Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rasvamontun teko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Rasvamontun teko

    On matala talli, ja joskus tarttis auton alle päästä.

    Toivoisin rakennusteknisiä neuvoja miten tuo tulisi tehdä, ajatus olisi 1m leveyisen ja 1,8m syvän ja 3-4m pitkän montun teko. Ongelmat tulee siitä että kuopan reunasta on n. 1,5m talon seinään ja talli on jo kellarissa, joten kaivuu hetkellä lattia alta valunut maa-aines, ja varsinkin sokkelin alta valunut heikentää rakennusta melkoisesti, ja en kyllä keksi miten sinne takaisin saisi valuneet maat ahdettua.

    Itse montun rakennus kaiketi helpoiten menisi siten että sen pohjalle valaisi laatan, sen päälle harkoista seinät, patolevyt ulkopuolelle ja salaojasorat sen viereen. Tämä rakenne vaatii jo huomattavasti yli 1m reiän lattiaan ja sokkeli tulee aina vaan lähemmäksi.
    Viimeksi muokannut AnLe; 8.8.2010, 11:47.

    #2
    Mitä itse on tullu muutaman kerran montussa äherrettyä niin toi 1m leveys on kyllä liian ahdas. Ottaa kyynärpäät heti seiniin eikä saa kunnolla väännettyä lujassa olevia pultteja... Mieluiten niin leveä kuin vain suinkin mahtuu auton alle. Yhen semmosenkin montun nähnyt jossa oli toinen puoli syvennetty noin metrillä. Aukko oli vain sen kokoinen et renkaat mahtu kulkemaan päällä. Kyllä oli hyvin tilaa ja valoakin oli kun oli loisteputket syvennetyn osan "katossa". Siinä pysty esim. putken sovitukset ja hitsaukset suorittamaan irrallaan montun pohjalla ja oli tilaa käännellä putkea.

    Tietysti jos on mahdotonta leveämpää tehdä niin onhan toi paljon parempi kuin ei mitään. :)

    Comment


      #3
      Jotenkin se sokkeli tarttis koittaa tukea ennen kaivuuhommia. Se maan katoaminen ei nyt sinänsä oo mikään maata kaatava ongelma. Kun montun reunat ovat valmiina, niin tilaa muutaman kuution kuraa jonka kippaa sitten harkkojen ja seinän välissä olevaan tilaan josta hiekat ovat valuneet. Voi sen saman tilan toki täyttää maalla uudestaan ja ajaa vaikka lätkällä tasaiseksi. Siihen sitten vaan uutta kuraa päälle. Itse kaivaisin reilusti isomman kuopan, enkä edes yrittäisi saada tehtyä sitä oikena kokoista reikää laakista.

      Saiskohan jollain järeillä patiskoilla ja propuilla tuettua ton sokkelin siksi aikaa, että saa kaivuuhommat valmiiksi.... Tässä ollaan kuitenkin taas semmosilla vesiillä, että loppupeleissä sopivan tallipaketin hankkimistakin kannattaa ehkä harkita jos tontilla on tilaa...

      Comment


        #4
        Äkkiseltään tulis mieleen että menee koko lattian piikkaukseksi, jättäis vaikka vaan pienet soirot reunoihin mihin sais sitten jotain harjateräksiä ankkureiksi uudelle lattialle.

        Maaponteillahan ton sais tehtyä mutta ei varmaan kellariin ja matalaan talliin. Tarkoitan niitä mitä kaivurilla painetaan maansisään. :)

        Montun lattiaan kannattaa varmaan jättää johonkin kulmaan pieni syvennys ja kokolattian kaato sinne niin saa sitten vaikka uppopumpulla montun tyhjäksi jos sinne vettä jostain pääsee. ;)

        Onko tallin seinien toisella puolella taloa vai pihaa?

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viesti
          Toivoisin rakennusteknisiä neuvoja miten tuo tulisi tehdä, ajatus olisi 1m leveyisen ja 1,8m syvän ja 3-4m pitkän montun teko.
          Miksi noin syvä? Itse olen hyväksi havainnut n. 5 harkon (= n. 1 m) syvyisen montun. Sinne sitten pyörillä oleva hyvä jakkara. Pääsisi aika paljon helpommalla rakennushommassa. Tietysti silloin jos uutta tekee, niin syvyys ei paljoa vaikuta homman vaativuuteen/hintaan - jos ei räjäytyshommiin joudu.

          Comment


            #6
            jos ei räjäytyshommiin joudu.
            Tämäkin hyvä huomio kun ei ikinä tiedä mitä sieltä alta löytyy.

            Comment


              #7
              Hyvä huomio tuo matalempi monttu, kai sekin olisi vaihtoehto, itse olin kuvitellut sellaista kevennintä siihen kuilun reunoja pitkin liikkumaan, sellainen on hyvinkin metrin pitkä joten ainakin sen verran korkeutta pitää olla.

              Toki sinne pohjalle johki nurkkaan 60litran verran kaivoa tollasesta 315mm rummusta tehny, kun sattuu olemaan parimetriä ylimäärästä salaojituksen jäljiltä.

