Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuulilasin pyyhkijöiden rele a4 b6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuulilasin pyyhkijöiden rele a4 b6

    Ei auta haku meittiä nyt.

    Profiilin kulkine. Missä sijaitsee pyyhkijänmoottorin jaksorele ja mistä sen tunnistaa?

    Onkohan tässä sellainen perinteinen rele vai joku mieletön tietikone joka maksaa pörhöllä tonnin?

    Niin ja näkeekö sen noista vagcat.com sivuilta? Itse en löydä/osaa katsoa joten jos joku osaa, niin laittaisko linkin. tattis.

    #2
    Pyyhkijöitä ja pesureita ohjaa "intelligent power module" (mikä lienee sitten fiksu suomennus). Uskoisin, että siellä ei enää erikseen muuta relettä ole. Tuo moduuli sijaitsee sulakekotelon vieressä vaakatasossa ratin alapuolen muovin takana.

    Comment


      #3
      Intelligent power modulen sulakkeen takana ovat pesurit. Pyyhkijät ovat eri sulakkeen takana, ja toimivat vaikka intelligent power modulen sulake olisi palanut (btdt). (Ja tuo ei tarkoita sitä etteikö ko. moduuli voisi ohjata pyyhkijöitä).

      Tuskin siinä "mielettömässä tietokoneessa" mitään vikaa on. Kannattaa toki vikakoodit lukaista ja sulakkeet vilkaista, mutta sen verran noissa on ollut vivustojen ja moottorien kanssa ongelmia että vika voisi hyvin löytyä sieltä.

      Comment


        #4
        Pyyhkijät ovat eri sulakkeen takana, ja toimivat vaikka intelligent power modulen sulake olisi palanut (btdt).
        Juu, btdt. Pissapojan moottori taitaa olla itseltä paskana, kun näyttää polttavan sulaketta, vaikka vettä tuleekin lasille. Hetken. VAG-COM:lla vaan näkee tuon power modulen measure blokeista pyyhkijöiden ja pesurien toimintaa, joten sen perusteella päättelisin, ettei siellä erikseen ole relettä.

        Edit: pikaisella vagcat:n tutkimisella en relettä löytänyt.

        Comment


          #5
          Mikä sulake sulla Pasi on "intelligent power modulella"? Ihan jopa virallinen ohje olemassa, että pitää laittaa "vahvempi" sulake kehiin, 25A tai 30A muistaakseni. Itsellä ei ole sen jälkeen ollut ongelmia kun vaihtoi sulakkeen.

          Ja noin tuo varmasti toimii, pyyhkijöille ja suuttimien lämmitykselle vaan on virransyötöt eri sulakkeiden kautta.

          Comment


            #6
            Jaa, missäs tuollainen ohje on? 20 A siellä on mikä pitääkin, nyt ensimmäisen kerran 2 reiluun kahteen vuoteen on polttanut pari sulaketta. Luulisin, että jotain vikaakin on. :)

            Comment


              #7
              Tuossa keskustelua asiasta: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...4+lasinpesurin

              Itse laitoin 25A sulakkeen tuon 20A tilalle sen jälkeen kun kärähti kovalla pakkasella.

              Comment


                #8
                Jep, itselläkin paloi normisulake aina välillä kun tuli pakkaset, ja sulakemodin jälkeen homma toimii.

                Comment


                  #9
                  Kappas, pitääkin vaihtaa.

                  Comment


                  • #10
                    Sain itsekkin käsiini kuvia ja eihän siellä relettä tosiaan ole.

                    Ongelma on että pyyhkijät jää päälle välillä kun käyttää kerta pyyhkäisyllä.
                    Voisiko vika sitten olla tuolla moottorin sisällä?

                    Onkohan tuo moottorin rakenne sitten perinteinen esim. sellainen kolme liuskainen kuparilevy siellä sisällä mikä katkoo ja maadottaa moottoria??
                    Vai tarvitaanko tuollaisia kun on tuo fiksu moduuli joka hoitaa kaiken automaattisesti.

                    Pitää ilmeisesti alkaa repimään toi moottori sieltä pikku kolosta pois ja tutustua sen sielun elämään.

                    edit: jos jollain ois tietoa noista modulin liitin numeroista.....missä milloinkin pitää olla jännite niin oisin kiitollinen.

