Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyistä jälleen :)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tehtaan toleranssit on yleensä aika väljät öljynsyönnin suhteen, joten kyllä ne helposti virrallisesti on ihan ok. Aiemmin monella merkillä on ollut brosyyrien mukaisena virallisena sallittuna lukemana ainakin 1l/1000km. Ei siis pelkästään Audi väitä, vaan kaikki muutkin.

    1l/1000km on oikeasti jo todella paljon, mutta takuun piikkiin se ei aina välttämättä yllä. Kysy Audilta mikä on kyseiselle koneelle asetettu max. sallittu öljynkulutus ja pyydä kertomaan se suoraan ihan puhtaana lukuna. Jos kuluu sitä enemmän, lyöt nyrkkiä pöytään.

    Comment


      Työmatka ajoja tulee päälle 500km vkossa eli yli 2000km kuussa + tähän päälle vapaa-ajan ajot....
      Öljynä toimii tuttu long life jonka pitäisi sitten olla niiiiiin hyvää öljyä.
      1l/2000km öljynkulutus ei nyt niin mahdoton ole, joskin ihan huomattava öljynkulutus kuitenkin. Mitä jos koittaisit jotain muuta öljyä tuon longlifen asemasta. Joillakin koneilla on tapana syödä tiettyä öljyä, mutta toista merkkiä saattaa kulua vähempi.

      Minä en vain ymmärrä että jos ostan suht uuden auton niin miksi naisena minun pitää sitten joutua pysäyttämään auto moottoritien varteen lisäämään öljyä pikku pikku minihameessa ja korkkareissa! Voi luoja!
      Nyt en voi vastustaa kiusausta ja on ihan pakko kysyä. Koskeeko tuo pukeutumiskoodi myös miespuolisia A6:sen kuljettajia 8)

      Comment


        Itse jättäisin LL öljyt kaupan hyllyyn ja jotain laadukasta perusöljyä tilalle niin luultavimmin vähenee kulutus ja tulee yleensä halvemmaksikin kuin LL. Vaikkei edes kulutuksen muutosta huomioisi.

        Comment


        • Hah hah No toivottavasti ei koske miespuolisia A6 kuskeja.
          Mutta se teksti koitti vähän protestoida sitä että audia mainostetaan niin hyvänä ja laadukkaana autona ja kaikki hienot, fiinit ihmiset ja ja korkeat herrat haluavat perseensä alle audin. ja tollasta sitten pitäisi kestää.
          No ompahan tullut audi naisena todettua että eipä auta laittaa kovin lyhyttä hametta päälle kun joutuu pyllistelemään konehuoneessa :/

          Ja eipä kukaan teiden ritari ole edes pysähtynyt ja kysymään tarvitseeko apua x) Tosin hyvä niin, asiat jotka osaan tehdä itsekkin en kaipaa apua taikka pahimmassa tapauksessa viisastelijoita :)

          Comment


          • Kuinka paljon on kilometrejä mittarissa?
            Vaikka itsellä ei olekaan "Premium VAG"-konsernin autoa niin vanhemmilla on kaksi (-01 A6 & Passat). Molemmissa hieman vajaa 200tkm. Ei niistä kumpikaan mielestäni merkittävästi syö öljyä, kun ~15...18tkm aikana joutuu suunnilleen sen 1L lisäämään. Eikä öljynpainevalo ole kertaakaan syttynyt. Jos öljynpainevalo syttyy, niin siinä ei mikään litra riitä täytteeksi! Siellä voi just olla nippa nappa sen verran koneessa. Kai autoissa nyt >3.5L on öljyä, koneessa kuin koneessa. Monessa enemmänkin. Oma 307 ei syö yhtään öljyä 20tkm vaihtovälillä. Tosin siinä ei ole kuin 61tkm mittarissa.

            Tuo 1L/1000km taitaa olla valmistajan mielestä ok. Pesevät vaan kätensä sillä, koska minun mielestä ei todellakaan ole ok! En ole ollut tekemisissä kuin 5 auton kanssa, joten otantani voi olla pieni. Mikään niistä ei kyllä syönyt noin paljoa öljyä, vaikka edelliset olivatkin jo aika vanhoja kun niistä luovuttiin (~15v/>350tkm).

