Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sorvipohdintoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viesti
    Mulla on ulkoisesti ihan saman näköinen, kuin tuo bernando, ja kyl mulla oli siinä nappi josta pyöri vastakarvaan. Vaihdoin tosin moottorin dc moottoriksi että sain nopeuden säädön, tais maksimi olla joku 1700 ja se taitaa olla liian vähä 10mm luokassa teräksellekin. 150mm kiekko on isoin mitä oon tossa omassa tehnyt, ja se on kyllä jo vähän iso tuolle. Sivusyöttöön saa kivasti lisää matkaa kun laittoi jatkopalan siihen veivin alle. Tämän kokoluokan sorvit tunnetaan ameriikassa nimellä 9x20, googleen "lathe 9x20 modifications" ni ei lopu ideat kesken, mutta selkeesti tällänen harrastelijakiinamalli kyseessä, ei oikeen Thupun kaltaselle metallimiehelle sopivia leluja.

    https://drive.google.com/open?id=0B5...WRaLUtCMUlsQU0
    https://drive.google.com/open?id=0B5...FhQSFd3d3FuMU0
    Pyöriihän tuo omakin väärinpäin tarvittaessa, mutta tarkoitin että kun laittaa syötön päälle, niin se pyörii aina samaan suuntaan kuin pakka, eli ei saa vasenkätisiä kierteitä tehtyä.
    Onhan noita ideoita katseltu, esim. "terä" millä saa pyöreitä muotoja tehtyä, esim pallo varren päähän, siitä löytyi ihan piirustukset. Ja ajatus on miten saada tehtyä vasenkätisiä kierteitä, ratasvetoinen, niin yksi ratas lisää sinne väliin, välitys ei muutu mutta pyörimissuunta muuttuu.

    Comment


      #32
      Toki näin juu, en ajatellut loppuun.

      Comment


      • #33
        Tässä saatais olla hyvä peli järkevän hintaan.
        http://www.nettikone.com/muu-merkki/karkisorvi/1443599

        Tai tämä, miten se voi olla näin halpa, Melkein 1/7 osa uuden hinnasta :O
        http://www.nettikone.com/titan/560/1440252

        Comment


          #34
          No huh, onkohan toi Titaani ihan oikein? Oli meinaan aiemmin just toi sama peli yli viis tonttua. Jos pitää paikkansa niin on älyttömän halpa.

          Comment


            #35
            Nonni, koltsesteri. Se on asiallinen laite. Onnittelut järkevästä hankinnasta!

            Comment


              #36
              Tattista. Kyllähän toi jo kovassa käytössä on ollu. :)

              Tuli mieleen et ölpät pistäis tohon vaihtaa ku ei oo tietoa kuin vanhat ovat, ja karalaatikon öljymääräkin on vähä alakanttiin. Suositukset koneen kyljessä on Shell Tellus 27 karalaatikkoon, ja 33 syöttövaihteistoon. Ja noihan on 60-luvun alusta, joten tuskin on samaa öljyä enää saatavilla. Joten mitähän tonne vois laittaa?

              Comment


                #37
                37 hydeöljyn pitäs käydä ton 27 telluksen tilalle ainakin.

                Comment


                • #38
                  Numero kertoo viskositeetin, nuo 27 ja 33 on niin vanhoja että ne ei ole vielä nykyisen ISO standardin mukaisia.

                  Tellus 27 = ISO37
                  Tellus 33 = ISO68

                  Mä laittaisin ISO32 (ISO37 öljy on vähän harvinaisempaa, eikä ole mitään syytä käyttää just sitä jos ei satu löytymään) karalaatikkoon ja ISO68 syöttövaihteistoon. Viskositeettierot on sen verran isoja etten laittaisi vain samaa öljyä kumpaankin, joku merkittävä syy on ollut kun kahta noinkin eri viskositeetin öljyä on käytetty. Melkein varmaan mikä tahansa öljy on riittävän hyvää mitä nykypäivänä saa, joten sen enempää ei varmaan tartte miettiä öljyn ominaisuuksia viskositeetin lisäksi.

