä jätteitä millää sytkärillä polteta.

                    Comment


                      #11
                      Kuutio on minimi jonka L&T hakee autolla pois ilmaiseksi. Jäteöljyä siis. En tosiaan ymmärrä yrityksiäkään, jotka dumppaa öljyä luontoon, kuten täällä eräs aivokääpiö teki. Öljy haetaan ilmaiseksi, kuution ICB-kontti missä voi säilöä maksaa 100€, suodatinjätteen astia 4€/ kk vuokra jos ei osta omaa ja sen tyhjennys n.100€ kerta. Ja kun Sortit ottaa yksityisiltä lähes kaiken ilmaiseksi, niin kuka jaksaa nähdä vaivaa kuten yllä kerrottu.

                      Comment


                        #12
                        Jos pihalla säilöö, niin pelkkä ICB ei taida riittää. Pitää olla lukittava, tuplavaippa vuodonilmaisimella ja valuma-allas.

                        Comment


                          #13
                          Lappeenrannassa Kukkuroinmäki ottaa vastaan pienerät; Ekokem hakee useamman tynnyrin ilmaiseksi.

                          Comment


                            #14
                            Kaatikselle vaan, ei maksa mitään. Samaan paikkaan saa jätettyä suodattimetkin. Mä oon kerännyt semmoseen korjaamoilla käytettävään isoon muovikanisteriin (olisko joku 30-40L) jäteöljyt ja kun se tulee täyteen, vien sen kaatikselle. Sitten vaan hakemaan uus kanisteri ja sama homma.

                            Comment


                              #15
                              Pihan perällä on tynnyri missä kuulemma poltettu muiden palavien roskien kanssa öljyt. Kaatopaikalla kun ottavat tästä 20€ maksun. Ainakin savonlinnan alueella näin.

                              Comment


                                #16
                                Jäteasemalle olen minäkin vienyt aina kun alkaa täysiä jätekannuja kertymään. Olen käyttänyt ihan 10 litran tyhjiä oljytonkkia ja vienyt peräkärryllä. Ei maksa ongelmajätteen (tai vaarallisen jätteen) vieminen mitään. Samalle asemalle kelvannut vanhat autonakut ja elektroniikkaromu, kodinkoneet yms. Joskus kun oli yhdessä tonkassa jäteöljyä, toisessa vaihteistoöljyä, kolmannessa jäähdytysnestettä jne kysyin että mihin kuuluu kaataa niin ukko kopista totesi että sinne vaan samaan isoon astiaan kaikki. Siitä lähtien olen täyttänyt jätekannuja järjestyksessä ihan sillä tavaralla mitä sillä hetkellä pitää poistaa. Sinne on menneet jarrunesteet ja jäteöljyt iloisesti sekaisin.

                                Takapihan nuotiolla poltan kyllä pirusti kaikkea mutta lähinnä risoja trukkilavoja tai tyhjiä kalja- ja pitsalaatikoita yms myrkyttömästi palavaa. Öljyiset rätit autotallista olen hävittänyt polttamalla samassa nuotiossa, ei niitä oikein viitsi kaatopaikkaroskikseenkaan laittaa enkä ole muutakaan järkevää keksinyt. Niissä nyt ei kovin suurista pitoisuuksista tosin puhuta joten nukun yöni rauhassa.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Carbin Näytä viesti
                                  Pihan perällä on tynnyri missä kuulemma poltettu muiden palavien roskien kanssa öljyt. Kaatopaikalla kun ottavat tästä 20€ maksun. Ainakin savonlinnan alueella näin.
                                  Kyllä pitäisi ottaa vastaan ilmaiseksi kotitalouksilta "kohtuullinen määrä". Noin sanotaan tuolla Savollinnan seudun jätehuollon sivuilla.. Paljonko sitten on kohtuullinen määrä?

                                  Comment


                                    #18
                                    Moni-öljypoltinhan on peli, tosin jonkun direktiivin mukaan palaa Riihimäellä "puhtaammin"...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X