            Kokeile vaikka siten, että lisäät öljyn tason normaaliksi ja sitten km/päivä ylös ja katsot vaikka viikon/1tkm päästä mitä tikku näyttää.
            Lisäksi voisit kysyä siltä "viisaalta" huoltoneuvojalta, että mihin sitä öjynvaihtohuoltoa enää tarvitaan? Sanot vaan, että eikös se LL vaihtoväli ole 30tkm ja jos 1L/1tkm on ok kulutus, niin eikös sitä öljyä lisätä koneeseen vaihtovälin aikana 30L ja kun sen koneen tilavuuskin on varmaan <5L, niin onpahan vaihtunut jo noin 6 kertaan! Niin miksi vaihtaa enää missään öljynvaihdossa!!!

            Alkuperäinen kirjoittaja Sassy Näytä viesti
            Kysytäämpä nyt alan harrastajilta neuvoa kun ammatti ihmisiltä nainen ei sitä saa :(
            Olen siis ollut keskustelu yhteydessä 2 eri öljymyyjän kanssa ja soittanut jopa audille!

            Minä en voi uskoa että autoni öljyn syönti on normaalia!
            Minulla menee litra öljyä kuussa!!!
            Työmatka ajoja tulee päälle 500km vkossa eli yli 2000km kuussa + tähän päälle vapaa-ajan ajot....
            Öljynä toimii tuttu long life jonka pitäisi sitten olla niiiiiin hyvää öljyä. Minä en vain ymmärrä että jos ostan suht uuden auton niin miksi naisena minun pitää sitten joutua pysäyttämään auto moottoritien varteen lisäämään öljyä pikku pikku minihameessa ja korkkareissa! Voi luoja!

            Jos audi väittää että tämä on normaalia ja minun on opittava elämään asian kanssa niin hellurei vaan ja hellät tunteet! Ostin audin syystä, että tahdoin hyvän auton, jolla kulkea töihin!! En tuollaista joka "jättää tielle" kerran vkossa syystä, että pitää lisätä öljyä!! Viime lisäämisestä nollasin trippimittarin ja kun valo tänä aamuna syttyi oli ajanut 867km!
            Voihan syynä olla että olen laittanut ölyä "liian vähän" mutta jonnekkin se aina vaan katoaa, ihan sama vaikka tunkisi sen litran purkin kerralla niin saisin seuraavassa kuussa taas käydä ostamassa uuden! Aivan varmasti!
            Kevyttä avautumista mutta minä en jaksa! kaikki sanoo että on normaalia, normaalia, minä en ymmärrä vaan mitä normaalia tämä on, tai sitten ex mitsuni oli todellinen yyyyber auto kun normaalin kerranvuodessa tapahtuvan öljynvaihdon jälkeen ei tarvinnut lisäillä mitään!

            Comment


            • Pikkasen päälle 170 on kruisailtu. Ja tosiaan tuo on 2.0 bensakone vaikka ei se taida tähän nyt millään tavalla vaikuttaa.
              Höm, minkävärinen se ölynpaine valo on? (ei jaksa nostaa persettään, kävellä 3 kerrokesta hakemaan ohjekirjaa autosta) Ainoastaan sellainen oranssi ölykannun valo on syttynyt jossa lukee min. Mutta käsittääkseni mittarissa pitäisi olla myös punainenkin öljyvalo mutta sellainen ei ole syttynyt.

              Suunnittelin vieväni tuon ölynvaihtoon ja vaihdattaa ne long lifet pois, mutta empä tiedä sitten mahtaako auttaa, toivon että auttaisi, mutta toisaalta mietin että miksi se nyt mitään auttaisi. Mutta kerta öljynvaihto huoltokirjan mukaan on edessä niin täytyyhän se sitten viedä.

              Mahtaakohan kukaan tietää onko tässä Konalassa missään lähellä mitään firmaa joka vaihtaisi? Työajalla sen aijon tehdä niin haluisin että se paikka olisi mahdollisimman lähellä ;)

              Comment


              • Juu, kyllä siellä se punavalokin on.

                Comment


                  konalan shell ja toisella puolella vihdintietä on muutama muu korjaamo. Noi LL ölpät on tosi ohkasia w30, joten jo vaihtaminen johonkin täyssynteettiseen w40 tai w50 öljyyn luulis vähentävän öljynkulutusta ilman suurempia kulutuslukemien kasvamista.

