Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käsijarru ei palaudu?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Käsijarru ei palaudu?

    Oliskohan kellään kokemusta vastaavasta: Käsijarru ottaa kyllä kiinni mutta ei "vapauta" eli palaudu...seurauksena se että käsijarru laahaa. Kyseessä TT '00.
    Ilmeni nyt pakkasten iskiessä kunnolla.

    #2
    Mulla oli mk4 golfissa samoja oireita ja viaksi osottautu jumittava käsijarruvaijeri.

    Comment


    • #3
      Eli kahva palautuu kyl alas mutta ei vapauta käkkäriä? Tuossa eikös ole 2 käsijarruvaijeria?

      Comment


        #4
        Kyllä yksi per sivu. Tästä osa numero 15.

        Comment


          #5
          Varmaan kaikilla vähänkään vanhemman Audin/VW:n omistajilla on kokemusta vastaavasta. :) Se on joko vaijeri, tai sitten itse satulan mekanismi on jumissa. Kannattaa tutkia ennen hutkimista, kaveri nykimään käkkäriä ja itse tutkimaan takajarrusatulan toimintaa.

          Comment


            #6
            Juuri remppasin omasta kolmosesta tuon takia takajarrut, käsijarruvaijerin suojakumi rikki-> vettä vaijerin sisään-> satula laahasi. Joutu sitten vaihtamaan palat, vaijerit, jarrunesteet ja jumiin menneen satulan, koska kävi sen verran lämpimänä että jokin otti satulasta sen verran itteensä ettei automaattisäätö ei enäö toiminut.

            Comment


            • #7
              Kiitokset jo näistä vastauksista!
              Luulen että toi vaijeri se on...käyttäytyy vähän siihen malliin.

              Comment


              • #8
                C4:ssa tyyppiongelma tuo kässärin jumittuminen. Satulan jouset eivät jaksa vetää vaijeria kunnolla takaisin kovinkaan pitkään, vaikka uusisikin ne. Itse laitoin molemmille puolille vaijerien ja satuloiden uusimisen yhteydessä palautusjouset (motonetista löytyi sopivan pitkät ja jäykät) lisäksi avittamaan palautuksessa. Tämä toiminut nyt melko hyvin lisäapuna.

                Comment


                • #9
                  Hannu, mitkä jouset laitoit siihen? oisko linkkiä tai osanumeroa motonetin sivuille. Ite ajattelin pakkasten tullessa omaan laittaa lisäjouset siihen kun vaijerit jumittelee. Ei oo vielä vaan jaksanut ettiä oikean mittaisia.

                  Comment


                  • #10
                    Omassa oli nimenomaan se satulan mekanismi, joka jumitti ja käsijarrukahvaan jäi "tyhjää". Hetken ajan auttoi kun manuaalisesti liikutti avaimella sitä edestakaisin ja laittoi rasvaa. Pidempiaikainen apu löytyi kun puhdistin satulan ja vaihdoin sen käsijarrun käyttöakselin tiivisteen. Sen jälkeen ei ole juminut.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla on uudet vaijerit ja satulat vasta huollettu. Silti meinaa jumia, minuakin kiinnostaa tuo jousi homma.

                      Comment


                      • #12
                        Oli Motonetissä ihan hyllytavarana. Mulla kävi IKH puristusjousi 80x18x2,0 (w02570701) paketissa on 4 kpl ja hintaa muistaakseni 5,90...
                        Oli vissiin tämä tuote, vaikka tässä lukee työntöjousi http://www.motonet.fi/fi/tuote/38942...-80X18X20-4kpl
                        Viimeksi muokannut wonderer; 7.1.2015, 17:17.

                        Comment


                        • #13
                          Työntöjousihan sen pitää nimenomaan ollakkin että avustaa satulan omaa jousta.

                          Comment


                          • #14
                            Näin toki, paketissa lukee siis puristusjousi (kait vetojousi on sen vastakohta?)

                            Comment


                            • #15
                              Satulan sisällä ne kaksi kuulaa kuluttaa itselleen kuopat siihen asentoon kun käsijarru on osaksi päällä eikä se jaksa palauttaa ilman lisäjousta. Uutena toimii ilman jousia kuten S2 satula, jossa palautusjousia ei ole. Näitä sisäosia jos saisi uutena niin sillä tuo jumi korjaantuisi, olettaen muiden osien olevan kunnossa.

                              Comment


                              • #16
                                Satkun tarvikesatulat eivät palauttaneet uutenakaan kunnolla, vaikka myös kässärin vaijeri uusittiin samalla...

                                Comment


                                  #17
                                  Vasara ja matto on ihan must talvella, jos C4:n kässäriä käyttää.

                                  Samaa ongelmaa tuntuu olevan kyllä meidän 2004 caddyssäkin. Saa naputella välillä kässärin vipua, että jarrut vapautuu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä noiden jousien avustamana on voinut kässäriä käyttää ilman ongelmia myös talvella. Sitä ennen tapahtui mielenkiintoista. Toisen pyörän käsijarru jäi päälle, toisen ei. Kun ajoi vähän matkaa, kaikki jarrut hävisivät ja poljin painui täysin pohjaan. Jarruja pumppaamalla sai osittain ne palaamaan, vaikutelma oli kuin ilman tehostinta. Todella vaarallinen ominaisuus...ja kun käsijarrun kävi palauttamassa, jarrut taas pelasivat..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minulla oli vasta samanlainen vika A6C4 käsijarrussa kuskin puolella.
                                      Irroitin satulan, kiersin mäntää auki noin 1/4 kierroksen, niin mekanismi lähti toimimaan, olin kiristänyt sylinterin liian pohjaan jarruja vaihtaessa.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X