                    Comment


                    • #11
                      VAGeissa on kai ollut aika paljon noita vilkunviiksien hajoamisia. Joten miksei siis pyyhkijöiden viiksen hajoaminenkin voisi olla. Ainakin itse epäilisin tuollaista ensin, jos muuten pyyhkijät toimivat kuten pitää.

                      Loppuuko pyyhkiminen, kun käytät ekalle pyyhkintäasennolla ja palautat viiksen lepotilaan? Ettei viiksi pomppaa kertapyyhkäisystä vapautuksen jälkeen yli sen lepotilan suoraan ekalle pyyhkintäasennolle sisäisesti (viiksi itse siis jää ulkoisesti lepotilaan)? Itse olen joskus tämmöiseen törmännyt muiden merkkien kanssa.

                      Paha sanoa mitä tuokin fiksu ohjain sitten tekee. Jos se on esim. mikrokontrolleriohjattu boksi pyyhkijän moottorille, niin se tuskin on mistään päähänsä saanut tuollaista "ominaisuutta".

                      Comment


                      • #12
                        Pyyhkijät pyyhkii vaikka miten rämppää viikseä.

                        Jos käytän kerta pyyhkäisyllä niin alkavat hankaamaan kokoajan -> laitan tihkulle niin hankaa kokoajan -> laitan ykköselle niin hankaa ja kakkosella vauhti nousee vaan ei pysähdy millään.

                        Jossain esim. siellä äly lootan sisällä on pakko olla rele/koskettimet ku käsittääkseni noi mainitsemasi mikrokont... ei kovin suurista virroista pidä.

                        Ja mikä tämänkin tekee taas niin tyypilliseksi minun viaksi on se, että vika ei ole jatkuvasti. Aina sama homma. Kotona rikki ja korjaamolla kunnossa jos raaskii viedä :).

                        Niin ja sitä taukorelettä kyselin aiemmin ku tutkin tossa "perinteistä" mekaanisempaa mallia. Siinä kerta pyyhkäisy ja tihku viedään nimenomaan tihkureleen koskettimien kautta ja jatkuva vispaus puolestaan eri kautta. Mutta tossahan sitä nyt ei ole.

                        Comment


                        • #13
                          Itse en silti sulkisi viiksen vian mahdollisuutta. Etenkin jos vika ei toistu muulla tavalla kuin kertapyyhkäisyllä.

                          Juu, ei nuo mikrokontrollerit itsessään pidä suurista virroista. Virtaa vieviä laitteita ne sitten ohjaa transistoreilla ja/tai releillä. Ja nykyaikana voi olla jo monta ohjainyksikköä, joissa yksi tekee suuremmat päätökset ja yksi ohjaa pelkkää moottoria jne.

                          Vähän googlailin tuota Intelligent Power Modulea (IPM) ja kyseessä on näköjään käytännössä sähkömoottoreiden ohjaamiseen tarkoitettuja mokkuloita. Eli niissä virtaa ohjataan transistoreilla, ei siis releillä. Ovat omiaan esim. erottamaan paljon virtaa vievät moottorit herkästä ohjauselektroniikasta.

                          Jos Audissa systeemi perustuu tuollaiseen, niin veikkaisin, että viiksen asennon perusteella mikrokontrolleri kertoo tuolle moduulille, että pyöräytäs nytten moottoria. Ei releitä ja ohajuslogiikka voi olla viiksen sisällä/ratin läheisyydessä (en itse löytänyt mitään erillistä ohjainpoksia). Voi jopa olla, että tuo IPM on itse moottorissa kiinni. Silloin esim. moottoria ei saa pyörimään syöttämällä siihen suoraan 12v sisään, vaan se tarvitsee ohjaussignaalin. Nämä toki silkkaa spekulaatiota, kun ei kytkentäkaavioita tai moottoria ole tässä edessä.

                          Tulee näitä mikrokontrollereita työkseen käskettyä tekemään kaikkea jännää, niin voisin veikata näiden arvauksien kuitekin osuvan aika lähelle :).

                          Comment


                          • #14
                            Käsissä -02 sedanin kytkis.

                            Viikseltä menee kosketintieto "ohjauspylvään sähkö kontrolli moduuliin". Sieltä matka jatkuu väylä tietona "ajoneuvon sähkö systeemi kontrolli moduuliin" (IPM).?
                            Ja sieltä pääsemme lopuksi moottorille.

                            Kuvissa ei tosin näy sulakkeita lainkaan joka on aika omituista.

                            Comment

                            Working...
                            X