                  Itse tuppaan aina välillä Altollakin vetämään oikein kunnon moottorijarrutuksia (männänrenkaita varten) ja välillä myös huudatusta motarilla kolmosella (yleis herkkyys).

                  Comment


                  • No aika samoilla sitten mennään. En nyt muista kuinka "kriittisiä" nuo oranssit valot olivat ja kuinka Audi toimii (osaako se kertoa muuta kuin öljyn painetta on tai ei vs jollain asteikolla kuinka paljon öljyä on). Se jos siinä lukee joku "min" viittaisi siihen suuntaan, että kone valittaa vähästä öljystä. Tiedä sitten kuinka vähästä, mutta pahimmassa tapauksessa siellä ei ole kuin loraus öljyä koneessa.

                    Sen muistan, että nuo -01 VAG tuotteet eivät käynnistyksessä ilmoita millään tavalla kuinka paljon öljyä koneessa on. 307 on kilometrilukeman kohdalla hetken sellainen "6 pykäläinen mittari" joka kertoo öljyn määrän. Mitä nyt joskus seurasin, niin tuntuu se tietävän ainakin sen, että öljyn pinta on nominaalissa (ei ole koskaan vaihtojen välillä muuta näyttänyt). Voishan tuota tuossa iltapäivällä katsoa, onko se oikeasti nominaalissa.

                    Jos vielä siellä Premium tiskillä käyt asioimassa, niin kysy nyt sitä, että jos LL huoltovälillä on ok se 1L/1tkm öljynkulutus, niin mihin sitä öljynvaihtoa enää tarvitaan? Siinähän on "jatkuva vaihto" päällä. :D


                    Alkuperäinen kirjoittaja Sassy Näytä viesti
                    Pikkasen päälle 170 on kruisailtu. Ja tosiaan tuo on 2.0 bensakone vaikka ei se taida tähän nyt millään tavalla vaikuttaa.
                    Höm, minkävärinen se ölynpaine valo on? (ei jaksa nostaa persettään, kävellä 3 kerrokesta hakemaan ohjekirjaa autosta) Ainoastaan sellainen oranssi ölykannun valo on syttynyt jossa lukee min. Mutta käsittääkseni mittarissa pitäisi olla myös punainenkin öljyvalo mutta sellainen ei ole syttynyt.

                    Suunnittelin vieväni tuon ölynvaihtoon ja vaihdattaa ne long lifet pois, mutta empä tiedä sitten mahtaako auttaa, toivon että auttaisi, mutta toisaalta mietin että miksi se nyt mitään auttaisi. Mutta kerta öljynvaihto huoltokirjan mukaan on edessä niin täytyyhän se sitten viedä.

                    Mahtaakohan kukaan tietää onko tässä Konalassa missään lähellä mitään firmaa joka vaihtaisi? Työajalla sen aijon tehdä niin haluisin että se paikka olisi mahdollisimman lähellä ;)

                    Comment


                    • -02 passat TDI, moottorilla ajettu 185 tkm vaatii lisää LL-öljyä suunnilleen 13tkm kohdalla öljynvaihdosta.

                      Ajattelin kuitenkin siirtyä kiinteään 15tkm öljynvaihtoväliin. Diamond Diesel lienee edullisin 505.01 vaihtoehto kun maksaa Tokmannilla 24.50?/4l. Öljynsuodatinta en periaatteestakaan osta enää marmoritiskiltä kun "Made In China" ei oikein vakuuta vaikka kuinka olisi tehty VAG:n specsien mukaan.

                      Comment


                      • mistähän tuo johtuu kun toiset autot vievät reilusti öljyä ja toiset vastaavat eivät yhtään?

                        Itse tiedän pari reilusti syövää lähipiiristä toinen 2.0 vaparilla 2002 mallinen vei 85 000 km ajettuna jo litran verran öljyä 2000-3000 km matkalla ja toinen 2003 mallin 2,4 V6 vei litran 3000-4000 km matkalla.

                        Onko se "sisäänajosta" kiinni vai mikä noita aiheuttaa?

                        Männänrenkaiden välistäkö ne hävittää?