              Taitaa näin lyhyelläkin otannalla olla tosiaan paljon isompi urakka kuin äkkiä kuvittelis, liekkö kannattaa uhrata paukkuja siihen, talli pihalle olisi kiva, mutta rakennuskieltoalue menee inhottavasti keskeltä pihaa, tars saaha poikkeuslupa, ja sitten sitä rahaa vasta alkaa palamaan, nyt vähän tälläistä budjetti ratkasua mietin, eihä sellanen monttu kallis voi olla...

              Comment


                #8
                Miulla on 6 harkkoa korkea ja siinä päällä vielä 10cm laattaa. Eli on noin 130cm syvä. Aina tulee tilanteita että joko liian matala tai liian syvä, mutta pelannut käytössä ihan ok.

                Comment


                • #9
                  Olen jo 20 vuotta kiitellyt itseäni siitä että jaksoin tehdä aikoinaan tarpeeksi syvän rasvamontun mutta ei sattunutkaan onneksi isompia kiviä eteen. Kun pääsee suorana seisomaan ei tarvitse nousta välillä jalkoja oikomaan ja voimaa on ihan eri tavalla jos joutuu jotain vääntämään. Hankalaa liikkua matalassa montussa polvet koukussa ja pää kenossa, ainakin itsellä on usein sellaisia hommia että joutuu liikkumaan ja paikallaan näpräys on harvassa.

                  Se mikä harmittaa jälkeenpäin on valaistuksen puuttuminen, pitää ripustella lamppuja auton alle tai heilua roikka kädessä. Reunaan on vaikea saada lisättyä loisteputkia niin etteivät olisi aina edessä. Toinen moka on liian lyhyt monttu, autot oli aktiiviaikoina lyhyempiä ja nyt joutuu pitämään tallin ovea auki että pääsee alle.

                  Comment


                  • #10
                    Minä valoin ensin lattian ja laitoin pienitehoisen lämmityskaapelin pitämään monttua kuivana. Muoviputkesta tein pienen kaivon, johon mahtuu uppopumppu. Sora ja salaojaputket laatan alle.

                    Sitten tukeva muotti seiniä varten ja valettiin seinät. Lattian paksuus on muistaakseni 16 senttiä ja seinien noin 20 cm. Raudoitus tehtiin yksittäisistä harjateräksistä. Paksuutta en muista, mutta aika tuhtia tavaraa se oli väännellä.

                    Naapuri, rakennusmestari naureskeli, että on muuten kuin pommisuoja, mutta pommisuojassa ei ole ihan noin jämäkkää raudoitusta. Mutta hyvin se on kymmenen vuotta kestänyt. :)

                    Leveyttä en senteissä muista, mutta kaksi senttiä leveämmäksi se tehtiin kuin silloisen auton raideväli oli renkaiden sisäreunasta mitattuna, eli noin 115 -120 cm. Myöhemmin havaitsin sellaisen homman, että jos auto on kovin kapea montulle ja se luiskahtaa tunkin päältä, niin saattaa tulla montussa ahdasta.

                    Comment


                    • #11
                      Tuosta tulikin mieleen jos ahnehtii montun leveydessä ei saa hallitunkin etupyöriä kunnolla vaan tuppaavat jäädä tyhjän päälle. Mulla kiertää sisäreunaa L palkki johon tein järeästä teräspalkista liikuteltavia poikittaistukia. Palkit ovat siis montun levyisiä ja kulmaraudan sisäreunaa vasten joten tunkille saa lisätukeä palkeilla ja ovat lattian tasalla. Niistä saa myös tukea kun laskee vaihdelaatikkoa alas. Olen tehnyt vesivanerista paksuja levyjä joilla montun saa suojattua muita hommia varten eikä lapset juokse vesihautaan kun tallin ovet on auki. Tulee nimittäin vettä aika reippaasti joten pohjalle tehtiin valuvaiheessa syvennys uppopumpulle, taitaa olla kolmas pumppu menossa mutta vuosiakin on tallille kertynyt yli 20.

                      Comment


                        #12
                        Rasvamontusta tuli mieleen emännän sekku. Nykyään kun semmosia ei saa enää tehdä uusiin taloihin tämä jätkä ratkaisi asian hieman eri tavalla. Ensin tehtiin maahan kellari johon käynti tapahtui erehdyttävästi rasvamonttua muistuttavaa käytävää pitkin. Montun toisessa päässä oli rappuset. Sitten kellarin päälle tehtiin talli :D

                        Comment


                        • #13
                          Tuo kosteus ongelma on aika ikävä..itse suunnittelin myös montun tekoa vielä pari vuotta sitten, mutta kun huomasin että Saksasta saa 2-pilarinostureita 1800 euroon hylkäsin idean.

                          Itse suunnittelin silloin että olisin valanut montun irrallisena ammeena ja piennyt lujasti ns. väärältä puolelta ja nostanut trukilla monttuunsa.

                          Comment


                          • #14
                            Yksi huomio noista rasvamontuista.
                            Noi montut on yleensä luokiteltu räjähdysvaaralliseksi tilaksi ja paikallinen paloviranomainen saattaa vaatia sinne EX-luokiteltuja sähköasennuksia. Tulityöt onkin sitten oma juttunsa..

                            Comment

                            Working...
                            X