                  Comment


                    #39
                    Kiitoksia, toi oli hyvää tietoa. Eiköhän sopivat öljyt löydy nyt. :)

                    Comment


                      #40
                      Lakkas kokonaan automaattisyötöt toimimasta niin joutu ottaan ton auki ja ihmettelemään et mistä kiikastaa. Oli syöttövivun "pakka" jonka läpi toi syöttötanko menee, ja joka sisältää muutaman rattaan jotka siirtävät voiman syöttöliikkeille, vain niin kulunut syöttötangon reikien ympäriltä et rattaat ei ottanu kontaktia enää. Noin sentin soikeat oli reiät. :D Koneistin noi reiät pyöreiksi ja tein messingistä holkit sinne, uudet rasvat rattaisiin ja palikat takas kasaan. Nyt pelaa hienosti sekä pituus- että ristisyöttö, sekä toi vipu toimii nyt oikealla lailla porrastetusti. :)

                      Comment


                        #41
                        Menin ostamaan Itävaltalaisen Maier & co. merkkisen valmistajan tekemän Maximat-sorvin. Mitään vuosilukuja en löytänyt noin nopealla vilkaisulla, mutta jostain 60-luvulta tuo ehkä on. On kuulemma ollut mittarimiesten sorvina ja aika vähällä käytöllä. Melkolailla välyksettömältä tuo tuntui.

                        Tarvii varmaan keksiä jotain työkaluja siihen. Ja opetella sorvaamaan. Yläasteella koulussa jotain puujuttuja viimeksi vääntänyt, metalliterällä tainnut korkeintaan oikaista jonkun Tunturin kannen..

                        josko tuolla jotain holkkeja ja puslia tekisi. Jarrulevyjen oikomisen kanssakin voi olla vähän hiinä ja hiinä. On se niin pieni.

                        Comment


                          #42
                          Minäkin hommasin sorvin, viimeinkin. Tuossa on jyrsinkin mukana, mutta en tiedä mihin sitä tarvisi. Kaipa tuolla jotain tekee, painoa on ~400 kiloa. Rakensin kaverin kanssa siihen jämerämmän jalustan, ne peltipöntöt eivät vakuuttaneet. Jalusta painaa ehkä 130-150 kiloa.

                          Kuinka tärkeää on käyttää jotain johdenöljyä normaalin moottoriöljyn sijaan?

                          Karalootaan pitää myös vaihtaa öljyt, ilmeisesti esim Teboilin 32S öljy kävisi? Sitä kun sattuu löytymään purkillinen. :)
                          Attached Files

                          Comment


                            #43
                            Mä oon käyttänyt moottoriöljyä.

                            Comment


                              #44
                              Löytyykö joltain 200mm istukka, kiinnostais tietää sen ulkomitat (halkaisija) kun leuat on kokonaan auki
                              Viimeksi muokannut Killeri; 13.10.2018, 17:12. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                              Comment


                              • #45
                                https://huutokaupat.com/1088088

                                Comment


                                  #46
                                  Nyt pitäisi sorvata vähän tarkemmin, joten aloin mittailemaan sorvin pakan heittoa. Väsynyt nuppi ei oikein toimi, joten kyselen vähän apuja. Täällä kun on minua kokeneempia koneistajia :)

                                  Miten saan parhaiten/tarkimmin varmistettua että pakka kiinnittää kappaleen suoraan? Pystyheiton saa tietty mitattua helposti, ja pienimmillään sain osan pyörimään sadasosan tarkkuudella. Mutta ulkopää heittää noin viisi satkua. Sitä en saanut millään pienemmäksi. Epäilyttää että pakka heittää, tai sitten vaan en saa osaa asetettua siihen suoraan.