                        Comment


                          Sisäänajohan tuohon eniten vaikuttaa. Yleensä noiden kuluttavien alkutaipaleelta löytyy aivan liian "kiltti" sisäänajo.

                          Comment


                          • Konalan shellin ohi ajalen joka päivä.
                            Ai siellä voi käydä vaihdattamassa tommoseen aaa kuutoseen öljyt heh heh. Kuvittelin että pitää olla joku erikoinen korjaamo. Saako noi sitten sammumaan ne kaikki valot ajotietokoneesta.(työ kaveri kun epäili että pitää audin huoltoon viedä ennen kuin kaikki hälytys valot saa sammumaan) Minua nyt ärsyttää kaikki pieni kuten se että service valo vilkuttaa käynnistyksessä. Olen tulkinnut että se huutaa sen öljynvaihdon takia tuota servicea. Koska silloin se valo syttyi kun kilometrit alkoi näyttämään huoltokirjan mukaan siltä että nyt pitäisi viedä öljynvaihtoon.

                            Tuosta LL öljystä ei tosiaan ole ollut sen koommin minulle mitään hyötyä. Eihän sitä edes myydä kaikilla huolto asemilla!!! Nimimerkikkä: öljyvalo syttyi kotimatkalla ja varakanisteri seisoi vielä jostakin kumman mystisestä syystä kaupan hyllyllä. Konala-Lohja välillä olevilla huoltoasemilla ei ollut oikean merkkistä öljyä. Hiukan kiukutti alkaa pyytämään apujoukkoja lohjalta tuomaan öljyä :/

                            Comment


                            • Minua nyt ärsyttää kaikki pieni kuten se että service valo vilkuttaa käynnistyksessä. Olen tulkinnut että se huutaa sen öljynvaihdon takia tuota servicea. Koska silloin se valo syttyi kun kilometrit alkoi näyttämään huoltokirjan mukaan siltä että nyt pitäisi viedä öljynvaihtoon.
                              Öljynvaihtoa se OIL tai OEL siellä ilmoittelee, jos se on nollattu viime öljynvaihdossa.

                              Sen saa mittariston namiskoistakin nollattua itse, jos ei korjaamolla onnistu.
                              Ohjeita löytyy foorumilta sekä auton käyttöohjekirjasta.

                              Edit: Tuossa vielä nollausohje, joka toimi omassa A6:ssa http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...28&postcount=2

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja gedu Näytä viesti
                                Sisäänajohan tuohon eniten vaikuttaa. Yleensä noiden kuluttavien alkutaipaleelta löytyy aivan liian "kiltti" sisäänajo.
                                Meinaatko että hyvin kengitetty olisi parempi?

                                Comment


                                • Pohjois-Helsingin auto niminen firma (www.pohjoishelsinginauto.fi) Konalassa tietää Audeista hieman enemmän kuin Konalan Shell. Heillä on muistaakseni Audin testerikin.
                                  Eihän toi öljynkulutus ihan normaalia ole. Mulla kuluu öljyä n. 1/2 litraa per 10tkm. Mielestäni ihan normaalia.
                                  Viimeksi muokannut lasseafi; 6.1.2009, 15:12.

                                  Comment


                                    Meinaatko että hyvin kengitetty olisi parempi?
                                    Männänrenkaat tarvitsee painetta että ne hioutuu alussa sylintereihin. Jos hissutellaan liikaa sisäänajossa niin tätä ei pääse niin hyvin tapahtumaan ja männänrenkaista ei tule niin tiiviitä.

                                    Ei sitä tietysti nilkka suorana pidä vetää joka valoista tai motarilla.

                                    Comment


                                      Meinaatko että hyvin kengitetty olisi parempi?
                                      Sanotaan ennemmin sopivasti kengitty. Liika kierrättäminen saa turhaa kulumaa aikaan ensimmäisillä kilometreillä. Kyllä sen lusikan voi pohjaan survoa surutta, kunhan pitää kierrokset alle 80% rajottimesta. Samoin voimakas moottorijarruttelu sisäänajossa ei ole huono asia, kunhan taas muistetaan kierrokset. Turboautolla on tärkeää sisäänajossa käyttää välillä täysiäkin paineita, muuten ei renkaat ikinä sopeudu ympäristöönsä parhaalla mahdollisella tavalla.

