Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Talvi tulee; mitkä renkaat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Talvi tulee; mitkä renkaat?

    Talvirenkaista on ollut keskustelua aikaisemminkin, mutta renkaiden muuttuessa ja uusien merkkien tullessa markkinoille, ajattelin tuoda keskustelun esille taas.
    Talvirenkaat (nastat) pitäisi siis ostaa ja koko lienee 205/55 R 16. Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla on eri merkeistä; eri merkit, kitkat, nastat, nelivedolla tai parivedolla?
    NRE voitti tuoreen TM-testin ja Misukka oli toinen, mutta en ole vielä ehtinyt painottaa testin mittauksia omilla tarpeillani.

    #2
    Tästä ei sitten tule kitkat vastaan nastat vääntö.

    Itse aiheeseen: Itsellä menee alle CVC 3 205/55 16 koossa ja erittäin tyytyväinen olen ollut.
    Viimeksi muokannut porkkis; 1.10.2007, 18:37. Perustelu: kun kerran olit tänä vuonna nopeampi niin boldasinpa edes :)

    Comment


      #3
      Hakka5 voitti sekä 16" TM:ssä, että 17" Tuulilasissa. Itse ajan vielä ensi talven vitosella kitkoilla (yhden talven ajetut 18" kumit on varastossa), mutta seuraavaksi tulee luultavasti nastat, kun niiden melua on saatu vähennettyä. Urqissa on nastat, kun siitä uupuu absit.

      Comment


      • #4
        Itellä Michelin Ivalot, jotka oli hyvät, kunnes nastat lähti ja pitoa ei ollut enää yhtään :) Tulevalle talvelle ajattelin hankkia Hakka5:et.

        Comment


        • #5
          Itsellä pyörii mielessä good year ultra grip, nokia hakka5 nastat, ja vielä michelin X-ice.

          Kaikki on testeissä pärjänneet todella hyvin mutta miten lienee pito sitten parin talven jälkeen?
          Edellisessä autossa (bmw) oli good yearin kitkanastat ja sen verran ihmisiksi tuli ajettua ettei yhtään nastaa talven jälkeen ollut irronnut.
          Mutta, kun koko auto olikin sitten vain reilun vuoden minulla niin eipähän voi vielä sanoa miten renkailla olisi toisen talven ajanut...

          Todennäköisesti tulee haettua seuraavat renkaat ruotsin puolelta, kun omalla paikkakunnalla oli melko tylyä kuunneltavaa nastarenkaiden hinnat 18" vanteelle. Pakettihinta vaihteli 1250?-1400? välillä.

          Comment


          • #6
            Neljä talvea ajelin nokian hakkepeliitta 2:lla ja tälle talvelle ostan sitten hakka5:t kakkosista saatujen hyvien käyttäkokemuksien perusteella. Merkkiä en siis vaihda...

            Comment


              #7
              Hakka4:seen olen ollut tyytyväinen.

              Comment


                #8
                Minulla on hakkisvitoset. Pito on erittäin hyvä, mutta pitäähän ne vähän melua. Ennemmin pitoa kuin hiljaiset ja liukkaammat.

                Comment


                  #9
                  Talven ajetut rsi:t 17", menee alle, jos ei muutu tuumaa suuremmaksi.
                  Tykkään.

                  Comment


                    #10
                    Kitkoista ainakin Michelin Ice-X (vai oliko se X-ice) on HENGENVAARALLISET.

                    Pitoraja on veitsenterävä ja auto (nykyinenkin) on täysin pitelemätön.
                    Ikivanhat Nokian Q-kitkatkin olivat vastaavassa tilanteessa ja kelissä täysin eri luokkaa. Niillä ei olisi tod.näk. huomannut mitään tapahtumaa, mutta Misukoilla auto lipeää käsistä kuin ammus salamannopeasti.

                    TM:n testissäkin puhuttiin samasta ominaisuudesta tosin vähän hillitymmin, mutta pidän yllättävää pitorajaa vaarallisena ominaisuutena.

                    Elikkäs hankin Nokian RSI kitkat, joissa ilmeisesti jatkuu tuo Q:n johdonmukainen käytös. Ihan sama pysähtyykö ne metrin hitaammin tai nopeammin kunhan rengas varoittaa mitä tapahtuu.

                    Ice-X:t menettelee kesärenkaina eikä ne ole kyllä juurikaan kuluneet viimeisen 35 000 km:n aikana.... Kertonee jotain renkaasta ja sen ominaisuuksista. On siis kesä- eikä talvirengas.