                                  Tuossa on minun mittailuja: https://www.youtube.com/watch?v=5ifze7bJ4h0
                                  Eli meinaan sorvata tuota torsenin ulkopään halkaisijaa pienemmäksi, ja voisi olettaa että se on alunperin suora joten en halua alkaa lähteä sorvaamaan sitä ennen kuin saan sen keskitettyä. Laitoin torsenin ulkopäähän myös sen sorvaustuen (tailstock), siltikin se heitti saman verran. Kokeilin myös iskarin vartta, jonka myös luulisi olevan suora. Sekin heittää ulkopäästä. Ongelmaahan ei olisi, jos koneistaisin kaikki pinnat samalla otteella, mutta sitä tässä ei nyt voi tehdä. Enkä haluakaan.

                                  Nyt nuppia jumittaa se että miksi en saa kappaleen ulkopäätä heittämään yhtä vähän kuin sisäpäätä. Pitäisikö minun hioa leuat suoraksi tuon videon tapaan, vai mitä pitäisi tehdä?
                                  https://youtu.be/nALN0qGZbgY?t=656

                                  Vai pitäisikö pakkaa shimmata suoraksi niin kuin tässä on tehty?
                                  https://youtu.be/NMv3uHHqc-c

                                  Vai jotain muuta mitä ei vielä ole tullut mieleen? Meinasin ostaa nelileukaisen pakankin ihan kaiken varalta.
                                  Viimeksi muokannut okkim; 9.2.2019, 10:59.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Sinun sorvin pakka on hyvässä kunnossa, sitä ei pystyheitolta paljon paremmaksi saa, sorvin leuat voi vielä sorvata suoraksi , niin varmistetaan pituussuuntaisen heiton poistuminen. Kuitenkin ko. sorvin pakka näyttäisi olevan ns. yksijohteinen eli se ei asetu yhtä hyvin kuin kaksijohteinen , varsinkin kun käytetään voimaa kiinnityksessä . Tottakai kauempana pakasta oleva heitto on suurempaa.
                                    Sorvatessa pitäisi ehdottomasti käyttää keskiökärkeä ko. kappaleessa, muuten voi tulla täystuho.

                                    Videoissa olevat sorvinpakan suoristukset olivat kyllä harastelijoiden tekemiä. Kun laitetaan rengas pakan leukojen sorvaukseen, niin voi olla varma, ettei siitä koskaan tule heitotonta. Oikeastaan juuri kuten videossa , heitto jää noin 0,05 mm:iin. Itse olen saanut heitottoman , kun olen laittanut kiilateräkset sorvin leukojen viistettyjen reunojen väliin, ja sitten sisäsorvannut leuat osittain kiilateräksineen.

                                    Itsekeskittävä nelipakka on monessa hommassa hyvä , mutta haittaa tietysti kuusitankojen sorvausta. Hyvät pakat ovat aika kalliita.

                                    Comment


                                      #48
                                      Aikani ihmeteltyäni kävin taas sorvin kimppuun. Otin pakan irti ja tarkistin ettei mitään ole taustalevyn ja pakan välissä, ei ollut. Sitten keskitin sen varmasti pyöreän tapin kanssa heittokellolla, ja sain heiton noin puoleen satkuun.

                                      Sen jälkeen kiinnitin torsenin siihen, ja aikani oikeaa kiristystapaa mietittyäni, sain sen ulkopään keskittymään hieman alle satkuun. Minulla on uusi keskiökärki, mutta siinä on heittoa ja jos sen laittoi kiinni torseniin, heittoa tuli noin viisi satkua. Sitä piti kuitenkin käyttää ettei osa alkanut värisemään. Tuossa video mistä näkee miten se vaikutti: https://www.youtube.com/watch?v=3_KOQLWDwjw

                                      Sorvasin lähelle oikeaa mittaa, ja sitten otin loput siivut kevyesti ilman tukea. Mittasin aina välillä alkuperäiseen laakeripintaan johon en vielä ollut koskenut, ja sain tarkkuuden oikein hyväksi.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #49
                                        Itse olen huomannut ainakin kiina-pakalla, että se mistä ruuvista kiristää, vaikuttaa heittoon, mulla parhaan tuloksen saa kun kiristää pakkaan merkatun 0-merkin kohdalta.
                                        Kyseessä keskittävä kolmileuka.

                                        Comment


                                          #50
                                          Joo, saman huomasin itse että yhdestä keskittyi parhaiten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X