                                      Lisätään vielä se asia, että aivan ensimmäiset kilometrit ovat tärkeimpiä. Jos auto käy esim 30min tyhjäkäyntiä heti alkuunsa ei hyvä heilu, lasittumat ovat valmiit.

                                      Ennenkin on vedetty tämä linkki kehiin: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Samaa metodia hyvin pienin muunnoksin suositellaan lähes kaikissa moottorin "virittämiseen" keskittyvässä kirjassa, I wonder why...

                                      Ainakaan ne ohjeet joita itse olen autojen käyttöohjeissa nähnyt EIVÄT kiellä yllä olevaa metodia. Niissä on aina sanottu, että vaihtelevilla kierroksilla ja kuormituksilla, käytä korkeintaan 80% tehoista (missäs kohtaa kierrosrekisteriä ne yleensä ovat?). Eli vaikka se hurjalta tuntuu, liika paapominen ei saa aikaiseksi kuin ongelmia.

                                      Miksiköhän internetissä pyörii huhuja, että turbolla olevat Metsäsiat ovat öljyn janoisia....

                                      Comment


                                      • Vähän OT mutta paljon mahtaa maksaa urs4 92(manuaali) öljyntasoanturi? Mulla laski öljyn taso alle sen tikun(alemman) viivan aika reippaasti eikä mikään valo ainakaan vielä sillon ehtinyt syttyä? Vai löytyykö kyseisestä autosta edes sellaista, paineet olivat vielä siinä vaiheessa normaalit. Kiitos etukäteen.

                                        Comment


                                          Ei, ei ole pinta-anturia öljyille.

                                          Comment


                                          • Aina sitä oppii uutta :)

                                            Comment


                                            • No terve!

                                              Minkälaisia öljyjä olette käyttänyt 1.8t moottoreissa?
                                              Itse ostin viikko sitten Audi TTq:n ja olen ajatellut vaihtaa siihen uudet mehut koneeseen.
                                              Nyt haluaisinkin sitten hyviä suosituksia.

                                              Comment


                                                Jokin tässä tai täällä ketjussa suositelluista öljyistä.

                                                Itse olen käyttänyt Golffissa ja muissakin Teboilin Diamond 5W-40:stä. Perushyvää öljyä kohtuu hintaan 25e/4l. TM:n viimeisimmässä öljytestissä voittaja.

                                                Comment


                                                • eiköhän se ole näissä peruskoneissa aika sama mitä laatukamaa suunnilleen 0..10W- 30...40 luokkaa sinne tunkee...

                                                  Itsekin tuota Teboilin diamondia olen käyttänyt, nyt on 50% kalliimmat Castrolit eikä tää sen kovempaa kulje =)

                                                  Comment


                                                  • Castrol Powerflow SLX Longlife III 5W30 tuli tuota haettua motonetistä litran pönikkä. Huomasin, että audi centeristä ostamassani oli etiketissä recommended by Audi ja hieman eri sarjanumero. Tämä oli sitten recomended by Volkswagen. Nämä taitaa olla kumminkin aivan samaa tavaraa vai voiko noissa olla jotain eroa?

                                                    Comment


                                                    • Tulikohan nyt kunnon öljyä ostettua? Ostin Castrol GTX 5W-40 MagnaTec pönikän.
                                                      Ja ainakin tuo VW 502.00 löytyy auton ohje kirjasta. Toimii tuo öljy varmaan niin kesällä kuin talvella? (kone on lastutettu)

                                                      Comment


                                                      • Kyllä tuo öljy on ihan ok, toimii kesät talvet.

                                                        Comment


                                                          Helsingin korkeudella voi aika surutta ajaa ympärivuotisesti vaikka nykyaikaisella 10W öljyllä.

                                                          Comment


                                                          • Kuumana alkaa venttiilinnostajat ääntää ja koneessa on Mobil 5w-50.

                                                            Kylmänä ei kuulu mitään ääntä.

                                                            Mitä öljyä laitan sinne kun ajattelin vaihtaa ne.

                                                            Tältä paikkakunnalta saa ainakin:

                                                            Teboil diamond 5w-40
                                                            Neste city pro 5w-40

                                                            Comment


                                                            • Kuinkas paljon 4.2:een menee öljyä?

                                                              Mitähän öljyä merkkiliike käyttää noihin?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X