                    Comment


                    • #11
                      Ehdottaisin lämpimästi continentalia se on aina ollut testien kärjessä ja kun itse olen rengasalalla töissä niin ei vielä ole tullut pahaa sanaa continentalista. Nokia hakkis vitonen on muuten hyvä rengas mutta on markkinoiden äänekkäin ja kallein rengas. pidoltaan aika sama kuin continental. michelin on ihan perushyvä rengas mutta aika monet asiakkaat ovat sanoneet että rengas volisee eli ääntää samalle kuin autosta olisi mennyt pyöränlaakeri.

                      Comment


                      • #12
                        X-ice north viime talvena alla, eikä mitään valittamista.

                        Comment


                          #13
                          Talvirenkaita vailla olen myös. Näillä näkymin vahvin vaihtoehto on Nokia RSi:t alkuperäisille vanteille(toistaiseksi ainoat), kokona siis 205/55R16. Yhtään tarjousta en ole vielä kysynyt, joten mieli voi vielä muuttuakin. Vuosi sitten hankin vastaavat ex coupe quattroon koossa 205/60R15 ja olin tyytyväinen koko talven. Hintaa setillä oli 500 ?.

                          Comment


                            #14
                            Koittakaa nyt muistaa että renkaat kehittyy jatkuvasti, vaikka nimi pysyy samana niin tuote ei!
                            Eli viimevuotinen hakka5 on erilainen kun tämänvuotinen, tämän olette varmaan autoissannekin huomannut, vaikka malli pysyy samana niin tehdas lisää siihen uusia herkkuja joka vuosi (esim A4 1.8T, ei taida -95 ja -08 olla ihan samanlaisia)
                            Nastarenkaissa käsittääkseni melu vähenee vuosi vuodelta tuotekehityksen ansiosta.

                            Comment


                              #15
                              X-Ice North 205/55/16 hyvin toimi viime talvena.

                              Comment


                              • #16
                                Pari talvea olen ässällä RSI kitkoilla ajanut ja tarkoitus olisi hakea tuohon kuutoseenkin samanlainen sarja, tosin tuumaa pienempänä (205/55-16). Ainakin ässän alla ovat osoittautuneet kerrassaan loistaviksi renkaiksi, tosin kaikkein heppein pito oli jo viime kevättalvella (n. 20-25 tkm ajettuna) poissa. Eiköhän noilla kuitenkin vielä ainakin yhden talven ajele.

                                Comment


                                • #17
                                  Ääni Nokian rsi kitkoille. 225/40-18 pyörähtää taase auton alle. Ainaki s4:n alla toimi viime talven ihan hyvin. Saas nähdä miten sitten tämän isomman auton alla toimii.

                                  Comment


                                    #18
                                    RSI-kitkat menee alle, 3. talvi, tosin eri rengasyksilöt jo kyseessä. Kokemus osoitti, että on jopa jääradalla toimiva rengas, ja kun enimmän ajan alla sula tie, valinta on helppo.

                                    Comment


                                      #19
                                      Morot taas!
                                      Sattuuko kukaan tietämään, millä A4:lla TM:n uusin testi tehtiin eli oliko neli- vai pariveto?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Muista Jouni sit mun viime talvet kiroilut tuosta Contista. Tosin koko oli eri mitä sulle ilmeisesti olis tulossa, mulla oli 195/65/15.

                                        Kutosessa pyörii tänä talvena edelleen alla Michelin X-Ice North 2kpl ja kuluneempien tilalle vaihdetan Gislan Nordfrost, olikohan kolmoset... Jotka ostin uudenkarheana työkaverilta.

                                        Urssissa on uudet Hakka4:t, jos se auto nyt mulla talveen saakka pysyy. Mälsää, olisin ajanu kitkoilla ennemmin mutta kun noi nyt tuli auton mukana, niin kai se on niillä ajettava.

                                        Comment


                                          #21
                                          Contin 3 kitkasarjan omistaneena tiedän jotain niistä ja voin kyllä suositella. Nyt alla Gisla 3 nastat ja sivuttaispito lähes olematon contin kitkoihin nähden. Koko 205/55-16.
                                          Skodillakiin pitäs renkaat varmaan ostella, mutta on pieni valinnan vaikeus. Vieläpä kun ei ole melutasoltaan audi-luokkaa niin kiinnostaa hiljaisuuskin jonkin verran enemmän.

                                          Kerrohan Aki onko tulevat gislakokemukset sitten vastaavia.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla menee kolmatta talvea alle Bridgestone Noranza 225/45-17 nastat. Seuraavaksi talveksi todennäköisesti hakusessa 16" vanteet ja niille 205/55 renkaat. Noi nykyiset on ihan ok, joskin vähän äänekkäät ja asvaltilla vähän löysän tuntuiset kovemmissa kaarroksissa, mutta niin kai ne kaikki. Nastat on pysyneet yllättävän hyvin kiinni. Taidan ajaa liian varovasti.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hakkapeliitta neloset löytyy (195/60-15). Yhden talven ajetut, seuraava tulossa. Pitoa on oikein kunnolla, meikäläisen ajotyylillä (talvella tulee leikittyä..) ei ole nastoja lähtenyt juuri ollenkaan irti. Vielä kun täällä etelä-suomessa tulee ruovittua aika paljon johtuen ankeista "talvista" (vettä jään päällä joka helvetin päivä).

                                              Hiljaiset nuo ei toki ole, mutta hyväksyn sen melun kun kuitenkin pitävät ja ovat kestäneet kunnolla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Löytyykö kokemuksia Hakkis4 vs Hakkis5. Vitoset selvästi kalliimmat, mutta saako rahalle vastinetta?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Rsi ja continental kitkoista kokemuksena pisteet contille!!!

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Itselläni oli viime talvena alla continentalin kitkat (235/45/17) ja olin tyytyväinen. Ainakin alkutalveksi menevät alle taas.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kannattaa muuten sitten ottaa aivan eri perusteet Etelä-Suomeen tuleville renkaille, kuin Pohjois-Suomeen. TM:n uusimman testin mukaan Hakka5 ei ehkä ole etelään se paras, vaikka voittikin. Pikaisella testikatsauksella ottaisin testin kaikista nastoista etelään mieluummin Michelinit.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Rsi on ollut paras, mitä olen kokeillut ja ensi talvenakin varma valinta.
                                                        Ei ole enää äkkiliukkautta noissa renkaissa.

                                                        Suosittelen !

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itse valkkasin 17" Contit, tosin pari päivää ennen tuota Teknarin testiä. Ei tuo nyt näyttänyt kovin pahasti ohi menneen kun tuota sulan tien vakavuuttakin täällä melko usein tarvitsee ja jääpito on näissä lämpötilanvaihteluissa joskus aika ässä juttu. Vois olla hiukan hiljaisemmat kuin edellisen sukupolven Nokiat mitä on tullut sekä kakkosta että nelosta kokeiltua.

                                                          Työkaveri muuten vannoo takavetoisessa Contin kitkoihin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vähän omia kokemuksia:

                                                            Muutama talvi sitten Kadetti sai alleen GoodYearin nastat -> vetävien pyörien nastoista 50% katosi ekan talvan aikana. Seuraavaksi talveksi budjettiratkaisuna Euromasterit alle -> kaikki nastat irti yhdessä talvessa vetävistä pyöristä. Sitä seuraavana talvena alla Uniroyalit ja olisko yhteensä 2 nastaa ollut irti tai poikki keväällä, kuskin ajotapa ei muuttunut missään vaiheessa(leikitään sillon kun lapsettaa, eli usein :D). Uniroyalit tuntui muutenkin pitävän tosi tasaisesti alustasta riippumatta. Nää siis opelista.

                                                            Audissa taas oli viime talvena alla jotkut ihme uusiorenkaat ja ylläri että kaikki nastat oli irti keväällä (audi sai kyllä opelia enemmän kenkääkin). Lopputalvesta tassuina oli Gislavedin Nord Frost:it eikä niistä pahempaa moitittavaa löytynyt 1000km sisäänajon aikana. Ens talvena on kunnon rengastestiä luvassa noillekkin ;)

                                                            Asuinpaikkakunta tosiaan merkkaa rengasvalinnoissa paljon, jos asuisin lapissa niin mulla olisi tod.näk. kitkat alla, mut täällä lounais-suomen vaihtelevissa keliolosuhteissa en näe vaihtoehtoa nastoille. Suuri merkitys on myös renkaan leveydellä/profiililla suhteessa autoon, yleensä talvirenkaan leveys kannattaa hakea sieltä otteen pienimmästä päästä. Vaikka pito sulalla alustalla onkin heikompi niin liukkaissa olosuhteissa kapea rengas toimii kuitenkin paremmin.

                                                            Tulipas taas paljon tekstiä, ja varmaan taas paljonkin ajatusvirheitä tähän aikaan yöstä...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X